درمان خانگی جوش صورت: 41 سریع ترین درمان جوش صورت

لکه‌های قرمز خارش‌دار برای هر نوجوانی یک کابوس است. این لکه‌ها بیشتر روی صورت ظاهر می‌شوند و واقعا موجب آشفتگی و خجالت‌زدگی هستند. این نقطه‌های زشت و بد ظاهر چه هستند؟ پاسخ این است: جوش. جوش یک بیماری پوستی است و وقتی به وجود می‌آید که غدد سباسه (غدد ترشح چربی) و فولیکول‌های مو با هم ترکیب می‌شوند و یک ماده‌ی روغنی به نام سبوم ترشح می‌کنند. سلول‌های پوستی مرده و سبوم اضافی فولیکول‌های مو را مسدود می‌کنند و به ظهور لکه‌های ملتهبی منجر می‌شوند که به جوش صورت کیستی معروف هستند. افراد مبتلا به جوش صورت به هر می زنند تا به درمان جوش صورت شان بپردازند. درمان های خانگی جوش صورت همواره جز بی خطرترین راه ها برای رسیدن به این هدف است. در این نوشتار با ۴۱ سریع ترین درمان خانگی جوش صورت (کیستی) آشنا خواهید شد.
رپورتاژ

نخستین نشانه‌های جوش صورت یا جوش کیستی بین ۱۴ تا ۱۹ سالگی شروع به ظاهر شدن می‌کنند، چون در این سن و سال است که تغییرات هورمونی شروع می‌شوند، به خصوص در دخترها که به خاطر چرخه‌ی قاعدگی است. دیگر علل جوش زدن عبارتند از – رژیم غذایی، عفونت‌ها، علل ژنتیکی و روانشناختی. علائمی که باید مراقب آنها باشیم پوست چرب، لکه‌های سرسفید و سرسیاه، کیست‌ها، پاپول، زخم شدن پوست و پوسته پوسته شدن هستند. می‌توانید برای معالجه‌ی جوش کیستی هر یک از درمان‌های خانگی و گیاهی زیر را استفاده کنید، مگر آنکه وضعیت جوش زدن‌تان به قدری وخیم باشد که مجبور باشید با یک متخصص پوست مشورت کنید.

در ادامه ۴۱درمان خانگی جوش صورت یا جوش کیستی آمده است

۱. سم زدایی

بدن ما بهشتی برای سموم است و در نتیجه برای حفظ تازگی و سلامت پوست‌مان باید آنها را دفع کنیم. سموم باعث عدم تعادل هورمونی در بدن می‌شوند که به جوش کیستی منجر می‌شود. برای دفع سموم، باید با تغییر رژیم غذایی‌ بدن‌تان را آماده کنید. مقدار زیادی میوه و سبزیجات مصرف کنید. برای شستن سموم از بدن آب فراوان بنوشید و مکمل‌هایی مثل امگا۳ مصرف کنید که برای کنترل هورمون‌های‌تان خوب هستند.

مطلب مرتبط: ۷ نشانه که حالا وقت سم زدایی بدن است

۲. سرکه‌ی سیب

سرکه‌ی سیب یک آنتی بیوتیک طبیعی است که به متعادل نگه داشتن سطح pH پوست کمک می‌کند. یک قاشق غذاخوری سرکه را با دو قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و آن را در یخچال بگذارید. این مخلوط را پس از هر بار شستشو، روی صورت‌تان بمالید.

۳. ماسک عسل

عسل به کشتن و کاهش باکتری‌های پوستی که باعث جوش می‌شوند کمک می‌کند. صورت خود را پاک کنید و عسل خام را با انگشت روی آن بمالید و به مدت چند دقیقه ماساژ بدهید. بگذارید این ماسک به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست بماند و بعد آن را بشویید.

