زنان کارآفرین موفق جاه طلب تر از مردان هستند

بر اساس نظرسنجی از کارآفرینان ثروتمند و فوق‌ثروتمند زنان کارآفرین موفق نه‌تنها در حال رسیدن به همتایان مرد خود هستند- بلکه در زمینه‌‌های مختلف عملکردی نسبت به آن‌ها دارند.

این گفته براساس گزارش بی‌ان‌پی پاریباس از کارآفرینی در سطح جهانی است، که شرکت مشاوره‌ی اسکورپیو پارتنرشیپ برای تنظیم آن از حدود 2600 کارآفرین ثروتمند و فوق‌ثروتمند از ۱۸ کشور نظرسنجی کرد.

پژوهشگران پی‌بردند 90 درصد زنان کارآفرین انتظار دارند سود ناخالص شرکت‌شان در سال آینده افزایش داشته‌باشد یا ثابت بماند. به‌طور جزیی‌تر، ۶۱ درصد انتظار داشتند سودشان بالا برود، که برای مقایسه، از میان همه‌ی کارآفرینان به‌طور متوسط ۵۸ درصد چنین انتظاری داشتند.

سوفیا مرلو، یکی از مدیرعاملان مدیریت ثروت بی‌ان‌پی پاریباس، درباره‌ی زنان کارآفرینی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، می‌گوید:”آن‌ها جاه‌طلب‌تر هستند و نسبت به همتایان مردشان، موفق‌تر بوده‌اند.”

او برای این‌که نظرش را درباره‌ی مفهوم “موفق‌تر” شفاف‌سازی کند به داده‌های درآمد این گزارش اشاره می‌کند. درآمد شرکت‌هایی که توسط زنان کارآفرین مدیریت می‌شوند ۱۳ درصد بیش‌تر از درآمد شرکت‌هایی است که توسط مردان اداره می‌شوند، و از متوسط درآمد همه‌ی کارآفرینان شرکت‌کرده در نظرسنجی، ۹ درصد بالاتر است.

در  این نوشتار یافته‌های دیگر این پژوهش، از تفاوت‌های نسلی(زنان هزاره‌ای به‌طور ویژه خوب عمل کرده‌اند) گرفته تا تفاوت‌های جغرافیایی، تفاوت در بخشی که در آن فعالیت می‌کنند یا تفاوت‌های خانوادگی آمده‌است.

برخاستن زنان کارآفرین هزاره‌ای

شرکت‌کنندگان این نظرسنجی فقط براساس ثروت شخصی و درآمد‌های کسب‌وکار انتخاب شده‌اند. حدود یک‌سوم پاسخ‌دهندگان زن بودند، و از این گروه، ۳۷ درصد هزاره‌ای و ۲۴ درصد از نسل انفجار(نسل پس از جنگ جهانی دوم) بودند.

این گزارش نشان می‌دهد در طول این دو نسل، تعداد زنان کارآفرین موفق افزایش چشمگیری داشته‌است.

هرچند زنان کارآفرین عموما برای سودشان جاه‌طلب هستند(۶۱ درصدی را که انتظار افزایش سود داشتند به یاد بیاورید)، زنان هزاره‌ای به‌طور ویژه‌ای جاه‌طلب هستند: حدود سه‌چهارم آن‌ها افزایش سود را در ۱۲ ماه آینده پیش‌بینی کرده‌اند، و انتظار یک حاشیه‌ی سود ۳۵ درصدی را برای 2015 داشتند، که برای مقایسه، حاشیه‌ی سود متوسط ۳۱ درصد است.   

هم‌چنین زنان هزاره‌ای حتی پیش‌بینی درآمدی بیش‌تر از درآمدِ بالاتر از متوسطِ گروه جنس خود را برای سال آینده گزارش کردند: برای همه‌ی زنان، درآمدها ۹ درصد بالاتر از میانگین کلی، و برای زنان “کارآفرین هزاره‌ای” ۲۲ درصد بالاتر بود.

مرلو می‌گوید این داده‌ها جداسازی بخش به‌اصطلاح “کارآفرین هزاره‌ای” را در این گزارش انعکاس می‌دهد- که پژوهشگران پی‌برده‌اند ۲۰ تا ۳۴ ساله‌ها شرکت‌های بیش‌تری را افتتاح می‌کنند، مجموعه‌ی بزرگ‌تری از کارکنان را اداره می‌کنند، و نسبت به پیشنیان خود که از نسل انفجار بودند، سود بیش‌تری را هدف‌گذاری کرده‌اند.

