۸ گام برای راه اندازی تجارت الکترونیک در همین هفته

شروع یک کسب و کار لزوما یک فرآیند طولانی نیست. اگر به شما بگویم در همین هفته می‌توانید یک تجارت الکترونیک راه‌اندازی کنید، فکر می‌کنید خیلی عجیب به نظر میرسد؟ اماباید به شما بگوییم به لطف اینترنت، هیچ مانعی بر سر راه شما قرار ندارد که در کمتر از یک هفته کسب و کاری راه بیاندازید. پس اگر می‌خواهید یک کاسبی آنلاین راه بیندازید و درآمدزایی کنید،‌ این ۸ گام را دنبال کنید و یک تجارت الکترونیک برای خودتان داشته‌باشید.

۱. یک محصول بالقوه را شناسایی کنید

وقتی می‌خواهید تصمیم  بگیرید چه محصولی ارائه کنید، باید چندین چیز را درنظر بگیرید. می‌خواهید چیزی پیدا کنید که تقاضایی جهانی داشته‌باشد، بازار حاشیه‌ای خوبی داشته‌باشد و به راحتی قابلیت انبار کردن و ارسال داشته باشد.

شما می‌توانید از منابع و مراجعی مانند Google Trernds، eBay Top Products و Amazon Best Sellers برای شناسایی بهترین محصولات استفاده کنید. به‌عنوان مثال، fidget spinners در حال حاضر پرفروش‌ترین محصولی است که هر روز وب‌سایت‌های فروش بیشتری از آن سربرمی‌آورند. هرچه یک نگرش را زودتر شناسایی کنید، شانس بهتری برای موفقیت کسب و کار آنلاین‌تان خواهید داشت.

چیزی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید، چرا که اگر بخواهید تجارت الکترونیک موفقی داشته‌باشید مجبورید زمان و انرژی زیادی صرف آن کنید. هرچه مشتاق‌تر باشید، راحت‌تر پیش خواهد رفت.

۲. برای تولید کننده حد و مرز بگذارید.

ممکن است ایده‌ی بسیار خوبی داشته‌باشید و ترافیک وب‌سایت خوبی هم در اختیارتان باشد، ولی اگر تولیدکننده نتواند تقاضاهای‌تان را برآورده کند، به‌زودی از گردونه خارج خواهید شد. ارتباطات کلید موفقیت است، به‌ویژه اگر با سازنده‌ای خارجی قرارداد می‌بندید که از طریق مرجعی مانند Alibaba با آن آشنا شده‌اید.

وقتی برای ایده‌ی کسب و کاری خودم با تولیدکنندگان بالقوه مصاحبه می‌کردم، با ۱۲ شرکت شروع کردم. در پرسش‌های مقدماتی، سؤالات بسیار دقیقی از هر یک از آن‌ها می‌پرسیدم. اگر آن‌ها نمی‌توانستند به تمام این سؤالات پاسخ دهند، به صورت خودکار از فهرست حذف می‌شدند.

در نهایت ۶ شرکت باقی ماندند که برای مصاحبه‌ی دقیق‌تر دعوت شدند. در این مرحله تنها بر هزینه متمرکز نبودم، بلکه از نظر من ارتباطات از همه‌چیز مهمتر بود. درنتیجه،‌ اکنون به شرکتی که با آن قرارداد بستم۱۰۰درصد اعتماد دارم.

۳. برای برندتان اسم انتخاب کنید و حضور آنلاین‌تان را تضمین کنید.

نه‌تنها لازم است اسم برندتان برای مخاطبان به‌یاد ماندنی و جذاب باشد، بلکه لازم است در قالب اسم دامنه و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی نیز در دسترس باشد. پیشنهاد می‌کنم همیشه به‌دنبال نسخه‌ی .com باشید، حتی اگر مجبور باشید مبلغی برای داشتنش پرداخت کنید.

۴. وب‌سایت خودتان را ایجاد کنید.

قبلا یک قالب وب‌سایت و یک طرح لوگو داشتم – در طول پرواز از هاوایی به خانه آن را کشیده بودم. پس آن را برای یکی از دوستانم که به‌صورت پاره‌وقت طراحی انجام می‌داد فرستادم و ظرف مدت ۲ روز به طرح و قالب نهایی رسیدیم.

