18 مهمترین فواید نگهداری گل و گیاه در منزل برای سلامتی

گیاهان از همان ابتدای آفرینش کره‌ی زمین نقش مهمی را ایفا کرده‌اند. آن‌ها برای انسان‌ها و حیوانات غذا بوده‌اند و به عنوان متریال ساختمانی، پارچه، سوخت و دارو مورد استفاده قرار گرفته‌اند. از هزاران سال پیش، انسان گیاه را در یک ظرف قرار داده و به عنوان یک عنصر تزئینی آن را داخل خانه‌اش گذاشته‌است. گیاه، باغ خارج از خانه را تزئین می‌کند و بعضی از گیاهان هم به داخل خانه آورده می‌شوند. آن‌ها همچنین برای مراسم خاصی مانند عروسی، سالگرد، تولد و حتی مراسم تشییع جنازه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این نوشتار ۱۸ مهمترین فواید نگهداری گل و گیاه در منزل برای سلامتی را بیان می کنیم.

اغلب آدم‌ها می‌دادند گیاهانی که در بیرون یا داخل خانه رشد می‌کنند، به لحاظ فیزیکی، ذهنی و اجتماعی برای آن‌ها مزایایی دارند. حتی برخی از مردم برای سرگرمی زمانی را صرف باغبانی کرده‌اند. آن‌ها با پرورش گیاهان و تزئین باغ با انواع مختلفی از گیاهان لذت می‌برند و خوشحال می‌شوند.

مطلب مرتبط: انواع گل : ۱۷ نوع گل محبوب و مفاهیمی که هر کدام دارند‌+ عکس

صدها یا حتی هزاران نوع گیاه خانگی وجود دارد. ۱۰ نوع گیاهی که معمولا در داخل خانه رشد می‌کنند عبارتند از:

– آلوئه‌ورا، انتخاب خوبی برای یک اتاق آفتاب‌گیر است

– گیاه عنکبوتی، در اتاق روشن و دارای نور غیر مستقیم به بهترین نحو رشد می‌کند

– گل ژربرا، این گیاه در خاک خوب زهکشی شده به خوبی رشد می‌کند

– گیاه زبان مادر شوهر، می‌تواند دی‌اکسید کربن را جذب کند و اکسیژن تولید کند، شما باید این گیاه را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه دارید چرا که سمی است

– گل داودی، دارای رنگ فوق‌العاده‌ای برای تزئین اتاق شما است

– دراسنا، برای اتاقی که سقف بلند و نور متوسطی دارد، عالی است

– گل آزالیا، برای افزایش رطوبت در اتاقی که هوایی خشک دارد، مناسب است

– آگلونما یا گیاه چینی همیشه سبز، در نور کم رشد می‌کند، شرایطی که گیاهان دیگر نمی‌توانند در آن رشد کنند

– گل چمچمه‌ای، فقط هفته‌ای یک بار به آب نیاز دارد

مطلب مرتبط:خواص روغن گُل سرخ: ۴۵ فایده روغن گُل سرخ که باید بدانید

فواید نگهداری گل و گیاه در منزل

گیاهانی که در داخل خانه نگهداری می‌شوند یا همان گیاهان آپارتمانی انواع مختلفی دارند و مردم دوست دارند آن‌ها را در یک ظرف مانند یک گلدان بگذارند و بعد آن را داخل اتاق‌شان قرار دهند.

۱. با سرماخوردگی و آنفولانزا مبارزه می‌کنند.

بیش‌تر سرماخوردگی‌ها در اثر ذرات و ویروس‌هایی هستند که از طریق هوا وارد بدن می‌شوند. بر اساس یک مطالعه، وجود گیاه در محیط داخلی خانه می‌تواند بیماری سرماخوردگی و ناخوشی‌های مرتبط با آن را تا ۳۰٪ کاهش دهد. چنین تاثیر مثبتی به این دلیل است که گیاهان در محیط، دارای اثر تمیزکننده هستند و می‌توانند ذراتی را که ممکن است باعث سرماخوردگی و آنفلوآنزا شوند از بین ببرند.

۲. از بیماری‌هایی که از طریق هوا منتقل می‌شوند، جلوگیری می‌کنند.

