بازاریابی دیجیتال: 6 ترفند برای موفقیت کسب و کارهای کوچک در بازاریابی دیجیتال

با تغییر و تکامل چشم‌انداز بازاریابی دیجیتال ، صاحبان کسب و کار‌های کوچک برای به‌روزرسانی اطلاعات‌شان در این زمینه باید چه چیزهایی را بدانند؟ بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ تلاشی است که از طریق آن می‌توان به صورت آنلاین به مشتریان بالقوه و فعلی دست پیدا کرد. این تلاش‌ها شامل تمام اقدامات بازاریابی برای دستیابی به مشتری می‌شوند؛ از جمله استفاده از شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، تبلیغات گوگل، بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو)، بازاریابی موتورهای جستجو، بلاگ‌ها، بروشورهای آنلاین، ویدئوها، و اتصال به سایر وبسایت‌ها.

برای آسان‌تر کردن درک این مسئله، بخش‌های مختلف آن را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد.

چرا بازاریابی دیجیتال برای کسب و کار‌های کوچک مهم است

کسب و کار‌های کوچک با استفاده از بازاریابی دیجیتال می‌توانند به شکوفایی برسند. رقابت میان کسب و کار‌های کوچک بسیار شدید است. شما باید جلوتر از همه بایستید و یک سر و گردن از رقبا بالاتر باشید. بازاریابی دیجیتال در رسیدن به این هدف به شما کمک می‌کند.

در واقع، آدم‌ها همیشه آنلاین هستند. وقتی برای فروش محصول‌تان به دنبال آدم‌ها می‌گردید، باید بدانید آن‌ها کجا هستند. وقتی آدم‌ها به دنبال یک کسب و کار‌ می‌گردند، کجا می‌روند؟ گوگل ایستگاه شماره‌ی یک است. پیدا کردن شما در گوگل برای آن‌ها تا چه حد آسان است؟

بازاریابی دیجیتال در آغاز آن‌چنان هزینه‌بر نیست. فقط با صرف چند دلار می‌توانید یک تبلیغ در فیس‌بوک یا گوگل داشته باشید و در جامعه‌ی اطراف‌تان به تعدادی زیادی از آدم‌ها دست پیدا کنید. همین چند دلار می‌توانند تاثیر زیادی بر موفقیت شرکت‌تان داشته باشند.

تلاش‌های بازاریابی دیجیتال‌تان را باید از کجا شروع کنید

وقتی برای نخستین بار شروع به بازاریابی دیجیتال می‌کنید، این کار می‌تواند کمی ترسناک، سخت، و گیج‌کننده به نظر برسد. چه کار باید بکنم؟ از کجا بدانم به آدم‌های درستی دست پیدا می‌کنم؟ نخست باید چه کار کنم؟

در این‌جا خبرهای خوبی برای‌تان داریم. بازاریابی دیجیتال در آغاز کار چندان دشواری نیست. با کمی راهنمایی و صبر، می‌توانید از بهترین تاکتیک‌ها برای کسب و کار‌تان و نحوه‌ی امتحان کردن مسیر درست آگاه شوید. در این مقاله، به چند تاکتیک اشاره می‌کنیم که برای کسب و کار‌های کوچک بسیار مفید هستند. این تاکتیک‌ها می‌توانند کمپین بازاریابی دیجیتال‌تان را در کم‌ترین زمان به موفقیت برسانند، و با کم‌ترین تلاش نتایج مثبتی برای‌تان همراه داشته باشند.

۱. در هر موضوعی، کلیدواژه‌ها را پیدا کنید و به کار بگیرید

کلیدواژه‌ها کلماتی هستند که کسب و کار‌تان را توصیف می‌کنند. برای مثال، اگر شما یک لوله‌کش هستید، کلیدواژه‌های‌تان باید شامل “‌لوله‌کش‌،‌”‌ “‌گرفتگی لوله،‌”‌ و “‌نشتی شیر آب‌”‌ باشند. کلیدواژه‌ها کلماتی هستند که افراد هنگام جستجو برای خدمات مورد نظرشان، در موتورهای جستجوگر (نظیر گوگل یا بینگ) از آن‌ها استفاده می‌کنند.

