26 شگفت‌انگیزترین خواص لوبیا چشم بلبلی برای سلامتی، پوست و مو

لوبیا چشم بلبلی یا لوبیای چشم سیاه، نوع خاصی از لوبیا است که ساختاری بیضی شکل با چشمی سیاه در میان دارد. این لوبیا را می‌توان در گونه‌های مختلفی مانند قرمز، سفید شیری، سیاه، قهوه‌ای و غیره یافت. اگرچه این لوبیا به دلیل طعم و مزه خوب خود، بسیار محبوب است، ارزش تغذیه‌ای این سبزیجات نباید نادیده گرفته شود. اما، خواص شگفت‌انگیز لوبیا چشم بلبلی چیست؟ بخوانید!

لوبیا چشم بلبلی، تقریبا حاوی تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند ویتامین A، B۱، B۲، B۳، B۵، B۶، C، اسید فولیک، آهن، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، سلنیوم، سدیم، روی، مس، فسفر و غیره است. نیازی به گفتن نیست، این نوع لوبیا، خواص مهمی برای سلامتی دارد. به علاوه، لوبیا چشم بلبلی، برای پوست و موی ما نیز مفید است. در بخش‌های پایینی، فواید این لوبیاهای کوچک اما قوی را ببینید:

خواص لوبیا چشم بلبلی برای سلامتی

برخی از خواص برتر لوبیا چشم بلبلی برای سلامتی را در این‌جا ببینید.

۱. سطح استاندارد کلسترول را حفظ می‌کند

لوبیا چشم بلبلی می‌تواند سطح کلسترول ما را به شکل قابل توجهی، پایین نگه دارد. این لوبیا، منبعی عالی از فیبر رژیمی حل شدنی و پروتئین است که نقش مهمی در کاهش میزان کلسترول بد موجود در پلاسمای خون، ایفا می‌کنند. لوبیا چشم بلبلی، حاوی ترکیبات استروئیدی به نام فیتواسترول‌ نیز هست. این ترکیبات، در حفظ سطح استاندارد کلسترول در بدن بسیار موثرند.

۲. کلسترول خون را کنترل می‌کند

شاخص گلیسمی لوبیا چشم بلبلی، نسبت به بسیاری از غذاهای دیگر پایین‌تر است. تحقیقات متعددی ثابت کردند که رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین، برای پروفایل لیپید خون بسیار مفید است. بنابراین، ، این لوبیا، از این راه هم کلسترول خون ما را کنترل می‌کند.

۳. رادیکال‌های آزاد را مهار می‌کند

لوبیا چشم بلبلی، به ویژه نوع سفید شیری، قهوه‌ای روشن، سیاه و قرمز، سرشار از عوامل آنتی‌اکسیدان است- ویتامین A و ویتامین C. بنابراین، مصرف این لوبیاها، می‌تواند به ما کمک کند تا از رادیکال‌های آزاد خطرناک خلاص شویم که این مسئله می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را متوقف کند.

۴. سطح قند خون را تنظیم می‌کند:

لوبیا چشم بلبلی، به دلیل داشتن فیبر حل شدنی بالا، راهی عالی برای بیماران دیابتی است. این لوبیا می‌تواند سطح قند خون ما را تنظیم کرده و ما را از دیابت نوع دوم دور نگه دارد.

۵. دردهای قلبی عروقی را درمان می‌کند:

فلاونوئیدهای متابولیت‌های ثانویه موجود در لوبیا چشم بلبلی، در درمان مشکلات متعدد قلبی عروقی نیز بسیار مفیدند. با افزودن این سبزیجات به رژیم غذایی معمول‌تان، می‌توانید خطر پیشرفت بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی را به راحتی کاهش دهید.

۶. لیگنین، بیماری‌های کشنده را مهار می‌کند:

ترکیب خوب دیگری که در لوبیا چشم بلبلی یافت می‌شود، لیگنین است. لیگنین، در اصل، گروهی از فیتواستروژن است که بسیاری از بیماری‌های کشنده مانند سرطان (برخی انواع خاص)، سکته، پرفشاری خون، پوکی استخوان و غیره را مهار می‌کنند.

۷. مشکلات معده و پانکراس را درمان می‌کند:

غذاهای کمی می‌توانند مانند لوبیا چشم بلبلی، با مشکلات مربوط به طحال، معده و پانکراس مبارزه کنند. لوبیا چشم بلبلی می‌تواند این اعضاء را تقویت کرده و عملکرد آنها را تسهیل کند. به علاوه، این نوع لوبیا می‌تواند عملکرد روده را بهبود بخشد.

۸. مشکلات مربوط به ادرار و روده را درمان می‌کند:

لوبیا چشم بلبلی، در رفع مشکلات ادرار مانند سختی ادرار و احتباس ادراری، مفید است. لکوره یا ترشحات غیر طبیعی واژن را نیز می‌توان با خوردن منظم لوبیا چشم بلبلی درمان کرد.

