15 نکته بازاریابی در اینستاگرام برای کسب و کارها

با استفاده از این نکات می‌توانید استراتژی بازاریابی در اینستاگرام تان را به سمت تعامل بهتر و بازده سرمایه‌گذاری بالاتر هدایت کنید.

اگر به دنبال راهی برای رشد کسب و کار‌تان هستید، بهتر است بازاریابی اینستاگرام را مد نظر قرار دهید. اینستاگرام به یک بخش‌ کلیدی بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی صاحبان کسب و کار‌ها تبدیل شده است. در این مقاله، به بیان فواید استفاده از اینستاگرام برای کسب و کار‌ها و بهترین نکات بازاریابی اینستاگرام می‌پردازیم.

نحوه‌ی شروع کار با اینستاگرام

ساختن یک حساب اینستاگرام برای کسب و کار‌تان کار ساده‌ای است. بیش‌تر صاحبان کسب و کار‌ها ترجیح می‌دهند، برای اهداف تبلیغاتی، یک حساب اینستاگرامی به نام شرکت‌شان باز کنند تا این‌که بخواهند از حساب شخصی‌شان استفاده کنند. برای ایجاد یک حساب کسب و کار‌ی در اینستاگرام مراحل زیر را طی کنید:

۱. یک پروفایل ایجاد کنید. اگر پیش‌تر یک حساب شخصی داشته‌اید، می‌توانید آن را به یک حساب کسب و کار‌ی تبدیل کنید.
۲. روی “‌تنظیمات حساب یا account settings‌” کلیک کنید. زیر گزینه‌ی منوی “‌حساب یا account‌”‌، می‌توانید حساب‌تان را به حالت کسب و کار‌ی تغییر دهید.
۳. دسته‌بندی‌های مرتبط به خودتان را انتخاب کنید. صنعت مربوط به کسب و کار‌تان را انتخاب کنید تا بتوانید به پایگاه مشتریان هدف‌تان دست یابید.
۴. جزییات کسب و کار‌تان را نیز وارد کنید. اطلاعات تماس شرکت‌تان، از قبیل آدرس وبسایت، آدرس کسب و کار، شماره‌ی تلفن، و ایمیل‌تان را به اشتراک‌ بگذارید. یک عکس پروفایل برای صفحه‌تان انتخاب کنید (بیش‌تر کسب و کار‌ها از لوگوی‌شان استفاده می‌کنند).

فواید استفاده از بازاریابی در اینستاگرام برای کسب و کارها

اگر کسب و کار‌تان دارای محصولات و خدماتی است که می‌توانید آن‌ها را به صورت تصویری تبلیغ کنید و مخاطبان‌‌تان نیز در این کانال فعال هستند، می‌توانید از اینستاگرام به عنوان یک ابزار بازاریابی هوشمند بهره ببرید. اگر کسب و کار‌تان ویژگی‌های بالا را داشته باشد و شما استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مربوط به اینستاگرام‌تان را با دقت برنامه‌ریزی و اجرا کرده باشید، این کانال شبکه‌های اجتماعی می‌تواند فواید مهم زیر را داشته باشد:

  • افزایش آگاهی از برند
  • اعتماد فالوورها
  • وفاداری به برند
  • افزایش ترافیک وبسایت
  • مشتریان راغب جدید
  • مشتریان جدید
  • افزایش مراجعه‌ی مشتریان

نکات بازاریابی در اینستاگرام برای کسب و کارها و بهترین اقدامات

استراتژی‌های بازاریابی اینستاگرام از کسب و کار‌ی به کسب و کار دیگر متفاوت است. با این‌که نکات بازاریابی اینستاگرام زیر برای برخی از برندها موثر بوده‌اند، شما باید هر یک از نکات زیر را با مخاطبان و پیشنهادهای فروش منحصر به فردتان تطبیق دهید.

۱. مخاطبان‌تان را بشناسید

اگر مخاطبان‌تان را نشناسید، شما اساسا محتوای‌تان را کورکورانه تولید می‌کنید. بسیاری از کسب و کار‌های کوچک فکر می‌کنند همه‌ی آدم‌ها جزء مخاطبان‌شان هستند، ولی این مسئله تقریبا هرگز درست نیست.