مرلو می‌گوید:”این گزارش به پدیده‌ی ‘کارآفرین هزاره‌ای’ اشاره دارد، که یقینا به یک میزان بین زنان و مردان توزیع شده‌است. نسل جوان‌تر جاه‌طلب‌تر است، و سریع‌تر و با سبک و سیاقی متفاوت با نسل انفجار حرکت می‌کند.”

رپورتاژ

بخش‌ها، موفقیت و کارآفرینان نسل اول

بر اساس این گزارش، زنان کارآفرین، بیش‌تر پول‌شان را از ۳ بخش به دست می‌آورند: خرده‌فروشی؛ خدمات حرفه‌ای از قبل مشاوره، حسابداری، یا خدمات حقوقی؛ و مد. (برای مقایسه، ۳ برترین بخش درآمدزا برای مردان خدمات حرفه‌ای، خرده‌فروشی و فناوری است.)

هم‌چنین در این نظرسنجی از زنان پرسید اگر امروز بخواهند یک کسب‌وکار را آغاز کنند، کدام صنعت را انتخاب می‌کنند. برترین پاسخ‌ها، در درجه‌ی اول، تجارت الکترونیک، سفر، برگزاری مراسم و خدمات تفریحی بود.

بیش از یک‌سوم همه‌ی زنان این نظرسنجی کارآفرینان نسل اول(این نوع کارآفرینان ریسک‌پذیرتر هستند و بیش‌تر حسی عمل می‌کنند، م.) بودند- اما فقط ۲۱ درصد زنان هزاره‌ای از این نوع بودند. تقریبا نیمی از زنان نسل انفجار کارآفرین نسل اول بودند، که این امر، بازتاب یافته‌ی دیگر این گزارش درباره‌ی کارآفرینان هزاره‌ای در مقابل کارآفرینان نسل انفجار است.

وقتی صحبت از سنجش موفقیت است، بیش از یک‌سوم زنان کارآفرین می‌گویند موفقیت را به عنوان سود کردن در اولین سرمایه‌گذاری تعریف می‌کنند. ۱۲ درصد گفتند موفقیت یعنی انتقال کسب‌وکارشان به نسل بعد، و تقریبا بسیاری آن را به عنوان ایجاد یک تاثیر اجتماعی خوب توصیف کردند.

مرلو می‌گوید آخرین نکته به‌طور ویژه مهم است. او اضافه می‌کند:”آدم‌ها به این نگاه می‌کنند که سرمایه‌گذاری‌شان چه تاثیری روی جامعه‌شان دارد. این چیزی است که ما در بخش مدیریت ثروت در سطح جهانی شاهد آن هستیم، و چیزی است که آن را بیش‌تر و بیش‌تر مشاهده خواهیم‌کرد.”

تفاوت‌های جغرافیایی

پژوهشگران با کمک این نظرسنجی، که در سطح ۱۸ کشور برگزار شد، توانستند تفاوت‌های جغرافیایی را در بین زنان کارآفرین شناسایی کنند.

لهستان پیشرو است. ۵۴ درصد پاسخ‌دهندگان در این کشور زنان بودند- که این یعنی آن‌ها بیش‌تر از نیمی از کارآفرینان ثروتمند و فوق‌ثروتمند شناسایی‌شده در آن‌جا هستند. این رقم در اسپانیا ۴۴ درصد، و در چین ۴۳ درصد است. آمریکا در بین ۶ برترین کشور نبود.

بر اساس این گزارش همه‌ی این ارقام در داده‌های سال گذشته افزایش یافته‌اند. این ارقام در کشورهایی بالا رفت که کم‌ترین تعداد پاسخ‌گوی زن را داشتند، هم‌چنین، نشان می‌دهد در کل تعداد زنان کارآفرین در حال افزایش است.

در میان کارآفرینان هزاره‌ای این نظرسنجی، زنان حتی برتری بیش‌تری داشتند. لهستان باز هم در صدر بود:۸۹ درصد “کارآفرینان هزاره‌ای” آن زنان بودند. آمریکا و چین، با 51 درصد پاسخ‌دهنده‌ی هزاره‌ای زن، مشترکا دوم شدند، و در اسپانیا این نسبت تقریبا یکسان بود.

هرچند این اعداد نشان می‌دهند یک تعادل جنسیتی یکسان بین کارآفرینان موفق در راه است، اما مرلو هم‌چنان معتقد است جای پیشرفت وجود دارد.

او می‌گوید:”وقتی به یافته‌ها نگاه می‌کنیم، می‌توانیم بگوییم اوضاع خوب است. اما موفقیت زنان کارآفرین را به اندازه‌ی کافی جشن نمی‌گیریم. این چیزی است که خیلی شاهد آن نیستیم.”

منبع fortune
نوشته‌های مرتبط