رپورتاژ

تصمیم گرفتم از وردپرس و ووکامرس استفاده کنم، ولی گزینه‌های دیگری نیز در اختیار است. Shopify یک گزینه‌ی عالی برای آن‌هایی است که دانش تخصصی یا بودجه‌ی ایجاد یک وب‌سایت معمولی را ندارند. شما در این وب‌سایت به تم‌های مختلفی دسترسی دارید که در راه‌اندازی هرچه سریع‌تر وب‌سایت با حداقل دانش فنی به شما کمک می‌کنند. Big Commerce و LemonStand گزینه‌های بیشتر plug and play را در اختیارتان قرار می‌دهند.

۵. روال کاری و نحوه‌ی ارسال کالاها را مشخص کنید.

لازم است تصمیم بگیرید آيا می‌خواهید فرآیند سفارش و ارسال را در خانه انجام دهید یا نه، این تصمیم به نوع محصولی که می‌فروشید نیز بستگی دارد. برخی موقعیت‌ها مستلزم یک مدل کسب و کاری دراپ شیپینگ است (م. یک روش مدیریت زنجیره‌ی تأمین است که خرده فروش موجودی کالا را در انبار نگه نمی‌دارد و درعوض سفارش مشتریان و جزییات حمل و نقل محصول را به سازنده یا عمده فروش یا حتی به خرده فروش دیگری انتقال می‌دهد تا محصول به صورت مستقیم برای مشتری ارسال شود)، در این موقعیت، شما صرفا در نقش سفارش‌گیرنده  عمل می‌کنید و یک شخص ثالث (یا سازنده) کارها را برعهده می‌گیرد.

اگر اقلام کوچک، مانند قاب موبایل، می‌فروشید، پس نگهداری در منزل آسان‌تر است. برای حمل و نقل کالاها و ارسال محصول‌تان باید با شرکتی قرارداد ببندید که هم برای مرسولات کدپیگیری اختصاص دهد و هم این‌که در تحویل بسته‌ها سرعت عمل داشته‌باشد.

۶. اهداف درآمدی داشته‌باشید.

نمی‌توانید چشم بسته وارد این کار شود، باید کاملا اعداد و ارقام کارتان را بدانید. هزینه‌ی محصول‌تان به ازای هر واحد، باری تحویل درب منزل‌تان چقدر است؟ هزینه‌ی حمل و نقل محصول و رساندن آن به دست مشتری، چقدر است؟

من اهداف درآمدی مشخصی برای خودم دارم، حتی ارقام روزانه را نیز مشخص کرده‌ام. محصول ما تاریخ انقضا دارد، پس برآوردن اهداف به این معنی است که محصولات تاریخ مصرف گذشته روی دست‌مان نمی‌ماند.

۷. یک طرح بازاریابی بنویسید.

شما یک محصول و یک وب‌سایت در اختیار دارید، حال وقت آن رسیده است که محصول‌تان را به مشتریان مشتاق‌تان عرضه کنید.

اگر می‌خواهید فروش‌تان را فورا شروع کنید، یک کمپین تبلیغاتی در فیسبوک راه اندازی کنید که اینستاگرام را نیز پوشش دهد. هم‌چنین می‌توانید از بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار (م. در این روش بازاریابی به‌جای هدف‌گذاری بر یک جامعه‌ی هدف بزرگ با استفاده از اشخاص موثر هدف را به جوامع کوچکتر محدود می‌کنند.) برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل استفاده کنید. طرح بازاریابی و تبلیغاتی‌تان باید برنامه‌های بلندمدتی مانند سئو را نیز در خود جای دهد، ولی باید بر توسعه‌ی فروش و افزایش درآمدتان به‌صورت فوری نیز متمرکز شوید.

۸. فروشگاه آنلاین‌تان را راه‌اندازی کنید.

مهمترین توصیه‌ای که در این زمینه می‌توانم به شما بدهم این است: وقتی زمان را مناسب دیدید، معطل نکنید و سایت‌تان را راه بیندازید. بدانید که هیچ‌وقت زمان ایده‌آل فرا نمی‌رسد. اجازه ندهید ترس و بهانه‌های واهی سد راه‌تان شوند. اگر وب‌سایت‌تان را راه‌اندازی نکنید هیچ‌وقت نخواهید دانست آیا کسب و کار آنلاین‌تان ماندنی‌است یا نه.

اگر یک بار شکست خوردید نترسید و جا نزنید و دوباره امتحان کنید. بسیاری از کارآفرینان بزرگ و مطرح بارها و بارها شکست خورده‌اند.

نوشته‌های مرتبط