گیاهان آپارتمانی می‌توانند به حذف آلودگی‌ها از هوا کمک کنند. این آلودگی‌ها مانند VOCs (ترکیبات آلی فرار) می‌توانند چندین و چند مشکل بهداشتی ایجاد کنند از جمله تهوع، سردرد و سایر مشکلات سلامتی.

فواید نگهداری گل و گیاه در منزل ۳: سردرد را درمان می‌کنند.

سردرد یک مشکل آزاردهنده است و ممکن است بهره‌وری ما را کاهش دهد و فعالیت‌های‌مان را مختل کند. این مشکل معمولا به علت کمبود اکسیژن در مغز رخ می‌دهد. گیاهان در داخل محیط خانه از طریق فتوسنتز اکسیژن تولید می‌کنند و این منبع اکسیژن می‌تواند برای درمان سردرد شما مفید باشد.

۴. خلق و خوی شما را بهبود می‌دهد.

برگ‌های سبز و رنگ‌های مختلف گیاهان داخل خانه چشم‌های ما را نوازش می‌دهند و باعث آرامش ما می‌شوند. دیدن این گیاهان نیز احساس شادی ما را افزایش می‌دهد. مطالعه‌ی اولریش در سال ۱۹۸۴ نشان داد که بیمار در بیمارستانی که منظره‌ی مقابل‌ آن باغ و گل و گیاه است سریع‌تر بهبود می‌یابد، در مقایسه با بیماری که فقط دیوار را مشاهده می‌کند.

۵. سلامت روانی فرد را بهبود می‌دهد

از فواید نگهداری گل و گیاه در منزل این است که مراقبت از گل و گیاه نیز مانند مراقبت از حیوانات با از بین بردن احساس تنهایی و افسردگی می‌تواند سلامت روانی ما را بهبود بدهد. این فعالیت ممکن سبب شادی شما شود و همچنین به شما در زندگی هدف بدهد.

۶. فشار خون را کاهش می‌دهند.

گیاه آپارتمانی می‌تواند استرس را کاهش دهد و همین ممکن است بر فشار خون شما هم تاثیر بگذارد. استرس یکی از علل بالا رفتن فشار خون است. با مراقبت از گیاهان و لذت بردن از زیبایی آن‌ها در محیط داخل خانه و محل کار، فشار روی قلب کاهش پیدا می‌کند و این برای جلوگیری از برخی بیماری‌های قلبی مفید است.

۷. دی‌اکسیدکربن را کاهش می‌دهند.

گیاهان به دلیل توانایی که برای جذب اتصال دی‌اکسیدکربن دارند شناخته شده‌اند. دی‌اکسید کربن بعدا از طریق فتوسنتز برای تولید اکسیژن پردازش می‌شود. دی‌اکسیدکربن ضایعات فرآیند تنفس است و اگر سطح آن در هوا بیش از حد بالا برود، ممکن است برای‌تان مضر باشد و سبب ایجاد رخوت و بی‌حالی شود.

فواید نگهداری گل و گیاه در منزل ۸: درد را تسکین می‌دهد

رپورتاژ

بعضی از گیاهان آپارتمانی خواص درمانی دارند و می‌توانند به عنوان داروی طبیعی مورد استفاده قرار بگیرند مانند آلوئه‌ورا. آلوئه‌ورا یک گیاه دارویی است که می‌تواند باعث کاهش التهاب و درد به ویژه در ناحیه‌ی پوست شود.

۹. از آلرژی جلوگیری می‌کند.

آلرژی معمولا به این دلیل رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن شما در معرض آلرژن‌ها (مواد آلرژی‌زا) قرار می‌گیرد. بعضی از آدم‌ها ممکن است به گرده‌های خاصی آلرژی داشته باشند. اگر شما بکوشید فرزندان‌تان را از سنین پایین در معرض آلرژن‌ها قرار دهید، سیستم ایمنی آن‌ها توان بیش‌تری برای مقابله در برابر مواد آلرژی‌زا خواهد داشت و همین امر کمک می‌کند که در آینده از آلرژی رنج نبرند.

۱۰. عملکرد مغز را بهبود می‌دهد.

