6 راهکار کاهش استرس مالی که نجات تان می‌دهد

استرس مالی می تواند بر تمام زوایای زندگی شما تاثیر منفی بگذارد. از مشکلات جسمی گرفته تا مشکلات عمیق روحی. باید به دنبال راهی برای کاهش استرس مالی بود زیرا همانطور که گفتیم استرس بر تمام اجزای بدن تان اثرگذار است، و یکی از بدترین استرس‌ها است.

استرس مالی روی چیزهایی بیش‌تر از کیف پول‌تان تاثیر دارد: می‌تواند روی سلامت و روابط بین فردی‌تان تاثیری مداوم داشته‌باشد. افکار ما در هیچ فرآیند دیگری نمی‌تواند عملکردهای جسمانی ما را به‌طور ناگهانی با این شدت دگرگون کند و بهترین مثال ارتباط ذهن و جسم را نشان دهد.

استرس گروهی از نیروهای برگزیده‌ی ارتش جسم‌تان را بسیج می‌کند که به‌طور ویژه آموزش دیده‌اند تا در واکنش به تهدیدهای مهم به‌طور اضطراری اقدام کنند. به محض این‌که مغزتان خطر را احساس می‌کند، به حالت جنگ و گریز می‌رود و به پایگاه‌های درون غدد آدرنال و هیپوفیز فرمان می‌دهد هورمون‌های آدرنالین و کورتیزول را به حرکت درآورند. این هورمون‌ها نیز به قسمت‌های دیگر بدن نیروی تقویتی می‌فرستند تا  فشار خون، ضربان قلب، و انرژی شما را افزایش دهد و با تمام قوایی که بدن‌تان می‌تواند جمع کند، بجنگید یا فرار کنید. در یک بحران، استرس ما را به تکاپو می‌اندازد تا زندگی‌مان را نجات دهیم یا کاری را در یک مهلت معین انجام دهیم.

ولی اگر شما هر روز مجبور باشید به جنگ استرس بروید، جسم‌تان به ناچار پیامدهای آن را احساس می‌کند. استرس طولانی احتمال حمله‌ی قلبی، دیابت، ریزش مو، افسردگی و بیماری لثه را در شما افزایش می‌دهد.

بسیار خوب، شنیدن درباره‌ی این‌که استرس می‌تواند مسائل را بدتر کند چندان تسکین‌دهنده نیست، اما خبر خوب این است که زمان و اقدام آگاهانه می‌تواند به‌طور هم‌زمان اوضاع مالی‌تان را بهبود ببخشد و شما را از چنگ استرس رها کند. در این مقاله، ما به چند روش کاهش استرس مالی اشاره می‌کنیم، و با حذف برخی موانع ذهنی مانند عدم قاطعیت شروع می‌کنیم که شما را دچار استرس مالی می‌کند.

راهکار کاهش استرس مالی

۱. ریشه استرس‌ها: انتخاب‌هایتان را محدود کنید

در یک فروشگاه لوکس خرده‌ریز در منلو پارک، تیمی از پژوهشگران به رهبری شینا اینگار آزمایشی ساده ترتیب دادند که در میان روان‌شناسان، کارشناسان، اقتصاددانان و رهبران کسب و کار به افسانه تبدیل شده‌است. آن‌ها مجموعه‌ای از مرباهای باکیفیت را روی یک میز به نمایش گذاشتند. روی یک میز، 6 طعم برای نمونه، و روی میز دیگر 24 طعم ارائه کردند. هرچند خریداران دور میزی که روی آن 24 طعم قرار داشت جمع شدند، اما احتمال این‌که از مرباهای میز دیگر بخرند در واقع 10 برابر بیش‌تر بود.

بسیار آسان است که اجازه بدهید ترس از گرفتن تصمیم بد کلا مانع از آن شود که تصمیم بگیرید. شاید مقدار محدودی پول برای سرمایه‌گذاری داشته‌باشید، یا برای یک خرید بزرگ استرس داشته‌باشید، یا نتوانید ذهن‌تان را متمرکز کنید که کدام مهم‌تر است – پس‌انداز برای دانشگاه فرزندان یا پس انداز بازنشستگی برای خودتان. اگر خودتان را با موهای ژولیده پشت میزتان یافتید، این را به یاد داشته‌باشید: شما مجبور نیستید انتخابی “درست” بکنید. شما مجبور نیستید انتخاب “نهایی” را بکنید. شما فقط باید انتخاب کنید، انتخابی برای اقدام.

ابزارهایی برای کمک وجود دارد، و ما قصد داریم آن‌ها را به شما نشان دهیم. اما ابتدا بگذارید یک مانع ذهنی دیگر را رفع کنیم که شاید شما را در استرس مالی نگه دارد. سپس یاد بگیرید چگونه از شر نگرش پذیرش شکست خلاص شوید.