کمی از وقت‌تان را به خدمات برنامه‌ریزی کلیدواژه، نظیر کیورد پلنر گوگل، اختصاص دهید. با استفاده از این خدمات می‌توانید بهترین کلیدواژه‌ها را برای کسب و کار‌تان بیابید، فهرستی از آن‌ها تهیه کنید، و آن‌ها را دم دست‌تان نگه دارید. هر زمان که می‌خواهید بازاریابی دیجیتال انجام دهید، از برخی از این کلیدواژه‌ها استفاده کنید. وقتی یک وبلاگ می‌نویسید، از این کلیدواژه‌ها در متن‌تان استفاده کنید. اگر ویدئو می‌سازید، این کلیدواژه‌ها استفاده کنید. اگر وب‌سایت‌تان را به‌روز می‌کنید، از این کلیدواژه‌ها استفاده کنید.

البته، از این کلیدواژه‌های بیش از اندازه استفاده نکنید. گوگل متوجه‌ی این مسئله می‌شود. به طور طبیعی و فقط به اندازه‌ی نیازتان از آن‌ها استفاده کنید؛ ولی حتما و غالبا از آن‌ها استفاده کنید.

این به تنهایی، یکی از مهم‌ترین نکات برای هر کمپین بازاریابی دیجیتال است. اگر کلیدواژه‌ها را در بازاریابی‌تان قرار ندهید، هیچ‌کس شما را پیدا نمی‌کند و باعث می‌شود اهداف بازاریابی‌تان شکست بخورد.

۲. محتوا تولید کنید

محتوای اطلاعاتی و مفید و تولید کنید و آن را در وب‌سایت و صفحه‌ی فیس‌بوک‌تان منتشر کنید. محتوایی که به اشتراک می‌گذارید، باید شما را به عنوان یک متخصص در صنعت مورد نظر معرفی کند، و باعث شود شما دست بالا را داشته باشید. شما باید همیشه آگاه‌تر و کنترل‌کننده‌تر از رقبای‌تان ظاهر شوید. با تولید محتوای قوی و مفید، فالوورهای‌تان می‌فهمند که باید به شما اعتماد کنند و این اعتماد را به دوستان و خانواده‌شان به اشتراک بگذارند. برند شما به چیزی بیش‌تر از یک “‌فروشگاه‌” تبدیل می‌شود؛‌ و همین مسئله نیز باعث افزایش مشتریان وفادار و میزان فروش‌تان خواهد شد.

اکنون، این سوال پیش می‌آید که چه نوع محتوایی باعث افزایش تعامل آدم‌ها و شِیر کردن (به اشتراک‌گذاری) آن می‌شود؟

  • ‌محتوایی که داستانی را بازگو می‌کند که مشتریان می‌توانند آن را درک کنند و به خودشان ربط دهند
  • محتوایی که هیجان‌های‌شان را برانگیزد
  • محتوایی که برای مشتریان ارزش واقعی داشته باشد، مثلا توضیح نحوه‌ی انجام برخی کارها

گوگل محتوای جامع و کامل را ترجیح می‌دهد، و به پست‌های متنی بلندتر، بین ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ کلمه، پاداش می‌دهد. ولی در این ۲۰۰۰ کلمه باید محتوایی باکیفیت وجود داشته باشد. اگر متنی دارید که آدم‌ها را به خواندن ترغیب می‌کند، ولی به ۲۰۰۰ کلمه نمی‌رسد، سعی کنید آن را کوتاه‌تر ولی باکیفیت‌تر بنویسید.

۳. به صورت ارگانیک و طبیعی از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی را در زندگی شخصی بیش‌تر آدم‌ها ایفا می‌کنند. به همین دلیل نیز شبکه‌های اجتماعی باید نقش مهمی را در کسب و کار‌تان ایفا کنند. شبکه‌های اجتماعی راه آسانی برای گسترش دسترسی‌تان به مشتری، ابزار فوق‌العاده‌ای برای ارائه‌ی خدمات به مشتریان، و روشی به شدت ارزان یا کاملا رایگان هستند.

عملا همه‌ی آدم‌ها در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. وقتی کسب و کار‌تان در شبکه‌های اجتماعی حضور نداشته باشد، مشتریان بالقوه‌تان فورا ارتباط‌شان را با شما قطع می‌کنند. اگر آن‌ها متوجه‌ی حضور رقبای‌تان در شبکه‌های اجتماعی بشوند، احتمالا به جای شما، رقبای‌تان را به عنوان منبعی برای رفع نیازهای‌شان انتخاب می‌کنند.

