۱۰ ایده کسب و کار اینترنتی برای دانش آموزان و دانشجویان

بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان علاقه دارند که در حین درس خواندن بتوانند کسب درآمد کنند و مستقل باشند و نیز به اقتصاد خانواده کمک کنند. در این دنیایی که همه نوجوانان و جوانان گوشی های هوشمند در جیب و کیف خود دارند و به سیستم‌های کامپیوتری و لپ تاپ و نت بوک های مختلف نیز دسترسی دارند بهترین بهترین کار استفاده از بستر وب و شبکه‌های مجازی است. در این مقاله شما را با بهترین ایده کسب و کار اینترنتی برای دانش آموزان و دانشجویان آشنا می کنیم که با اندکی توجه و پشتکار و تلاش می توانند هم برای خود درآمد بسازند و هم مسیر آینده شان را روشن کنند.

کار کردن دانش آموزان آری یا خیر؟!

کار کردن کودکان یکی از موضوعات قابل بحث و پرچالش دنیای کنونی است. اما منظور ما در این نوشتار کودکان کار به معنای منفی و آزاردهنده‌ی آن نیست! منظور ما آشنایی نوجوانان با مفاهیم کسب و کار و کارآفرینی است که بتوانند برای اینده‌ی شغلی خود چشم‌انداز درستی ترسیم کنند و آن را در دنیای واقعی هم تجربه کنند. کسب درآمد هرچقدر هم کوچک و اندک اعتماد به نفس و احساس بزرگ شدن و استقلال به نوجوانان میدهد و به آنان کمک میکند با مفهوم پول و واژگانی نظیر پس‌انداز، کسب درآمد، سرمایه گذاری و غیره آشنا شوند.

چرا کسب و کار اینترنتی؟

بسیاری از دانش آموزان از دوران نوجوانی حرفه یا کسب و کاری را برای خودشان در نظر می گیرند و شروع به کسب مهارت در آن صنعت می‌کنند. اما برخی دیگر علاقمند به روش های ساده‌تر،‌کم رفت و آمد تر و مبتنی بر تکنولوژی هستند. همه می‌دانیم که این عصر جدید هزاره‌ی اطلاعات و تکنولوژی است و در این رهگذر همه‌ی راه‌ها به اینترنت ختم می‌شود. و آن دسته از دانش آموزانی که تصمیم به راه اندازی کسب و کاری مبتنی بر وب دارند می‌توانند ایمان داشته باشند که مسیر اشتباهی نمی‌روند و در صورتی که با تمام اصول و قوانین رسمی و مشخص و البته غیررسمی و نانوشته فضای مجازی آشنا باشند آینده‌ی روشنی خواهند داشت.

قوانین نانوشته را از این جهت گفتم که برخی از کارها از نظر قانونی مشکلی ندارند اما دانش آموزان با انجام آنها به خود و دیگران آسیب می‌رسانند و مسیر رشد و ترقی خود را ناهموار میکنند. از این رو باید حتما این نکته را مدنظر قرار داشت که هر کاری که دانش آموز تمایل به انجام آن را دارد شامل خصوصیات و مرام‌نامه‌ی مشخصی باشد.

فراموش نکنید که همه دانش آموزان هرچقدر هم باهوش، با استعداد، توانا و هوشیار باشند باز هم کودک هستند و کاری که انجام میدهند باید خصوصیات زیر را داشته باشند.

مهمترین خصوصیات کسب و کار اینترنتی برای دانش آموزان

۱. کاملاً قانونی باشد و از تمام قوانین رسمی و غیررسمی کشور پیروی کند

۲. کاملا انعطاف‌پذیر باشد که به درس و مشق و تکالیف آنها آسیبی نرساند

۳. متنوع و جالب باشد که نوجوانان را خسته و دلزده نکند

۴. برای گروه سنی خودشان در دسترس باشد

۵. ساده و آسان باشد که از عهده‌ی فهم یک نوجوان ۱۵ ساله به خوبی بربیاید

۶. در آینده نزدیک به بازده‌ی مالی برسد تا برای دانش آموز ایجاد انگیزه کند

۷. نیاز به رفت و آمد و تردد زیاد در شهر و کوچه و خیابان نداشته باشد

۸. سرمایه‌ی اولیه نخواهد و بر مبنای استعداد و مهارت و پشتکار دانش آموز بنا شود

بهترین ایده های کسب و کار اینترنتی برای دانش آموزان

۱.  در مورد نرم‌افزارها و اپلیکیشن ها یادداشت‌نویسی کنید

حتما تا به حال برایتان پیش آمده که از یک نرم افزار یا اپلیکیشن استفاده کنید و بعد آرزو کرده باید ای کاش یک نفر که قبل از شما از آن استفاده کرده بود مشکلات و نواقصش را جایی نوشته بود و شما هرگز وقت و اینترنت تان را صرف این اپلیکیشن نمی کردید!

