10 برترین هلدینگ جهان متعلق به 5 برترین مدیر پول

آیا می‌خواهید بدانید این روزها مدیران برتر پول در چه چیزهایی سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ به لطف کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) که برترین هلدینگ های بزرگ و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای را ملزم به تهیه‌ی گزارش‌های دوره‌ای از هلدینگ‌های خود کرده است، شما می‌توانید به پاسخ‌تان برسید. با این‌که اجماع و اتفاق نظر، حتی از جانب بهترین‌ها و روشنفکرترین‌ها، موفقیت فوق‌العاده را در بازار تضمین نمی‌کند، توجه به آن‌ها قطعا فوایدی به همراه دارد.

یک دلیل‌اش این است که بزرگ‌ترین شرکت‌های هلدینگ (و موفق‌ترین‌ها) که معمولا سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت می‌کنند، غالبا به چیزهای بالقوه‌ای در برخی شرکت‌ها پی می‌برند که سایرین قادر به درک آن‌ها نیستند. برای مثال، سهامی که دارای درصد بالایی از مالکیت نهادی است، معمولا حاصل پژوهش‌های حرفه‌ای عمیق است.

با این‌که هیچ روش بی‌عیب و نقص یا فرمولی برای تصمیم‌گیری در مورد بهترین مدیرهای پول وجود ندارد، اطلاعاتی که از دلارهای سرمایه‌گذاران به دست می‌آیند، حرف‌های درست زیادی برای گفتن دارند. در این مقاله، به فهرستی از مجموعه سهام‌های برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هلدینگ در این صنعت، از سرمایه‌گذاران افسانه‌ای که به نام‌های مشهوری تبدیل شده‌اند (برای نمونه، وارن بافت) گرفته تا برخی از معروف‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در جهان، اشاره می‌کنیم. برای روشن‌تر شدن این موضوع، در این فهرست فقط به استراتژی‌های سرمایه‌گذاری “‌بلند مدت‌”‌ اشاره می‌کنیم و کاری به هلدینگ‌های صندوق پوشش ریسک نداریم.

بیش‌تر هلدینگ‌های موجود در این فهرست جزء نام‌های شناخته شده به شمار می‌روند – از شرکت‌های فناوری گرفته تا بانک‌ها و تولیدکنندگان محصولات مصرفی.

مهم نیست یک مدیر پول خاص کدام هلدینگ را، از چه سالی تا چه سالی، در مجموعه سهام در اختیار دارد، هیچ تک سهمی بیش از ۳ درصد یا ۴ درصد از این صندوق‌ها را تشکیل نمی‌دهد.

برای استفاده از این اصول سرمایه‌گذاری در زندگی شخصی‌تان، همواره به دنبال انواع مختلفی از سهام‌ها، اوراق قرضه، و صندوق‌های متنوع باشید.

۱. برکشایر هاتاوی متعلق به وارن بافت

وی واقعا نیاز به معرفی ندارد. وارن بافت پیش از آن‌که خیلی از ما متولد شده باشیم، در حال پول درآوردن بود. حتی با این‌که وی یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک را نیز اداره نمی‌کند، شرکت هلدینگ وی، برکشایر هاتاوی، در مجموعه سهام خود دارای میلیارد‌ها دلار سرمایه‌گذاری است. این هلدینگ‌ که دارای سهام شرکت‌های مختلفی است، نشان‌دهنده‌ی یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در دنیا است. بیش‌تر سرمایه‌گذاران می‌دانند با مشاهده‌ی خریدهای یک‌جا و آگاهانه‌ی شرکت‌ها توسط وارن بافت، گفتگوهای کامل و جامع وی با سرمایه‌گذاران، و سرک کشیدن به مغز و فرایند سرمایه‌گذاری وی می‌توانند دانش ارزشمندی به دست بیاورند.

۱۰ هلدینگ برتر برکشایر هاتاوی (بدون هیچ ترتیب خاص)

با نگاهی به این فهرست در می‌یابیم که وارن بافت معمولا به دنبال رهبران بازار در هر صنعت است – مثلا بانک‌ها و تولیدکنندگان محصولات. طبق آن‌چه عملکرد بسیار موفقیت وارن بافت در بازار نشان می‌دهد، این یک ستون قابل اتکا برای هر مجموعه‌ سرمایه‌گذاری بلند مدت است.