مطلب مرتبط: ۱۰ بهترین ماسک عسل برای انواع پوست

۴. آب لیمو

آب لیمو یک آنتی اکسیدان طبیعی است که به حفظ پاکیزگی پوست و رفع باکتری‌های آن کمک می‌کند. ماهیت اسیدی آن به زدودن سلول‌های پوستی مرده و باز کردن منافذ پوست کمک می‌کند. با استفاده از پنبه آب لیمو را روی صورت‌تان بمالید، بگذارید یک شب باقی بماند و صبح روز بعد آن را بشویید. می‌توانید آب لیمو را به برنامه‌ی روتین شستشوی روزانه‌تان اضافه کنید، اما اگر موجب خشکی پوست‌تان می‌شود، باید فقط یک یا دو بار در هفته از آن استفاده کنید.

درمان خانگی جوش صورت ۵: روغن کاسنی آبی

این روغن برای درمان جوش صورت یا کیستی بسیار موثر است. یک قطره از روغن کاسنی آبی را با هر روغن معطر دیگری مخلوط کنید و آن را فقط روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید. بگذارید چند دقیقه روی پوست‌تان بماند و بعد آن را بشویید.

۶. زردچوبه

در ایران زردچوبه تقریبا در هر آشپزخانه‌ای یافت می‌شود، درست کردن یک غذای ایرانی بدون این ادویه تقریبا غیرممکن است. این ماده همچنین به خاطر خواص ضد باکتری‌اش در سراسر جهان معروف است. یک دوم قاشق چایخوری زردچوبه را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و هر روز به صورت ناشتا بنوشید تا جوش صورت یا  کیستی را از بین ببرید.

مطلب مرتبط: فواید زردچوبه : با خوردن روزانه زردچوبه این ۶ اتفاق در بدن می‌افتد

درمان خانگی جوش صورت ۷: سفیده‌ی تخم‌مرغ

سفیده‌ی تخم‌مرغ به عنوان یک عامل شفابخش جوش صورت یا کیستی معروف است. با استفاده از انگشت‌تان، به آرامی سفیده‌ی تخم‌مرغ را روی صورت‌تان بمالید و بگذارید به مدت چند دقیقه باقی بماند. آن را پاک کنید و صورت‌تان را با یک محلول شستشو دهنده‌ی صورت بشویید.

۸. بخار

دو بار در هفته یا یک روز در میان حمام بخار بگیرید. این کار به پاک کردن منافذ پوستی و عاری نگه داشتن صورت‌تان از چربی‌ها کمک خواهد کرد.

۹. خمیر دندان

فلوراید درون خمیر دندان به خشک کردن منافذ و کشتن باکتری‌هایی که باعث جوش زدن می‌شوند کمک می‌کند. بهتر است از خمیردندان‌های ژله‌ای مثل کلوز-آپ استفاده کنید. خمیردندان را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه باقی بماند. بعد با آب سرد آن را بشویید و پوست‌تان را آهسته خشک کنید.

درمان خانگی جوش صورت ۱۰: ماسک آسپرین

چند عدد قرص آسپرین را پودر کنید، و برای درست کردن خمیر به آن آب اضافه کنید و روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید. بعد از ۱۵ دقیقه صورت‌تان را با آب گرم بشویید و آن را خشک کنید. در حالی که از آسپرین استفاده می‌کنید، باید به خاطر داشته باشید که آسپرین به هر شکلی که باشد خطرناک است، چون بدن آن را خیلی راحت جذب می‌کند. بنابراین، از این روش به عنوان آخرین راه چاره برای پیشگیری از جوش زدن استفاده کنید.

مطلب مرتبط: ۵ درمان خانگی برای از بین بردن جای جوشها

۱۱. کمپرس نمک

نمک باعث تسکین درد حاصل از التهاب می‌شود. یک فنجان آب را با یک دوم قاشق چایخوری نمک مخلوط کنید. یک تکه پارچه را در این محلول خیس کنید و روی ناحیه‌ی آسیب دیده بگذارید. این کمپرس را به مدت ۱۵ دقیقه اعمال کنید و بعد با آب سرد آن را بشویید.

