5 روش تقویت و بهبود رزومه کاری تان

این روزها، داشتن یک رزومه‌ی خوب کافی نیست. برای کاریابی یا کارآموزی در شغل رویایی‌تان، لازم است یک رزومه عالی داشته باشید، و ایجاد یک رزومه‌ی عالی چیزی فراتر از فهرست کردن دستاوردهای آکادمیک و تجربه‌های کاری است. مطمئنا اشاره به آن‌ها در رزومه بسیار ضروری است، ولی چیزهای بیش‌تری نیز وجود دارند که باعث می‌شوند رزومه‌تان برای شما کارساز شود. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا ۵ روش تقویت و بهبود رزومه کاری تان راب دانید.

CV، کارنامه‌ی شغلی، یا همان رزومه معرفی‌نامه‌ی شما و بیان‌کننده‌ی شخصیت فوق‌العاده‌ی شما، علاقه‌مندی‌ها و سرگرمی‌های شما نیز هست. آدم‌هایی که برای شغل مورد نظر شما درخواست داده‌اند، احتمالا صلاحیت‌های مشابه‌ای نیز نسبت به شما داشته باشند؛ بنابراین، شما باید همان فردی باشید که کارفرمای آینده‌تان بدون لحظه‌ای تردید، وی را برای این نقش انتخاب می‌کند.

برای به رخ کشیدن توانایی‌های‌تان آماده‌اید؟ در این مقاله، به چند نکته برای تقویت و بهبود رزومه کاری تان اشاره می‌کنیم که می‌توانید کارتان را به آن‌ها شروع کنید.

۱. روی مهارت‌های نرم‌ کار کنید

آیا شما به خوبی می‌توانید مطالبی را به دیگران ارائه دهید تا در اتاقی پر از جمعیت، با خونسردی، نظرات و ایده‌های‌تان را به اشتراک بگذارید؟‌ بسیار خوب، اگر شما به خوبی می‌توانید با نرم‌افزارهای صفحه گسترده کار کنید، بدون تردید این مهارت را در رزومه‌تان وارد می‌کنید، پس چرا به کارفرمای‌ احتمالی‌تان نباید بگویید که شما یک فرد اجتماعی هستید، به خوبی می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید، و به عنوان عضوی از گروه می‌توانید مشکلات گروه را حل کنید؛ و اگر نوبت شما بود که چای دم کنید، از انجام این کار هم خجالت‌زده نمی‌شوید!

تمام این مهارت‌های قابل انتقال که با نام مهارت‌های نرم نیز شناخته می‌شوند، شما را به یک متقاضی ماهرتر و شایسته‌تر تبدیل می‌کنند و می‌توانند فرد مصاحبه‌کننده را متقاعد کنند که شما را به عنوان عضوی از گروه انتخاب کند. سفر رفتن، تحصیل در خارج از کشور، و تلاش برای کسب تجربه‌های جدید نیز همگی می‌توانند کارنامه‌ی حرفه‌ای‌تان را قوی‌تر کنند.

۲. یک زبان خارجی یاد بگیرید

بلد بودن زبان دوم یا سوم و افزودن آن‌ها به رزومه، یکی از بهترین راه‌ها است که به وسیله‌‌ی آن می‌توانید خودتان را یک سر و گردن از سایر متقاضیان بالاتر قرار دهید. هم‌چنین، آدم‌های دو زبانه نیز معمولا در حل مسائل و انجام چند وظیفه به طور هم‌زمان موفق‌تر عمل می‌کنند. حرف‌مان را باور نمی‌کنید؟ با یک جستجوی ساده در اینترنت درباره‌ی این‌که چرا سرمایه‌گذاری در یادگیری زبان برای حرفه‌تان مفید است، و بلد بودن چه زبان‌هایی می‌توانند شما را در زندگی حرفه‌ای‌تان موفق‌تر کند، این مسئله برای‌تان ثابت می‌شود.

با افزایش فواید شناخته‌‌شده‌ی استخدام نیروی کار دو زبانه، روز به روز کارفرمایان بیش‌تری به طور فعال به دنبال جذب افرادی هستند که دست‌کم در یک زبان دیگر مسلط باشند. صرف وقت کافی برای یادگیری یک زبان جدید، شما را به متقاضی شایسته‌تری برای کسب و کارهایی با مشتریان بین‌المللی یا فرصت‌های مسافرتی تبدیل می‌کند. هم‌چنین، تسلط به یک زبان دیگر می‌تواند به کارفرما ثابت کند شما برای تحقق اهداف بزرگ‌تان می‌توانید سخت تلاش کنید.

