خواص آب ترشی: 7 کار فوق العاده که می توانید با آب ترشی انجام دهید

آیا می‌دانید بیش از ۶۷٪ از بزرگسالان به طور منظم ترشی مصرف می‌کنند؟ و همین خانواده‌ها به طور متوسط هر ۵۳ روز یک بار ترشی خریداری می‌کنند؟ این یعنی یک ماه در میان یا چیزی در همین حدود، متوسط خانوارها مجبور هستند تصمیم بگیرند با آب ترشی که در ته ظرف ترشی‌شان باقی مانده است چه بکنند! امروز حرف ما به شما این است که آن آب ترشی را نگه دارید! چون آنطور که معلوم شده است در کمال تعجب به خاطر خواص آب ترشی کارهای زیادی هست که می‌توانید با آب ترشی باقیمانده در ته ظرف ترشی انجام دهید!

خواص آب ترشی

۱. جایگزین سرکه

شما می‌توانید از آب ترشی در تقریبا هر دستور غذایی که به سرکه نیاز دارد استفاده کنید. استفاده از آن را در چاشنی‌های سالاد، سوپ، سالاد کلم، و … امتحان کنید. آب ترشی را به هر چیزی که اضافه کنید طعم فوق‌العاده و بسیار قوی به آن می‌بخشد!

۲. خوراکی‌های مختلفی با آب ترشی می‌توان درست کرد

یک مشت هویج کوچک یا بلال دانه شده را درون ترشی بریزید و بگذارید چند روز در یخچال بماند. هویج ترشی به یک اسنک (میان وعده) تند خوشمزه تبدیل خواهد شد‍!

گزینه‌ی خوشمزه‌ی دیگری که می‌توانید تهیه کنید با استفاده از پیاز قرمز خرد شده، و چند شاخه گشنیز است که طعم آن را تقویت کند. این پیاز ترشی‌ فوری به عنوان چاشنی سالاد، ساندویچ یا تاکو بسیار فوق‌العاده است.

همچنین می‌توانید چند عدد تخم‌مرغ آب پز شده‌ی سفت پوست کنده را درون آب ترشی بیندازید تا تخم‌مرغ-ترشی درست کنید!

۳. ترد کننده‌ی و چاشنی گوشت است

آب شور و تند ترشی برای گوشت یک ماریناد (چاشنی) خوب به شمار می‌رود. همچنین می‌توانید از آن برای ترد کردن قسمت‌های سخت‌تر گوشت نیز استفاده کنید.  برای درست کردن چاشنی که برای گوشت و استیک عالی باشد، کمی آب ترشی را با سیر له شده، فلفل، و خردل مخلوط کنید. این مخلوط را روی گوشت یا استیک خود بریزید، بعد بگذارید برای یک ساعت یا حداکثر یک شب داخل آن بخوابد. گوشت را کباب یا سوخاری کنید و از مزه‌ی عالی و ترد آن لذت ببرید!

همچنین برای مرینیت کردن (چاشنی زدن) گوشت مرغ نیز می‌توان از آب ترشی استفاده کرد. (کمی شیر هم به آن اضافه کنید تا مزه‌ی ترشی را تعدیل کند). بگذارید گوشت مرغ یک شب در این مخلوط بماند و بعد آن را کباب و نوش جان کنید.

همچنین می‌توانید از آب ترشی به عنوان مخلوط چرب کننده‌ی گوشت هنگام کباب استفاده کنید. فقط کمی سیر له شده و ادویه‌ی مورد علاقه‌تان را به کمی آب ترشی اضافه کنید و بعد آن را موقع آشپزی روی گوشتی که کباب می‌کنید بریزید. واقعا خوشمزه می‌شود!