سایت هاب‌اسپات،‌ برای مشخص کردن مخاطب هدف‌تان، توصیه می‌کند شخصیت خریداران‌تان را برای خود طراحی کنید. شخصیت خریدار یک تصویر ذهنی از مشتریان ایده‌آل است. شما می‌توانید بیش از یک نوع شخصیت خریدار داشته باشید، ولی برای آن‌که بتوانید این مسئله را مدیریت کنید، بهتر است بیش از پنج شخصیت خریدار برای خود طراحی نکنید. جزییات مهمی را درباره‌ی مخاطب هدف در نظر بگیرید – از جمله جمعیت‌شناسی و نحوه‌ی فکر کردن و رفتار آن‌ها. برای مثال، خصوصیت‌های زیر را مد نظر قرار دهید:

  • رده سنی (محدوده‌ی ۱۰ سال را در نظر بگیرید)
  • موقعیت مکانی (شهر و استان)
  • عنوان شغلی
  • جنسیت
  • چه چیزی در محیط کاری‌شان به آن‌ها انگیزه می‌دهد
  • چه چیزی در خانه به آن‌ها انگیزه می‌دهد
  • سه مشکل اصلی آن‌ها
  • برای کسب اطلاعات به کجا مراجعه می‌کنند (مثلا وبسایت‌ها، فیس‌بوک، یا رادیوهای محلی)
  • هر اطلاعات اضافه‌ی دیگری که می‌توانید در آن‌ها شناسایی کنید (مثلا آیا آن‌ها حیوان خانگی و / یا فرزند دارند، محدوده‌ی درآمد آن‌ها، و سرگرمی‌های‌شان)

هنگام ایجاد شخصیت خریدار، تا آن‌جا که ممکن است شفاف باشید و به جزییات بپردازید. هر چه شخصیت خریدارتان مشخص‌تر باشد، امکان موفقیت‌تان در تولید محتوای جذاب برای مخاطبان‌تان بیش‌تر می‌شود. اگر نمی‌دانید این اطلاعات را از کجا به دست بیاورید، کارتان را از نظرسنجی از مشتریان فعلی‌تان شروع کنید. متن نظرسنجی را برای آن‌ها ایمیل کنید، و به آن‌ها بگویید پاسخ دادن به نظرسنجی حداکثر چه‌قدر از وقت‌شان را می‌گیرد. برای این نظرسنجی سوال‌هایی کوتاه طراحی کنید و برای این سوال‌ها هم پاسخ‌هایی چند گزینه‌ای و هم پاسخ‌های تشریحی در نظر بگیرید.

برای جلب نظر مشتریان فعلی‌تان برای پاسخ دادن به این نظرسنجی، یک کد تخفیف برای آن‌ها در نظر بگیرید تا در خریدهای بعدی‌شان بتوانند از آن استفاده کنند؛‌ شما حتی می‌توانید از این طریق میزان فروش‌تان را نیز بیش‌تر کنید. اگر کسب و کار‌تان را به تازگی راه انداخته‌اید و واقعا ایده‌ای ندارید که نظرسنجی‌تان را از کجا آغاز کنید، می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی شخصی‌تان کمک بگیرید. وقتی شرکت‌تان را تاسیس کردید، حتما مخاطبانی نیز در ذهن‌تان داشته‌اید. این آدم‌ها را پیدا کنید، حتی اگر مجبور باشید به فهرست دوستان حساب شخصی فیس‌بوک یا فهرست تماس‌تان مراجعه کنید.

هم‌چنین، برای انجام نظرسنجی از یک گروه از آدم‌ها، می‌توانید کمی هزینه کنید و از خدمات ابزارهای دیجیتالی استفاده کنید. اگر این مسیر را انتخاب کرده‌اید، ابتدا کارتان را با ۱۰۰ نفر یا کم‌تر شروع کنید، و در صورت نیاز، شمار آن‌ها را افزایش دهید. گاهی اوقات، نظرسنجی از یک گروه کوچک نیز کافی است و نیازی به هزینه‌ی بیش‌تر نیست.