رپورتاژ

شما می‌توانید مهارت‌های زبانی مورد نیازتان را از طریق برنامه‌های آموزشی خارج از کشور تقویت کنید. یکی از بهترین نتایج شرکت در برنامه‌های آموزشی خارج از کشور این است که می‌توانید این قبیل تجربه‌ها را نیز به همراه تسلط به یک زبان جدید در رزومه‌تان وارد کنید – این مسئله نه تنها برای خودتان لذت‌بخش است، بلکه هم‌چنین، باعث می‌شود مسئول گزینش ترغیب شود یک بار دیگر نیز به رزومه‌تان نگاه بیندازد – این یعنی یک بازی برد – برد!

۳. و سرگرمی‌های‌تان را نیز فراموش نکنید

فقط مهارت‌های‌تان نیستند که به نظر می‌رسد باید با شغل جدیدتان کاملا منطبق باشند؛ یعنی فقط نباید در رزومه‌تان از مهارت‌ها و تجربه‌های کاری‌تان نام ببرید. بلکه در جایی پایین صفحه، فضای کوچکی را به بیان سرگرمی‌ها و علاقه‌مندی‌های‌تان اختصاص دهید تا کارفرمای احتمالی‌تان بتواند واقعیت شما را بهتر درک کند.

نوشتن این مطلب در رزومه‌تان که شما یک غواص حرفه‌ای هستید و با اشتیاق از اکوسیستم دریاها و اقیانوس‌ها حمایت می‌کنید یا این‌که در اوقات فراغت‌تان در یک پناهگاه محلی حیوانات به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنید، به مسئول گزینش امکان می‌دهد شخصیت و ارزش‌های شما را بیش‌تر بشناسد. اگر شما یک دونده‌ی نیمه‌حرفه‌ای هستید، در یک باشگاه ورزش سه‌گانه فعالیت می‌کنید، یا دوست دارید در آخر هفته‌ها در مسافت‌های طولانی دوچرخه‌سواری کنید، شاید همکاران آینده‌تان نیز علائق مشابه‌ای داشته باشند و در این مورد با شما همراه شوند. همه چیز به شفافیت و صداقت بر می‌گردد؛‌ به این ترتیب، شما نه فقط شغل مورد نظرتان را پیدا می‌کنید، بلکه عضوی از گروهی می‌شوید که کاملا مناسب شما است.

۴. من، من، من

همه چیز درباره‌ی شما نیست … البته، خوب، در حقیقت، هست، ولی قرار نیست همه‌ی جمله‌های‌تان را با “‌من‌”‌ آغاز کنید. کمی شکل جمله‌بندی‌های‌تان را تغییر دهید تا کارفرمای احتمالی‌تان راحت‌تر بتوانید رزومه‌تان را بخواند و به خلاقیت‌تان پی ببرد. به جای جمله‌هایی که با عباراتی نظیر “‌من می‌توانم فرانسوی صحبت کنم،”‌ و “‌من در خارج از کشور تحصیل کرده‌ام،”‌ شروع می‌شوند، می‌توانید جمله زیباتری بنویسید؛ مثلا، “‌در طول دوره‌ي شش ماهه‌ی تحصیل در پاریس، توانستم مهارت‌های زبانی‌ام را تقویت، و اکنون، به شکل سلیس به زبان فرانسه صحبت کنم.‌”‌

۵. در نهایت، از یک فرد بخواهید رزومه‌تان را نمونه خوانی کند

چه بخواهید از والدین یا برادر و خواهر بزرگ‌ترتان کمک بگیرید، چه از یک معلم یا همسایه‌ای که شما را از دوران کودکی تا به حال می‌شناسد، پیش از ارسال رزومه‌تان، حتما آن را به فرد دیگری بدهید تا با دقت بخواند. نخست این‌که آن‌ها کمک‌تان می‌کنند هر گونه غلط املایی یا اشتباه نگارشی را تصحیح کنید، ثانیا آن‌ها بهترین افرادی هستند که با شناختی که از شما دارند، می‌توانند مسائلی را که از ذهن‌تان جا افتاده‌اند، به شما یادآور شوند!

صحبت کردن درباره‌ي خودتان شاید کمی غیرطبیعی به نظر برسد، ولی این افراد شما را به خوبی می‌شناسند؛ و شاید بتوانند به یادتان بیاورند که چند سال پیش در یک کارگاه آموزشی شرکت کرده بودید یا یک دوره‌ي آموزشی را سپری کرده‌اید، یا هر مسئله‌ی دیگری که شما فراموش کرده‌اید ولی می‌تواند رزومه‌تان را قوی‌تر کند.

 

نوشته‌های مرتبط