۲. صندوق سرمایه‌گذاری فرلوهم متعلق به بروس برکوویتز

آقای برکوویتز، به عنوان مدیر ارشد صندوق سرمایه‌گذاری فرلوهم و یکی از بهترین مدیران صندوق سهام داخلی در یک دهه‌ی اخیر – از جانب موسسه‌ی مالی مورنینگ استار، خود را یکی از پیروان سبک سرمایه‌‌گذاری وارن بافت می‌داند، و هنگام انتخاب سهام به دنبال ارزشمندترین‌ها با حاشیه‌ی امنیت بالا می‌گردد.

۱۰ هلدینگ برتر صندوق فرلوهم (بدون هیچ ترتیب خاص)

با این‌که آقای برکوویتز در حال حاضر عضو هیئت مدیره‌ی شرکت سنت. جو، یک شرکت توسعه‌ی املاک و مستغلات، است، وی سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی نیز در حوزه‌های بانکی و مالی انجام می‌دهد. شرکت‌های فردی مک و فنی می نیز جزء موارد برجسته در مجموعه‌ی سرمایه‌گذاری و سهام وی هستند؛ وی با سرمایه‌گذاری در محصولات تولیدی (به خصوص مواد غذایی و نوشیدنی‌ها) نظیر انهایزر- بوش و رویال کاریبین حاشیه‌ی امن سودآوری برای خود ایجاد کرده است.

۳. صندوق رشد آمریکا، گروه کپیتال

این یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های داخلی آمریکا است؛ بنابراین، این نام به خوبی می‌تواند عظمت آن را نشان دهد. این صندوق توسط گروهی از مدیران متخصص و زبردست اداره می‌شود، و به دنبال رشد مداوم سرمایه است. سود سهام و درآمد جزء اهداف ثانویه‌ی این مجموعه هستند؛ ولی با این‌که این مسائل نقش مهمی در فرایند سرمایه‌گذاری آن‌ها ایفا می‌کنند، تمرکز اصلی آن‌ها بیش‌تر بر شرکت‌هایی است که سرمایه‌ی خود را وقف رشد بازده و عایدی می‌کنند.

رپورتاژ

۱۰ هلدینگ برتر صندوق رشد آمریکا (بدون هیچ ترتیب خاص)

تمایل این صندوق برای رشد بلند مدت (در شرکت‌هایی با سرمایه‌های عظیم) باعث شد در شرکت‌های پیشرو در فناوری نظیر فیس بوک، آمازون، و گوگل سرمایه‌گذاری کند. در واقع، بیش از یک‌چهارم مجموعه دارایی‌هایی خالص این صندوق در بخش فناوری، و مابقی آن در خدمات مصرف‌کننده، بهداشت و سلامت، و امور مالی سرمایه‌گذاری شده است.

۴. فیدلیتی کانترافاند

برند فیدلیتی یکی از مشهورترین برندها در امور مالی و سرمایه‌گذاری است، و کانترافاند (Contrafund) این شرکت – به معنی لغوی ‌”‌ضد صندوق‌”‌؛ به خاطر حرکت آن بر خلاف جریان سایر سرمایه‌گذاری‌ها – به دنبال پیدا کردن شرکت‌هایی است که توسط عموم سرمایه‌گذاران نادیده گرفته یا پس زده شده، یا ارزش آن‌ها توسط وال‌استریت به طور مناسب ارزیابی نشده است. این صندوق پنج ستاره دارای بیش از ۱۳۶ میلیارد دلار سرمایه است؛ این میزان دارایی این شرکت را به یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌ها تبدیل کرده است. این شرکت در پنج سال گذشته، همواره جزء برترین‌های شاخص S&P 500 بوده است.

۱۰ هلدینگ برتر فیدلیتی کانترافاند (بدون هیچ ترتیب خاص)

  • فیس بوک (FB)
  • شرکت آمازون (AMZN)
  • سیلزفورس.کام (CRM)
  • شرکت ویزا (V)
  • شرکت مایکروسافت (MSFT)
  • یونایتدهلث گروپ (UNH)
  • برکشایر هاتاوی (A)
  • نتفلیکس (NFLX)
  • شرکت ادوبی (ADBE)
  • شرکت هلدینگ پی‌پال (PYPL)

تاکنون حتما متوجه شده‌اید صندوق برکشایر هاتاوی متعلق به وارن بافت در چندین فهرست قرار گرفته است. به نظر می‌رسد حتی افراد متخصص در انتخاب سهام‌های دیگر افراد در خصوص سرمایه‌گذاری در شرکت‌های هلدینگ افراد دیگر که به آن‌ها اعتماد دارند و احترام می‌گذارند، بیش از اندازه اعتماد به نفس به خرج نمی‌دهند. هم‌چنین، کانترافاند به شدت به سهام‌های شرکت‌های فناوری گرایش دارد؛ به خصوص موسسات قدرتمندی نظیر فیس بوک، مایکروسافت، ادوبی، و غیره.