۴. نوشیدنی سالم

همان‌قدر که عجیب به نظر می‌رسد، دلایل خوب بسیاری برای نوشیدن آب ترشی باقیمانده‌ی ته ظرف وجود دارد! در اینجا فقط به بعضی از مواقعی که نوشیدن آب ترشی می‌تواند کمک کننده باشد اشاره می‌کنیم:

– نوشیدنی بعد از ورزش

نوشیدن آب ترشی بعد از تمرین ورزشی شدید می‌تواند به پیشگیری از گرفتگی عضلات کمک کند. این آب همچنین حاوی الکترولیت‌هایی (حتی بیشتر از نوشیدنی‌های ورزشی!) است که می‌تواند به هیدراته ماندن بدن کمک کند.

– درمان سندرم پیش از قاعدگی

محتوای سدیم موجود در آب ترشی می‌تواند به پیشگیری از گرفتگی‌های عضلات کمک کند، و نه فقط گرفتگی‌های عضلاتی که پس از انجام تمرین‌های ورزشی اتفاق می‌افتد. شما می‌توانید برای کمک به کاهش گرفتگی‌های مربوط به سندرم پیش از قاعدگی نیز آب ترشی بنوشید!

– درمان سوزش سر دل

رپورتاژ

چند جرعه آب ترشی بنوشید تا سوزش سر دل‌تان کاهش پیدا کند.

– ملین و روان کننده است

برای کمک به برطرف کردن یبوست و نرم کردن روده‌ها یک لیوان کوچک آب ترشی بنوشید.

– درمان ناراحتی معده

برای بر طرف کردن علائم کلی مربوط به ناراحتی معده کافی است یک لیوان کوچک آب ترشی بنوشید. این کار به گوارش شما کمک می‌کند و معمولا ناراحتی‌های خفیف معده را بر طرف می‌کند.

– متوقف کننده‌ی سکسکه

بعضی از آدم‌ها هستند که قسم می‌خورند با نوشیدن آب ترشی سکسکه‌ی خود را درمان کرده‌اند. بار بعد که سکسکه‌تان گرفت و به نظر رسید که به این زودی‌ها متوقف نمی‌شود این درمان را حتما امتحان کنید.

۵. تقویت کننده‌ی طعم غذا است

افزودن کمی آب ترشی راهی آسان برای تقویت طعم بسیاری از غذاها است! در ادامه چند راه برای استفاده از آن را به شما معرفی می‌کنیم:

– با افزودن یک قاشق غذاخوری آب ترشی به سس باربکیویی که از مغازه خریده‌اید طعم و مزه‌ای جانانه ببخشید!

– برای آنکه به مزه‌ی پنیر سفید کمی تندی اضافه کنید آن را مدتی درون آب ترشی بخوابانید.

– آب ترشی را با کمی آبگوشت قاطی کنید، و از این مخلوط به عنوان آش همراه نودل سرد به سبک کره‌ای استفاده کنید.

– کمی آب ترشی به آب سبزیجات تازه‌ی خود اضافه کنید.

– برای بهتر کردن مزه‌ی ماهی پخته شده از کمی آب ترشی استفاده کنید.

– موقع افزودن سایر ادویه جات، به مخلوط گوشت‌‌تان کمی هم آب ترشی اضافه کنید.

خواص خیار: ۳۲ فایده خیار برای درمان بیماری ها و زیبایی پوست و مو

۶. عامل پاکسازی و تمیز کننده

ماهی‌تابه‌های مسی سیاه شده‌تان را با پاشیدن کمی آب ترشی روی آن‌ها تمیز کنید! همچنین می‌توانید سیم‌های کباب پزی‌تان را نیز با آن تمیز کنید. پاک کردن آن سوختگی‌ها و سیاهی‌های روی ظروف پس از خیساندن در آب ترشی کار بسیار راحت‌تری خواهد بود.

۷. کمک به پرورش گل و گیاه

بعضی از گیاهان مانند گل ادریسی و خرزه هندی در خاک‌های اسیدی شکوفا می‌شوند. می‌توانید به خاک اطراف این گیاهان کمی آب ترشی بپاشید تا به افزایش اسیدیته‌ی آن‌ کمک کرده باشید. از ریختن مستقیم آن روی گیاه خود داری کنید چون می تواند به گیاه آسیب وارد کند.

نوشته‌های مرتبط