مدیریت زمان و قدرت جادویی ۱۴۴۰ که معجزه دقیقه ها است

۲. از شر نگرش پذیرش شکست خلاص شوید

اگر ترس از انتخاب “اشتباه” درباره‌ی تامین مالی‌تان شما در گرداب تردید فرو برده‌است، تصور کنید آدم‌هایی که فکر می‌کنند اصلا انتخابی ندارند چه احساسی باید داشته‌باشند. جان کاسکی، استاد اقتصاد در دانشگاه سوارتمور، با ساکنین دو تا از فقیرترین جوامع آمریکا مصاحبه کرد. او گفت: “آن‌ها درباره‌ی استرس صحبت می‌کردند. در بسیاری از موارد آدم‌ها پس‌انداز نمی‌کردند نه به این علت که واقعا نمی‌توانستند، بلکه چون باور داشتند نمی‌توانند.”

هنگامی که اجاره‌تان عقب افتاده است و نمی‌توانید صورت حساب آب و برق را بپردازید، شاید ایده‌ی باز کردن یک حساب پس‌انداز به اندازه‌ی پیکنیک در کره‌ی ماه نشدنی به نظر برسد؛ اما حقیقت این است که همه‌ی ما، حتی فقیرترین آدم‌ها انتخاب‌های مالی دارند. شاید پیدا کردن این انتخاب‌ها غیرممکن به نظر برسد: لحظه‌ای که می‌توانید مقدار ناچیزی پول پس‌انداز کنید، اقوامی که به وام نیاز دارند، بچه‌هایی که کتانی‌های مد روز می‌خواهند، تعدیل نیرو، اخراج، مخارج درمانی غیرمنتظره و انبوهی از موانع دیگر شما را شکست می‌دهد.

ترفند از بین بردن نگرش پذیرش شکست این است که راهی بیابید تا باور کنید به نحوی، حتی در  تحمل‌ناپذیرترین شرایط، باز هم جای امید هست.چیزهای ساده مانند درست کردن فهرست شکرگزاری یا تصویرسازی از خودتان بدون استرس مالی نیز می‌تواند به شما کمک کند بیش‌تر احساس امیدواری کنید.

رپورتاژ

اکنون که احساس قاطعیت و شکست‌ناپذیری می‌کنید، تقریبا آماده هستید که استراتژی‌های کاربردی را برای پایین آوردن استرس مالی یاد بگیرید. اما اول بیایید درباره‌ی چگونگی غلبه بر یک مانع ذهنی دیگر در مسیر استرس مالی صحبت کنیم: شریک زندگی‌تان.

۳. دور خودتان نچرخید

هنگامی که صحبت از تامین مالی است، هر خانواده را مانند سرنشینان یک قایق تصور کنید. اگر خودتان تنها هستید، باید سهم خودتان را انجام دهید تا به جایی که می‌خواهید، برسید. اگر خانواده‌ای دارید که باید از آن حمایت کنید، بسته به این‌که پاروزن‌های شما هماهنگ هستند یا نه سفرتان آسان‌تر یا خیلی خیلی سخت‌تر خواهدبود.

حتی در روابطی که زوج‌ها از نظر مالی اساسا در یک سطح قرار دارند، اختلاف در اولویت‌ها می‌تواند قایق را دور خودش بچرخاند (خانم می‌خواهد فرزندان را به مدرسه‌ی خصوصی بفرستد؛ همسرش می‌خواهد برای دانشگاه پس‌انداز کند). برای این‌که قایق رو به جلو حرکت کند، زوج‌ها باید یاد بگیرند ارتباط برقرار کنند و با هم پارو بزنند.

در این موارد زوج ها باید فهرست اولویت‌های مالی‌شان را با هم جا به جا کنند، در کنار مواردی که درباره‌شان توافق دارند علامت تایید، و در کنار مواردی که نیاز به توافق دارند علامت سوال بگذارند. به این ترتیب خیلی زود قایق‌شان به نرمی به سوی آینده‌ای واحد به حرکت درمی آید، و  آماده می شوند بودجه‌ای فراهم کنند که هر دو بتوانند با آن زندگی کنند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که بودجه‌بندی چگونه استرس مالی را کاهش می‌دهد.

۴. یک برنامه‌ی بودجه تعیین کنید و به آن پایبند بمانید

پس از حذف موانع ذهنی که شما را در استرس مالی نگه می‌دارد، آماده هستید تا راهکارهای واقعی استرس مالی را به خودتان آموزش دهید. برای بازسازی زندگی مالی‌تان 4 اصل اساسی وجود دارد: به یک برنامه‌ی بودجه پایبند بمانید، مخارج را کم کنید، بدهی را کاهش دهید و پس‌انداز را آغاز کنید.

