بازاریابی تعاملی: 7 فایده مهم بازاریابی تعاملی برای کسب و کارهای دیجیتال هوشمند

امروزه بیش از همیشه، آدم‌ها برای یافتن کسب و کارهای بومی محلی، خرید محصولات و خدمات، و تعامل با برندها از طریق رسانه‌ی اجتماعی از اینترنت استفاده می‌کنند. هر ثانیه از هر روز، گوگل بیش از ۴۰.۰۰۰ درخواست جستجو را پردازش می‌کند. با به کمال رسیدن تاکتیک‌های بازاریابی اینترنتی در دهه‌ی گذشته بازاریاب‌ها و کسب و کارهای آنلاین نیاز دارند برای برقرار ارتباط با مشتری و ایجاد تعهد روش‌های مبتکرانه‌ای پیدا کنند. مزایای بازاریابی تعاملی هرگز به این آشکاری نبوده است. بازاریابان دیجیتال هوشمند در حال طرح‌ریزی و به کاربستن فناوری خلاقانه و فوق‌پیشرفته برای بهبود تجربه‌های مشتریان هستند.

با بازاریابی تعاملی، کسب و کارها قادر هستند آگاهی از برندشان را افزایش دهند، از رقبا متمایز شوند، بر وفاداری مشتری بیفزایند، و سودشان را زیاد کنند.

بازاریابی تعاملی دقیقا چیست؟

بازاریابی تعاملی یک تاکتیک بازاریابی یک به یک است که در عمل اقدامات مشتری را تعدیل می‌کند و به آن‌ها واکنش و پاسخ می‌دهد. این برای مشتری به تعامل آنلاین با یک برند وجهه‌ی شخصی‌تری می‌بخشد.

مثال‌های بازاریابی تعاملی شامل موارد زیر می‌شوند:

رقابت‌ها – راهی موثر برای رشد پایگاه مشتری و افزایش آگاهی از برند. آدم‌ها تمایل طبیعی و ذاتی به رقابت دارند، و همه دوست دارند برنده باشند. رقابت راهی عالی برای متعهد کردن مشتری و آشنا سازی آن‌ها با برندتان است.

تست‌های کوچک، رای‌گیری، و نظرسنجی – راهی جالب و درگیرکننده برای مبارزه با خستگی مشتریان.

ویدیوها و بازاریابی ایمیلی – برای پاسخ دادن به سوال‌ها و تشریح فرایند خرید.

حسابگرها (محاسبه‌کننده‌ها) – می‌توانند با مقایسه‌ی آن‌ها با سایرین یا فراهم آوردن نقل قول های دقیق کاربران را جلب کنند.

اینفوگرافی‌های تعاملی – انیمیشن و نمودارهای متحرک را برای جلب و حفظ توجه کاربران اضافه می‌کند.

ربات‌های پیامرسان – وجه‌ی محاوره‌ای به تعاملات مشتری می‌افزاید، و از سوی کسب و کارتان تاثیر مطلوبی بر آن‌ها به جا می‌گذارد.

اگر به نحو موثری استفاده شود، بازاریابی تعاملی می‌تواند مشتریان بالقوه‌ی بیشتری را به مرز خرید واقعی بکشاند و چرخه‌ی خرید را کوتاه‌تر کند.

حتی اگرچه مشتری تنها با پیکسل‌ها در تعامل است، استراتژی بازاریابی تعاملی با کیفیت به او تجربه‌ای جالب و تقریبا ملموس می‌بخشد. به بازاریابی فعال تعاملی به عنوان یک گشت درون-فروشگاهی یا درون-سایتی نگاه کنید، اما بدون ناراحتی و دردسر یکی از آن‌ها.

باقی این مقاله به بررسی هفت مزیت بازاریابی تعاملی می‌پردازد.

۱. تعهد کاربر (استفاده کننده)

بازاریابی تعاملی زمان صرف شده بر روی وبسایت‌تان را افزایش می‌دهد و برای مشتری آن را به تجربه‌ای به‌یادماندنی تبدیل می‌کند.

