23 ایده برای برگزاری مراسم افتتاحیه کسب و کار جدید

افتتاح یک کسب و کار ممکن است فرایندها و رویدادهای مختلفی به همراه داشته باشد. جنبه‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند به موفقیت حرفه‌ای یک شرکت کمک کنند که باید آن‌ها را مد نظر قرار دهید؛ یکی از این جنبه‌ها مراسم افتتاحیه کسب و کار جدید است. بررسی راه‌های مختلف راه‌اندازی یا ارتقای یک کسب و کار جدید می‌تواند برای شما الهام‌بخش باشد و به اعضای گروه‌تان در تصمیم‌گیری برای چگونگی ورود به این عرصه کمک کند. در این مقاله، ۲۳ ایده برای برگزاری مراسم افتتاحیه کسب و کار جدید به شما ارائه می‌دهیم و مختصری درباره‌ی هر کدام نیز توضیح خواهیم داد.

۲۳ ایده‌ی مراسم افتتاحیه یک کسب و کار

روش‌های مختلفی وجود دارند که برای مراسم افتتاحیه یک شرکت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه، به فهرستی از ۲۳ ایده‌ی مراسم افتتاحیه اشاره می‌کنیم که می‌توانید مد نظر قرار دهید:

۱. برگزاری یک کلاس یا جلسه‌ی آموزشی

این ایده به خصوص برای کسب و کار‌هایی مفید است که خدمات یا دوره‌های آموزشی ورزشی ارائه می‌دهند. شما می‌توانید به مخاطبان نشان دهید چگونه از ابزارها یا تجهیزات خاص مربوط به صنعت‌تان استفاده کنند؛ این مسئله علاقه‌ی گروه مخاطبان‌تان را جلب می‌کند و آن‌ها را به دیدار از ویترین یا فضای مجموعه‌تان ترغیب می‌کند. برای مثال، اگر قرار است یک مرکز ورزشی یا باشگاه افتتاح کنید، یک مربی خصوصی را برای این کار در نظر بگیرید تا انواع مختلف تجهیزات ورزشی را به مخاطبان نشان دهد یا یک کلاس ورزشی کوتاه مدت را برگزار کند؛ این کار باعث می‌شود مشتریان بالقوه احساس آشنایی بیش‌تری با محیط باشگاه‌‌تان پیدا کنند.

۲. راه‌اندازی یک رویداد خاص در رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند در بسیاری از کمپین‌های تبلیغاتی نقش حیاتی ایفا کنند و استفاده از آن‌ها می‌تواند روش بسیار خوبی برای اطلاع‌رسانی گروهی درباره‌ی شرکتی باشد که برای آن کار می‌کنید. شما می‌توانید یک صفحه‌ی رویداد در یک رسانه‌ی اجتماعی باز کنید و اخباری را درباره‌ی مراسم افتتاحیه‌تان در آن به اشتراک بگذارید. هم‌چنین، می‌توانید یک هشتگ شخصی مربوط به برندتان ایجاد کنید تا مخاطبانی که در صفحه‌ی رویدادتان حضور می‌یابند، در صورت پست یک مطلب درباره‌ی رویدادتان، بتوانند از همان هشتگ استفاده کنند.

۳. انتشار نمونه کار

یک روش برای جلب علاقه‌ مشتریان بالقوه قرار دادن آن‌ها در معرض فوایدی است که محصولات‌تان برای آن‌ها به همراه خواهند داشت؛ بنابراین، ارائه‌ی نمونه کار را در هنگام برگزاری مراسم افتتاحیه مد نظر قرار دهید. اگر شما در حال افتتاح یک کافی‌شاپ یا رستوران هستید، این روش می‌تواند فایده‌ی ویژه‌ای برای‌تان داشته باشد. اگر مخاطبان از نمونه‌ کارهای‌تان لذت ببرند، احتمالا نزد شما باز خواهند گشت و حتی این کشف جدید را با دوستان و همکاران‌شان در میان خواهند گذاشت.