همان‌طور که قبلا نیز عنوان شد گیاه می‌تواند اکسیژن موجود در محیط را افزایش دهد و این اکسیژن برای تقویت عملکرد مغز و عصب مورد نیاز است. وجود گیاه در محیط داخلی می‌تواند به افزایش تمرکز و توجه در هنگام کار کمک کند.

فواید نگهداری گل و گیاه در منزل ۱۱: هوا را تمیز می‌کنند.

گیاهان می‌توانند مواد شیمیایی موجود در هوا را فیلتر کنند. این فایده‌ی گیاهان می‌تواند به شما کمک کند که هوای تمیز را استنشاق کنید به خصوص در صورتی که در ناحیه‌ای که هوایی آلوده دارد زندگی‌ می‌کنید مانند محیط‌های نزدیک به کارخانه‌جات یا کنار خیابان. همچنین اگر فضایی برای داشتن یک باغچه در خارج از خانه‌تان ندارید و اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید، این ویژگی‌ گیاهان بسیار برای‌تان پرفایده خواهد بود.

۱۲. احتقان را از بین می‌برد.

احتقان یک اختلال است که در اثر آن بیش از اندازه مایع در بینی جمع می‌شود. این اختلال معمولا به عنوان آبریزش بینی شناخته می‌شود. برخی از گیاهان آپارتمانی مانند اکالیپتوس با عطر و بویی که دارند می‌توانند به عنوان ضد التهاب طبیعی به درمان این مشکل در شما کمک کنند. این گیاه دارویی همچنین حاوی برخی از فیتوکمیکال‌هایی است که به از بین رفتن خلط کمک می‌کنند.

۱۳. به عنوان یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی عمل می‌کنند.

اگر شما در یک منطقه‌ی خشک زندگی می‌کنید، به جای خرید یک دستگاه مرطوب‌کننده‌ی الکتریکی، بهتر است یک یا دو گیاه خانگی خریداری کنید. این گیاهان می‌توانند به افزایش رطوبت هوا کمک کنند، زیرا نه تنها اکسیژن آزاد می‌کنند، بلکه به میزان رطوبت هوا نیز اضافه می‌کنند.

۱۴. کیفیت خواب را بهبود می‌دهند.

از فواید نگهداری گل و گیاه در منزل این است که برخی از گیاهان آپارتمانی، در طول شب اکسیژن آزاد می‌کنند، از جمله گیاه ژربرا. قرار دادن این گیاه در محیط اتاق خواب می‌تواند کیفیت خواب شما را بهبود ببخشد و آرامش ذهنی شما را افزایش دهد.

۱۵. دود سیگار را خنثی می‌کنند.

سیگار حاوی مقدار زیادی مواد شیمیایی است که هنگام روشن بودن به هوا پخش می‌شود. ما می‌دانیم که سیگاری‌های دست دوم (کسانی که سیگار نمی‌کشند اما در معرض دود سیگار قرار دارند) بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به برخی از بیماری‌ها مانند اختلال تنفسی و سرطان قرار دارند. اگر سیگاری هستید و اغلب در داخل اتاق سیگار می‌کشید، بعضی از گیاهان آپارتمانی را برای جذب مواد شیمیایی و خنثی کردن سموم در هوا قرار دهید. این کار باعث می‌شود که خانواده‌ای سالم‌تر داشته باشید.

۱۶. خلاقیت را افزایش می‌دهند.

از فواید نگهداری گل و گیاه در منزل این است که طبق یک مطالعه، وجود گیاهان در محیط‌های بسته می‌تواند عملکرد مغز را در ارائه‌ی ایده‌ها و بهبود خلاقیت افزایش دهد. رنگ‌های مختلف گیاهان داخل محیط کار سبب می‌شود که کارگران احساس خوشبینی داشته باشند و این امر برای افزایش بهره‌وری آن‌ها عالی است.

۱۷. دمای اتاق را پایین می‌آوردند.

گیاهان دارای توانایی پایین آوردن درجه حرارت محیط هستند. آن‌ها این کار را با آزاد کردن بخار و افزایش رطوبت انجام می‌دهند. این ویژگی می‌تواند به ساخت یک ساختمان سبز که با طبیعت مهربان‌تر است، کمک کند. با استفاده از گیاهان در داخل خانه می‌توانید مصرف انرژی را نیز کاهش بدهید.

