خواص عناب خشک: 15 فایده مهم عناب برای سلامتی و زیبایی و درمان بیماری ها

عناب که به نام خرمای چینی نیز شناخته می شود، گیاهی میوه دار بومی چین است. میوه گیاه عناب کوچک، گرد و به رنگ قهوه ای مایل به قرمز است. طعمی شیرین و تند شبیه طعم سیب دارد. میوه عناب هزاران سال است که در طب سنتی چینی به دلیل فواید سلامتی مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است که به تقویت سیستم ایمنی، بهبود هضم و سلامت پوست کمک می کند. عناب علاوه بر اینکه به عنوان میوه تازه مصرف می شود، به اشکال مختلف مانند عناب خشک شده، آب نباتی یا خرد شده دمنوشی نیز استفاده می شود. میوه عناب خشک اغلب در طب سنتی چینی برای درمان بی خوابی و اضطراب استفاده می شود. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا از خواص عناب خشک نکات بیشتری بدانید.

درختان عناب به راحتی رشد می کنند و می توانند با آب و هوا و انواع خاک سازگار شوند. آنها همچنین در برابر آفات و بیماری ها مقاوم هستند و آنها را به گزینه ای محبوب برای باغبان های خانگی تبدیل می کند. به طور کلی، عناب میوه ای همه کاره و مغذی است که برای قرن ها به دلیل فواید سلامتی و کاربردهای آشپزی آن مورد توجه قرار گرفته است.

خواص عناب خشک

۱. رفع استرس و اضطراب

طبق شواهد علمی، عناب خشک دارای اثرات ضد اضطراب و آرامش‌بخش خاصی در بدن است. مصرف مقداری عناب خشک شده یا مکمل‌های حاوی عناب می‌تواند به آدم‌هایی که همواره از استرس یا اضطراب مزمن رنج می‌برند کمک کند ذهن آرامی داشته باشند و از بدن‌شان در برابر عوارض جانبی خطرناکِ قرار گرفتن در معرض هورمون‌های استرس‌زا محافظت کند.

۲. درمان بیخوابی

عناب خشک حاوی ترکیباتی است که اثر آرام بخشی دارد که می تواند به بهبود کیفیت خواب و کاهش بی خوابی کمک کند. همچنین به دلیل  اثر آرام بخشی که بر سیستم عصبی دارد که می تواند به کاهش اضطراب و استرس و در نهایت آرامش هنگام خواب کمک کند.

۳. تنظیم قاعدگی

عناب به طور سنتی در طب چینی برای کمک به تنظیم قاعدگی و کاهش علائم مرتبط با PMS (سندرم پیش از قاعدگی) و دردهای قاعدگی استفاده می شود.

۲۰ فایده علمی عناب تازه برای سلامتی از سرماخوردگی تا پریود شدن

۴. سرشار از آنتی اکسیدان

عناب خشک حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان است که به محافظت از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد و جلوگیری از بیماری های مزمن کمک می کند.

۵. تقویت سیستم ایمنی

عناب خشک سرشار از ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عفونت ها کمک می کند.

۶. مفید برای گوارش

عناب از هضم غذا پشتیبانی می کند و به دلیل اینکه حاوی فیبر رژیمی است به بهبود هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک می کند.

۷. خواص ضد التهابی

عناب خشک حاوی ترکیباتی است که دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش التهاب در بدن و پیشگیری از بیماری های مزمن کمک کند.

رپورتاژ

۸. مفید برای سلامت پوست

عناب خشک سرشار از ویتامین C است که با افزایش تولید کلاژن و کاهش چین و چروک به سلامت پوست کمک می کند. مصرف عناب به صورت منظم و متعادل برای پوست‌مان بسیار مفید است و به دور نگه داشتن پوست از مشکل پیری زودرس کمک خواهد کرد. عناب سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که سلول‌های‌مان را تغذیه می‌کنند، در نتیجه به بهبود سلامت پوست کمک می‌کند.

۹. تنظیم کننده فشار خون

عناب خشک حاوی ترکیباتی است که به تنظیم فشار خون و پیشگیری از فشار خون کمک می کند.