۴. ارائه‌ی تخفیف مضاعف

اگر انتشار نمونه کار برای محصولات شرکت‌تان کمی دشوار است، ایده‌ی ارائه‌ی تخفیف یا کوپن را به افراد حاضر در مراسم افتتاحیه مد نظر قرار دهید. این کار آن‌ها را ترغیب می‌کند برندتان را امتحان کنند و شاید تصمیم بگیرند شما را به سایر رقبای‌تان ترجیح دهند. شما می‌توانید از این روش به گونه‌ای استفاده کنید که مشتریان‌تان احساس خاص بودن کنند – گویی حضور آن‌ها در این مراسم دستاورد خوبی برای‌شان به همراه داشته است.

۵. ایجاد یک غرفه کوچک

با ایجاد نمونه‌ی کوچکی از فضای کسب و کار‌تان در محلی در اطراف موقعیت جدیدتان می‌توانید تجربه‌ی استفاده از خدمات‌تان را به مشتریان بالقوه‌تان ارائه دهید. برای مثال، اگر صاحب یک رستوران هستید، می‌توانید یک چادر کوچک در محله‌های اطراف برپا کنید و فضای سالن غذاخوری‌تان را به همراه چند نمونه از غذاهای اصلی‌تان در آن به نمایش بگذارید. این روش خوبی برای جلب مشتریانی است که شاید از طریق دیگری نتوانند به منوی غذای‌تان دسترسی پیدا کنند.

۶. انتخاب یک تم برای مراسم

مهمانان احتمالا از حضور در یک مهمانی یا مراسمی که دارای تم خاصی باشد، بیش‌تر لذت خواهند برد؛ و این مسئله می‌تواند به جلب توجه افراد حاضر در مراسم‌تان کمک کند – بنابراین، احتمالا نتیجه‌ی مطلوب‌تری از این مراسم به دست خواهید آورد. شما یا سرپرست مجموعه‌تان می‌توانید از یک تم مربوط به کسب و کار یا صنعت‌تان استفاده کنید. استفاده از یک تم جذاب یا منحصر به فرد می‌تواند حاضرین را ترغیب کند عکس‌هایی از مراسم‌تان را در رسانه‌های اجتماعی منتشر، و به این ترتیب، کسب و کار‌تان را تبلیغ کنند.

۷. دعوت از مهمانان مشهور

یکی از راه‌های ارتقای سطح تبلیغات‌تان دعوت از یک سلبریتی یا فرد تاثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی به شرکت در مراسم افتتاحیه‌تان است. آن‌ها می‌توانند مراسم‌تان را میان طرفداران‌شان تبلیغ کنند، گستره‌ی تبلیغات‌تان را افزایش دهند، و مهمانان را با انگیزه‌ی مضاعف به حضور در مراسم‌تان تشویق کنند. اگر بودجه‌تان به اندازه‌ی نیست که بتوانید یک سلبریتی برجسته را دعوت کنید، یک فرد مشهور محلی را مد نظر قرار دهید؛ زیرا حضور هر نوع مهمان مشهور در مراسم‌تان می‌تواند به تبلیغ شرکت‌تان کمک کند.

۸. شراکت با یک کسب و کار باسابقه

اگر کسب و کار کوچکی که برای‌اش کار می‌کنید هنوز دنبال‌کنندگان زیادی برای خود جمع نکرده است، می‌توانید برای برگزاری مراسم افتتاحیه‌تان با یک کسب و کار باسابقه‌تر شراکت کنید. یافتن یک شرکت مناسب برای شراکت در مراسم افتتاحیه‌تان می‌تواند هم به کسب و کار شما و هم به برند آن شرکت کمک کند. این کار می‌تواند به افزایش محبوبیت برند شما در یک جامعه‌ی محلی کمک کند و احتمالا مشتریان بالقوه‌‌ای را نیز برای آن شرکت جذب کند.

