۴ نکته مهم درباره اجازه خروج از کشور زن های متاهل و مجرد

اجازه خروج از کشور دختران مجرد و زنان متاهل موضوعی است که این روزها در جامعه بسیار به آن پرداخته می شود چرا که این مساله در بسیاری از مواقع مخصوصا در این ماه های اخیر باعث به وجود آمدن حواشی ناراحت کننده ای برای بانوان ورزشکار و سایر بانوان شده است. در این مقاله به نکات مهمی درباره درباره اجازه خروج از کشور زن های متاهل و مجرد و نیز بهترین راه برای اجتناب از ممنوع الخروجی زنان متاهل می پردازیم.

۱. ممنوعیت خروج از کشور

ممکن است بعضی خانم ها فکر کنند که چون گذرنامه دارند، فعلا مشکلی از باب خروج از کشور نخواهند داشت! اما این تصور اشتباه است چرا که معمولا یکی از نخستین کارهایی که آقایان در هنگام وقوع اختلافات شدید انجام میدهند مراجعه به اداره گذرنامه است که ظرف چند دقیقه همسر خود را ممنوع الخروج می‌کنند و اجازه خروج از کشور از زنان گرفته می شود.

۲. قانون اجازه خروج از کشور برای بانوان

بند ٣ ماده ١٨ قانون گذرنامه بیان نموده است:

“زنان شوهردار ولو کمتر از ۱۸ سال تمام با موافقت کتبی شوهر و در موارد اضطراری اجازه دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه که مکلف است نظر خود را اعم از قبول درخواست یا رد آن حداکثر ظرف سه روز اعلام دارد کافی است. زنانی که با شوهر خود مقیم خارج هستند و زنانی که شوهر خارجی اختیار کرده و به تابعیت ایرانی باقی مانده‌اند از شرط این بند مستثنی می‌باشند.”

رپورتاژ

ماده ١٩ قانون گذرنامه نیز بیان نموده است:

“در صورتی که موانع صدور گذرنامه بعد از صدور آن حادث شود یا کسانی که به موجب ماده ۱۸ صدور گذرنامه موکول به اجازه آنان است از اجازه خود عدول کنند از خروج دارنده گذرنامه جلوگیری و گذرنامه تا رفع مانع ضبط خواهد شد.”

  • مطابق با ماده ۱۸ قانون صدور گذرنامه، تمامی دختران زیر ۱۸ سال برای خروج از کشور نیاز به اذن ولی قهری یعنی پدر و در صورت فوت جد پدری دارند.
  • چنانچه، دختری ازدواج نماید- (زن متاهل) در هر سنی- اجازه خروج از کشور در اختیار شوهر خواهد بود.
  •  شوهر در هر زمان از اجازه خود منصرف شود میتواند با مراجعه به پلیس گذرنامه نسبت به جلوگیری از خروج همسرش اقدام نماید. در این صورت گذرنامه خانم ضبط میشود.
  • بانوان در مواقع اضطراری میتوانند از دادستان اجازه خروج از کشور بگیرند. تشخیص ضرورت به عهده دادستان است و ایشان میبایست طرف ۳ روز نظر خود را اعلام کند.
  • زنانی که با شوهر خود مقیم خارج هستند و زنانی که شوهر خارجی دارند و به تابعیت ایرانی باقی مانده اند از این شرط مستثنی هستند.
  • خانم های متاهل در موارد اضطراری مانند نیاز به درمان، فوت بستگان درجه یک و یا ملاقات با آنها، سفرهای زیارتی و … می توانند از دادگاه درخواست خروج از کشور نمایند.

۳. بهترین راه حل برای خروج زن از کشور

همانطور که می دانید، زنان متاهل با اجازه کتبی شوهر خود میتوانند از کشور خارج شوند. اما با استفاده از شرط ضمن عقد ازدواج یا وکالتنامه بعد از عقد ازدواج، زن برای خروج از کشور با مشکلی خاصی مواجه نمیشود. نکته مهم این است که صرف درج حق خروج از کشور زن در عقدنامه، مورد قبول اداره گذرنامه نمی باشد و حتما لازم است که طی یک وکالتنامه بلاعزل در یکی از دفاتر اسناد رسمی، این حق توسط زوج به زوجه داده شود.

۴. موارد مربوط به صدور و تمدید گذرنامه برای بانوان

  • اجازه محضری برای بانوان متأهل از سوی همسر
  • در مورد بانوان مقیم خارج در صورتی که شوهر خارجی اختیار نموده باشد نیازی به اجازه محضری همسر ندارند، همچنین اقامت با گذرنامه ایرانی قابل قبول است.
  • هم چنین بانوانی که همسر آنها فوت نموده، باید اصل گواهی فوت همسر و یا اصل شناسنامه باطل شده همسر و بانوان مطلقه می بایست اصل طلاق نامه را ارائه نمایند.
نوشته‌های مرتبط