مضرات شکر: 150 عارضه جانبی مصرف زیاد شکر که باید بدانید

وجود قند در رژیم غذایی ضروری است؛ این ماده باعث تولید انرژی در بدن‌مان می‌شود. ولی تا وقتی که بتوانیم به اندازه‌ی کافی سبزی، میوه، و محصولات لبنی – که همگی کربوهیدرات مورد نیاز بدن‌مان را فراهم می‌کنند – مصرف کنیم، واقعا می‌توانیم شکر و قند فرآوری شده را از رژیم غذایی‌مان حذف کنیم. شکر و قند باعث می‌شوند سطوح انرژی در بدن‌مان به سرعت افزایش یابند، ولی پزشکان توصیه می‌کنند آن دسته از مواد غذایی را مصرف کنید که انرژی را به آرامی در بدن منتشر کنند تا از آسیب‌های ناشی از افزایش ناگهانی سطوح قند در خون در امان بمانید. تقریبا همه‌ی آدم‌هایی که در کشورهای توسعه یافته زندگی می‌کنند، بیش از اندازه شکر مصرف می‌کنند؛ در این مقاله، به بسیاری از مضرات شکر اشاره می کنیم.

مضرات شکر

۱. مصرف بیش از اندازه‌ی شکر می‌تواند باعث بروز سرطان شود

مصرف شکر عوارض جانبی بسیاری به همراه دارد. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند، آدم‌هایی که بیش از اندازه شکر مصرف می‌کنند، بیش‌تر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند. طبق شواهد علمی، اثراتی که شکر بر متابولیسم (سوخت و ساز) و سطوح انسولین در بدن می‌گذارد، مستقیما باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان می‌شوند.

۲. شکر حاوی هیچ گونه ماده‌ی معدنی یا ویتامین نیست

شکر مملو از کالری است، ولی هیچ گونه ماده‌ی معدنی یا ویتامین در خود ندارد؛ بنابراین، اگر بدن‌تان را مملو از مواد غذایی حاوی شکر کنید، احتمالا دچار کمبود برخی از مواد مغذی خواهید شدن که بدن‌تان برای انجام کارکردهای مناسب معمول خود به آن‌ها نیاز دارد.

۳. اعتیادآور است

یکی دیگر از عوارض جانبی خطرناک مصرف شکر اعتیادآور بودن آن است. اعتیاد به شکلات مسئله‌ای ساده و بی‌خطر نیست. وقتی مقداری زیادی شکر مصرف می‌کنید، بدن هورمونی را به نام دوپامین ترشح می‌کند که باعث شادی و سرحالی می‌شود؛ به این ترتیب، ممکن است به مصرف شکر اعتیاد پیدا کنید و هر روز مقدار بیش‌تری شکر مصرف کنید.

۴. باعث افزایش چربی شکم می‌شود

مصرف شکر به اندازه‌ي قابل توجهی باعث افزایش چربی در شکم می‌شود. طی مطالعه‌ای در ۲۰۱۰ بر روی کودکان، پژوهشگران دریافتند مصرف بیش از اندازه‌ی شکر باعث می‌شود سلول‌های چربی اندام‌های داخل شکم با سرعت بیش‌تری به بلوغ برسند؛ همین مسئله می‌تواند به بزرگ شدن شکم و در نهایت، بروز مشکلات قلبی منجر شود.

۵. شکر تاثیری مشابه‌ی الکل بر کبد می‌گذارد

عوارض جانبی مصرف شکر به این‌ها محدود نمی‌شوند. مصرف بیش از اندازه‌ی شکر احتمال خطر بروز آن دسته از بیماری‌های کبدی را افزایش می‌دهد که مصرف بیش از اندازه‌ی الکل نیز ممکن است به بروز آن‌ها منجر شود. مصرف بیش از اندازه‌ی شکر دارای اثرات سمی مشابه‌ی اتانول در بدن است.

۶. خطر ابتلا به نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد

ترکیبی در شکر وجود دارد به نام گلوکز ۶-فسفات (G6P) که می‌تواند مستقیما بر پروتئین ماهیچه‌ای موجود در قلب تاثیر بگذارد؛ این ماده بر توانایی قلب برای پمپاژ مناسب خون در سراسر بدن تاثیر منفی می‌گذارد. این تغییرات در ماهیچه‌های قلبی، در نهایت، می‌تواند به نارسایی قلبی منجر شود.