۱۲. نشاسته‌ی ذرت

از ترکیب کردن نشاسته‌ی ذرت با آب، خمیر درست کنید. مخلوط حاصل را با استفاده از انگشت روی صورت‌تان بمالید. بگذارید تا یک ونیم ساعت باقی بماند و بعد آن را با آب سرد بشویید. به مدت یک هفته و حداقل سه بار در روز از این ماسک استفاده کنید، و آن وقت متوجه تغییرات به وجود آمده در پوست‌تان خواهید شد.

۱۳. انبه

انبه به باز کردن منافذ پوست کمک می‌کند و با انجام این کار، باعث درخشندگی و نرمی پوست‌تان می‌شود. برای درست کردن ماسک انبه، یک انبه رسیده را بردارید و آب آن را بگیرید. کمی آب به آن اضافه کنید و ماسکی را که درست کرده‌اید روی صورت‌تان بگذارید. بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، با آب گرم آن را بشویید و تفاوت را احساس کنید. در صورت امکان هر روز یا یک روز درمیان این عمل را تکرار کنید.

درمان خانگی جوش صورت ۱۴: ماسک سیب زمینی

سیب زمینی غنی از ویتامین‌ها است که التهاب و قرمزی را کاهش می‌دهد. همچنین تمام چربی‌های اضافی را از منافذ پوست بیرون می‌کشد. برای درست کردن ماسک سیب زمینی، چند عدد سیب زمینی را پوست بکنید و در یک مخلوط کن آنها را با هم مخلوط کنید. آب آن را صاف کنید و با استفاده از پنبه روی صورت‌تان بمالید. بگذارید به مدت ۲۰ دقیقه باقی بماند و بعد آن را با آب گرم بشویید. این ماده هیچ عارضه‌ی جانبی ندارد، در نتیجه می‌توان هر روزه از آن برای جوش صورت یا کیستی استفاده کرد.

مطلب مرتبط:  چگونگی درمان بدن با سیب زمینی

درمان خانگی جوش صورت ۱۵:گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین‌های K، A، و C است و همچنین به داشتن آنتی اکسیدان‌ها معروف است. یک گوجه فرنگی را ببرید و قطعات آن را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بگذارید. می‌توانید با رنده کردن چند گوجه فرنگی خمیر درست کنید و بعد آن خمیر را روی صورت‌تان و روی جوش صورت یا کیستی بمالید.

۱۶. دارچین

یک قاشق چایخوری پودر دارچین را با عسل مخلوط کنید و خمیر به‌دست آمده را شب‌ها قبل از خواب روی صورت‌تان بمالید. و صبح آن را بشویید.

درمان خانگی جوش صورت ۱۷: پوست پرتقال و نارنگی

پرتقال و نارنگی سرشار از ویتامین c هستند. پوست این میوه‌ها را به مدت چند روز خشک کنید، تا زمانی که رطوبت درون آنها تبخیر شود، و بعد آن را پودر کنید. یک قاشق غذاخوری از این پودر را با مقدار یکسانی از عسل یا آب مخلوط کنید و روی صورت‌تان بمالید. بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه باقی بماند، و بعد صورت‌تان را با آب گرم بشویید.

درمان جوش صورت ۱۸: روغن زیتون

مخلوط روغن زیتون و آب لیمو می‌تواند جوش صورت یا کیستی را ریشه کن کند. یک هشتم قاشق چایخوری آب لیمو را به یک چهارم قاشق چایخوری روغن زیتون اضافه کنید. کمی نمک به آن اضافه کنید و آن را روی صورت‌تان بمالید. بگذارید چند دقیقه بماند و بعد آن را با آب گرم بشویید.

مطلب مرتبط: از بین بردن جوشهای سرسیاه

۱۹. پوست موز

پوست موز یک آنتی اکسیدان خوب است که به تقویت رشد سلول‌ها کمک می‌کند. بعد از خوردن موز(که برای شما خوب است، بخصوص اگر از یبوست رنج می‌برید)، پوست آن را در حرکتی دایره‌ای روی صورت‌تان بمالید. بگذارید نیم ساعت بماند و بعد صورت‌تان را بشویید.

۲۰. آب سرد

صورت‌تان را با آب گرم نشویید. آب گرم مشکلی ندارد اما آب سرد برای پوست‌ مستعد جوش زدن از همه چیز بهتر است.