۵. صندوق سهام داج اند کاکس

این صندوق دائمی و بسیار قدرتمند از ۱۹۶۵ تاکنون فعالیت داشته و به طور ثابت در حال کسب بازده عالی و ایجاد دارایی‌های جدید است. کسب درآمد جزء اهداف ثانویه‌ی این صندوق است و مدیران آن فقط به دنبال رشد سرمایه‌گذاری‌ها در سهام هستند؛ تغییرات اندک در سطح مالکیت این صندوق (فقط ۱۸ درصد) نشان می‌دهد، گروه مدیریت این صندوق به دنبال موفقیت‌های بلند مدت هستند.

۱۰ هلدینگ برتر صندوق سهام داج اند کاکس (بدون هیچ ترتیب خاص)

به استثنای شرکت‌های آلفابت و مایکروسافت، سهام شرکت‌های فناوری به طرز قابل توجهی در فهرست این شرکت هلدینگ پایین است. در عوض، مدیران داج اند کاکس بر شرکت‌های مخابراتی نظیر چارتر و کامکست، و هم‌چنین، تعداد قابل توجهی از شرکت‌های بانکی و خدمات مالی نظیر کپیتال وان، چارلز شواب، و بانک آو امریکا تمرکز دارند.

خصوصیات و ویژگی‌های مشترک

به طور کلی، هیچ یک از این سهام بیش‌تر از ۳ الی ۴ درصد از این صندوق‌ها را تشکیل نمی‌دهند – فارغ از آن‌که چه‌قدر مدیران این صندوق‌ها شیفته‌ی این سهم‌ها باشند. این اصل، همان چیزی است که به آن تنوع می‌گویند، و شما نیز باید در کسب و کار و سرمایه‌گذاری‌تان از این اصل پیروی کنید. مهم‌ نیست یک شرکت چه‌قدر بزرگ باشد، همیشه ریسک‌هایی وجود دارند که باعث سقوط ناگهانی سهام می‌شوند یا زمان رسیدن به بازده‌ی بالقوه‌ی سهام را طولانی‌تر از حد انتظارتان می‌کنند.

همیشه دنبال گزینه‌های مختلفی از سهام، اوراق قرضه و صندوق‌های متنوع باشید. نکته‌ی مهم این است که خودتان نیز باشد جزئی از سرمایه‌گذاری باشید – به طور فعال در این بازی شرکت کنید و فقط یک تماشاگر نباشید.

هم‌چنین، شاید چیزهای زیادی درباره‌ي بسیاری از شرکت‌های موجود در مجموعه دارایی‌های این شرکت‌های هلدینگ شنیده باشید. شاید حتی شواهد و دلایل بسیاری وجود داشته باشند که به شما نشان دهند برای کسب پول و درآمد، نباید در برخی از شرکت‌های ناشناسی که هرگز نام‌شان را نشنیده‌اید، سرمایه‌گذاری کنید. درباره‌ی شرکت‌های مورد علاقه‌تان و محصولات و خدماتی که در زندگی روزمره‌ با آنها سروکار دارید، تحقیق کنید و اطلاعاتی به دست بیاورید. به احتمال زیاد، اگر آن‌ها به اندازه‌ی شهرت‌تان موفق بوده باشند، وضعیت مالی‌شان بازتاب این موفقیت‌ها خواهد بود.

جمع‌بندی

هر سرمایه‌گذاری، مجهز به اطلاعات واقعی از داشته‌های بزرگ‌ترین شرکت‌های هلدینگ دنیا، می‌تواند مجموعه‌ی سرمایه‌گذاری متعلق به خودش را ایجاد کند. تجربه‌ها و دیدگاه‌های منحصر به فرد خود را به کار بگیرید، و با ایجاد یک مجموعه‌ی سهام سودآوری که نه تنها نگهداری‌اش موجب ضرر نباشد، بلکه پیشرفت آن لذت‌بخش و دائما در حال رشد باشد، به موفقیت‌های بزرگ دست یابید.

نوشته‌های مرتبط