۷. اعتیاد به شکر می‌تواند ژنتیکی باشد

به نظر می‌رسد اعتیاد به شکر می‌تواند ژنتیکی باشد. نتایج یک مطالعه نشان داده‌اند، تغییرات ژنتیکی در هورمون گرلین – هورمون کنترل کننده‌ی گرسنگی – می‌توانند به افزایش تمایل به مصرف شکر و الکل منجر شوند.

۸. شکر سطوح کلسترول بدن را افزایش می‌دهد

یکی دیگر از عوارض جانبی شکر که باید از آن آگاه باشید، افزایش سطح کلسترول بدن است؛ با این‌که شکر حاوی چربی نیست، می‌تواند سطوح کلسترول را در خون بالا ببرد؛ این مسئله نیز ممکن است به بروز بیماری قلبی منجر شود. بیش‌تر مطالعات به تازگی نشان داده‌اند، مصرف بیش از اندازه‌ی شکر بیش‌تر از مصرف زیاد چربی می‌تواند کلسترول خون را افزایش دهد.

۹. برای سلامت دندان‌ها مضر است

عوارض جانبی مصرف شکر کاملا آشکار و بدیهی هستند. از دوران کودکی به همه‌ی ما گفته شده است، شکر، قند، و شکلات باعث خراب شدن دندان‌ها می‌شوند، ولی آیا می‌دانید چگونه؟ شکر برای دندان‌ها مضر است، زیرا باعث ایجاد انرژی سهل‌الوصول و قابل استفاده‌ای برای باکتری‌های موجود در دهان می‌شود؛‌ به این ترتیب، آن‌ها می‌توانند با سرعت بیش‌تر تکثیر و به دندان‌ها حمله کنند.

۱۰. باعث رسوب چربی در کبد می‌شود

وقتی بیش از اندازه شکر مصرف می‌کنید، کبد قند اضافه را به چربی تبدیل می‌کند، و به مرور زمان، این چربی می‌تواند در کبد انباشته، و باعث بروز بیماری کبد چرب شود.

رپورتاژ

۱۱. شکر می‌تواند تاثیر مخربی بر حافظه‌ داشته باشد

طبق شواهد علمی، مصرف بیش از اندازه‌ی شکر می‌تواند تاثیرات منفی بر نحوه‌ی کارکرد مغز داشته باشد. نتایج مطالعه‌ای در ۲۰۱۲ نشان دادند، میان مصرف شکر و ضعف حافظه، و به طور کلی، سلامت شناختی انسان، ارتباط مستقیم وجود دارد.

۱۲. شکر می‌تواند باعث پیری زودرس شود

یکی دیگر از عوارض جانبی مصرف شکر ابتلا به پیری زودرس است. نتایج مطالعه‌ای که در ۲۰۰۹ به عمل آمد نشان دادند، گلوکز می‌تواند به فرایند پیر شدن سلول‌ها شتاب دهد. این مسئله نه تنها می‌تواند باعث بروز نشانه‌های خارجی پیری در انسان شود، بلکه هم‌چنین، می‌تواند به بروز بیماری‌های مزمن نیز منجر شود.

۱۳. شکر دستگاه ایمنی را سرکوب می‌کند

ظرف دو ساعت پس از مصرف شکر، یکی از کارکردهای ایمنی بدن به نام فاگوسیتوز یا بیگانه‌خواری ممکن است دچار اختلال شود. فاگوسیتوز فرایندی است که طی آن، سلول‌های بیگانه‌خوار مواد خارجی مضر، از جمله عوامل بیماری‌زا و باکتری‌های مخرب را در بدن محاصره می‌کنند و از بین می‌برند.

۱۴. شکر می‌تواند باعث بروز بیماری آلزایمر شود

شکر باعث افزایش میزان تشکیل موادی به نام محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) می‌شود که با بروز بیماری آلزایمر، دیابت، و تصلب شرایین در ارتباط هستند. دانشمندان با بافت‌برداری از مغز بیماران مبتلا به آلزایمر، شاهد انباشت مقدار زیادی از محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته در این بیماران بوده‌اند.

