10 کشور با بزرگ ترین بازارهای تجارت الکترونیک در جهان در 2022

تجارت الکترونیک پدیده‌ای جهانی است که تقریبا در تمام کشورهای جهان با سرعت خوبی در حال گسترش است. در این مقاله، به ۱۰ کشور اشاره می‌کنیم که شاهد بیش‌ترین موفقیت در زمینه تجارت الکترونیک در جهان و دارای بزرگ ترین بازارهای تجارت الکترونیک هستند.

صنعت تجارت الکترونیک به طور مداوم در سرتاسر جهان در حال رشد است. هر روز که می‌گذرد، بازارهای تجارت الکترونیک جدیدی ظاهر می‌شوند و بازارهای سنتی به نقاط عطف جدیدی می‌رسند. گرایش‌های جدید در زمینه‌ی تجارت الکترونیک، از قبیل کاربرد فناوری‌هایی نظیر اینترنت اشیاء به رشد این صنعت کمک خواهند کرد. در ادامه، بزرگ‌ترین بازارهای تجارت الکترونیک (از لحاظ فروش) را در کشورهای دنیا به شما معرفی می‌کنیم، و هم‌چنین، به وضعیت رشد مداوم تجارت الکترونیک در این کشورها برطبق آخرین به روزرسانی در آگوست 2022 می‌پردازیم.

۱. چین

امروزه، چین بزرگ‌ترین بازار تجارت الکترونیک دنیا است که توسط شرکت‌های تابعه‌ی گروه علی بابا از جمله تاوباو، Alibaba.com، تیمال و غیره هدایت می‌شود. هم‌چنین، چین با رشد سالانه‌ی ۳۵ درصد، دارای یکی از سریع‌ترین رشدها در خصوص بازارهای تجارت الکترونیک است.

فروش آنلاین سالانه: 2.78 تریلیون دلار
سهم تجارت الکترونیک از مجموع بازار خرده فروشی: 52 درصد

۲. ایالات متحده

ایالات متحده پس از حدود بیش از یک دهه حکمرانی بر دنیای تجارت الکترونیک، در حال حاضر، در جایگاه دوم بزرگ‌ترین بازارهای تجارت الکترونیک در جهان ایستاده است. ایالات متحده با غول‌های تجارت الکترونیک خود یعنی آمازون و eBay، شاهد رشد مناسبی در زمینه‌ی تجارت الکترونیک در تمام بخش‌ها است؛ و در بیش‌تر این بخش‌ها نیز از وجود خانه‌های نوآوری بهره می‌برد – در این مراکز درباره‌ی گرایش‌های جدید تجارت الکترونیک تحقیق و مطالعه می‌شود.

فروش آنلاین سالانه: 843 میلیارد دلار
سهم تجارت الکترونیک از مجموع بازار خرده فروشی: 19٪

۳. بریتانیا

بریتانیا، علی‌رغم وسعت کم، بازیگر بزرگی در بازار تجارت الکترونیک به شمار می‌رود، و به راحتی در جایگاه سوم این فهرست قرار گرفته است. آمازون یو.کی.، آرگوس، و Play.com از جمله بزرگ‌ترین وبسایت‌های تجارت الکترونیک در بریتانیا هستند؛ هم‌چنین، این کشور دارای یکی از بالاترین درصدها از لحاظ سهم تجارت الکترونیک از مجموع بازار خرده فروشی است.

فروش آنلاین سالانه: 169 میلیارد دلار
سهم تجارت الکترونیک از مجموع بازار خرده فروشی: 4.8٪

۴. ژاپن

ژاپن که در جایگاه چهارم این فهرست قرار دارد، به عنوان یک بازیگر پیشرو در زمینه‌ی تجارت همراه (تجارت بر بستر موبایل – نسخه‌ی آینده‌ی تجارت الکترونیک) در سطح جهان شناخته می‌شود. راکوتن یک پلتفرم پیشرو در زمینه‌ی تجارت الکترونیک است که طی سال‌ها توانسته است سایت‌های تجارت الکترونیک بسیاری را در سراسر جهان از آن خود کند.

فروش آنلاین سالانه: 144 میلیارد دلار
سهم تجارت الکترونیک از مجموع بازار خرده فروشی: 3٪

۵. کره جنوبی

کره جنوبی که دارای سریع‌ترین اینترنت وایرلس در جهان است، در جایگاه پنجم بزرگ‌ترین بازارهای تجارت الکترونیک قرار دارد. هم‌چنین، کره جنوبی به عنوان یکی از بازارهای پیشرو در زمینه‌ی تجارت همراه به شمار می‌رود. بزرگ‌ترین برندهای تجارت الکترونیک در کره جنوبی عبارت هستند از Gmarket و Coupang.