۲. بیو اینستاگرام‌تان را بهینه‌سازی کنید

بیو یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک صفحه‌ی اینستاگرام است، و باید آن را بهینه‌سازی کنید. عناصر زیر را در بیو لحاظ کنید:

  • یک عکس پروفایل اینستاگرام واضح و جذاب با سایز مناسب
  • یک متن کوتاه (بیو) که بتواند به خوبی برند یا صفحه‌ی اینستاگرام‌تان را توصیف کند
  • یک لینک که مخاطبان بتوانند از طریق آن به اطلاعات بیش‌تری دسترسی پیدا کنند
  • چند هشتگ (در صورت مرتبط بودن با موضوع)

۳. هشتگ‌هایی با موضوع مرتبط ایجاد کنید

هشتگ‌ها، از جمله آن‌هایی که در حال ترند شدن هستند، می‌توانند به آدم‌ها کمک کنند صفحه‌ی اینستاگرام و توییترتان را پیدا کنند؛ هشتگ‌ها برای رشد مخاطبان و میزان فروش‌تان ضروری هستند. به گفته‌ی جاش استات، موسس شرکت ABCD E-Commerce، پیش از شروع استفاده از هشتگ‌ها، حتما درباره‌ی آن‌ها تحقیق کنید. اگر شما یک برند یا سلبریتی آن‌چنان شناخته‌شده‌ای نیستید، استفاده از هشتگ‌ها عمومی آن‌چنان فایده‌ای برای‌تان نخواهد داشت. برای مثال، اگر شما یک برند تی‌شرت کاملا تازه‌کار هستید، وقت‌تان را با هشتگ‌های عمومی نظیر #fashion یا #shirt هدر ندهید.

به گفته‌ی استات، “‌شما باید هشتگ‌هایی را پیدا کنید که به حوزه‌ی کاری‌تان مرتبط و دنبال‌کنندگان خوبی داشته باشند، ولی جزء هشتگ‌هایی نباشند که همه‌ی آدم‌ها در همه جا استفاده می‌کنند.‌ با استفاده از کارکرد سرچ اینستاگرام، شما می‌توانید به محبوبیت هر تگ مورد نظر پی ببرید. برای مثال، #tshtirt دارای ۳۸.۵ میلیون پست، ولی #vintagetees فقط دارای ۳۸۸،۰۰۰ پست است. به خوبی تحقیق کنید و حدود ۵۰ تگ پیدا کنید که مرتبط با موضوع شما باشند.‌”‌

طبق توصیه‌ی استات، وقتی این کار را انجام دادید، از حدود ۱۵ هشتگ با ترکیب‌های مختلف در پست‌های‌تان استفاده کنید؛ سپس، نتایج حاصل از این ترکیب‌ها را بررسی کنید. هنگام بررسی این نتایج، ببینید کدام‌یک از پست‌ها بیننده‌ی بیش‌تری داشته‌اند، کدام هشتگ آدم‌های بیش‌تری را به صفحه‌تان کشانده‌اند، و آدم‌ها درباره‌ی پست‌های‌تان چه چیزهایی به یکدیگر می‌گویند.

به گفته‌ی استات، “‌وقتی متوجه شدید کدام هشتگ‌ها به دردتان می‌خورند، مستمراً از آن‌ها استفاده کنید و به تدریج، هشتگ‌های دیگری را نیز به آن‌ها اضافه کنید؛ سعی کنید با افزایش محبوبیت‌تان، شمار این هشتگ‌ها را افزایش دهید. وقتی توانستید به برخی تگ‌های خاص متصل شوید، اکنون دیگر می‌توانید از بخش Discover استفاده کنید؛ این همان شیوه‌ی درستی است که می‌توانید از فواید اینستاگرام بهره‌مند شوید، و نباید از روش‌های نادرست استفاده کنید.‌”‌

۴. با سایر کاربران در مخاطب هدف‌تان تعامل کنید

برقراری ارتباط با مشتری یکی از تاکتیک‌های سنتی فروش است که شبکه‌های اجتماعی نیز در انجام موثر هستند. هم‌چنین، این روش یکی از سالم‌ترین روش‌ها برای افزایش مخاطبان و رسیدن به مشتریان جدید است. کلید برقراری رابطه به مخاطب این است که اصیل و واقعی باشید. در این بخش، به چند راه برای ایجاد رابطه در اینستاگرام اشاره می‌کنیم:

  • فالو یا دنبال کردن آن دسته از مخاطبان هدف که به کسب و کار‌تان علاقه‌مند هستند.
  • لایک کردن و کامنت گذاشتن در پست‌های‌شان.
  • گاهی اوقات، شِیر کردن یا به اشتراک گذاشتن پست‌های‌شان در صفحه‌تان.