۱۵. شکر می‌تواند استخوان‌ها را ضعیف کند

به علاوه، طبق شواهد علمی، محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته که مصرف شکر باعث افزایش تولیدشان می‌شود، می‌توانند کلاژن را در بدن ضعیف کنند. کلاژن ماده‌ای است که باعث استحکام استخوان‌ها، و هم‌چنین انعطاف‌پذیری‌شان می‌شود؛ بیش‌تر تراکم استخوانی از کلاژن حاوی مواد معدنی تشکیل شده است.

۱۶. شکر باعث کاهش اثربخشی ویتامین C در بدن می‌شود

انسولین هورمونی است که قند و ویتامین C را به سلول‌های بدن منتقل می‌کند، و اگر انسولین دائما درگیر مقابله با قند بیش از اندازه در بدن باشد، ویتامین C به اندازه‌ی کافی و مورد نیاز در بدن جذب نمی‌شود؛ این مسئله می‌تواند اثرات مخربی بر دستگاه ایمنی بدن بگذارد.

۱۷. مصرف بیش از اندازه‌ی شکر باعث کاهش طول عمر می‌شود

کاهش طول عمر یکی دیگر از خطرات و عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه‌ی شکر است. مصرف زیاد شکر، به خصوص نوشیدن مایعات بسیار شیرین، امید به زندگی را در آدم‌های بزرگسال کاهش می‌دهد. پژوهشگران طی مطالعه‌ای در ۲۰۱۳ تخمین زدند، در هر سال تقریبا ۲۰۰۰۰۰ نفر در سراسر دنیا مستقیما به خاطر مصرف بیش از اندازه‌ی نوشیدنی‌های شیرین جان خود را از دست می‌دهند.

۱۸. شکر باعث مقاومت به انسولین و دیابت نوع ۲ می‌شود

مصرف بیش از اندازه‌ی شکر می‌تواند باعث افزایش مقاومت سلول‌های بدن به اثرات انسولین شود. در این وضعیت، بدن برای محافظت از خود در برابر اثرات مخرب قند به تولید انسولین بیشتری می‌پردازد، تا حدی که دیگر قادر به تولید این هورمون به اندازه‌ی کافی نباشد؛‌ این وضعیت آغاز فرایند ابتلا به دیابت نوع ۲ است.

۱۹. شکر می‌تواند باعث مقاومت به لپتین شود

لپتین هورمونی است که به ما اطلاع می‌دهد چه هنگام دست از غذا خوردن بکشیم؛ و شکر می‌تواند در کارکرد این هورمون اختلال ایجاد کند. مصرف بیش از اندازه‌ی شکر می‌تواند باعث بروز مقاومت در برابر لپتین شود؛ در این وضعیت، متوجه نمی‌شود چه هنگام به اندازه‌ی کافی غذا خورده‌اید و باید دست از خوردن بکشید؛ به همین خاطر، به خوردن ادامه می‌دهید و دچار اضافه وزن می‌شود. به همین دلیل نیز امروزه برخی‌ها شکر را قاتل خاموش نامیده‌اند، زیرا بدون آن‌که متوجه شوید، اشتهای‌تان را روز به روز بیش‌تر می‌کند.

آیا شما نیز مقدار زیادی شکر و قند در رژیم غذایی‌تان قرار داده‌اید؟ فکر می‌کنید مصرف بیش از اندازه‌ی شکر، چه عوارض جانبی مخرب دیگری نیز می‌تواند داشته باشد؟

دکتر نانسی اپلتون، نویسنده‌ی کتاب پرفروش “‌ترک اعتیاد به شکر‌”‌ و ۶ کتاب دیگر، فهرستی از عوارض جانبی مخرب مصرف شکر را در اختیار مخاطبان قرار داده است؛ فهرست مختصری شامل ۱۴۶ مورد از خطرات و آسیب‌های ناشی از مصرف بیش از اندازه‌ی شکر که باید به آن‌ها توجه کنید. امیدوار هستیم مطالعه‌ی آن‌چه تاکنون گفته شد، و هر آن‌چه در ادامه درباره‌ی پیامدهای خطرناک مصرف بیش از اندازه‌ی شکر برای سلامتی خواهیم گفت، تاثیرات عمیق و مثبتی بر شما بگذارد. تمام موارد ذکر شده، بر اساس یافته‌های علمی دانشمندان هستند و منابع علمی معتبری دارند.