۹. میزبانی از یک کنسرت

مذاکره و توافق با یک گروه موسیقی برای اجرا در مراسم افتتاحیه‌تان می‌تواند روش بسیار خوبی برای ایجاد یک جمعیت و افزایش افراد حاضر در رویدادتان باشد. اگر نمونه کاری از محصول یا امکانی برای تست کردن منوی‌تان توسط مخاطب در مراسم وجود نداشته باشد، آن‌ها لااقل می‌توانند از مشاهده و شنیدن موسیقی زنده لذت ببرند. این روش منحصر به فرد می‌تواند رویدادتان را پرشورتر کند و هم‌چنین، کمک کند کسب و کار‌تان در حافظه‌ی مهمانان ثبت شود.

۱۰. جمع کردن یک گروه برای شکستن یک رکورد

با این‌که شاید این گزینه در مقایسه با سایر گزینه‌ها نیازمند برنامه‌ریزی و هماهنگی بیش‌تری است، جمع کردن یک گروه برای شکستن یک رکورد می‌تواند تاثیر مثبتی بر نتایج حاصل از این رویداد داشته باشد. آدم‌ها از شرکت در یک مراسم بسیار بزرگ و مهم لذت می‌برند، و این رویداد می‌تواند تاثیر ماندگاری بر افراد حاضر بگذارد. اگر این رکوردشکنی در رسانه‌های اجتماعی یا یک مقاله‌ی خبری منتشر شود، می‌تواند توجه مخاطبان را به برند شما جلب کند.

۱۱. ترتیب دادن جشنی برای بریدن روبان

رپورتاژ

این یک روش قدیمی است که برخی از کسب و کار‌ها برای جشن افتتاحیه از آن استفاده می‌کنند. اگر قرار باشد مدیران‌تان از یک ویترین یا موقعیت مکانی خاصی پرده‌برداری کنند، معمولا از این روش استفاده خواهند کرد. جهت تشویق افراد برای حضور در مراسم‌تان، چند عکاس استخدام کنید تا عکس‌هایی از مهمانان بگیرند و سپس این عکس‌ها را به عنوان یادگاری از این مراسم برای‌شان ارسال کنید.

۱۲. برگزاری یک جشن خیابانی

اگر کسب و کار در نزدیکی سایر کسب و کار‌ها قرار دارد، سعی کنید با همکاری آن‌ها از یک جشن و مراسم خیابانی میزبانی کنید. این کار می‌تواند برای شرکت شما و سایر شرکت‌های اطراف‌تان سودمند باشد؛ زیرا روش بسیار خوبی برای اثرگذاری مثبت بر صاحبان کسب و کار‌ها در همسایگی شما است. شما می‌توانید عابران و هم‌چنین مشتریانی را که با شرکت‌ها و فروشگاه‌های اطراف آشنایی دارند، به سمت خودتان جلب کنید.

۱۳. چاپ کردن برندتان روی هدایای تبلیغاتی

روش خلاقانه‌ی دیگری برای گسترش میزان آگاهی مخاطب از برندتان در حین برگزاری مراسم افتتاحیه چاپ نام برند یا لوگوی‌تان بر هدایای تبلیغاتی است. این کار می‌تواند حس خوبی در مهمانان ایجاد کند – این‌که صرفا با حضور در این رویداد هدیه‌ای از شرکت‌تان دریافت کرده‌اند. هم‌چنین، اگر مهمانان از این هدایا استفاده کنند (مثلا اگر این هدیه لباس باشد، بعدها آن را به تن کنند) به تبلیغ کسب و کار و افزایش سطح آگاهی از برندتان کمک خواهند کرد.