برقراری رابطه با مخاطبان می‌تواند زمان‌بر باشد، ولی انجام این کار می‌تواند باعث دستیابی به طیف گسترده‌ای از مشتریان راغب شود.

رپورتاژ

۵. با سایر برندها برای ارائه‌ی هدایا و محصولات تبلیغاتی همکاری کنید

به گفته‌ی جنا لابیاک، صاحب شرکت سیلک لبز، همکاری در ارائه‌ی هدایا و اشانتیون‌ها با سایر کسب و کار‌های کوچکی که دارای ارزش، موقعیت مکانی و مخاطبان هدف مشابه هستند، برای پیشرفت کسب و کار وی در اینستاگرام بسیار مفید بوده است.

وی در این مورد می‌گوید، “‌از این طریق، ما می‌توانیم رابطه‌ی مفید دو طرفه‌ای را در ارائه‌ی هدایا به مشتریان و به اشتراک گذاشتن مخاطبان‌مان با یکدیگر ایجاد کنیم. به طور میانگین، می‌توانم بگویم با هر بار همکاری با سایر کسب و کار‌های کوچک در ارائه‌ی این قبیل هدایا، شرکت سیلک لبز می‌تواند ۲۰۰ مشتری جدید جذب کند.‌”‌

۶. از یک ابزار لینک‌سازی برای هدایت ترافیک به وبسایت و سایر لینک‌های مهم‌تان استفاده کنید

ابزارهای لینک‌سازی اندکی برای اینستاگرام وجود دارند، ولی یکی از موثرترین و پرکاربردترین آن‌ها ابزار Linktree است. وقتی وارد این سایت شوید و Linktree را به پروفایل اینستاگرام‌تان اضافه کنید، کاربرانی که بر این لینک کلیک می‌کنند، به صفحه‌ی Linktree هدایت می‌شوند و در آن‌جا می‌توانند تمام لینک‌هایی را که شما پیش‌تر اضافه کرده‌اید، مشاهده کنند. شما می‌توانید صفحه‌ی Linktree را با یک عکس پروفایل، نظیر لوگوی شرکت‌تان، شخصی‌سازی کنید، و هر زمان که خواستید، آن‌ را ویرایش کنید. استفاده از Linktree همیشه رایگان خواهد بود؛ به همین خاطر برای کسب و کار‌های کوچک بسیار مناسب است. هزینه‌ی استفاده از سایر امکانات سایت از ماهی ۶ دلار شروع می‌شود.

۷. از بازاریابی مقرون به صرفه‌ی اینفلوئنسر بهره‌مند شوید

احتمالا می‌دانید همکاری با اینفلوئنسرهای اینستاگرامی یا آدم‌هایی که در یک حوزه یا رسته‌ی خاص دارای شمار فالوورهای زیادی هستند، می‌تواند یک استراتژی بازاریابی موثر باشد. با وجود این، این قبیل همکاری معمولا هزینه‌های هنگفتی به همراه دارند.

به گفته‌ی ایمی مک‌واترز، مدیر عامل شرکت هامپر امپوریوم، ‌”‌با شرکت‌هایی که روابطی با این قبیل اینفلوئنسرها دارند، یک قرارداد برد – برد ببندید و با آن‌ها همکاری کنید.‌”‌

برای مثال، این شرکت استرالیایی، تحت نظارت مک‌واترز، با شرکت پانتینگ واینز که محصولات‌اش توسط ریکی پانتینگ، یک اسطوره‌ی کریکت، تبلیغ می‌شود، شروع به همکاری کرده است. بر اساس بخشی از این قرارداد همکاری، گروه مک‌واترز استوری‌هایی را درباره‌ی ریکی پانتینگ تهیه می‌کند، و وی در عوض، محصولات پانتینگ را در فروشگاه اینترنتی هامپر امپوریوم تبلیغ می‌کند.