۲۱. فلفل تند

کمی فلفل تند را در آفتاب خشک کنید و بعد آن را به صورت پودر در آورید. یک قاشق چایخوری فلفل تند را با یک قاشق چایخوری آب مخلوط کنید و آن را روی صورت‌تان بمالید.

۲۲. پاپایا

در بسیاری از محصولات زیبایی از عصاره‌ی پاپایا استفاده می‌کنند، چون درمانی طبیعی برای پوست‌های مستعد جوش است. پاپایا به زدودن تمام سلول‌های پوستی مرده کمک می‌کند و مانع تشکیل چرک می‌شود. برای درست کردن ماسک پاپایا، نصف پاپایا را برداشته و آن را به شکل مکعب‌های کوچک ببرید. آن را بکوبید و خمیر به‌دست آمده را مستقیما روی صورت‌تان بگذارید. بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، آن را بشویید.

درمان خانگی جوش صورت ۲۳: اسکراب شکر

شکر به عنوان یک کرم لایه بردار عمل می‌کند و به باز کردن منافذ پوست کمک می‌کند. با مخلوط کردن یک و نیم فنجان شکر سفید و قهوه‌ای، افزودن یک دوم فنجان روغن زیتون، ۳ قاشق غذاخوری نمک دریا و یک عدد لوبیا وانیلی یا ۱۰ قاشق غذاخوری عصاره‌ی وانیل در منزل اسکراب درست کنید. از آن خمیر به میزان لازم روی صورت‌تان بمالید. می‌توانید مقدار باقی مانده از آن را برای مصرف بار بعد کنار بگذارید. توصیه می‌شود که هر روز به مقدار یک قاشق از این اسکراب استفاده کنید.

از بین بردن جوش۲۴: پودر بادام

پودر بادام برای برداشتن جوش‌های سرسیاه فوق‌العاده خوب است. پودر بادام و گلاب را با هم مخلوط و از آن خمیر درست کنید و آن را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید. بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه باقی بماند، و بعد صورت‌تان را بشویید.

مطلب مرتبط: درمان طبیعی آکنه

۲۵. توت فرنگی

از آنجا که توت فرنگی بافت زبری دارد و مملو از اسید سالیسیلیک است، برای تمیز کردن پوست بسیار خوب است. این میوه به باز کردن منافذ کمک می‌کند. در یک کاسه، سه عدد توت فرنگی را بکوبید و ۲ قطره عسل به آن اضافه کنید. آن را خوب مخلوط کنید و روی صورت‌تان بمالید. بعد از ۲۰ دقیقه صورت‌تان را با آب سرد بشویید.

۲۶. آواکادو

مغز یک نصفه آواکادو را بکوبید و چند قطره عسل به آن اضافه کنید. آن را خوب مخلوط کنید و روی صورت‌تان بمالید. بگذارید به مدت ۲۰ دقیقه بماند و بعد آن را با آب گرم بشویید.

۲۷. ماست

ماست حاوی اسید لاکتیک است که به زدودن سلول‌های پوستی مرده و احیای پوست به شکل طبیعی‌اش کمک می‌کند. این ماده به کاهش خارش حاصل از جوش صورت یا کیستی کمک می‌کند. ۲ قاشق غذاخوری ماست، ۱ قاشق غذاخوری شیر و چند قطره عسل را با هم مخلوط کنید. آن را خوب هم بزنید و روی صورت‌تان بمالید؛ بگذارید به مدت ۲۰ دقیقه بماند. صورت‌تان را بشویید و با دستمال آن را آهسته خشک کنید.

۲۸. زاج

زاج به عنوان یک گندزدا عمل می‌کند و از به وجود آمدن جوش صورت کیستی و جوش‌های سر سیاه جلوگیری می‌کند. به آرامی یک تکه زاج را روی ناحیه‌ی مبتلا به جوش صورت کیستی بمالید. بعد از چند دقیقه صورت‌تان را با آب سرد بشویید و آن را خشک کنید.