کلید موفقیت در شبکه‌های اجتماعی ثبات و پایداری است. ببینید مخاطبان‌تان کجا وقت‌گذرانی می کنند، سپس محتوای‌تان را در همان کانال‌ها برای‌شان به اشتراک بگذارید، به بخشی از زندگی‌شان تبدیل شوید، اطلاعات مفیدی را به آن‌ها ارائه دهید، و هر از گاهی نیز برندتان را تبلیغ کنید. به‌‌اشتراک‌گذاری محتوا باعث رشد ارگانیک یا طبیعی‌تان، و ایجاد یک رابطه‌ی طولانی‌مدت با فالوورهای‌تان می‌شود. وقتی فالوورهای‌تان با محتوای شما تعامل کنند، دوستان‌شان نیز محتوای شما را خواهند دید و شبکه‌تان رشد خواهد کرد.

استفاده‌ی ارگانیک از شبکه‌های اجتماعی شاید این طور به نظر برسد که بخواهید یک سطل بزرگ را قطره‌قطره پر از آب کنید، ولی اگر در شِیر کردن محتوا و تعامل با مخاطب صبر و پایداری به خرج دهید، به طور بالقوه می‌توانید پاداش بزرگی به دست بیاورید.

رپورتاژ

در این بخش، به چند نکته اشاره می‌کنیم که هنگام ایجاد کانال‌های شبکه‌های اجتماعی باید مد نظر قرار دهید:

  • آن دسته از شبکه‌های اجتماعی را انتخاب کنید که مورد استفاده‌ی مشتریان بالقوه‌تان هستند. یک یا دو کانال را انتخاب کنید و تمرکزتان را بر آن‌ها بگذارید. لازم نیست در هر کانال شبکه‌های اجتماعی موجود فعالیت کنید.
  • از تحلیل‌های پشت صحنه حداکثر بهره را ببرید. بیش‌تر کانال‌های شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توییتر داده‌هایی را درباره‌ی چگونگی عملکرد پست‌ها و صفحه‌تان برای شما به نمایش می‌گذارند. اگر در هر صفحه‌ای از شبکه‌های اجتماعی، متوجه‌ی پستی شدید که عملکرد خوبی داشته است، آن را به محتوای خود سازگار کنید و برای خودتان پست کنید. لازم نیست چرخ را دوباره اختراع کنید!
  • اینفلوئنسرهای برجسته را در صنعت‌تان شناسایی کنید و با آن‌ها تعامل داشته باشید. در نهایت، آدم‌هایی که حضور بیش‌تری در شبکه‌های اجتماعی دارند، شروع به شِیر کردن محتوای‌تان خواهند کرد. ولی پیش از آن‌که این اتفاق بیفتد، لازم است با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. وقتی منتظرشان هستید تا شما را فالو کنند یا به دوستان تبدیل شوند، محتوای آن‌ها را به اشتراک بگذارید.
  • برای ایجاد یک جدول زمانی جهت ارسال پست‌های‌تان، از ابزارهای شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. Hootsuite، Buffer، یا SocialOomph را امتحان کنید. برخی از آن‌ها دارای نسخه‌های رایگان هستند. گاهی اوقات،‌ تمام پست‌های شبکه‌های اجتماعی‌تان در طول یک هفته‌ی پیش رو تهیه کنید، و با استفاده از یکی از این ابزارها، همه‌ی پست‌های‌تان را در فهرست انتظار قرار دهید. شاید تهیه‌ی هم‌زمان تمام پست‌های یک هفته‌تان کمی سخت باشد، ولی وقتی همه‌ی آن‌ها تولید می‌کنید و در صف انتشار قرار می‌دهید، می‌توانید در طول هفته بر چیزهای دیگری نظیر اداره‌ی کسب و کار‌تان تمرکز داشته باشید.

۴. ویدئو بسازید و به اشتراک بگذارید

ویدئو به تازگی به یک نیروی محرک در بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است. همان‌قدر که ما از صحبت کردن با دیگران خجالت می‌کشیم، و برای خرید و استفاده از خدمات پشتیبانی از مشتریان به اینترنت رو می‌آوریم، هم‌چنان می‌خواهیم بدانیم با چه کسی معامله می‌کنیم.

ویدئو یک روش عالی برای به اشتراک گذاشتن شرکت‌تان با آدم‌ها است. یک ویدئو با برند خودتان علاوه بر افزایش آگاهی از برند، باعث افزایش میزان تبدیل مشتریان راغب به خریدار و اعتماد مخاطبان به شما می‌شود. دیدن ویدئو جذاب‌تر از خواندن متن است. لازم نیست ویدئوی‌تان پرهزینه یا آن‌چنان خوش‌ساخت باشد.