به گفته‌ی مک‌واترز، شرکت‌اش دایرکت مسیج‌های بسیاری را درباره‌ی محصولات پانتینگ دریافت کرده است؛ این کمپین باعث افزایش ۴۳ درصدی فروش هامپر امپوریوم در یک دوره‌ی سه‌ماهه شد.

۸. هدف تعیین کنید

اهداف اینستاگرامی باید کاملا مشخص و متمرکز بر کسب و کار‌تان باشند. نباید صفحه‌ی فالوورهای‌تان را پر از محتوایی کنید که نمی‌توانند تاثیری در بازگشت سرمایه‌تان داشته باشند. برای هر یک از پست‌های‌تان باید طرح دقیقی داشته باشید که با اهداف‌تان در این پلتفرم هماهنگ باشد. آیا به دنبال افزایش شمار فالوورهای‌تان هستید؟ آیا می‌خواهید محصولات و خدمات جدیدی را به مشتریان فعلی‌تان معرفی کنید؟ آیا تمرکز شما بر فروش محصولات است؟ شما می‌توانید اهداف‌تان را تغییر دهید، ولی به منظور ایجاد یک استراتژی برند بهتر در اینستاگرام، در شروع کار باید بر یک یا دو هدف تمرکز داشته باشید.

۹. به برندتان جنبه‌های انسانی ببخشید

این استراتژی در تمام کانال‌های شبکه‌های اجتماعی به خوبی کار می‌کند. به محتوایی فکر کنید که منعکس‌کننده‌ی وجود شما در صفحاتی باشد که شما فالو می‌کنید. به احتمال زیاد این همان چیزی است که شما می‌توانید به صورت شخصی به آن متصل شوید، نه از طریق پست‌های کسب و کاری. به همین خاطر نیز نشان دادن جنبه‌ی انسانی‌تان حائز اهمیت است.

برای مثال، شرکت پردازش پرداخت PPL مجموعه‌ی پست‌هایی را به نام “‌ملاقات با اعضای گروه‌”‌ ایجاد کرده است، و در طول همه‌گیری کرونا، از اعضای این گروه خواسته پیام “‌همه با هم هستیم‌”‌ را به صورت جمعی در این پست‌ها نشان بدهند. عکس مدیر توسعه‌ی کسب و کار این شرکت، وینسنت ناپولی، وی را در حالتی به همراه پسرش نشان می‌دهد که مشتریان معمولا عادت به دیدن وی در این وضعیت نداشته‌اند.

۱۰. از آنالیتیکس اینستاگرام (یا همان اینسایت اینستاگرام) حداکثر بهره را ببرید

اینسایت اینستاگرام، ابزار آنالیتیکس اینستاگرام، به صورت رایگان در این اپلیکیشین اینستاگرام و در حساب‌های کسب و کاری و حساب‌های مشارکت‌کننده (که گاهی اوقات به آن حساب‌های اینفلوئنسر می‌گویند) در دسترس قرار دارد. این ابزار متریک‌های زیر را در اختیارتان قرار می‌دهد:

  • شمار حساب‌هایی که به پست شما دسترسی پیدا کرده‌اند (با درصدهای کاهش یا افزایش)
  • تعاملات محتوا (با درصدهای کاهش یا افزایش)
  • شمار فالوورها (با درصدهای کاهش یا افزایش)
  • محتوایی که صفحه‌ی شما به اشتراک گذاشته است
  • محتوای استوری اینستاگرام
  • محتوای ویدئوی IGTV
  • داده‌های پست تبلیغاتی

این اطلاعات برای دوره هفت روزه قبلی در استرس هستند. متاسفانه، این ابزار، برخلاف ابزار آنالیتیکس فیس‌بوک، بهترین زمان را برای پست کردن انواع مختلف محتوا نشان نمی‌دهد. اگر شما یک صفحه‌ی کسب و کاری فیس‌بوک داشته باشید، می‌توانید از بهترین زمان پست کردن محتوا آگاه شوید (این توصیه بر اساس زمان آنلاین بودن مخاطبان ارائه می‌شود).

۱۱. محتوی عالی و جذاب ارسال کنید

شاید شما و مخاطبان‌تان درباره‌ي عواملی که باعث جذاب شدن محتوا می‌شوند، ایده‌ی یکسانی نداشته باشید. درباره‌ی انواع محتوایی که می‌توانند بیش‌ترین تعامل را جذب کنند، در صفحات رقبای‌تان تحقیق کنید.