بودجه‌بندی چیزی نیست که درک آن خیلی سخت و پیچیده باشد. به عبارت ساده‌تر، شما درآمدتان را در بالای صفحه می‌نویسید، و مخارج را از آن کسر می‌کنید. مقداری که باقی می‌ماند چیزی است که می‌توانید برای موارد دیگر، از قبیل کاهش بدهی و افزایش پس‌انداز صرف کنید.

داشتن یک بودجه مکتوب به شما در استراتژی مالی‌تان اعتماد به نفس می‌دهد. این اعتماد به‌نفس می‌تواند در پایین آوردن استرس مالی کمک چشمگیری به شما بکند. واقعا صدها اپلیکیشن و ابزار وجود دارد که می‌توانید برای تعیین بودجه از آن‌ها استفاده کنید – از کاغذ و قلم خوب همیشگی گرفته تا اپلیکیشن‌های گوشی و راهکارهای رایانه‌ای.

حتی آدم‌هایی که اذعان می‌کنند بودجه‌بندی مهم است نیز ممکن است به جای پایبندی به بودجه، خودشان را در حال لغزش ببینند. نه‌تنها مخارج پیش‌بینی نشده – تعمیرات ماشین، افزایش قیمت‌ها، و اردوهای آموزشی فرزندان – در کمین ما است؛ چیزهای سرگرم‌کننده نیز مانند دعوت به شام، توقف‌های کوتاه در فروشگاه‌های استارباکس و خرید اقلام غیرضروری در حراج‌های “یکی بخر 2 تا ببر”، می‌تواند ما را از مسیر اصلی منحرف کند. در ادامه با ابزارهایی برای کاهش مخارج آشنا شوید.

۵. مخارج را کم کنید

ممکن است هنگام بودجه‌بندی برخی حقایق ناخوشایند را درباره‌ی وضعیت مالی‌تان کشف کنید. خوشبختانه هنگام مواجهه با چالش‌هایی که بودجه‌بندی می‌تواند ایجاد کند، ممکن است برخی موانع ذهنی به شما استرس مالی وارد کند اما مهارت‌هایی که آموخته‌اید تا بر این موانع غلبه کنید به کمک‌تان می‌آید. وقتی برنامه‌ی بودجه‌تان به شما نشان می‌دهد روزهای باقی‌مانده‌ی ماه بیش‌تر از پولی است که دارید، راه حل‌اش کم کردن مخارج است.

با نگرشی درست، کم کردن مخارج می‌تواند واقعا جالب باشد. آن را به یک بازی تبدیل کنید. فرزند کوچک‌تان را تشویق کنید با کوتاه کردن چمن حیاط هزینه‌های پیشاهنگی در مدرسه را به دست بیاورد. به دختر نوجوان‌تان اجازه بدهید گوشی هوشمند خود را داشته‌باشد- اگر می‌تواند پنج‌شنبه‌ها شغلی داشته‌باشد که تا صورت‌حساب آن را پوشش دهد. فهرست خرید را بین اعضای خانواده تقسیم کنید تا ببینید چه کسی بیش‌ترین تخفیف را می‌گیرد.

هم‌چنین منابع برخط رایگانی وجود دارد که به شما کمک می‌کند پس‌انداز کنید؛ بعدا درباره‌ی آن‌ها بیش‌ تر صحبت می‌کنیم. با کمی نبوغ و نگرشی امیدوارانه می‌توانید با موفقیت مخارج‌تان را کم کنید، و در پایان ماه پول بیش‌تری داشته‌باشید تا به فراهم کردن مقدمات برنامه‌ریزی‌های مالی دیگر اختصاص دهید. در ادامه درباره‌ی حذف بدهی صحبت می‌کنیم.

۶. از شر بدهی خلاص شوید

هرچند حذف بدهی، پس‌انداز بازنشستگی و پس‌انداز اضطراری همه برای حذف استرس مالی کاملا ضروری است، اما خلاص شدن از شر بدهی بدهی باید اولویت شماره یک شما باشد. برخی بدهی‌ها (وام مسکن، وام‌های دانشجویی، و غیره) می‌تواند واقعا خوب باشد، از این نظر که کمک‌تان می‌کند رتبه‌بندی اعتباری‌تان را بسازید. اگر اعتبار بسیار خوبی دارید و احساس می‌کنید رتبه‌تان در “بدهی خوب” خیلی بالا است، شاید بتوانید به سادگی با تغییر برنامه‌ی بازپرداخت وام‌های اعتباری “خوب” خودتان با نرخ پایین‌تر، هزینه‌ها را کم کنید. اما هنگامی که صحبت از اعتبار “بد” است – مانند اعتبار قابل تجدید یا کارت اعتباری- تنها راه حل این است که هر چه سریع‌تر آن را تسویه کنید.

نوشته‌های مرتبط