اصطلاحات کسب و کار: برنامه ریزی منابع سازمانی یا ERP چیست؟

برنامه ریزی منابع سازمانی (Enterprise Resource Planning) یا به اختصار ERP، برنامه نرم‌افزاری جامعی است که برای کمک به یک کسب و کار جهت اداره‌ی کارآمدتر و موثرتر، از طریق خودکار کردن فرایندها، استفاده می‌شود.

یک سیستم ERP، می‌تواند از مشتریان سفارش بگیرد، سوابق مالی را مدیریت کند، پس از هر فروش موجودی را به‌روزرسانی کند، و نیازهای کاری را بر مبنای سطح سفارش‌های دریافت شده پیش‌بینی کند. علاوه بر فرایندهای مدیریت، سیستم‌های ERP نیز داده‌ها را از کارکردهای داخلی، مثل بازاریابی، تولید، حسابداری، تسهیلات، و تحقیق و توسعه جمع‌آوری، ذخیره، و تحلیل می‌کند.

آنچه یک سیستم ERP  انجام می‌دهد

سیستم‌های برنامه ریزی منابع سازمانی واحدهای متفاوت بسیاری را ادغام، یا به هم متصل می‌کند که روی هم سیستم را تشکیل می‌دهند. در مرکز این سیستم یک پایگاه داده‌های مشترکِ عظیم هست که تمام بخش‌های شرکت می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند. آن پایگاه داده‌ها می‌تواند اطلاعاتی در رابطه با موارد زیر فراهم کند:

  • مشتریان
  • تامین کنندگان
  • محصولات
  • سفارش‌ها
  • ترابری‌ها
  • پرداخت‌ها
رپورتاژ

بزرگ‌ترین مزیت برنامه ریزی منابع سازمانی

درحالی‌که سیستم‌های برنامه ریزی منابع سازمانی پیچیده و چندوجهی هستند، بزرگترین مزیت‌شان این است که با متصل کردن تمام جنبه‌های یک کسب و کار در یک سیستم مدیریت کسب و کار، بسیار کارآمد هستند.

فرایند درگیر در فروش یک محصول را تصور کنید. یک مشتری از فروشگاه وسائل خواب‌تان یک راحتی می‌خرد. سیستم ERP شما اطلاعات تمام مشتریان را می‌گیرد، و همین‌طور جزئیات کارت اعتباری‌شان را. به صورت خودکار چک می‌کند تا مطمئن شود که راحتی در بین موجودی‌ها وجود دارد و واقعا آن را برای انتقال به مشتری کنار می‌گذارد. سیستم ERP بخش ترابری را از سفارشی که صورت گرفته است مطلع می‌کند و نشانی را که باید به آن ارسال صورت بگیرد، و همچنین یک روکش بسته‌بندی و یک برچسب حمل و نقل را می‌فرستد. همین که سفارش برای ترابری آماده می‌شود، بخش دیگری از سیستم ERP موجودی را توسط یکی، با چک کردن فروش پیش‌بینی شده، و آگاه کردن واحد تولید که به پارچه‌های بیشتری برای ساختِ آن راحتی‌های مطلوب جهت برآوردن تقاضا نیاز است کاهش می‌دهد.

با خودکار کردن فرایند به اشتراک گذاری اطلاعات توسط سیستم، نام و نشانی مشتری نیازی نیست مکررا در هر مرحله‌ی فروش وارد شود. موجودی لازم نیست چک و بازچک شود. و مواد خام به سبکِ درست-به-موقع سفارش داده می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که راحتی‌های جدید به همان سرعتی درست می‌شوند که نمونه‌های تکمیل شده به آن‌ سوی درها فرستاده می‌شوند.

درحالی‌که سیستم‌های ERP امروزه برای اکثر شرکت‌های بزرگ ضروری هستند، نوعا در کسب و کارهای کوچک و متوسط دیده نمی‌شوند. مسئله این نیست که آن‌ها نمی‌توانند به خودکار کردن فرایندهای حیاتی کمک کنند، فقط این‌که بهای آن‌ها برای بسیاری از شرکت‌های کوچک‌تر گزاف است.

  اگر به مطالعه سایر واژگان و اصطلاحات کسب و کار، حسابداری، کارآفرینی و … علاقمندید اینجا کلیک کنید

نوشته‌های مرتبط