۱۴. جمع‌آوری اعانه

ایجاد شرایطی برای جمع‌آوری اعانه در مراسم افتتاحیه‌ روش دیگری برای جلب نظر مخاطبان نیکوکارتان و هم‌چنین، تلاش موثر برای یک هدف خیر است. شراکت با یک موسسه‌ی خیریه می‌تواند به ایجاد رابطه‌ی مثبت میان شرکت‌تان و جامعه‌ی موجود در آن و هم‌چنین، معرفی کسب و کارتان به آدم‌های هم‌فکر و هم‌عقیده کمک کند. این گونه روابط می‌توانند به حفظ شراکت‌های حرفه‌ای مفیدی کمک کنند که نه تنها بر میزان فروش‌ آینده‌تان تاثیر می‌گذارند، بلکه بودجه‌ای را نیز برای کمک به دیگران جمع‌آوری می‌کنند.

۱۵. میزبانی از بیش از یک رویداد

میزبانی از جمعیت‌های مختلف برای افتتاح کسب و کار‌تان می‌تواند انواع مختلفی از مشتریان را – بسته به اندازه، موقعیت، و ویژگی‌های این رویدادها – به سمت‌تان جلب کند. اگر رهبران شرکت به میزبانی از یک مهمانی خصوصی و هم‌زمان به برگزاری یک رویداد عمومی علاقه داشته باشند، این روش می‌تواند بسیار مفید باشد. برگزاری چندین رویداد می‌تواند به آن‌ها کمک کند محبوبیت و جذابیت کسب و کار‌شان را در میان جامعه به حداکثر برسانند.

۱۶. همکاری با هنرمندان یا طراحان

دعوت از هنرمندان یا طراحان محلی می‌تواند در ایجاد روابط حرفه‌ای با همسایگان‌تان و هم‌چنین، بالا بردن سطح زیبایی‌شناختی و میزان رضایت مهمانان از رویدادتان به شما کمک کند. این کار به شما و این هنرمندان فرصت بروز می‌دهد، و به طور بالقوه برای هر دو طرف سودمند خواهد بود. شما پس از مراسم از افتتاحیه نیز هم‌چنان می‌توانید به نمایش آثار آن‌ها ادامه دهید تا علاقه‌ی همیشگی خود را برای پشتیبانی از افراد خلاق و حرفه‌ای محلی نشان بدهید.

۱۷. ارائه‌ی چیزهایی مخصوص کودکان

اگر مشتریان مخاطب یک شرکت شامل خانواده و کودکان می‌شوند، این کسب و کار می‌تواند آن‌ها را نیز در مراسم افتتاحیه داخل کند و در طول برگزاری این رویداد، چیزهایی را مخصوص کودکان به آن‌ها ارائه دهد. فعالیت‌هایی نظیر نقاشی صورت یا کاریکاتور می‌تواند کودکان را – هنگامی که والدین‌شان در حال خرید هستند – به خوبی سرگرم کنند، و باعث شوند همه‌ی افراد حاضر از این رویداد لذت ببرند. هم‌چنین، این کار تاثیر مثبتی بر تصویر برندتان می‌گذارد – برندی که همیشه در خدمت خانواده‌ها است.

۱۸. برگزاری یک تور

برگزاری یک تور می‌تواند بخش جذابی از یک مراسم افتتاحیه باشد، و فرصتی را برای مهمانان ایجاد کند که بتوانند از بخش‌های مختلف کسب و کار یا ویترین‌تان دیدن کنند – بخش‌هایی که شاید مشتریان در شرایط عادی قادر به دسترسی به آن‌ها نباشند. برای مثال، اگر صاحب یک کسب و کار تصمیم به افتتاح یک کافی‌شاپ داشته باشد، می‌تواند فضای پشت پیشخوان کافی‌شاپ را به مهمانان نشان دهد یا آن‌ها را به آشپزخانه ببرد و نحوه‌ی درست کردن شیرینی‌ها و دسرها را به آن‌ها نشان دهد. این یک رویداد به یاد ماندنی و شخصی خواهد بود که می‌تواند مهمانان را ترغیب کند کسب و کار شما را به جای سایر کسب و کار‌ها انتخاب کنند.