همیشه با خاطر داشته باشید، هر آن‌چه وارد بدن‌تان می‌کنید، بر عملکرد بدن‌تان تاثیر مستقیم می‌گذارد. این مسئله نه تنها هنگام انجام ورزش‌های تمرینی و قهرمانی، بلکه در زندگی روزمره نیز مهم و صادق است.

۲۰. شکر می‌تواند تعادل مواد معدنی را در بدن به هم بریزد.
۲۱. شکر می‌تواند باعث بیش فعالی، اضطراب، عدم تمرکز، و بداخلاقی در کودکان شود.
۲۲. شکر می‌تواند به اندازه‌ی قابل توجهی تری ‌گلیسیرید خون را بالا ببرد.
۲۳. شکر باعث کاهش قدرت تدافعی بدن در برابر عفونت‌های باکتریایی (بیماری‌های عفونی) می‌شود.
۲۴. شکر باعث کاهش انعطاف‌پذیری و کارکرد بافت‌ها می‌شود؛ هر چه بیش‌تر شکر مصرف کنید، میزان انعطاف‌پذیری و کارکرد بافت‌های بدن‌تان کم‌تر می‌شود.
۲۵. شکر لیپوپروتئین پرچگالی یا اچ‌دی‌ال را کاهش می‌دهد.
۲۶. مصرف شکر به کاهش کروم در بدن منجر می‌شود.
۲۷. مصرف بیش از اندازه‌ی شکر می‌تواند به بروز سرطان تخمدان منجر شود.
۲۸. شکر می‌تواند سطوح گلوکز ناشتا را افزایش دهد.
۲۹. شکر می‌تواند باعث کمبود مس شود.
۳۰. شکر در جذب کلسیم و منیزیوم اختلال ایجاد می‌کند.
۳۱. شکر ممکن است چشم‌ها را در برابر ابتلا به تباهی لکه‌ی زرد وابسته به سن آسیب‌پذیر کند.
۳۲. شکر سطوح برخی از پیام‌رسان‌های عصبی را در بدن افزایش می‌دهد؛ از جمله دوپامین، سروتونین، و نوراپی‌نفرین
۳۳. شکر می‌تواند باعث بروز هیپوگلیسمی شود.
۳۴. شکر می‌تواند باعث اسیدی شدن مجاری گوارشی شود.
۳۵. شکر می‌تواند باعث افزایش سریع سطوح آدرنالین در کودکان شود.
۳۶. ابتلا به سوء جذب شکر در بیماران مبتلا به بیماری عملکرد روده شایع است.
۳۷. مصرف بیش از اندازه‌ی شکر می‌تواند به اعتیاد به الکل منجر شود.
۳۸. مصرف بیش از اندازه‌ی شکر می‌تواند خطر ابتلا به بیماری کرون و کولیت زخمی را افزایش دهد.
۳۹. شکر می‌تواند باعث بروز تغییرات مکرر در آدم‌های مبتلا به زخم معده یا اثنی عشر (دوازدهه) شود.
۴۰. شکر می‌تواند باعث بروز آرتریت شود.
۴۱. شکر می‌تواند باعث بروز بیماری آسم شود.
۴۲. مصرف شکر می‌تواند به طرز قابل توجهی به رشد غیر قابل کنترل کاندیدا آلبیکنز (عفونت قارچی) منجر شود.
۴۳. شکر می‌تواند باعث بروز سنگ کیسه صفرا شود.
۴۴. شکر می‌تواند باعث بروز بیماری قلبی شود.
۴۵. شکر می‌تواند باعث بروز آپاندیسیت شود.
۴۶. شکر می‌تواند باعث بروز هموروئید شود.
۴۷. شکر می‌تواند باعث ایجاد رگ‌های واریسی شود.
۴۸. شکر می‌تواند گلوکز و واکنش انسولین را در بدن زنانی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند، افزایش دهد.
۴۹. شکر می‌تواند باعث ایجاد پیوره دندان شود.
۵۰. مصرف شکر می‌تواند به پوکی استخوان منجر شود.
۵۱. مصرف شکر باعث اسیدی شدن بزاق دهان می‌شود.
۵۲. شکر می‌تواند باعث کاهش حساسیت به انسولین شود.