این‌گونه باید کار را آغاز کنید:

  • آشنایی‌تان را با دوربین گوشی هوشمند بیش‌تر کنید. بیش‌تر دوربین‌های گوشی‌های هوشمند به اندازه‌ی کافی خوب هستند که بتوانید برای تولید ویدئوهای بازاریابی در آغاز کار از آن‌ها استفاده کنید.
  • یک میکروفون یقه‌ای ارزان‌قیمت بخرید.
  • اگر در تهیه‌ی ویدئو کاملا تازه‌کار هستید، نکات ساخت کلیپ‌های ویدئویی را در اینترنت مطالعه کنید و به سادگی ویدئوی خودتان را بسازید.

۵. وب‌سایت‌تان را بهینه‌سازی کنید

شما به عنوان صاحب یک کسب و کار کوچک، باید از نحوه‌ی دستیابی به بیش‌ترین تعداد مشتریان بالقوه آگاه شوید، تا سپس بتوانید آن‌ها را به مشتریان واقعی‌تان تبدیل کنید. برای رسیدن به این هدف، مشتریان‌تان باید قادر باشند هم در کامپیوتر و هم در گوشی همراه یا تبلت‌شان به وبسایت شما دسترسی داشته باشند.

ایجاد یک تجربه‌ی عالی برای مشتریان در صفحه‌ی کامپیوترشان ضامن ادامه‌ی حضور مشتریان بالقوه در سایت، سر زدن به بیش‌تر صفحات سایت، و انجام کارهایی است که دلخواه شما هستند. برای آن‌که سایت‌تان با مخاطبان اتصال بیش‌تری پیدا کند، باید کاربرپسند باشد.

سایت‌های موبایلی نیز باید از هر طریق ممکن، دسترسی سریع و موثری برای مشتریان ایجاد کنند. وقتی آدم‌ها در حال مشاهده و گذر از سایت‌تان هستید، باید فورا و به آسانی بتوانند از آن استفاده کنند. آن‌ها باید قادر باشند، بدون کوچک‌ترین سردرگمی، دقیقا به هر آن‌چه می‌خواهند دست پیدا کنند.

نه تنها طراحی سایت‌های سازگار با موبایل یا کامپیوتر، بلکه تجربه‌ی کاربر، سهولت استفاده، و سرعت سایت نیز حائز اهمیت هستند. طراحی سایت تنها بخش کوچکی از یک تصویر بزرگ است.

وقتی زمانی را به بررسی وب‌سایت‌تان اختصاص می‌دهید، صفحه به صفحه‌ی آن‌ها بررسی کنید. آیا کلیدواژه‌های‌تان در محتوا حضور دارند؟‌ در غیر این صورت، اکنون زمان مناسبی برای به‌روزرسانی محتوای‌تان است.

در ادامه، به چند نکته برای کمک به سئوی وب‌سایت‌تان اشاره می‌کنیم:

  • یک حساب کنسول جستجوی گوگل ایجاد کنید. دامنه‌ی‌تان را در آن ثبت کنید و برای ادامه کار، طبق دستورالعمل آن پیش بروید. گوگل نکاتی را درباره‌ی هر آن‌چه باید در سایت‌تان انجام بدهید، به شما ارائه می‌دهد.
  • هنگام تولید محتوا برای سایت‌تان، حتما عنوان صفحه، فراداده یا متادیتا، و تمام اطلاعات دیگری را که گوگل از شما می‌خواهد، وارد کنید. اگر تصاویری در وب‌سایت‌تان دارید، توضیحاتی را درباره‌ی آن اضافه کنید. بات‌های گوگل نمی‌توانند تصاویر را شناسایی کنند؛ قادر به شناسایی کلمات هستند.
  • از عبارات کلیدی نیز استفاده کنید، نه فقط کلیدواژه‌ها. هر صفحه‌ای در سایت‌تان باید یک موضوع خاص، با کلیدواژه‌ها و عبارات مرتبط، داشته باشد. با این حال، از این کلمات بیش از حد استفاده نکنید؛ زیرا گوگل می‌تواند شما را به خاطر پر کردن بی‌مورد صفحات‌تان جریمه کند. کاملا طبیعی عمل کنید.

۶. یک فهرست ایمیل تهیه و از آن استفاده کنید

تهیه‌ی فهرست ایمیل از جمله کارهایی است که معمولا توسط کسب و کار‌های کوچک نادیده گرفته می‌شوند؛ با این حال، توصیه‌ی نخست همه‌ی بازاریاب‌های باتجربه به شما تهیه‌ی این فهرست ایمیل خواهد بود. یک فهرست ایمیل انعطاف‌پذیر (سازگار باید دستگاه‌های مورد استفاده‌ی کاربران) ارزشمندترین دارای بازاریابی‌تان است – این فهرست حتی مفیدتر از کانال‌های شبکه‌های اجتماعی است.

