۱۸ ایده کسب و کار سبز که ثروتمند شوید و سیاره را هم نجات دهید!

آیا برای آغاز یک کسب و کار آماده‌اید اما نگران اثراتی هستید که ممکن است روی محیط زیست داشته‌باشد؟ اگر حفاطت از طبیعت چیزی است که در سر دارید، شانس آورده‌اید: تعداد بیش‌تر و بیش‌تری از مصرف‌کنندگان در حال روی آوردن به جایگزین‌های سازگار با محیط زیست به جای محصولات و خدمات مورد علاقه‌شان هستند. آیا به چند ایده کسب و کار سبز برای الهام گرفتن نیاز دارید؟ در این نوشتار برای کارآفرینانی که نگران طبیعت هستند، ایده‌هایی عالی برای کسب و کارهای سازگار با محیط زیست آمده‌است.

ایده کسب و کار سبز

۱. خرده‌فروشی سازگار با محیط زیست

اهدای جایزه به مصرف‌کنندگان در میان خرده‌فروشان رایج است، و وب‌گاه تجارت الکترونیک EcoPlum یکی از آن‌ها است. مشتریان با هر خرید EcoChipz یا بن جایزه دریافت می‌کنند که می‌توانند آن را برای دریافت جایزه خرج کنند یا برای مشکلات زیست محیطی اهدا کنند. هم‌چنین هر محصولی که فروخته می‌شود دارای گواهی سبز از سازمان معتبر است یا برچسبی دارد که نشان‌دهنده‌ی سازگاری آن با محیط زیست است. EcoPlum علاوه بر فروش محصولاتی که منابع اولیه‌ی آن پایدار است، محتوای آموزشی نیز تولید می‌کند، مانند ستون‌های ماهانه در نشریه که متخصصان صنعت می‌نویسند، فهرست‌های کسب و کارهای سبز درمنطقه، اطلاعات بازیافت، توصیه‌هایی برای حفاظت از محیط زیست، و پیشنهاد کتاب و ویدیو.

خرده‌فروش دیگری که اقلام سازگار با محیط زیست می‌فروشد Eco Carmel است، یک فروشگاه لوازم خانگی و باغبانی در کرمل، کالیفرنیا که مرکز فروش محصولات و خدمات و مشاروه در زمینه‌ی زندگی سبز است. صاحب آن که کریستی رایمرز نام دارد، لوازم خانگی سازگار با محیط زیست می‌فروشد، از رنگ‌های غیرسمی گرفته تا تخته گوشت‌هایی از جنس چوب که منابع درخت آن پایدار است. هم‌چنین رایمرز از دانش خود در زمینه‌ی مواد اولیه‌ی سازگار با محیط زیست استفاده می‌کند تا به کسب وکارها و صاحبان خانه‌های محلی کمک کند برای گنجاندن منابع تجدیدپذیر یا قابل بازیافت در پروژه‌های بازسازی‌شان روش‌هایی بیابند.

۲. مصالح ساختمانی پایدار

شاید فکر کنید مصالح ساخت و ساز چندان پایدار و قابل بازیافت نیست، اما اکنون برخی شرکت‌ها مصالح بازیافت‌شده برای استفاده در پروژه‌هایی مانند ترمیم زیرساخت تولید می‌کنند. مثلا شرکت اکسیان (Axion) با محصولات سازگار با محیط زیست خود امیدوار است طرز فکر شرکت‌ها را درباره‌ی بازسازی زیرساخت‌های آمریکا تغییر دهد. ریل بند (تراورس) و ستون‌های پیش‌ساخته‌ی این شرکت، به جای مواد اولیه‌ی ناپایدار از قبیل فلز و بتن،  از پلاستیک بازیافت‌شده‌ای درست شده که مصارف خانگی یا صنعتی داشته‌است. اکسیان در حال حاضر با شرکت‌های بزرگ و مهم مانند Long Island Rail Road کار می‌کند تا زیرساخت‌های آمریکا را به‌طور ایمن و پایدار بهبود دهد.