حالا فکرش را بکنید یک وبلاگ راه بیندازید یا یک صفحه اینستاگرامی یا تلگرامی مخصوص گزارش نوشتن در مورد اپلیکیشن های مختلف که البته کلی هم خواهان خواهد داشت. پس از مدتی خواهید دید که صاحبان این نرم افزارها هم به سراغتان خواهند آمد و از شما می خواهند در قبال دریافت مبلغی پول درباره اپلیکیشن آنها گزارش و متن معرفی بنویسید تا توسط دنبال کنندگان شما دیده شوند. اگر با اپلیکیشن ها، برنامه‌ها و دیگر نرم افزارهای جدید به وجد می‌آیید و مرتبا اخبار آن‌ها را پیگیری می‌کنید همین امروز دست به کار شوید و نظرات‌تان را بنویسید و پول بگیرید.

رپورتاژ

۲. ادمین و مشاور شبکه های اجتماعی شوید

دنیای اینترنت فضای خوبی برای کسب درآمد است و استفاده از این توان بالقوه می تواند با بهره گیری از استعدادهای دانش آموز صورت گیرد. بسیاری از دانش آموزان پس از اتمام زمان مدرسه در فضای مجازی وقتشان را به بطالت می‌گذرانند. به ابزارهای هوشمند و خوبی دسترسی دارند و استعداد و توانایی انجام کارهای بزرگ را هم دارند. پس چه چیزی از این بهتر که خدمات شان را به افرادی که نیاز به رصد کردن دایمی صفحاتشان در شبکه های مجازی دارند بفروشند. صاحبان کسب و کار صرف‌نظر از این‌که به اهمیت رسانه‌های اجتماعی واقف باشند یا آگاهی چندانی از آن نداشته باشند، معمولا همیشه آن‌قدر مشغول انجام مسئولیت‌های بسیار زیادی هستند که نمی‌توانند به شکل مناسب برای ایجاد و اجرای استراتژی‌ رسانه‌های اجتماعی وقت صرف کنند.

شما به عنوان دانش آموز جوان و جویای کار می توانید به عنوان یک مشاور به آنها کمک کنید تا بهترین روش‌ها را اتخاذ، و برنامه‌ریزی و محتوایی مناسب را برای مشتریان‌ هدف‌شان به شبکه‌های اجتماعی ارسال کنند. هرقدر میزان دنبال‌کنندگان‌شان رشد کند، کسب و کار شما نیز رونق بیش‌تری می‌گیرد.

۳. صفحه ای مخصوص عکس نوشته یا دست‌نوشته ها ایجاد کنید

خیلی از آدمها دلشان می‌خواهد جملات انگیزشی با تصاویر زیبا در صفحاتشان منتشر کنند. خیلی ها هم دلشان میخواهد دست نوشته ها و دلنوشته های عاشقانه، انگیزشی، غمگین، شاد، طنز و غیره را هر رزو بخوانند. خب شاید وقتش رسیده که شما چنین صفحه ای ایجاد کنید و تمام این متون را ازسراسر وب یکجا جمع کنید  و با مقوله بندی و مرتب کردنشان برای خودتان یک وبلاگ پرطرفدار بسازید که پس از مدتی بتوانید ازآن درآمدزایی کنید.

مطلب مرتبط: ۱۰ چیز از راه اندازی کسب و کار جدید که هیچکس به شما نمی‌گوید

۴. عکاسی کنید و پول دربیاورید

اگر به عکاسی علاقمند هستید همین امروز یک سایت یا وبلاگ ویژه عکاسی راه بیندازید. چند تا نمونه کار محشر بگذارید. یک کمی برایش تبلیغ کنید. نرخ تان را از همه جا پایین تر بگذارید و چندتا مشتری برای خودتان جور کنید.

۵. کتاب صوتی درست کنید

حتما تا به حال پیش آمده کتابی را بخوانید و با خودتان بگویید کاش نسخه صوتی این کتاب همراهم بود تا توی اتوبوس و مترو و تاکسی هم بهش گوش میدادم. خب اگر صدای خوبی دارید(و حتی اگر ندارید!) یک کتاب کوتاه و جذاب انتخاب کنید و با صوت و تلفظ و ادای درست کلمات بخش های جذاب آن را بخوانید و ضبط کنید. میتوانید ابتدا از پخش کردن برخی فصول کتاب کوچک و جالبتر شروع کنید و بعدها با کسب اجازه از مولف و مترجم و نویسنده کل کتاب را با آوای خودتان بخوانید و نسخه صوتی را بفروشید.