برای کسانی که قصد دارند این تکنیک‌ها را برگزینند فرصتی وجود خواهد داشت، چون اکثر کسب و کارها از آ‌ن‌ها استفاده نمی‌کنند. با تنظیم سایت‌تان بر روی تعهد حداکثری کاربران با بازاریابی تعاملی، خودتان را از رقبا متمایز می‌سازید.

بنابراین بازاریابی تعاملی چگونه تعهد کاربر را افزایش می‌دهد؟

– چند حس را به طور همزمان درگیر می‌کند. به جای خواندن متن، دیدن یک تصویر، پر کردن فرم، گوش دادن به قطعه‌ای، تماشای ویدیو، یا کلیک کردن روی دکمه – بازاریابی تعاملی بهترین عناصر تمام این‌ها را با هم ترکیب می‌کند.

– ایجاد هیجان و علاقمندی می‌کند. بازاریابی تعاملی تحویل پیام را از طریق ترغیب کاربران به اقدام کردن بهبود می‌بخشد.

– اطلاعاتی را که کاربران در واقعیت به دنبالش هستند به آن‌ها ارائه می‌دهد. بازاریابی تعاملی کاربران را قادر می‌سازد سفر خود را برگزینند و به پاسخ سوال‌ّهایی که در ذهن‌شان دارند برسند. مثلا ربات‌های پیامرسان، به مشتریان‌تان تجربه‌ای محاوره‌ای تک به تک می‌دهد بدون آنکه مجبور باشید وقت، پول، و تمرین زیادی صرف کنید که در صورت استفاده از کارگزار خدمات مشتری انسانی باید هزینه می‌کردید.

۲. بهسازی تغییر و تبدیل‌

آدم‌ها در برابر تاکتیک‌های قدیمی و کلیشه شده‌ی «جذب مخاطب هدفمند» (lead generation) صبرشان را دارند از دست می‌دهند. چیزهایی مانند پاپ‌آپ‌ها، دانلود ای‌بوک، و فرم‌های ثبت‌نام عمومی کارایی‌شان را از دست می‌دهند.

نکته جاب آن است که اکثر رقبای شما همچنان بر این تاکتیک‌های تبدیل بر روی وبسایت‌های‌شان تمرکز دارند، بنابراین فرصتی برای‌تان وجود خواهد داشت تا خودتان را متمایز جلوه دهید.

همان طور که ذکر شد بازاریابی تعاملی در متعهد ساختن کاربران کار بزرگی انجام می‌دهد. وقتی توجه و علاقه‌ی آن‌ها را جلب کردید، احتمال انجام تبدیل پس از آن بیشتر خواهد بود.

VenturePact، که یک بازار توسعه‌ی نرم‌افزار است، تصمیم گرفت یک استراتژی محتوای تعاملی را اتخاذ کند چون احساس می‌کردند تاکتیک‌های بازاریابی سنتی توان‌شان را از دست داده‌اند. آن‌ّا موفق شدند نرخ تبدیل را تا ۲۸٪ ظرف دوهفته افزایش دهند که آمار قابل توجهی است.

اما این فقط به سر قیف تبدیل‌های جذب مخاطب هدفمند مربوط نمی‌شود. بازاریابی تعاملی خریداران را در کل چرخه‌ی فروش از طریق فراهم آوردن محتوای هدفمند و شخصی‌سازی شده درست درلحظه‌ای که به آن نیاز دارند، راهنمایی می‌کند.

۳. جذب مخاطب هدفمند با کیفیت

جذب مخاطب با کیفیت از طریق بازاریابی تعاملی بسیار ساده‌تر است. می‌توانید با پرسش‌های عمدی و محتوای هدفمند در واقع مشتریان بالقوه‌ی کم کیفیت را الک کنید. مثلا، می‌توانید پرسشنامه‌ی جالب و درگیر کننده‌ای برای بازدید کنندگان وبسایت‌تان فراهم، یا در یک رقابت از پرسش‌ّهای سنجش کیفیت استفاده کنید.

رپورتاژ

معمولا هرچه سوال بیشتری می‌پرسید احتمال آنکه آدم‌های بیشتری خط بخورند و نرخ تبدیل‌های‌تان کاهش پیدا کند بیشتر است. با وجود این، با تعاملی کردن کل تجربه می‌توانید اطلاعاتی را که نیاز دارید بدون خسته شدن و کم آوردن به دست بیاورید. این شبیه تحقیق یا پرسشنامه‌ی مدارس نیست.