۳. تهیه غذای ارگانیک

یک روش فوق‌العاده برای غذادوستانِ طرفدار محیط زیست که می‌خواهند علاقه‌شان را به غذا و محیط زیست با دیگران به اشتراک بگذارند، این است که یک شرکت تهیه غذای ارگانیک را آغاز کنند. برای رویدادهای محلی و ارائه‌ی نهار به کسب و کارها غذاهایی تهیه کنید که از مواد اولیه‌ی ارگانیک و تولید محلی درست شده‌اند، و انواع گوشت دام‌هایی را که در طبیعت چریده‌اند در کنار غذاهای گیاهی، فاقد گلوتن و غذاهای رژیم پارینه سنگی ارائه کنید تا عاشقان طبیعت و مشتاقان بهداشت و سلامت را شیفته‌ی کسب و کار خود کنید. با اجتناب از کالاهای پلاستیکی و کاغذی و تبدیل پسماند غذا به کمپوست، مطمئن شوید تا حد امکان اثرات زیست محیطی را در کم‌ترین حد نگه داشته‌اید. و اگر در حال حاضر صاحب یک شرکت تهیه غذا هستید، چرخش به سوی محصولات ارگانیک و غذاهای سازگار با محیط زیست می‌تواند راهی فوق‌العاده برای ارتقای کسب و کار شما باشد.

۴. سالن زیبایی سازگار با محیط زیست

با وجود افزایش تعداد کسانی که نسبت به آن‌چه می‌خورند، محصولاتی که برای بدن‌شان استفاده می‌کنند، و تاثیری که روی محیط زیست دارند آگاه هستند، اصلا عجیب نیست که آدم‌ها به دنبال جایگزین‌های طبیعی برای محصولات زیبایی مورد علاقه‌شان باشند. محصولات زیبایی ارگانیک و گیاهی، از صابون‌ها و شامپوها گرفته تا لوازم آرایشی، همه جا وجود دارند. یک روش برای سود بردن از این گرایش این است که یک سالن زیبایی سازگار با محیط زیست باز کنید. می‌توانید یک سالن زیبایی مو را شروع کنید که در آن از شامپوها و نرم‌کننده‌های کاملا طبیعی استفاده می‌شود، یا سالن ناخن که در آن پولیش‌ها و روش‌های درمانی آب گرم سازگار با محیط زیست ارائه می‌شود. اگر به آرایش و زیبایی علاقه دارید یک کسب و کار زیبایی را راه بیندازید که مادر طبیعت آن را تایید می کند.

۵. مد ارگانیک یا بازیافتی

پارچه نخی ارگانیک، استفاده‌ی مجدد از سرقیچی‌ها و حتی بطری‌های پلاستیکی می‌تواند نقطه‌ خوبی برای شروع خط مد سبز باشد. شما می‌توانید با استفاده از چاپ سیلک آثار هنری را روی تیشرت‌های سازگار با محیط زیست چاپ کنید، یا با استفاده از مواد بازیافت‌شده کیف دستی و لوازم جانبی طراحی کنید. بسیاری از توزیع‌کنندگان مواد اولیه  به دروغ خودشان را برندی “ارگانیک” یا “کسب منصفانه” و “سازگار با محیط زیست” معرفی می‌کنند. بنابراین درباره‌ی آن‌ها به خوبی تحقیق کنید تا مطمئن شوید مواد خام‌تان را سازمان‌های معروف و معتبر تامین می‌کنید.