فهرست‌های ایمیل باعث مراجعه‌ی خریداران می‌شود، به شما امکان می‌دهد با مشتریان‌ واقعی و مشتریان بالقوه‌تان رابطه‌ی محکمی برقرار کنید، و اتصال‌تان را با آن‌ها حفظ کنید. این فهرست‌ها به شما امکان می‌دهند مخاطبان‌تان را با پیشنهادهای اختصاصی هدف بگیرید و از سویی دیگر، به آن‌ها ارزش ارائه بدهید.

شاید ایمیل در مقایسه با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی کمی قدیمی به نظر برسد، ولی هم‌چنان در قواعد این بازی به عنوان یکی از موفقیت‌ترین ابزارهای بازاریابی شناخته می‌شود. کارشناسان بازاریابی در تمام مراحل بازاریابی از این کانال استفاده می‌کنند. کارایی این فهرست ثابت شده است. در حقیقت، نرخ تبدیل مشتری راغب به خریدار (تعداد آدم‌هایی که به خواسته‌ی شما پاسخ مثبت می‌دهند) برای ایمیل‌ها سه برابر بیش‌تر از کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی است.

نحوه‌ی شروع بازاریابی ایمیلی به صورت زیر است:

  • برای آغاز جمع‌آوری آدرس‌های ایمیل از فرم ‌”‌تماس با ما‌”‌ در وب‌سایت‌تان استفاده کنید. هر ماه برای آن‌ها خبرنامه بفرستید. مانند سایر اشکال بازاریابی، اطلاعات ارزشمندی را با فرمتی که بتوان آن‌ها را به آسانی خواند، برای مشتریان ارسال کنید.
  • برای آگاهی خریداران و مشتریان بالقوه از برنامه‌های فروش، پیشنهادهای داغ یا تخفیفات ایمیل‌هایی برای آن‌ها بفرستید. هنگام ارسال این ایمیل‌ها، حتما زمان پایان این پیشنهادها را نیز اعلام کنید. برای مثال، کوپن خرید از یک فروشگاه مواد غذایی را در نظر بگیرید. این پیشنهاد فقط برای این هفته خوب است؛‌ به این ترتیب، شما به فروشگاه مواد غذایی می‌روید و همراه خرید آن کالا، شاید به ارزش ۱۰۰ دلار سایر اقلامی را که نیاز نداشتید نیز خریداری می‌کنید. اگر پیشنهاد خاص‌تان تا “‌جمعه‌”‌ به پایان می‌رسد، آدم‌ها حتما می‌آیند و آن را بررسی می‌کنند.

بازاریابی دیجیتال یک ابزار برندسازی کلیدی است

لازم نیست برای بازاریابی دیجیتال کار سختی انجام بدهید. به خاطر داشته باشید، بازاریابی دیجیتال همیشه به فروش مربوط نمی‌شود. بازاریابی دیجیتال می‌تواند به ایجاد یک رابطه میان شما و مخاطب کمک کند و باعث شود شما به مرجعی تبدیل شوید که آن‌ها برای رفع نیازهای‌شان در حوزه‌ی کاری‌تان به شما مراجعه کنند. وقتی آن‌ها به شما اعتماد کردند، فروش‌تان نیز بالا می‌رود.

وقتی یک مشتری به شما اعتماد می‌کند، باز هم نزد شما می‌آید. هم‌چنین، خانواده و دوستان‌اش را نیز نزد شما می‌فرستد. بازاریابی‌تان را پیچیده نکنید. آن را شخصی نگه دارید؛ و البته، واقعی. آدم‌ها به دنبال اطلاعات واقعی و درست می‌گردند؛ دوست ندارند کسی دورشان بزند.

با گام‌های ساده شروع کنید. تا وقتی در یک مرحله به تسلط و موفقیت نرسیدید، به مرحله‌ی بعد نروید. بازاریابی فرایندی زمان‌بر است؛ ولی اگر شما به اندازه‌ی کافی وقت صرف کنید، پاداش خوبی به دست می‌آورید، و بازگشت سرمایه‌تان بیش‌تر از چیزی خواهد شد که انتظارش را دارید.

نوشته‌های مرتبط