کلید کسب اطلاعاتی که نیاز دارید و تعیین کیفیت مشتریان احتمالی درخواست قطعه‌های کوچک و ساده‌ی اطلاعات در راستای این سفر تعاملی است.

۴. وایرال شدن و اشتراک گذاری

یکی از بزرگترین نقایص بازاریابی تعاملی وایرال شدن رسانه اجتماعی داخلی آن است.

با پاداش دادن به شرکت کنندگان به خاطر اشتراک محتوای تعاملی‌تان، می‌ةوانید تعداد آدم‌هایی که تجربه‌های شما را می‌بینند افزایش دهید، مخاطب هدفمند بیشتری جلب کنید، و بازده سرمایه‌گذاری‌تان را به اوج برسانید.

در درجه‌ی اول محتوای تعاملی ذاتا از محتوای ایستا بیشتر قابل اشتراک گذاری است. اما اگر کمی هوشمندانه درباره‌ی آن عمل کنید صعودپذیر نیز هست. مثلا، می‌توانید رقابتی ایجاد کنید که وارد شوندگان را ملزم به اشتراک مطالب کند. به این طریق، کسب و کارتان می‌تواند پیش روی هزاران نفر قرار بگیرد بدون آنکه بخواهید کار شاقی انجام دهید یا بابت تبلیغات هزینه کنید.

اگر یک تست کوچک یا نظرسنجی درست کنید، شرکت‌ کنندگان آن را به اشتراک خواهند گذاشت. کسانی که دوست دارند نتایح‌شان را با دوستان، خانواده و فالوورهای‌شان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. آنچه برای متوسط بازدید کننده‌ها جذاب‌تر به نظر می‌رسد، تست کوچک سرگرم کننده است یا مقاله‌آی بلند و طولانی؟

۵. بازخورد مشتری

بازخورد مشتری به طرز باورنکردنی برای کسب و کارها مهم است. بدون آن، قادر نیستید در زمینه‌ی پیامرسانی فروش‌های‌تان، تشخیص هر نقطه ظعفی در استراتژی بازاریابی‌تان، و پی بردن به اینکه مشتریان از چه چیز محصولات‌تان خوششان می‌آید یا بدشان، پیشرفت بکنید.

درک نادرست از خواسته‌ها و نیازهای مشتری می‌تواند برای استراتژی بلند مدت کسب و کارتان مضر باشد و به «سود خالص»تان ضربه بزند.

اما چطور می‌توانید به روشی که بی دردسر، و حتی سرگرم کننده باشد، از مشتریان‌تان بازخورد بگیرید؟

نظرسنجی‌ها و رای‌گیری‌ها راهی سریع برای آن است که مشتریان عقایدشان را درباره‌ی محصول یا خدمات شما به اشتراک بگذارند. با فراهم آوردن بستری سریع و آنی برای‌ آن‌ها، بیشتر به دادن بازخورد متمایل خواهند شد. می‌توانید در لحظه‌ی درست و واقعی بازخوردها را ببینید، و استراتژی بازاریابی یا محصول‌تان را به یک روش زمان‌بندی شده هدایت کنید.

اوبر یک برند بزرگ است که از نظرسنجی و رای‌گیری تعاملی برای دستیابی سریع به بازخورد کاربران استفاده می‌کند .

۶. شخصی سازی

میلیاردها آدم هر روز در اینترنت ورود می‌کنند. اکثر آن‌ها هویتی ناشناس دارند، ملغمه‌ای هستند از داده‌های پیکسلی بدون شخصیت.

از طریق بازاریابی تعاملی، می‌توانید تجربه‌ی شخصی‌تر و صمیمانه‌تری برای مشتری فراهم کنید.

بازاریابی تعاملی مشتری را به عنوان فردی با اهداف، نیازها، خواسته‌ها، و مشکلات منحصر به فرد می‌بیند که فقط کسب و کار شما می‌تواند آن ها را برطرف کند. این تجربه متناسب با صحبت درباره‌ی و برآورده کردن این عناصر شخصی تنظیم می‌شود.