۱۹. ارسال کارت پستال یا بروشور

اگر به دنبال یک روش ارزان‌قیمت برای مراسم افتتاحیه‌تان هستید، ارسال کارت پستال یا بروشور مربوط به کسب و کار‌تان را مد نظر قرار دهید. این کار می‌تواند بدون نیاز به میزبانی از یک رویداد یا برگزاری یک مهمانی، اطلاعات مفیدی را درباره‌ی کسب و کار‌تان به دیگران ارائه دهد. به همراه کارت پستال یا بروشور می‌توانید یک کوپن نیز برای مشتریان‌تان ارسال کنید تا به دیدار از فروشگاه، رستوران یا مرکز فعالیت‌تان ترغیب شوند.

۲۰. دادن نمونه‌ی محصولات به کسب و کار‌های محلی

علاوه بر ارائه‌ی نمونه‌ی محصولات‌تان در مراسم یا مهمانی افتتاحیه، می‌توانید نمونه کارهای‌تان را به صاحبان یا کارمندان کسب و کار‌های محلی نیز هدیه بدهید. این کار می‌تواند در ایجاد روابط حرفه‌ای و تبدیل افراد شاغل در کسب و کار‌های اطراف به بخشی از مشتریان‌تان، به شما کمک کند. هم‌چنین، این افراد پس از استفاده از محصولات‌تان، می‌توانند کسب و کار‌تان را به مشتریان خود معرفی کنند.

۲۱. میزبانی از یک افتتاحیه محدود و خصوصی

مدیران و رهبران کسب و کار پیش از انجام اقدامات لازم برای برگزاری یک مراسم افتتاحیه‌ بزرگ، می‌توانند یک افتتاحیه‌ محدود و خصوصی برگزار کنند تا مکان جدید خود را به دیگران معرفی کنند. شرکت در این مراسم نیاز به ارائه‌ی دعوتنامه دارد؛ چنین مراسمی معمولا محدودتر و کوچک‌تر از یک مراسم یا مهمانی افتتاحیه‌‌ی استاندارد برگزار می‌شود. این کار به مدیران شرکت امکان می‌دهد محصولات یا خدمات‌شان را برای مهمانان محدودی معرفی کنند و در صورت تمایل، از این مهمانی به عنوان یک اقدام آزمایشی برای برگزاری مراسم افتتاحیه‌ بزرگ استفاده کنند.

۲۲. پذیرایی از مهمانان و ارائه‌ی غذای رایگان

یک کسب و کار، علاوه بر استخدام یک گروه موسیقی یا همکاری با یک هنرمند محلی، می‌تواند با پذیرایی از مهمانان و ارائه‌ی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های رایگان شرکت‌کنندگان بیش‌تری را به این رویداد جلب کند. اگر قرار است یک رستوران یا سایر کسب و کار‌های مربوط به خدمات غذایی افتتاح شود، آن‌ها می‌توانند اقلام موجود در منوی‌شان را در ابعاد کوچک‌تر به صورت رایگان به مهمانان ارائه بدهند. هم‌چنین، برای افتتاح کسب و کار‌هایی غیر از رستوران، آن‌ها می‌توانند یک گروه مربوط به تدارکات غذا استخدام و از مهمانان خود پذیرایی کنند.

۲۳. ارائه‌ی کیسه‌های هدیه به نخستین مشتریان

یکی دیگر از ایده‌های مربوط به مراسم افتتاحیه تهیه‌ی کیسه‌های هدیه و ارائه‌ی آن به مجموعه‌ای از نخستین مشتریان است. مهمانان ممکن است این کار با به عنوان مشوقی برای خرید از شما بپذیرند؛ این کار می‌تواند در مشتریان این احساس را به وجود بیاورد که خرید از شما فواید مضاعفی برای‌شان به همراه خواهد داشت. اگر لوگوی شرکت‌تان را نیز روی این هدایا چاپ کنید، مشتریان‌ می‌توانند با پوشیدن یا استفاده از آن‌ها به تبلیغ عمومی کسب و کارتان کمک کنند.

نوشته‌های مرتبط