3 عادت که شانس یافتن شغل خود را افزایش دهید

غالبا آگاهی از نحوه‌ی دقیق یافتن شغل مناسب می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. بسیاری از آدم‌ها وقتی دنبال کار می‌گردند، غالبا احساس می‌کنند رزومه‌ها و درخواست‌های‌شان به یک سیاه‌چاله رفته و نابود شده‌اند. وقتی از شرکت‌هایی که برای‌شان رزومه فرستاده‌اید، هرگز خبری نمی‌شود، آدم‌ واقعا احساس سرخوردگی می‌کند.

با وجود این، حقیقت این است که آن طرف ماجرا هم آدم‌های واقعی نشسته‌اند که هر روز درخواست‌های شغلی بسیاری را مطالعه می‌کنند؛ با این امید که به چند مورد از متقاضیان کار برسند که بتوانند به بهترین شکل نیازهای شرکت‌شان را برآورده کنند. وقتی شغلی را می‌یابید و درخواست‌تان را ارسال می‌کنید، هدف اصلی‌تان به عنوان یک جوینده‌ی کار باید این باشد که برای کارفرمای احتمالی‌تان به طور شفاف توضیح دهید چرا برای نقش مورد نظر بسیار مناسب هستید.

آگاهی دقیق از این‌که دقیقا چه عاملی می‌تواند شما را از سایر رقبا بالاتر ببرد و شانس‌تان را برای رسیدن به شغل مورد افزایش دهد، دشوار است. بنابراین، طی یک مطالعه، به طور دقیق به بررسی تلاش‌های افرادی پرداخته‌ایم که در رسیدن به شغل مورد نظرشان به موفقیت رسیده‌اند. بر اساس یافته‌های این مطالعه، کارهای مختلفی وجود دارند که انجام آن‌ها هنگام درخواست برای شغل مورد نظر می‌تواند به اندازه‌ی قابل توجهی شانس‌ افراد را برای دریافت پاسخ مثبت از طرف کارفرما افزایش دهند.

چگونه به شغل مناسب خود دست پیدا کنیم

گام‌های زیر را بردارید تا به شغل مناسب خود برسید:

۱. شغل‌های مورد نظرتان را با دقت انتخاب کنید

در این مرحله، مهم‌ترین کاری که باید انجام بدهید این است که هر یک از شغل‌هایی را که می‌‌خواهید برای‌شان درخواست پر کنید، با دقت مورد ارزیابی قرار دهید. وقتی ‌با آگهی شغل دلخواه‌تان مواجه می‌شوید، از خودتان بپرسید آیا برای این نقش واجد شرایط هستید و واقعا می‌خواهید آن را انجام دهید. (هم‌چنین، ۱۲ نکته طلایی برای یافتن شغل مناسب‌تان را نیز مطالعه کنید.)

وقتی در حال جستجو برای پیدا کردن شغل مناسب‌تان هستید، شاید احساس کنید اگر تا آن‌جا که ممکن است برای همه‌ی آگهی‌های استخدام رزومه بفرستید، شانس‌تان برای رسیدن به شغل مورد نظر افزایش می‌یابد. ما توصیه می‌کنید برای همه‌ی آگهی‌های استخدامی درخواست نفرستید؛ زیرا احتمال آن‌که از تمام کارفرمایان پاسخ مثبت دریافت کنید بسیار اندک است. برای شغل‌هایی اقدام کنید که در آن‌ها تجربه‌ی حرفه‌ای دارید؛ این کار باعث می‌شود پاسخ‌های بهتری از جانب کارفرمایان دریافت کنید.

به این نکته دقت کنید: تعداد آگهی‌های استخدامی که هر فرد باید برای‌ آن‌ها درخواست ارسال کند، به ویژگی‌ها و شرایط مخصوص آن فرد بستگی دارد. به جای تمرکز بر کمیت درخواست‌هایی که برای کارفرمایان ارسال می‌کنید، انرژی‌تان را صرف غربال کردن دقیق آگهی‌های شغلی کنید تا بتوانید موقعیت‌های باکیفیتی پیدا کنید و رزومه‌تان را برای‌شان بفرستید. پیش از ارسال درخواست شغلی به کارفرما، اقدامات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • شرح شغل مورد نظر را از ابتدا تا انتها با دقت بخوانید
  • ببینید چه چیز در این آگهی استخدام، شما را جذب کرده است
  • ببینید آیا با مرور نمونه‌ کارهای قبلی‌تان که نشان‌دهنده‌ی مهارت‌ها و صلاحیت‌های لازم هستند، می‌توانید به خوبی از عهده‌ی نقش مورد نظر بر بیایید
  • هر گونه دستورالعمل را در مورد نحوه‌ی ارسال درخواست شغلی مطالعه کنید
  • وقتی شروع به پر کردن درخواست می‌کنید، متن را به دقت بخوانید و به همه‌ی سوالات پاسخ دهید
  • پیش از تحویل درخواست شغلی، یک بار دیگر همه‌ی نوشته‌های‌تان را مرور کنید
رپورتاژ

با این‌که این روش شاید وقت زیادی از شما بگیرد، به طور بالقوه می‌تواند فرایند کاریابی‌تان را کوتاه‌تر کند، زیرا ارائه‌ی درخواست‌های شغلی کامل و مناسب احتمال رسیدن هر چه زودتر به شغل مورد نظرتان را افزایش می‌دهد.