۵۳. شکر می‌تواند میزان ویتامین E (آلفا-توکوفرول) را در خون کاهش دهد.
۵۴. شکر می‌تواند میزان هورمون رشد را کاهش دهد.
۵۵. شکر می‌تواند فشار خون سیستولیک را بالا ببرد.
۵۶. شکر می‌تواند در جذب پروتئین اختلال ایجاد کند.
۵۷. شکر می‌تواند باعث ایجاد آلرژی (حساسیت) غذایی شود.
۵۸. شکر می‌تواند باعث بروز مسمومیت در طول دوران بارداری شود.
۵۹. مصرف شکر می‌تواند به بروز اگزما در کودکان منجر شود.
۶۰. شکر می‌تواند باعث بروز بیماری قلبی و عروقی شود.
۶۱. شکر می‌تواند ساختار دی‌ان‌‌ای را دچار اختلال کند.
۶۲. شکر می‌تواند با تغییر ساختار کلاژن، باعث پیری پوست شود.
۶۳. شکر می‌تواند باعث بروز آب مروارید شود.
۶۴. شکر می‌تواند باعث بروز آمفیزم شود.
۶۵. شکر می‌تواند باعث ایجاد تصلب شرایین شود.
۶۶. شکر می‌تواند میزان لیپوپروتئین کم چگالی یا ال‌دی‌ال را در خون افزایش دهد.
۶۷. مصرف بیش از اندازه‌ی شکر می‌تواند در کار هومئوستاز فیزیولوژیکی بسیاری از دستگاه‌های بدن اختلال ایجاد کند.
۶۸. شکر توانایی آنزیم‌ها را برای کارکرد مناسب در بدن کاهش می‌دهد.
۶۹. آدم‌های مبتلا به بیماری پارکینسون بیش از اطرافیان‌شان شکر مصرف می‌کنند.
۷۰. شکر با تقسیم سلول‌های کبد می‌تواند باعث بزرگ شدن اندازه‌ی این اندام شود.
۷۱. شکر می‌تواند بیماری کبد چرب را وخیم‌تر کند.
۷۲. شکر می‌تواند اندازه‌ی کلیه‌ها را نیز افزایش دهد و باعث ایجاد تغییرات پاتولوژیک در این اندام شود.
۷۳. شکر می‌تواند به لوزالمعده آسیب برساند.
۷۴. شکر می‌تواند میزان احتباس مایعات را در بدن افزایش دهد.
۷۵. شکر دشمن درجه یک سلامت روده‌ها و اجابت مزاج است.
۷۶. شکر می‌تواند باعث بروز نزدیک بینی شود.
۷۷. شکر می‌تواند به دیواره‌های مویرگ‌ها آسیب وارد کند.
۷۸. شکر می‌تواند باعث آسیب‌پذیرتر شدن تاندون‌ها شود.
۷۹. شکر می‌تواند باعث بروز انواع سردردها از جمله میگرن شود.
۸۰. شکر می‌تواند در ابتلای زنان به سرطان لوزالمعده نقش داشته باشد.
۸۱. مصرف شکر می‌تواند بر عملکرد کودکان در مدرسه تاثیر منفی بگذارد و باعث ایجاد اختلالات یادگیری شود.
۸۲. شکر می‌تواند باعث افسردگی شود.
۸۳. شکر خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد.
۸۴. مصرف شکر می‌تواند باعث بروز سوء هاضمه شود.
۸۵. شکر می‌تواند خطر ابتلا به نقرس را افزایش دهد.
۸۶. شکر می‌تواند سطوح گلوکز را در تست تحمل گلوکز خوراکی – پس از مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده – افزایش دهد.
۸۷. شکر می‌تواند واکنش به انسولین را در بدن آدم‌هایی که دارای رژیم غذایی مملو از شکر هستند – در مقایسه با آن‌هایی که شکر کم‌تری مصرف می‌کنند – افزایش دهد.
۸۸. رژیم غذایی مملو از شکر تصفیه شدن باعث کاهش ظرفیت یادگیری می‌شود.