خودافشایی یک تجربه‌ی رضایت بخش به لحاظ عصبی است. این بخشی از ماهیت انسانی است که آدم‌ها می‌خواهند بشناسند و شناخته شوند. از طریق رای گیری، نظرسنجی، محاسبه‌گرها یا تست‌های کوچک می‌توانید صدای مشتری خود باشید.

یک راه بریا شخصی‌سازی تجربه‌ی مشتریان احتمالی آن است که از طریق یک ویدیوی تعاملی اجازه دهیم سفر خودشان را انتخاب کنند و برگزینند.

۷. سئو

احتمالات و امکان‌های فرمول بندی یک استراتژی سئوی متنوع و عالی با استفاده از محتوای تعاملی بی پایان هستند.

برای شروع، محتوای تعاملی لینک‌های بیشتری را جذب می‌کند و بیشتر قابل اشتراک‌گذاری است. افزایش تعداد لینک‌های داخلی در وبسایت‌تان و اشتراک‌گذاری‌های رسانه‌های اجتماعی برای محتوای شما تاثیر مثبتی بر رتبه‌ی سئوتان خواهد داشت.

برخلاف محتوای استاتیک انواع خاصی از محتوای تعاملی نیز در وبسایتها گنجانده شده است. همه جای آن اصطلاح « link-bait» (لیتک طعمه) نوشته شده است. اگر می‌توانید تجربه‌ی تعاملی ایجاد کنید که سایر وبسایت‌ها بتوانند به شما لینک بازگشتی بدهند به فرصت‌های بی‌پایان لینک‌سازی فکر کنید. این می‌تواند یک اینفوگرافی، نظرسنجی، رقابت، محاسبه‌گر تعاملی یا حتی دسته‌ای از سایر تکنیک‌های تعاملی باشد که برای سایت‌های آتی شما در فضای موجودتان به مانند آهن‌ربای لینک عمل می‌کند.

همچنین، موتورهای جستجو سایت‌ها بر اساس بالاتر بودن زمان ماندن بازدیدکنندگان در آن‌ها رتبه بندی می‌کنند. محتوای تعاملی بازدیدکنندگان را نسبت به محتوای استاتیک متعهدانه تر و طولانی تر در صفحه‌های شبکه اینترنت حفظ می‌کند.

نتیجه آنکه با زمان ماندن بیشتر، لینک بیشتر، و اشتراک‌گذاری‌های بیشتر، رتبه‌بندی‌های جستجوی شما ممکن است تغییر کند.

نتیجه‌گیری

روی‌هم رفته، انتظارات مشتری در حال تغییر هستند، و موتورهای جستجو  به ارجاعات مدرن و پیشرفته‌ی بازدیدکنندگان وبسایت‌ها پاسخ می‌دهند. به عنوان صاحب کسب و کاری با حضور اینترنتی قوی، مهم است که این تغییرات را درک کنیم و بفهیمیم چگونه می‌توان سلائق فعلی مشتریان و الگوریتمهای موتور جستجو را در استراتژی بازاریابی لحاظ کرد.

با آنکه محتوای استاتیک همچنان برای وبسایت‌تان ضروری است، اما لازم است استراتژی محتوای‌تان را در این چشم‌انداز در حال تغییر تنوع ببخشید. با استفاده‌ی بازاریابی تعاملی می‌توانید خودتان را از بقیه رقبا متمایز کنید.

اما برای دستیابی به این نتایج و بهره بردن از این فایده‌های بازاریابی تعاملی، باید خودتان را به حوزه‌ی نا-راحتی و تردید وارد سازید.

مشتریان‌تان برای ادامه‌ی پرورش رابطه‌شان روی شما حساب می‌کنند. صحبت کردن انفرادی با آن‌ها، و دادن محتوایی به آن ها که بسیار تعهدبرانگیز، شخصی‌شده و مکالمه‌ای است رابطه‌ی همزیستی بین مشتری و صاحب کسب و کار را تغذیه و تقویت می کند.

منبع shortstack
نوشته‌های مرتبط