۲. به صورت سازمان‌دهی شده به دنبال کار بگردید

موفقیت‌ترین افراد در پیدا کردن شغل مناسب، آن‌هایی هستند که در فرایند جستجو برای فرصت‌های جدید نظم را رعایت می‌کنند. این روش مشابه‌ی همان روشی است که  به وسیله‌ی آن، خود را برای آزمون آماده می‌کنید یا یک تکلیف کلاسی دشوار را انجام می‌دهید – لازم است به اندازه‌ي کافی وقت صرف کنید و گام به گام پیش بروید.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای سازمان‌دهی این کار، استفاده از برخی پلتفرم‌های آنلاین برای کاریابی است؛ اگر در این پلتفرم‌ها ثبت نام کنید، به سرعت می‌توانید شغل‌های مورد نظرتان را برای خود ذخیره کنید تا بعدا به ارزیابی‌شان بپردازید. شما به سادگی قادر خواهید بود وضعیت هر شغل را مشاهده و به‌روزرسانی کنید: ذخیره شده، درخواست داده شده، مصاحبه شده، پیشنهاد شده، استخدام شده.

هم‌چنین، داشتن یک پروفایل لینکدین نیز می‌تواند در موفقیت‌تان در برابر سایر رقبا به شما کمک کند. بسیاری از شرکت‌ها، هنگامی که به دنبال استخدام افراد جدید هستند، به پروفایل‌های لینکدین مراجعه می‌کنند. اگر شما حساب لینکدین ندارید، شاید فرصت‌های شغلی بسیاری را تاکنون از دست داده باشید. بنابراین، همین الان در این پلتفرم ثبت نام کنید و حتما پروفایل‌تان را نیز کامل کنید؛ یعنی تمام جزییات لازم نظیر سطح تحصیلات، صلاحیت‌ها، و سوابق کاری‌تان را در آن وارد کنید. مسئولان گزینش از این اطلاعات برای تشخیص این‌که آیا شما به درد شرکت‌شان می‌خورید یا خیر، استفاده می‌کنند.

داشتن شبکه‌ای از دسترسی‌ها به افراد دیگر به اندازه‌ی داشتن یک پروفایل لینکدین اهمیت دارد، و می‌تواند شانس‌تان را برای پیدا کردن کار بیش‌تر کند. دوستان، خویشاوندان، انجمن فارغ‌التحصیلان، و از همه مهم‌تر، افرادی که پیش‌تر در شرکتی کار کرده‌اند که شما برای آن درخواست داده‌اید، همگی می‌توانند فرصت‌های مناسبی را برای رسیدن به شغل مورد نظر برای‌تان ایجاد کنند. حتی با ظهور منابع آنلاین و رسانه‌های اجتماعی نیز هنوز هیچ چیز نمی‌تواند جای روش “‌توصیه‌‌” از طرف نزدیکان و اطرافیان‌تان را بگیرد – این روش امتحان خود را پس داده است.

۳. هنگام نوشتن رزومه‌تان خلاق باشید

وقتی صدها نفر برای یک شغل با هم رقابت می‌کنند، پرسنل منابع انسانی شاید فقط به اندازه‌ي ۱۰ ثانیه بتوانند برای هر رزومه وقت بگذارند. بنابراین، بسیار مهم است که شما به نظر آن‌ها جذاب بیایید و یک سر و گردن از بقیه بالاتر باشید. با استفاده از خلاقیت هنگام نوشتن رزومه‌تان قطعا می‌توانید به خوبی با سایرین رقابت کنید.

ولی بسیاری از جویندگان کار در نوشتن رزومه‌شان اشتباه می‌کنند، و آن را شبیه یک شرح شغلی می‌نویسند. با تاکید بر نقاط قوت و دستاوردهای‌تان رزومه‌ی خود را جذاب‌تر کنید. با نشان دادن جزییات دستاوردهای‌تان در شغل‌های قبلی، شانس‌ خود را برای استخدام شدن افزایش دهید. با این کار می‌توانید رزومه‌تان را نسبت به رقبا جذاب‌تر کنید و به مسئولان منابع انسانی شرکت مورد نظر این حس را بدهید که شما همان کسی هستید که دنبال‌اش می‌گردند.

بازار مشاغل بازاری بسیار رقابتی است. اگر نمی‌خواهید از سایرین عقب بیفتید، جهت افزایش شانس‌تان برای رسیدن به شغل مورد نظر باید یک برنامه‌ی عملیاتی داشته باشید. به راه‌هایی فکر کنید که به وسیله‌ی آن‌ها می‌توانید کارفرمای ایده‌آل‌تان را مجذوب کنید و از هر فرصتی استفاده کنید تا به آن‌ها نشان دهید شما همان فردی هستید که به آن نیاز دارند.

نوشته‌های مرتبط