۸۹. شکر می‌تواند باعث کاهش کارکرد موثر دو پروتئین موجود در خون، یعنی آلبومین و لیپوپروتئین‌ها، شود؛ این مسئله ممکن است توانایی بدن را در کنترل چربی و کلسترول کاهش دهد.
۹۰. شکر می‌تواند باعث چسبندگی پلاکت خون شود.
۹۱. شکر می‌تواند باعث به هم ریختن تعادل هورمون‌ها شود؛ یعنی ممکن است باعث افزایش فعالیت برخی هورمون‌ها و کاهش فعالیت برخی دیگر شود.
۹۲. شکر می‌تواند باعث تشکیل سنگ‌های کلیه شود.
۹۳. رژیم‌های غذایی مملو از شکر می‌تواند باعث افزایش رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو شوند.
۹۴. رژیم غذایی مملو از شکر می‌تواند به بروز سرطان مجاری صفراوی منجر شود.
۹۵. مصرف بیش از اندازه‌ی شکر توسط زنان نوجوان باردار می‌تواند خطر زایمان نوزادانی را با جثه‌ی کوچک‌تر از حد طبیعی دو برابر کند.
۹۶. مصرف بیش از اندازه‌ی شکر می‌تواند به کاهش قابل توجهی طول مدت بارداری در زنان نوجوان باردار منجر شود.
۹۷. شکر باعث کاهش سرعت حرکت مواد غذایی در مسیر مجاری گوارشی می‌شود.
۹۸. شکر غلظت اسیدهای صفراوی را در مدفوع و آنزیم‌های باکتریایی را در روده‌ی بزرگ افزایش می‌دهد. این مسئله می‌تواند صفرا را به گونه‌ای تغییر دهد که باعث تولید ترکیبات سرطان‌زا و افزایش احتمال ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ شود.
۹۹. شکر میزان استرادیول (قوی‌ترین شکل استروژن طبیعی) را در مردان افزایش می‌دهد.
۱۰۰. شکر با فسفاتاز ترکیب می‌شود و آن را نابود می‌کند؛ فسفاتاز آنزیمی است که باعث دشوارتر شدن فرایند گوارش می‌شود.
۱۰۱. مصرف شکر را می‌توان به عنوان یکی از عوامل خطر ابتلا به سرطان کیسه صفرا در نظر گرفت.
۱۰۲. شکر مانند الکل باعث مسمومیت بدن می‌شود.
۱۰۳. مصرف شکر باعث وخامت وضعیت سندرم پیش از قاعدگی می‌شود.
۱۰۴. تغذیه‌ی نوزادان زودرس با محصولات حاوی شکر می‌تواند بر میزان دی‌اکسید کربن تولید شدن در بدن‌شان تاثیر بگذارد.
۱۰۵. کاهش مصرف شکر می‌تواند ثبات هیجانی را افزایش دهد.
۱۰۶. جذب سریع شکر در بدن باعث پرخوری بیش از اندازه در آدم‌های مبتلا به چاقی مفرط می‌شود.
۱۰۷. شکر می‌تواند علائم اختلال کم توجهی – بیش فعالی را در کودکان وخیم‌تر کند.
۱۰۸. شکر بر ترکیب الکترولیت ادرار تاثیر منفی می‌گذارد.
۱۰۹. شکر می‌تواند توانایی کارکرد غدد فوق کلیوی را کاهش دهد.
۱۱۰. تغذیه‌ی وریدی با آب و شکر می‌تواند اکسیژن‌رسانی را به مغز مختل کند.
۱۱۱. مصرف بیش از اندازه‌ی ساکارز به عنوان یکی از عوامل خطر ابتلا به سرطان ریه شناخته می‌شود.
۱۱۲. شکر خطر ابتلا به فلج اطفال را افزایش می‌دهد.
۱۱۳. مصرف بیش از اندازه‌ی شکر می‌تواند باعث حملات صرع شود.
۱۱۴. شکر می‌تواند فشار خون را در آدم‌های مبتلا به چاقی مفرط بالا ببرد.
۱۱۵. در بخش مراقبت‌های ویژه، محدود کردن مصرف شکر باعث نجات جان بیماران می‌شود.
۱۱۶. شکر ممکن است باعث مرگ سلولی شود.