۲۹. یخ

باور کنید یا نه، یخ واقعا جوش‌ها را درمان می‌کند. چند تکه یخ را بردارید و داخل یک پارچه بپیچید. به آرامی آن را روی صورت‌تان بمالید تا صورت‌تان سرد و بی‌حس شود. برای قسمت هایی که بیشتر مبتلا به جوش شده اند، یخ را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه نگه دارید. این کار قرمزی و التهاب را کاهش خواهد داد.

۳۰. ماسک صندل

دو قاشق غذاخوری پودر صندل را با کمی گلاب یا آب و چند قطره گلیسیرین مخلوط کنید. آن قدر آن را هم بزنید تا صاف و یکدست شود. این ماسک را هر روز روی صورت‌تان بگذارید و به مدت ۲۰ دقیقه یا تا زمانی که خشک می‌شود به آن دست نزنید. صورت‌تان را با آب سرد بشویید و قبل از خواب این کار را تکرار کنید.

درمان خانگی جوش صورت ۳۱: ماسک گل سرشور

گل سرشور یا رس رنگ زدا حاوی مقدار زیادی کلرید منیزیم است که در کاهش لکه و جوش بسیار موثر است. این ماده سلول‌های پوستی مرده را بر می‌دارد و پوست تان را نرم می‌کند. افرادی که پوستی چرب دارند می‌توانند از گل سرشور استفاده‌های فراوانی ببرند، چون این ماده برای گرفتن چربی پوست بسیار خوب است. برای درست کردن ماسک، کمی گل سرشور را داخل یک کاسه بریزید، و چند قطره گلاب به آن اضافه کنید. آن را خوب مخلوط کنید و روی صورت‌تان بمالید. بگذارید این ماسک کاملا خشک شود، و بعد آن را با آب سرد بشویید. اگر گلاب نداشتید، می‌توانید از آب معمولی استفاده کنید. کسانی که پوستی خشک دارند، بهتر است چند قطره شیر به این مخلوط اضافه کنند. شما می‌توانید هر روز از این ماسک استفاده کنید چون هیچ عوارض جانبی ندارد.

مطلب مرتبط: ۶ فن آسان برای جوانسازی پوست

درمان‌های گیاهی جوش صورت کیستی

۳۲. گل همیشه بهار

همیشه بهار یک گیاه گندزدا است که علائم مربوط به جوش صورت کیستی را درمان می‌کند. این گل را خشک کنید و به عنوان چای استفاده کنید، اما آن را ننوشید. بلکه، صورت‌تان را با آن بشویید.

۳۳. برگ‌های رزماری

چند برگ رزماری را بکوبید. روی آن آب بریزید و بگذارید چند دقیقه دم بکشد. چای را صاف کنید و بگذارید سرد شود و از آن به عنوان یک محلول شسشوی صورت استفاده کنید.

۳۴. یاس بنفش

خواص ضد باکتری یاس بنفش هندی به کشتن باکتری‌های موجود در پوست کمک می‌کند و قرمزی اطراف جوش را کاهش می‌دهد. بسیاری از محصولات گیاهی ضد جوش موجود در بازار حاوی یاس بنفش هندی – به عنوان یکی از عناصر تشکیل دهنده‌ی خود – هستند.

درمان خانگی جوش صورت ۳۵: ماسک روغن درخت چای

روغن درخت چای برای پوست‌های مستعد جوش بسیار موثر است و هیچ عارضه‌ی جانبی ندارد. برای درست کردن ماسک آن، چند قطره روغن درخت چای را به ماست اضافه کنید و آن را روی صورت‌تان بمالید. بگذارید به مدت ۳۰ دقیقه باقی بماند و بعد آن را با آب گرم بشویید.

مطلب مرتبط: روش ارگانیک کشیدن پوست صورت

۳۶. آلوئه ورا

یک برگ آلوئه ورا را نصف کنید. خواهید دید که یک ژل غلیظ ار درون آن برگ به بیرون ترشح خواهد کرد. این ژل را روی صورت تان بمالید و بگذارید به مدت ۵ دقیقه باقی بماند. صورت‌تان را بشویید و آن را خشک کنید. همچنین می‌توانید ژل آلوئه ورا را با ۲ یا ۳ قطره روغن درخت چای مخلوط و از آن به عنوان ماسک صورت استفاده کنید.