۹. برای کاهش وزن خوب است:

لوبیا چشم بلبلی، لوبیایی کم‌ چرب و کم کالری است که برای کاهش وزن بسیار مفید است. سدیم موجود در این سبزیجات نیز بسیار پایین است. به علاوه، لوبیا چشم بلبلی، کاملا بدون کلسترول است. همه این‌ها، این لوبیا را به انتخاب تغذیه‌ای عالی برای افراد دچار اضافه وزن تبدیل می‌کند تا بتوانند وزن اضافی را شکسته و لاغر شوند.

خواص لوبیا چشم بلبلی برای پوست:

۱۰. علائم پیری را به تعویق می‌اندازد:

همان‌گونه که قبل‌تر گفته شد، لوبیا چشم بلبلی سرشار از آنتی‌اکسیدان است. این لوبیا حاوی ویتامین A و C است که دو عدد از مفیدترین عناصر برای پوست ما هستند. هر دوی این ویتامین‌ها می‌توانند از آسیب دیدن سلول‌ها توسط رادیکال‌های آزاد جلوگیری کنند. آنها می‌توانند پوست را ترمیم و جوانسازی کنند. خواص ضد اکسیداتیو لوبیا چشم بلبلی، علائم متعدد پیری مانند چین و چروک، لکه و غیره را رفع می‌کند. در نتیجه، ما پوستی صاف، سالم و درخشان خواهیم داشت.

۱۱. سلامت پوست را حفظ می‌کند:

پروتئین بالای لوبیا چشم بلبلی نیز برای پوست‌مان بسیار مفید است. پروتئین، فرآیند ترمیم پوست را سرعت بخشیده و به حفظ سلامت آن کمک می‌کند.

خواص لوبیا چشم بلبلی برای مو:

خواص لوبیا چشم بلبلی برای سلامت مو را این‌جا ببینید.

رپورتاژ

۱۲. به موها سلامتی و جلا می‌بخشد:

لوبیا چشم بلبلی به دلیل این‌که منبعی عالی از آنتی‌اکسیدان است، برای موها نیز مفید است. از حفظ سلامت موها گرفته تا درخشان کردن آن‌ها، این لوبیا تقریبا می‌تواند هر کاری کند.

۱۳. با ریزش مو مبازه می‌کند:

لوبیا چشم بلبلی راه‌حل خوبی برای مشکل ریزش مو است. اگر به ریزش موی مکرر دچارید، افزایش مصرف لوبیا چشم بلبلی می‌تواند در مقابله با آن به شما کمک کند.

۱۴. رشد مو را تقویت می‌کند:

به کمک لوبیا چشم بلبلی، می‌توانید رشد موهای خود را نیز تا حد زیادی تسهیل کنید. این سبزیجات، پروتئین بالایی دارد که یکی از حیاتی‌ترین مواد برای مو است. بنابراین، مصرف منظم این لوبیا می‌تواند مقدار پروتئین را در بدن ما افزایش داده و به رشد سریع‌تر موهای‌مان کمک کند.

۱۵. سرشار از آنتی اکسیدان است

لوبیا چشم بلبلی حاوی آنتی اکسیدان‌های با کیفیتی است که کارشان خنثی کردن فعالیت رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از آسیب سلولی و آسیب دی‌ان‌ای است. این لوبیا را به رژیم غذایی روزمره‌ی خود اضافه کنید تا تضمینی برای حفظ سلامتی‌تان باشد.

۱۶. بیماری‌های قلبی عروقی را درمان می‌کند

لوبیا چشم بلبلی سرشار از فلاونوئیدهایی است که به درمان مشکلات قلبی عروقی مختلف و متعددی کمک می‌کنند. با افزودن این حبوبات به رژیم غذایی روزانه‌تان می‌توانید خخطر ابتلا به مشکلات قلبی را تا میزان قابل توجهی کاهش دهید.

۱۷. دیابت را درمان می‌کند

محتوای فیبر بالای موجود در لوبیا چشم بلبلی در درمان مشکلات مربوط به دیابت موثر است چون قند خون را به نحو موثری کنترل می‌کند. محتوای فلاونوئید موجود در این لوبیا به مبارزه با ناراحتی‌های قلبی عروقی ناشی از دیابت به طرز چشمگیری کمک می‌کند.

۱۸. گوارش را بهبود می‌بخشد

لوبیا چشم بلبلی به خاطر درمان مشکلات مربوط به معده، طحال، و لوزالمعده بسیار معروف است. افزودن این لوبیای مغذی حاوی مقدار زیادی فیبر به رژیم غذایی روزمره‌تان به بهبود نرمی عملکرد و حرکت روده‌ها کمک، از یبوست جلوگیری، و گوارش را بهتر می‌کند.

