اصطلاحات کسب و کار: جذب سرمایه‌ جمعی یا Crowedfunding چیست؟

جذب سرمایه‌ جمعی یا Crowedfunding روشی برای جمع آوری سرمایه برای یک پروژه یا سرمایه گذاری با درخواست کمک های کوچک از تعداد زیادی از افراد، معمولاً از طریق اینترنت است. این به کارآفرینان، هنرمندان و سایر افراد اجازه می‌دهد تا منابع مالی سنتی مانند بانک‌ها و سرمایه‌گذاران خطرپذیر را دور بزنند و در عوض به حمایت جامعه حامیان تکیه کنند. تأمین مالی جمعی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از جمله تأمین مالی جمعی سهام، که در آن حامیان در ازای سرمایه گذاری خود، سهمی در سرمایه گذاری دریافت می کنند، و تأمین مالی جمعی مبتنی بر پاداش، که در آن حامیان در ازای مشارکت خود، پاداش غیرمالی مانند محصول یا خدمات دریافت می کنند. سرمایه گذاری جمعی در سال های اخیر به عنوان راهی برای راحت تر کردن دسترسی به سرمایه و حمایت از ایده های نوآورانه به طور فزاینده ای محبوب شده است.

جذب سرمایه‌ی جمعی چگونه کار می‌کند

سرمایه‌گذاری جمعی معمولاً با راه‌اندازی یک کمپین در یک پلتفرم تأمین مالی جمعی مانند Kickstarter، Indiegogo یا GoFundMe کار می‌کند. خالق کمپین یک هدف مالی تعیین می کند و یک طرح یا ویدیو ایجاد می کند که پروژه یا سرمایه گذاری خود را توضیح می دهد و اینکه چرا ارزش حمایت دارد. پس از آن، حامیان می‌توانند کمپین را مرور کنند و بسته به نوع سرمایه‌گذاری جمعی مورد استفاده، در ازای جوایز یا حقوق صاحبان سهام، وجوهی را به آنها اختصاص دهند.

پایه و اساس آن روش این است که اگر کسب‌وکار اعلام کند که مثلا، 25000 دلار برای راه‌اندازی محصول جدیدش نیاز دارد، آن‌گاه هر چیزی کم‌تر از 25000 دلار کافی نخواهد بود. انتشار مبلغ حاصله موفقیت آمیز بودن پروژه را میسر نخواهد کرد، بنابراین پول به اهدا کنندگان آن عودت داده می‌شود.

پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی اغلب برای خدمات خود هزینه‌ای دریافت می‌کنند که می‌تواند از درصدی از وجوه جمع‌آوری‌شده تا یک کارمزد ثابت برای هر کمپین متغیر باشد. برای سازندگان و حامیان کمپین مهم است که قبل از راه‌اندازی یا مشارکت در کمپین، شرایط و هزینه‌های مربوط به هر پلتفرم تأمین مالی جمعی را به دقت بررسی کنند.

آمار جهانی جذب سرمایه‌ جمعی

رپورتاژ

طبق گزارش Statista، ارزش بازار جهانی تأمین مالی جمعی در سال 2020 به 13.93 میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 به 28.78 میلیارد دلار برسد که با رشد CAGR 15.26 درصدی در طول دوره پیش‌بینی‌شده، پیش‌بینی می‌شود. این گزارش همچنین بیان می‌کند که تأمین مالی جمعی مبتنی بر پاداش، محبوب‌ترین نوع تأمین مالی جمعی است که 69.5 درصد از کل سهم بازار را در سال 2020 به خود اختصاص داده است. ایالات متحده بزرگترین بازار تأمین مالی جمعی در جهان است و پس از آن اروپا و آسیا و اقیانوسیه قرار دارند.

ایده‌ی نهفته در پسِ جذب سرمایه‌ جمعی ایده‌ی جدیدی نیست. ساخت پایه‌ی ستون مجسمه‌ی آزادی توسط افراد سرمایه‌گذار در اواخر دهه‌ی 1800 بنا نهاده شد. آن‌چه درباره‌ی جذب سرمایه‌ی جمعی تازگی دارد فناوری است که آدم‌ها را در سراسر جهان قادر می‌سازد از سرمایه‌گذاری‌های جدید حمایت کنند.

راه‌های تامین وجوه

دو شیوه‌ی عمده برای تامین وجوه سرمایه‌گذاری‌های کسب‌وکار از طریق جذب سرمایه‌ی جمعی: مبتنی بر اهدا و سرمایه‌گذاری هستند. شکل رایج‌تر شیوه‌ی مبتنی بر اهدا است، که در آن افراد چند دلار برای حمایت از یک محصول یا شرکت جدید در عوضِ نوعی سهم تزریق می‌کنند. جذب سرمایه‌ی جمعی حقوق مالکانه یا غرضه در شرکت را می‌فروشد.

جذب سرمایه‌ی جمعی یک ابزار با شهرت فزاینده است برای کسب‌وکارها تا به تامین مالی که برای رشد یا معرفی محصولات و خدمات جدید نیاز دارند دست پیدا کنند.

 اگر به مطالعه سایر واژگان و اصطلاحات کسب و کار، حسابداری، کارآفرینی و … علاقمندید اینجا کلیک کنید
نوشته‌های مرتبط