فروش آنلاین سالانه: 120 میلیارد دلار
سهم تجارت الکترونیک از مجموع بازار خرده فروشی: 2.5٪

۶. آلمان

رپورتاژ

آلمان پس از بریتانیا دارای بزرگ‌ترین بازار تجارت الکترونیک در اروپا است. آمازون نیز سهم خوبی در بازار تجارت الکترونیک آلمان دارد. eBay و خرده‌فروشی آنلاین و محلی آلمانی به نام Otto از دیگر بازیگران اصلی تجارت الکترونیک در این کشور هستند.

فروش آنلاین سالانه: 101.5 میلیارد دلار
سهم تجارت الکترونیک از مجموع بازار خرده فروشی: 2.1٪

۷. فرانسه

بازار تجارت الکترونیک فرانسه با هدایت بازیگران محلی خود از جمله Odigeo و Cdiscount، جایگاه هفتم را در جهان به خود اختصاص داده است. آمازون در فرانسه نیز درست مانند سایر بازارهای تجارت الکترونیک مهم در اروپا نفوذ خوبی دارد، ولی برندهای محلی نیز تلاش می‌کنند شانه به شانه‌ی رقیب آمریکایی خود در این کشور حرکت کنند.

فروش آنلاین سالانه: 80 میلیارد دلار
سهم تجارت الکترونیک از مجموع بازار خرده فروشی: 1.6٪

۸. هند

هند یکی از بازارهای تجارت الکترونیکی است که سریع‌ترین رشد را دارد. به گفته eMarketer، به لطف افزایش خرده‌فروشانی که به رتبه‌های بالای خرید آنلاین می‌پیوندند، پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۲ فروش دیجیتالی 27 درصد افزایش یابد.

فروش آنلاین سالانه: 67.5 میلیارد دلار
سهم تجارت الکترونیک از مجموع بازار خرده فروشی: 1.4٪

۹. کانادا

کانادا یکی از بازارهای بزرگ تجارت الکترونیک در جهان شناخته می‌شود، ولی رقابت در این کشور پایین است؛ البته، دلیل این مسئله مشخص است – آمازون بر بازار تجارت الکترونیک در این کشور احاطه‌ی کامل دارد، و پس از آن، Costco به عنوان یکی دیگر بازیگران تجارت الکترونیک در کانادا شناخته می‌شود. البته، با توجه به فرصت‌هایی که کانادا به عنوان یک بازار تجارت الکترونیک ایجاد کرده است، سایر برندهای خارجی نیز در تلاش هستند تا سهمی از این بازار را از آن خود کنند.

فروش آنلاین سالانه: 44 میلیارد دلار
سهم تجارت الکترونیک از مجموع بازار خرده فروشی: 1.3٪

۱۰. اسپانیا

سه شرکت اصلی بر بازار تجارت الکترونیک در اسپانیا تسلط دارند. طبق EcommerceDB، آمازون، الکورته انگلس و پی سی کامپوننتس  30٪ از کل درآمد آنلاین در اسپانیا را تشکیل می دهند.

فروش آنلاین سالانه: 37 میلیارد دلار
سهم تجارت الکترونیک از مجموع بازار خرده فروشی: 0.72٪

گرایش‌های روز در زمینه‌ی تجارت الکترونیک در سطح جهانی

اینترنت اشیا در ۲۰۲۲ و پس از آن، هم‌چنان بر تجارت الکترونیک اثرگذار خواهد بود. طبق نتایج پژوهش‌ها در موسسه‌ی مطالعاتی بازاریابی زبرا، تا ۲۰۱۰ بیش از ۷۰ درصد از کسب و کار‌ها از اینترنت اشیاء برای بهبود تجربه و افزایش سطح رضایت مشتریان استفاده می‌کنند. شرکت‌ها با استفاده از اینترنت اشیاء می‌توانند داده‌ها را با سرعت بیش‌تری برای ارائه‌ی پاسخ در زمان واقعی (هم‌زمان با وقوع رویداد) جمع‌آوری کنند. به عنوان مثال، هنگامی که تعداد یک محصول خاص کاهش می‌یابد، یک پلتفرم تجارت الکترونیک می‌تواند یک پیام هشدار ارسال کند و به طور خودکار آن را خریداری کند.

یکی دیگر از گرایش‌های جدید در تجارت الکترونیک افزایش دسترسی خرده‌ فروشی‌ها به چندین کانال فروش مختلف خواهد بود. شرکت‌ها به جای فروش انحصاری از طریق یک برند و وبسایت واحد، کانال‌های فروش‌شان را به وبسایت‌هایی نظیر آمازون، eBay، فیس بوک، و پینترست گسترش می‌دهند.

سهولت در پرداخت نیز یکی دیگر از گرایش‌های مهمی است که به تازگی در تجارت الکترونیک ایجاد شده است. خریداران معمولا هنگامی که متوجه شوند فرایند پرداخت بسیار طولانی و پیچیده خواهد بود، از خرید یک محصول یا خدمات پشیمان می‌شوند. خرده‌ فروشی‌های آنلاین می‌توانند فرایند پرداخت را با استفاده از سیستم‌های پرداخت سریع و آنلاین موثرتر و کارآمدتر کنند.

 

نوشته‌های مرتبط