۱۱۷. شکر می‌تواند میزان خورد و خوراک‌تان را افزایش دهد.
۱۱۸. در کانون‌های اصلاح و تربیت جوانان، آدم‌هایی که از رژیم غذایی کم شکر پیروی می‌کردند، ۴۴ درصد کم‌تر از سایرین دچار رفتارهای ضد اجتماعی می‌شوند.
۱۱۹. شکر می‌تواند به بروز سرطان پروستات منجر شود.
۱۲۰. شکر باعث کم‌ آب شدن بدن نوزادان می‌شود.
۱۲۱. شکر می‌تواند باعث زایمان نوزادان کم وزن شود.
۱۲۲. افزایش مصرف شکر تصفیه شده یا وخامت علائم اسکیزوفرنی در ارتباط است.
۱۲۳. شکر می‌تواند سطوح هوموسیستئین را در جریان خون افزایش دهد.
۱۲۴. مصرف مواد غذایی شیرین می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را بالا ببرد.
۱۲۵. شکر به عنوان یکی از عوامل خطر ابتلا به سرطان در روده‌ی کوچک شناخته می‌شود.
۱۲۶. شکر ممکن است باعث بروز سرطان حنجره شود.
۱۲۷. شکر باعث احتباس نمک و آب در بدن می‌شود.
۱۲۸. هر چه یک کودک ۱۰ ساله نوشابه‌ی گازدار بیش‌تری مصرف کند، شیر کم‌تری می‌نوشد.
۱۲۹. شکر می‌تواند مجموع غذای مصرفی را افزایش دهد.
۱۳۰. قرار دادن یک نوزاد در معرض شکر باعث می‌شود این کودک بعد از ۶ ماهگی و دو سالگی مصرف خانواده‌ی ساکارز را به نوشیدن آب ترجیح دهد.
۱۳۱. شکر باعث ایجاد یبوست می‌شود.
۱۳۲. شکر می‌تواند باعث زوال مغز در زنان مبتلا به پیش دیابت و دیابت شود.
۱۳۳. شکر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد.
۱۳۴. مصرف شکر توسط زنان باردار می‌تواند احتمال بروز نقص لوله عصبی را در جنین افزایش دهد.
۱۳۵. هر چه شکر بیش‌تری مصرف کنید، احتمال ابتلای‌تان به سندرم روده‌ی تحریک پذیر می‌شود.
۱۳۶. شکر می‌تواند بر توانایی مغزتان برای رسیدگی به فرایند پاداش‌ها و عواقب تاثیر بگذارد.
۱۳۷. شکر می‌تواند باعث بروز سرطان راست روده یا رکتوم شود.
۱۳۸. شکر می‌تواند باعث سرطان مخاط رحم شود.
۱۳۹. شکر می‌تواند باعث بروز سرطان کلیه می‌شود.
۱۴۰. شکر می‌تواند باعث ایجاد تومور در کبد شود.
۱۴۱. شکر می‌تواند علائم التهابی را در جریان خون آدم‌های مبتلا به اضافه وزن افزایش دهد.
۱۴۲. شکر می‌تواند اشتهای‌تان را برای خوردن افزایش دهد.
۱۴۳. مصرف شکر در ایجاد و تداوم آکنه (جوش) تاثیرگذار است.
۱۴۴. مصرف بیش از اندازه‌ی شکر می‌تواند زندگی جنسی‌تان را نابود کند.
۱۴۵. شکر می‌تواند باعث خستگی مفرط، تندخویی، خشم، و افسردگی شود.
۱۴۶. شکر یکی از گزینه‌های مورد علاقه‌ی آدم‌های چاق است.
۱۴۷. شکر به عنوان یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری آسم شناخته می‌شود.
۱۴۸. با افزایش مصرف مجموع قند در رژیم غذایی، میزان مصرف بسیاری از مواد مغذی ضروری برای بدن کاهش می‌یابد.
۱۴۹. مصرف بیش از اندازه‌ی فروکتوز ممکن است باعث بروز بیماری کبدی شود.
۱۵۰. شکر باعث افزایش احتمال خطر ابتلا به سرطان مثانه می‌شود.

نوشته‌های مرتبط