خواص عناب: ۳۸ فایده عناب تازه و خشک برای سلامتی و درمان+طرز مصرف

۱۰. محافظت از کبد

عناب خشک حاوی ترکیباتی است که از عملکرد کبد حمایت می کند و به سم زدایی بدن کمک می کند. طبق نتایج برخی مطالعات، میوه‌ی عناب با محافظت از کبد در برابر آسیب‌های ناشی از اکسیدان‌ها تاثیر بهینه‌ای بر سلامت کبد دارد. به علاوه، هم‌زمان با این‌که استرس اکسیداتیو ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد تاثیر مخربی بر سراسر بدن دارند، و به این وسیله باعث بروز بیماری‌های مختلف و پیر شدن زودهنگام انسان می‌شوند، عناب با آنتی‌اکسیدان‌های خود این رادیکال‌های آزاد را جذب می‌کند و با تاثیرات مخرب‌شان مقابله می‌نماید. در نتیجه، عناب دارای محتویات مفید و سالمی است که در مبارزه با هرگونه آسیب اکسیداتیو به بدن کمک می‌کنند، و از این طریق از کبد در برابر این تاثیرات مخرب محافظت می‌نمایند.

۱۱. خواص ضد سرطانی

عناب خشک حاوی ترکیباتی است که خواص ضد سرطانی آنها ثابت شده است که می تواند به جلوگیری از رشد و گسترش سلول های سرطانی کمک کند.

۱۲. درمان سرماخوردگی

عناب قرن ها در طب سنتی چینی برای درمان سرماخوردگی و سایر بیماری های تنفسی استفاده می شود. به طور کلی، عناب می تواند یک مکمل مفید برای رژیم مبارزه با سرماخوردگی باشد، چه به عنوان میوه مصرف شود و چه به صورت مکمل مصرف شود. با این حال، مهم است که قبل از استفاده از عناب یا هر داروی گیاهی دیگر برای سرماخوردگی، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید، به خصوص اگر بیماری زمینه ای دارید یا دارو مصرف می کنید.

۱۳. کنترل و درمان تشنج

یک مطالعه‌ی تجربی که روی موش‌های مبتلا به تشنج صورت پذیرفت، اثرات نویدبخشی را از عصاره‌ی عناب نشان داد. این مطالعه مشخص کرد حافظه و یادگیری در موش‌هایی که با استفاده از عصاره‌ی عناب تحت درمان قرار گرفته بودند، بهبود زیادی یافت و در عین استرس اکسیداتیو در آن‌ها درمقایسه با گروه کنترل کاهش یافت. به این ترتیب ثابت می‌شود که این ماده‌ی خوراکی به میزان قابل توجهی آسیب مغزی ناشی از تشنج را کاهش می‌دهد.

۱۴. رفع چین و چروک و نشانه‌های پیری

عناب علاوه بر این‌که پوست را سفت و مرطوب می‌کند، برای کاهش چین و چروک نیز موثر است، برای همین شما را جوان‌تر نشان می‌دهد. عناب سرشار از ویتامین E است، برای همین قابلیت از بین بردن رادیکال‌های آزاد را دارد. رادیکال‌های آزاد سبب ایجاد چین و چروک می‌شوند. مصرف مداوم عناب می‌تواند چین و چروک‌های عمیق را تا ۲۵ درصد کاهش دهد. اسید لینولئیک و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عناب به بازسازی سلول‌های پوست کمک می‌کند. اگر از روغن عناب به همراه شست و شودهنده‌ی صورت یا یک کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید بسیار موثر خواهدبود. با این حال اثبات شده‌است استعمال موضعی بهترین نتایج را به‌دست می‌دهد.

۱۵. حفظ سلامتی موی سر

نه تنها رشد فولیکول‌های جدید مو را تقویت می‌کند بلکه از موهای موجود و فعلی نیز در مقابل شکستگی و آسیب محافظت می‌کند و در نتیجه ریزش آن‌ها را به حداقل می‌رساند. این فایده‌ی میوه‌ی عناب اساسا به خاطر آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، ویتامین A، و سایر ترکیب‌های آنتی‌اکسیدانی مانند پلی‌فنول‌ها و مواد شیمیایی گیاهی و غیره موجود در آن است. این ترکیب‌ها از فولیکول‌های مو و پوست سر در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند.

همچنین جریان خون را در پوست سر بهبود می‌بخشد و تغذیه‌ی مناسب فولیکول‌های مو و پوست سر را تضمین می‌کند. وقتی فولیکول‌های مو و پوست سرمان به خوبی تغذیه شوند آنگاه قوی و سالم می‌شوند. عناب فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند و خطر ریزش مو را کاهش می‌دهد. به علاوه، عناب سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز هست که در بهبود سلامت فولیکول‌های مو و پوست سر و در نتیجه کنترل ریزش مو نقش مهمی ایفا می‌کند.

نوشته‌های مرتبط