۱۹. از خطر ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند

لوبیا چشم بلبلی منبعی سرشار از عوامل آنتی اکسیدانی مانند ویتامین A و ویتامین C است که به از بین بردن رادیکال‌های آزاد خطرناک در بدن‌تان کمک و از خطر به وجود آمدن و شکل گرفتن سلول‌های سرطانی پیشگیری می‌کند.

۲۰. بدن را سم زدایی می‌کند

گنجاندن لوبیا چشم بلبلی در رژیم غذایی روزانه‌تان به شما کمک می‌کند ترکیب‌های سمی و رادیکال‌های آزاد را از بدن‌تان پاکسازی کنید. محتوای آنتی اکسیدان موجود در این نوع حبوبات به سم زدایی کل بدنو حفظ سلامت آن کمک می‌کند.

۲۱. پروتئین‌های لازم را فراهم می‌آورد

لوبیا چشم بلبلی به عنوان منبع بی‌نظیر پروتئین بسیار محبوب است. فقط ۱۰۰ گرم از این حبوبات حدود ۸ گرم پروتئین فراهم می‌آورد که به برآورده کردن ۱۶٪ نیاز روزانه‌ی پروتئین بدن کمک می‌کند. بنابراین، مقدار کافی لوبیا چشم بلبلی را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا سلامت سلول‌ها و بافت‌های بدن را با مصرف پروتئین مناسب بهبود ببخشید.

۲۲. از خطر ابتلاء به کم خونی پیشگیری می‌کند

لوبیا چشم بلبلی منبعی سرشار از آهن است که به پیشگیری از ابتلا به کم خونی و خستگی مفرط کمک می‌کند. خوردن این حبوبات به طور منظم، تعداد هموگلوبین‌ها را افزایش می‌دهد، اکسیژن لازم برای تمام سلول‌ها، بافت، و ارگان‌های بدن را فراهم و از احساس ضعف کردن جلوگیری می‌کند.

۲۳. عملکرد عضلات و بافت‌های عصبی را بهبود می‌بخشد

لوبیا چشم بلبلی سرشار از منیزیم معدنی است. بنابراین افزودن لوبیا چشم بلبلی به رژیم غذایی روزانه‌تان به تضمین عملکرد ملایم عضلات و بافت‌های عصبی کمک خواهد کرد. خوردن این حبوبات همچنین ضربان قلب را تنظیم می‌کند و استخوان‌ها را سالم و قوی نگه می‌دارد.

۲۴. پتاسیم لازم برای بدن را تامین می‌کند

لوبیا چشم بلبلی حاوی مقادیر بسیار خوبی پتاسیم است که به شما کمک می‌کند سطح فشار خون خود را در حد مناسبی حفظ کنید و خطر مشکلات قلبی را به حداقل برسانید. همچنین، پتاسیم این حبوبات سلامت استخوان‌ها و عضلات را افزایش و ارتقاء می‌دهد.

۲۵. سرشار از فیبر است

یکی از اصلی‌ترین  فایده‌های لوبیا چشم بلبلی برای سلامتی محتوای بالای فیبر موجود در آن است. یک دوم فنجان لوبیا چشم بلبلی خشک که پخته شده باشد ۵.۶ گرم فیبر دارد، در حالی که یک دوم فنجان لوبیا چشم بلبلی کنسرو شده ۴ گرم فیبر دارد. این مقادیر بسته به برندهای لوبیا چشم بلبلی متفاوت خواهند بود. فیبر ماده‌ی مغذی است که به تنظیم عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند، و افزایش مصرف آن می‌تواند یبوست و علائم سندرم روده‌ی تحریک پذیر را از بین ببرد. فیبر همچنین به حفظ کلسترول در سطحی سالم و بی خطر کمک می‌کند و این کار را از طریق جلوگیری از جذب شدن کلسترول در جریان خون انجام می‌دهد، که خطر به وجود آمدن حمله‌ی قلبی را کاهش می‌دهد. به علاوه، خوراکی‌های سرشار از فیبر باعث می‌شوند احساس سیری کنید، چون به آرامی هضم می‌شوند – که این نکته ‌ی مهمی در فرایند کاهش وزن محسوب می‌شود.

۲۶. سرشار از آهن است

یک دوم فنجان لوبیا چشم بلبلی کنسروی ۱.۲ میلی گرم آهن دارد، در حالی که یک دوم فنجان لوبیا چشم بلبلی پخته شده حاوی ۲.۲ میلی گرم آهن است. جذب آهن کافی از طریق رژیم غذایی‌تان مانع از کم خونی می‌شود، بیماری که باعث ضعف و خستگی مفرط می‌شود. آهن اکسیژن را در سرتاسر ارگان‌ها، سلول‌ها، و عضلات بدن حمل می‌کند و اگر میزان آن کم باشد احساس کسالت و تنبلی به شما دست خواهد داد.

نوشته‌های مرتبط