درمان خانگی جوش صورت ۳۷: محلول شستشوی چای سبز

چای سبز تولید سبوم را کاهش می‌دهد. می‌توانید محلول شستشوی چای سبز را از داروساز محله ی خود بخرید یا با استفاده از برگ‌های چای سبز خودتان در منزل یک محلول شستشو درست کنید. خیلی راحت چند برگ از چای سبز را به کمی آب جوش اضافه کنید و بگذارید مدتی خیس بخورد. وقتی آب سرد شد، می‌توانید از آن به عنوان شستشو دهنده‌ی صورت استفاده کنید. نوشیدن چای سبز هم برای بدن و هم برای پوست خوب است.

درمان خانگی جوش صورت ۳۸: روغن نارگیل تصفیه نشده

روغن نارگیل برای مرطوب کردن پوست خوب است. کمی روغن نارگیل را صبح و قبل از دوش گرفتن روی پوست صورت‌تان بمالید. اجازه بدهید قبل از شستشو پوست روغن را به خود جذب کند.

۳۹. گشنیز

کمی برگ گشنیز را در یک هاون بکوبید ؛ مقداری زردچوبه و کمی آب به آن اضافه کنید. با استفاده از انگشت آن را روی صورت‌تان بمالید.

۴۰. جوز هندی

از ترکیب پودر جوز هندی و شیر خمیر درست کنید(مطمئن شوید که شیر جوشیده نباشد). آن خمیر را روی قسمت آسیب دیده بمالید. بعد از ۲۰ دقیقه، آن را بشویید. از این خمیر استفاده و تفاوت را احساس کنید.

۴۱. نعناع

کمی برگ نعناع را بکوبید و روی ناحیه‌ی مبتلا به جوش بگذارید. بعد از ۲۰ دقیقه آن را با آب سرد بشویید. نعناع می‌تواند هر نوع جوشی را درمان کند. از این درمان یک روز در میان استفاده کنید.

بایدها

  • پوست‌تان را تمیز نگه دارید. حداقل دو بار در روز از یک صابون یا شستشو دهنده‌ی صورت ملایم استفاده کنید تا تمام کثیفی‌ها را از بین ببرید.
  • اگر پوست سرتان چرب است، موهای تان را هر روز شامپو کنید و آن را رو به عقب شانه کنید تا با پوست صورت‌تان تماس نداشته باشد.
  • آب فراوان بنوشید.
  • خواب کافی داشته باشید.
  • مرتبا ورزش کنید.
  • بعد از هر بار شستشو صورت ‌تان را به آرامی خشک کنید.
  • هر هفته یک بار رویه‌ی بالش‌تان را بشویید.
  • شنا کردن خوب است چون کلرید موجود در آب می‌تواند به خشکاندن جوش صورت کیستی در سایر قسمت‌های بدن نیز کمک کند.

نبایدها

  • از سابیدن هر روزه‌ ی صورت‌تان خودداری کنید.
  • برای خارج کردن چرک، جوش را فشار ندهید. جوش را نمالید یا نخراشید.
  • از پوشیدن کلاه، سربند یا ماسک صورت تنگ اجتناب کنید.
  • همیشه قبل از خواب آرایش‌تان را پاک کنید و از محصولات چرب استفاده نکنید.
  • بدون مشورت با متخصص پوست، از مصرف آنتی بیوتیک‌های خوراکی برای درمان جوش صورت کیستی خودداری کنید.
  • از خوردن محصولات لبنی به مدت ۲ تا ۳ هفته خودداری کنید.
  • استرس نداشته باشید.
  • از خوردن غذاهای چرب، تند و سرخ کرده پرهیز کنید.
  • از نوشیدنی‌های گازدار پرهیز کنید.
  • بعد از تعریق زیاد، آن را خشک کنید.
  • سعی کنید در معرض آفتاب قرار نگیرید.
نوشته‌های مرتبط