۶.  تبلیغات و بنرهای گرافیک یبسازید

در دنیای امروز یاد گرفتن نرم افزارهای فتوشاپ، کورل و ایندیزاین و … برای داشن آموز کوشا و باهوشی مثل شما واقعا آسان و قابل انجام است. پس اگر به تولید محتوای تبلیغاتی که برای مردم جذاب باشد علاقمند هستید و دوره گرافیک هم گذرانده اید یک وبلاگ درست کنید و با قیمتهای پایین برای افراد خواهان خدمت خودتان بنر و محتوای تبلیغاتی جذاب درست کنید. شما می‌توانید این خدمت را به مالکان کسب و کار در سراسر کشور عرضه کنید و به آن‌ها در راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی‌شان کمک کنید. اگر در این کار موفق عمل کنید می‌توانید پول خوبی به دست بیاورید.

مطلب مرتبط: ۸ گام برای راه اندازی تجارت الکترونیک در همین هفته

۷. دست‌سازهای هنری خودتان یا دوستانتان را از طریق اینترنت بفروشید

آیا به کار بافندگی، ساخت جواهرات یا ساخت سایر دست‌سازهای کوچک علاقه دارید؟ اگر می‌توانید آیتم‌های زیادی را به سرعت تولید کنید، یک گزینه این است که یک فروشگاه اینترنتی را باز کنید و خلاقیت‌های خود را به فروش برسانید. هزینه‌های راه‌اندازی این کسب و کار بسیار کم است اگر مواد خود را به صورت عمده خریداری کنید، و اگر بتوانید سفارشات را به سرعت آماده کنید، در زمان خیلی کوتاهی به سود می‌رسید. حتی می‌توانید فروشگاه خود را به یک کسب و کار تمام وقت تبدیل کنید. یک حساب کاربری در اینستاگرام نیز می‌تواند به افزایش ترافیک فروشگاه اینترنتی شما کمک کند.

۸. دستیار مجازی بودن نیز یک ایده پولساز کسب و کار اینترنتی است

تقریبا هر کسب و کار کوچکی برای هدایت وظایف اجرایی روز به روزش، به کمک نیاز دارد، ولی ممکن است مشخصا نخواهند یک کارمند تمام وقت را در منزل استخدام کنند تا این کار را انجام دهد. دستیاران مجازی طیف متنوعی از وظایف را انجام می‌دهند که دستیاران سنتی یا منشی‌ها معمولا انجام می‌دادند، از جمله هماهنگی‌های سفر، پرداخت صورت‌حساب‌ها، یا مدیریت تسویه‌ی هزینه‌ها. دستیاران مجازی از منزل یا هر کجا که اتصال وای فای موجود باشد، فعالیت می‌کنند. آنها معمولا از طریق تلفن، ایمیل، یا اسکایپ از طرف مدیرشان با مشتریان در تعامل هستند. یک دستیار مجازی تا چه اندازه می‌تواند پول بگیرد؟ معمولا به میزان تخصص و تجربه‌ی کلی‌اش بستگی دارد.

۹. درست کردن فایلهای آموزشی در زمینه درس هایی که بلد هستید

یادتان میآید وقتی کلاس های پایین تر بودید در برخی دروس ضعیف بودید و دلتان می خواست یک نفر غیر از معلم به شما کمک کند؟ خب همین ایده را برای سال پایینی ها پیاده کنید و جوانترین مربی آموزشی مدرسه شوید که البته کسب درآمد هم برایتان دارد.

۱۰. داستان سرایی کنید یا شعر بگویید

شاید باورش سخت باشد اما شما به دلیل اینکه فیلم های زیادی می بینید و با دوستان و همسالان زیادی معاشرت دارید کلی داستان های جالب و جذاب و بامزه برای تعریف کردن بلد هستید. فقط کافی اصولدرست نویسندگی را فرا بگیرید و بلد باشید خوب و قوی بنویسید. درست است که همه می گویند نویسنده ها و شعرا فقیر هستند اما نه در فضای مجازی و پر مخاطب اینترنت و شبکه های اجتماعی!!! نویسنده شوید وببینید چطور از تولید محتوا برای کسب و کارها میتوانید پول دربیاورید.

نوشته‌های مرتبط