۱۸. سر و صدای آزاردهنده را کاهش می‌دهند.

شاید شما تا به حال نمی‌دانستید که گیاه نه تنها توانایی جذب دی‌اکسید‌کربن را دارد، بلکه می‌تواند سر و صدا را نیز جذب کند. بله، گیاهان آپارتمانی می‌توانند اتاق شما را آرام‌تر کنند و به شما کمک کند تا بهتر یاد بگیرید و بهتر کار کنید.

نحوه‌ی انتخاب و مراقبت از گیاهان آپارتمانی

پرورش گیاهان آپارتمانی خانه دشوار نخواهد بود، اما باید به بعضی شرایط در مورد مراقبت و رشد گیاهان آپارتمانی توجه داشته باشید. امروزه گیاهان خانگی متفاوتی در فروشگاه‌ها موجود است و شما به راحتی می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. نکات زیر را در مورد چگونگی انتخاب و مراقبت از گیاهان آپارتمانی دنبال کنید:

– گیاهی را انتخاب کنید که متناسب با سایز اتاق شما است. اگر اتاق‌های کوچک مانند اتاق‌های داخل آپارتمان‌ها دارید، بهتر است گیاهان کوچک‌تر را انتخاب کنید که مراقبت از آن‌ها برای‌تان راحت‌تر باشد.

– گیاهان مخصوص فضای بسته برای رشد کردن به نور نیاز دارند، بنابراین اگر خانه‌ی شما نور کافی نداشته باشد بهتر است گیاهانی را انتخاب کنید که نیاز چندانی به نور طبیعی ندارند. بعضی از گیاهان مانند گیاه زبان مادر شوهر یا گیاه همیشه سبز چینی گزینه‌هایی عالی برای این منظور هستند.

– اگر در جستجوی گیاهانی هستید که در شرایط نور کم نیز به خوبی رشد کنند و گل بدهند، می‌توانید گل چمچمه‌ای را انتخاب کنید. اگر در اتاق‌تان نور کافی وجود داشته باشد، می‌توانید گیاه عنکبوتی، گیاه یشم، دراسانا یا گیاه فیکوس را انتخاب کنید.

– برای فهمیدن این‌که کدام نوع گیاه ممکن است برای اتاق شما مناسب باشد، می‌توانید اینترنت را جستجو کنید یا از دوستان‌تان که گیاهان آپارتمانی دارند پرس و جو کنید. شما همچنین می‌توانید از گل‌خانه‌ها بازدید کنید و از مالک یا کارگران آن‌جا بپرسید که چه گیاهانی بهتر می‌توانند در فضای داخلی رشد کنند.

– آوردن گیاهان به داخل خانه نه تنها برای سلامتی‌تان فوایدی دارد، بلکه به خانه‌تان جنبه‌های هنری نیز می‌بخشد. شما می‌توانید اتاق‌تان را با گیاهان رنگارنگ مانند بنفشه‌ی آفریقایی، خرزه‌ی هندی، بنت قونسول و دیگر گیاهان رنگارنگ تزئین کنید.

– هنگامی ‌که خانه‌تان را با گیاهان آپارتمانی تزئین می‌کنید، فراموش نکنید که ظرف یا گلدان مناسبی را انتخاب کنید. شما می‌توانید گلدان سرامیکی یا مسی یا انواع دیگری از گلدان‌ها را انتخاب کنید که برای گیاه مورد نظرتان مناسب باشد.

– گیاهان را در فضای مناسبی از اتاق‌تان قرار دهید و آن‌ها را جایی بگذارید که برای فعالیت‌های‌تان مشکلی ایجاد نکنند.

– گیاهان آپارتمانی نیز به آب نیاز دارند، بنابراین فراموش نکنید که یک بار در روز به آن‌ها آب بدهید، البته بعضی از گیاهان مانند گل چمچمه‌ای فقط یک بار در هفته به آب نیاز دارند.

تمام این‌ها فواید گیاهان آپارتمانی بودند که ما هرگز به آن‌ها فکر نمی‌کنیم. بنابراین تزئین خانه با گل و گیاه را شروع کنید و مزایای فراوان آن‌ها را به دست بیاورید.
نوشته‌های مرتبط