فرق فلفل سیاه با فلفل سفید: 10 تفاوت مهم که نمی‌دانستید

قبل از اینکه درباره فرق فلفل سیاه با فلفل سفید سخن بگوییم خوب است بدانید که اگرچه هر دوی این فلفل‌ها متعلق به یک بوته، بوته فلفل هستند اما مزه، بو و فواید متفاوتی دارند. در مقالات پیشین درباره خواص فلفل سیاه و خواص فلفل سفید نکات بسیار جالبی گفته ایم و حالا درباره تفاوت فلفل سیاه و فلفل سفید صحبت خواهیم‌کرد.

فلفل سیاه و فلفل سفید چه هستند

فلفل سیاه میوه نارس بوته فلفل است که سبزرنگ است. این فلفل را پخته و خشک می‌کنند تا پوستش سیاه و چروک شود. برعکس، فلفل سفید میوه رسیده بوته فلفل است که زمانی که بربوته است رنگش قرمز تیره است. این فلفل حدود ۱۵ روز در آب خیسانده‌می‌شود و بعد از آن پوستش شروع به افتادن می‌کند. وقتی که پوست می‌افتد، دانه سفید درون فلفل همان چیزی است که خشک‌شده و به عنوان فلفل سفید کامل یا پودر مورداستفاده قرارمی‌گیرد.

بحث مزه که پیش می‌آید، هم فلفل سیاه و هم سفید مزه تندی دارند. زمانی که به غذا اضافه‌می‌شوند طعم تند و تیزی به آن می‌دهند. به‌هرحال، فلفل سیاه تندتر است و مزه خاک‌ می‌دهد. از طرف دیگر، فلفل سفید مزه‌ای تیز و بویی تند دارد.

چون فلفل سیاه و سفید از یک گیاه هستند، فواید و کیفیت‌های مشابه دارند و فقط دارای تفاوت‌های جزیی در بو و مزه هستند. این دو فلفل سرشار از ویتامین‌های K، A و C و همچنین منبع خوبی از فیبر رژیمی هستند. همچنین، قند کمتر و کلسترول صفر دارند.

خواص فلفل قرمز: ۱۳ فایده فلفل قرمز برای سلامتی و زیبایی

فرق فلفل سیاه با فلفل سفید

۱. تفاوت درفرآوری

فلفل سفید و سیاه، هردو میوه پیپر نیگروم یا گیاه فلفل در آسیای جنوبی هستند. اما در روش فرآوری با هم متفاوتند. دانه‌های فلفل سیاه زمانی که تقریبا رسیده‌اند چیده‌می‌شوند. سپس برای اینکه پوستشان چروک‌شود جلوی آفتاب خشک‌می‌شوند. این فرآیند باعث ساخته‌شدن لایه سیاه بیرونی فلفل سیاه می‌شود. از طرف دیگر، دانه‌های فلفل سفید بر روی گیاه می‌مانند تا برسند. سپس چند روز در کیسه‌های آب گذاشته شده تا پوست بیرونی‌شان نرم‌شود. پس از آن، جلوی آفتاب گذاشته‌می‌شوند تا سفیدشوند.

۲. تفاوت در عطر

فلفل سفید و سیاه هر دو از یک نژاد هستند. اما تفاوت موجود در عطر‌شان آنها را از هم جدامی‌کند. بیشتر سرآشپزان براین باورند که فلفل سیاه در مقایسه با فلفل سفید عطر تندی دارد.

۳. تفاوت در تندی

مزه تند فلفل سفید فورا حس‌می‌شود. فلفل سیاه نیز ممکن است به همان اندازه تند باشد اما شما تندی آن را آرام آرام پس از جویدن متوجه‌می‌شوید. درواقع، این مسئله به تشخیص مزه شما نیز بستگی‌دارد.

۴. به دلایل زیبایی‌شناسی

رپورتاژ

فلفل سفید شکل زیبایی به سس‌های سفید، سوپ‌ها و پوره سیب‌زمینی می‌دهد. این کار برای اینکه ظاهر بهتری به غذاهای روشن بدهد انجام‌می‌شود درحالی که پوسته‌های قابل‌مشاهده فلفل سیاه ممکن‌است خیلی زیبا نباشند.

۵. میزان روغن‌های معطر

ثابت‌شده است که پودر فلفل سیاه در مقایسه با پودر فلفل سفید سرشار از روغن معطر است. فلفل سیاه در ترکیب خود حدود ۳% روغن معطر دارد.

۶. ارجحیت در غذاهای مختلف

ممکن است منشا فلفل سیاه و سفید یکی باشد اما این دو فلفل در غذاهای متفاوت به یکدیگر ترجیح داده‌می‌شوند. بیشتر غذاهای بین‌المللی و بین‌قاره‌ای از فلفل سیاه استفاده‌می‌کنند. اما در غذاهای چینی، تایلندی و فرانسوی، بیشتر از فلفل سفید استفاده‌می‌شود. مزه معطر و تند آنها طعم این غذاها را بیشترمی‌کند.

۷. تفاوت در بو

به دلیل اینکه فلفل سیاه دارای لایه میوه بیرونی کامل است، در خود ترپین ایجادکننده بو دارد. این ترکیب‌ها به فلفل سیاه عطر و طعم گل و چوبی می‌دهند. به‌هرحال، در فلفل سفید، این بوها بخاطر برداشتن این لایه بیرونی از بین‌می‌روند. فلفل سفید در طول فرآیند تخمیر بویی تند دارد.

۸. ارزش دارویی

فلفل سفید در مقایسه با فلفل سیاه ارزش دارویی بیشتری دارد. فلفل سفید به میزان زیادی در درمان‌های آیورودای باستانی و چینی، برای درمان آرتروز، مالاریا، یبوست، درد مفاصل، گرفتگی بینی، مسمومیت غذایی، تهوع و وبا استفاده‌می‌شود.

۹. میزان حساسیت

به استناد برخی مطالعات انجام‌شده، افرادی که به فلفل حساسیت دارند، به فلفل سیاه واکنش بدتری نشان‌می‌دهند. زیرا فلفل سفید فقط دانه گیاه است اما فلفل سیاه میوه کامل آن است. همچنین، ترکیب فلفل سیاه تند است و باعث واکنش‌های حساسیت‌زا می‌شود.

۱۰. تفاوت در ماندگاری

فلفل سیاه در مقایسه با فلفل سفید ماندگاری بیشتری دارد. می‌تواند بدون از دست‌دادن عطر خود در آشپزخانه نگه‌داری‌شود. اما فلفل سفید را نمی‌توانید برای زمان طولانی نگه‌دارید زیر در هنگام فاسدشدن تلخ می‌شود.

فلفل سفید به خاطر فواید بسیارش، ادویه شگفت‌انگیزی است که در کمدها وکابینت‌های آشپزخانه ما جوددارد. دانستن این فواید به ما کمک‌خواهدکرد که برای مشکلات روزانه خود تسکین پیداکنیم.

نوشته‌های مرتبط