صفحات اینستاگرام فالوورهای‌تان را با محتوایی جذاب پر کنید. به نوع محتوایی که بیش‌ترین تعامل را جذب می‌کنند توجه کنید؛ به این ترتیب، شما می‌توانید محتوای دلخواه مخاطبان‌تان را در اختیارشان بگذارید. برای مثال، عملکرد برخی از برندها در پست‌های لایو اینستاگرام از عملکردشان در استوری‌های اینستاگرام بهتر است. در نهایت، شما می‌توانید “‌محتوای عالی‌”‌ را بر اساس عملکردشان بسنجید. پست‌های‌تان باید به خوبی و با دقت برنامه‌ریزی، تولید، و منتشر شوند.

۱۲. کاربران‌ را دعوت به مشارکت کنید

هشتگ‌ها در اینستاگرام می‌توانند به یک کمپین بازاریابی خاص مربوط باشند. برای مثال، شرکت نایکی از فالوورهای‌اش خواست عکس‌های مربوط به موفقیت‌های‌شان در دوندگی را با هشتگ #runfree پست کنند. با درخواست از کاربران برای تگ کردن صفحه‌ی کسب و کاری‌تان و افزودن هشتگ کمپین‌تان، برند خود را در سرتاسر اینستاگرام گسترش دهید. برای بهبود سطح مشارکت، حتی می‌توانید هدایایی را نیز به کمپین‌تان بیفزایید.

۱۳. صفحه و کسب و کار‌تان را با تبلیغات اینستاگرام بزرگ‌تر کنید

تبلیغات اینستاگرامی برای گسترش میزان دسترسی به برندتان در سرتاسر این پلتفرم از شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بسیار مفید باشند؛ از این طریق، می‌توانید شمار فالوورها و میزان فروش‌تان را افزایش دهید. بسته به حوزه‌ی کاری‌تان، برای موثر بودن اینستاگرام در گسترش کسب و کار‌تان، شاید لازم باشد تبلیغات را از طریق یک قیف فروش به اجرا در بیاورید – درست مثل آن‌چه شرکت CRK انجام داد. استراتژی این شرکت این بود که مصرف‌کنندگان را در گروه‌های سنی خاص، به صورت محلی، و بسته به علاقه‌ی آن‌ها به خدمات اعتباری و دسته‌بندی‌های مالی مورد هدف قرار دهد. وقتی فردی روی این تبلیغات کلیک می‌کرد، شرکت CRK با استفاده از خدمات شرکتی به نام کلیک‌فانلز این مشتری راغب را در فهرست زمانی تماس‌های خود قرار می‌داد تا با استفاده از خدمات شرکت کالندلی با آن‌ها تماس بگیرد.

۱۴. صرفا به ارسال تصاویر محصولات‌تان اکتفا نکنید

بسیاری از صفحات اینستاگرام فقط مملو از تصاویر محصولات شرکت‌های مختلف هستند. اگر شما مکررا تصاویر مربوط به محصولات برندتان را پست کنید، صفحه‌تان به زودی برای مخاطب خسته‌کننده می‌شود. برای مثال، به جای پست کردن مکرر تصاویر محصولات‌تان، از تصویر یکی از مشتریان‌تان در هنگام استفاده از این محصول استفاده کنید. تبلیغات‌تان را به سایر انواع محتوا، مثلا مطالب طنز یا میم‌ها جذاب‌تر کنید.

۱۵. مرتبا چیزهای جدیدی را تست کنید

چشم‌انداز شبکه‌های اجتماعی همیشه در حال تغییر است؛‌ بنابراین، تست کردن تاکتیک‌های جدید همیشه حائز اهمیت است. هرگز نگران این نباشید که محتوای اینستاگرامی‌تان هیچ تعاملی را کسب نکرده یا افراد اندکی آن را مشاهده کرده‌اند. از هر کدام از پست‌های‌تان یک چیز جدید یاد بگیرید، و به تلاش‌تان ادامه دهید. به مرور زمان و با تلاش خود، با استفاده از اینستاگرام می‌توانید با سیلی از فروش‌های جدید مواجه شوید.

نوشته‌های مرتبط