اصطلاحات کسب و کار: گروه ویژه اقدام مالی FATF چیست؟

گروه ویژه اقدام مالی که به اختصار FATF یا Financial Action Task Force نامیده می شود یک سازمان بین‌دولتی که سیاست‌ها و استانداردهای مبارزه با پولشویی را طراحی می‌کند و ارتقاء می‌دهد. توصیه‌های گروه ویژه اقدام مالی پولشویی، تامین مالی تروریسم، و دیگر تهدیدها برای سیستم مالی جهانی را هدف خود قرار می‌دهد. این گروه ویژه اقدام مالی در سال ۱۹۸۹ توسط کشورهای عضو G7 تشکیل شده که از جمله کشورهای حاضر در G7 کشورهای صنعتی مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا هستند. این نهاد در حال حاضر ۳۷ عضو دارد و مقر اصلی آن در پاریس است.

گروه ویژه اقدام مالی

رشد اقتصاد جهانی و تجارت بین‌المللی هم ثروتی را که شهروندان عادی می‌توانند از طریق کسب و کار تحصیل کنند و هم فشاری را که کشورها وقتی نوبت به مبارزه با پولشویی و دیگر جرائم مالی می‌رسد، با آن مواجه هستند افزایش داد. FATF توصیه‌های کاربست‌پذیر جهانی را ایجاد می کند که برای حصول اطمینان از برخورد یکسان با تمام کشورهای شرکت کننده طراحی می‌شوند. این سازمان نحوه‌ی پیاده‌سازی رهنمودهای هر توصیه را رصد می‌کند، سیاست‌ها و رویه های هر عضو را برای مبارزه با پول شویی و جرائم مالی بررسی می‌کند، و به دنبال افزایش پذیرش مقررات ضدِ پولشویی در سرتاسر جهان است. چون پولشویان تکنیک های خود را در گذر زمان تغییر می‌دهند، FATF مجبور است توصیه‌هایش را هر یکی دو سال یک بار به روز رسانی کند.

اِف اِی تی اِف (FATF)، کشورها را در ۳دسته‌بندی تقسیم میکند:

  • دسته یکم کشورهایی هستند که از نظر این گروه کاملاً بر توصیه‌های این گروه منطبق بوده و توصیه‌های این گروه را اجرا کرده و می کنند.
  • دسته دوم،‌کشورهایی هستند که در حال پیشرفت و تطبیق دادن خود  با استانداردهای مشخص شده هستند.
  • دسته سوم هم کشورهایی هستند که همکاری با این گروه نداشته‌اند و لذا از نظر این گروه، کشورهای دارای خطر پولشویی و تأمین مالی تروریسم به شمار می روند.
رپورتاژ

از نظر این نهاد،‌گروه سوم یعنی کشورهای مشکوک به اجرای پولشویی و تروریسم خود به ۲بخش تقسیم می‌شود:

  • گروه اول:کشورهایی که در لیست سیاه اف.ای.تی.اف قرار می‌گیرند
  • گروه دوم: کشوهایی که علاوه بر قرار گرفتن در لیست، بر علیه‌شان اقدام متقابل هم انجام می‌گیرد زیرا این قبیل کشورها، مقررات مالی مربوط به نظارت و ممنوعیت پولشویی را رعایت نمی کنند.

وضعیت ایران در فهرست FATF

کارگروه ویژه اقدام مالی(FATF)، فهرستی از کشورهایی دارد که خطرات پولشویی و تامین مالی تروریسم را برای سیستم مالی جهانی به همراه دارند. یک لیست سیاه وجود دارد: اینها کشورهایی هستند که FATF از اعضای خود و سایر کشورها می خواهد اقدامات متقابل را اعمال کنند. کره شمالی، ایران و میانمار از فوریه2020 در لیست سیاه هستند. همچنین یک لیست خاکستری از حوزه های قضایی وجود دارد که تحت نظارت تقویت شده توسط FATF قرار دارند. به عنوان مثال، پاناما، سوریه، آلبانی، نیجریه و جزایر کیمن در این لیست قرار دارند.

 اگر به مطالعه سایر واژگان و اصطلاحات کسب و کار، حسابداری، کارآفرینی و … علاقمندید اینجا کلیک کنید
نوشته‌های مرتبط