اصطلاحات کسب و کار: ادغام و اکتساب یا Mergers and Acquisitions چیست؟

ادغام و اکتساب یا به اختصار (M&A)  Merger and Acquisition ، شامل پروسه‌ی ترکیب دو شرکت به یک شرکت است. هدف ترکیب دو یا چند کسب و کار سعی در و رسیدن به سینرژی(هم افزایی) است- که در آن کل(شرکت جدید) بزرگ‌تر از مجموع بخش‌های آن است(دو شخصیت حسابداری جداگانه‌ی قبلی).

ادغام‌ها وقتی اتفاق می‌افتند که دو شرکت نیروهای‌شان را به هم پیوند می‌دهند. چنین تراکنش‌هایی نوعا بین دو کسب و کار اتفاق می‌افتند که تقریبا هم اندازه هستند و مزایایی را که کسب و کار دیگری ارائه می‌دهد به لحاظ فروش فزاینده، کارآمدی‌ها، و توانایی‌ها بازشناسی می‌کنند. مفاد ادغام اغلب نسبتا دوستانه و دوجانبه مورد توافق هستند و دو شرکت در سرمایه‌گذاری جدید شرکایی برابر می‌شوند.

اکتسابها وقتی اتفاق می‌افتند که یک شرکت، شرکت دیگری را می‌خرد و آن را در عملیات‌های‌اش جا می‌دهد. بعضی اوقات خرید دوستانه و بعضی اوقات خصمانه است، بسته به این‌که آیا آن شرکتی که اکتساب می‌شود معتقد است بعه عنوان واحد عملیاتی یک سرمایه‌گذاری بزرگ‌تر بهتر عمل می‌کند.

نتیجه‌ی پایانی هر دو فرایند یکسان است، اما رابطه‌ی بین دو شرکت بر اساس این که ادغام اتفاق افتاده باشد یا اکتساب، متفاوت است.

مزایای ترکیب نیروها

بعضی از مزایای معاملات M&A به بهره‌وری‌ها و بقیه به توانایی‌ها مربوط است، من جمله:

رپورتاژ
  • اقتصادهای مقیاس بهبود یافته. به عنوان مثال، از طریق توانایی در خرید مواد خام به مقادیر بزرگ‌تر، می‌توان بهایا را کاهش داد.
  • سهام بازار افزایش‌یافته. با فرض بر این که دو شرکت در یک صنعت هستند، گرد هم آوردن منابع آن‌ها ممکن است به سهام بازار بزرگ‌تری بینجامد.
  • قابلیت‌های توزیع افزایش‌یافته. با توسعه‌ی جغرافیایی، شرکت‌ها ممکن است بتوانند به شبکه‌ی توسعه‌ی‌شان بیفزایند یا ناحیه‌ی خدمات جغرافیایی‌اش را گسترده‌تر کند.
  • بهایای کار کاهش‌یافته. حذف افزونگی نیروی انسانی می‌تواند به کاهش بهایا کمک کند.
  • استعداد کار توسعه‌یافته. توسعه‌ی ائتلاف کاری که از آن شرکت جدیدِ بزرگتر می‌تواند بیرون بیاید می‌تواند به رشد و توسعه کمک کند.
  • منابع مالی زیاد شده. موجودی مالی دو شرکت عموما از یک شرکت به تنهایی، بزرگ‌تر است که سرمایه‌ گذاری های جدید را ممکن می‌سازد.

اشکالات بالقوه

هرچند ادغام و اکتساب تعهداتی پرهزینه هستند، پادش‌های بالقوه‌ای نیز وجود دارند. و معایب، یا دلایلی برای خریداری نکردن یک اکتساب وجود دارند، شامل:

  • هزینه‌های گزاف مرتبط با خرید یک شرکت، به خصوص اگر نخواهد که اکتساب شود. (اگر سرمایه‌گذار قدرالسهم کنترلی در یک شرکت دیگر داشته باشد، ممکن است انتخابی در رابطه با این‌که آیا تحصیل شود یا نه داشته باشد.)
  • بهایای قانونی بالاتر، که می‌تواند گزاف باشد اگر یک شرکت نخواهد که اکتساب شود.
  • بهای فرصتِ مقدم بودن بر دیگر معاملات به منظور تمرکز بر یکی کردن دو شرکت.
  • امکانِ واکنش منفی به یک ادغام یا اکتساب ، که قیمت سهام شرکت را کاهش می‌دهد.

M&A یک استراتژی رشد است که شرکت‌ها اغلب برای افزایش سریع اندازه، ناحیه‌ی خدمات‌دهی، استعدادیابی، پایگاه مشتریان، و منابع در یک سیر نزولی استفاده می‌کنند. با وجود این، این فرایند پربها است، بنابراین کسب‌ و کارها نیاز دارند که مطمئن شوند مزیتی که به دست می‌آید قابل توجه است.

 اگر به مطالعه سایر واژگان و اصطلاحات کسب و کار، حسابداری، کارآفرینی و … علاقمندید اینجا کلیک کنید
نوشته‌های مرتبط