۶. توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن سبز

آیا می‌خواهید به دیگران کمک کنید شیوه زندگی سبز را در پیش بگیرند؟ یک اپلیکیشن بسازید. از رهنمودهای مرجع گرفته تا نرم افزارهای پیگیری فعالیت و بازی، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های سبز می‌توانند اپلیکشن‌هایی بسازند تا به کاربران کمک کنند درباره‌ی شیوه‌ی زندگی سبز بیش‌تر بیاموزند و آن‌ها را به سوی دست یافتن به اهداف سبک زندگی پایدار هدایت کنند. اپلیکیشن شما می‌تواند زندگی سبز را به‌طور کلی پوشش دهد یا روی برخی حوزه‌های خاص، از قبیل ذخیره‌ی انرژی، بازیافت و تبدیل به احسن، محصولات سازگار با محیط زیست، و زندگی سبز تمرکز داشته‌باشد. این نرم افزار می‌تواند به سادگی یک اپلیکیشن باشد که فهرست کسب و کارهای سبز را در منطقه ارائه می‌کند، یا چیزی پیچیده و تعاملی باشد که کاربران بتوانند هر روز از آن لذت ببرند. هم‌چنین می‌توانید اپلیکیشن‌های آموزشی بسازید تا به کودکان درباره‌ی شیوه زندگی سبز آموزش دهید و به آن‌ها کمک کنید در آینده شهروندانی باشند که از محیط زیست حفاظت می‌کنند.

۷. محوطه‌سازی سازگار با محیط زیست

شاید محوطه‌سازی حرفه‌ای به حیاط جلویی منظره‌ای زیبا بدهد، اما تمام نگهداری‌هایی که برای حفظ آن انجام می‌دهید لزوما برای محیط زیست فوق‌العاده نیست. با چند تکنیک سازگار با محیط زیست می‌توانید به صاحب‌خانه‌ها کمک کنید حیاط‌شان را هم به معنی واقعی کلمه و هم از نظر ظاهری زیبا کنند. وب‌گاه SheKnows چمن مصنوعی، گیاهان کم‌آب، و کاشت استراتژیک درختان را برای حیاط توصیه می‌کند، چون در مصرف آب، انرژی و پول صرفه‌جویی می‌شود.

۸. برگزاری رویداد به‌طور پایدار

جلسات و رویدادها چه بزرگ باشند چه کوچک، می‌تواند مقدار زیادی زباله تولید کند و میزان زیادی انرژی و آب مصرف کند. برگزارکنندگان رویداد سبز می‌توانند از تخصص سبزشان و مهارت‌هایشان در برگزاری رویداد استفاده کنند تا محل برگزاری، اجناس و مواد، امکانات و دیگر ملزومات رویداد را با محیط زیست سازگار کنند و به محدود کردن اثراتی که جلسات و رویدادها روی محیط زیست دارند، کمک کنند. با مد نظر قرار دادن اثرات زیست محیطی هنگام برگزاری رویداد، فواید مدیریت پایدار رویداد فقط محدود به محیط زیست نخواهدبود: بر اساس رهنمود رویداد پایدار در برنامه‌ی محیط زیست سازمان ملل، استفاده از ملزومات پایدار برای برگزاری رویداد منافع مالی نیز دارد و علاوه بر بالا بردن آگاهی آدم‌ها و الهام بخشیدن برای تغییر جامعه، تصویری مثبت برای برگزارکنندگان رویداد خلق می‌کند.

۹. نظافت مجرای هوا

رپورتاژ

گرد و غبار و دیگر ذراتی که در سیستم تهویه جمع می‌شود می‌تواند کارایی خانه را از لحاظ مصرف بهینه انرژی پایین بیاورد. با تمیز کردن مجرای هوا به صاحبان خانه‌ها کمک کنید در پول، گاز، و برق صرفه‌جویی کنند. اگر یک دستگاه مکش قابل حمل ندارید، شاید لازم باشد برای شروع برخی تجهیزات را خریداری کنید، و هم‌چنین دانش کافی و دقیق در زمینه‌های گرمایش و تهویه مطبوع ضروری است. بهار بهترین زمان برای این کسب و کار است: کسانی که از آلرژی فصلی رنج می‌برند خوشحال می‌شوند به شما دستمزد بپردازند تا چیزهای حساسیت‌زا را از مجراهای هوای خانه‌شان پاک کنید.

۱۰. تعمیر و نوسازی دوچرخه

اگر مسافت‌های کوتاه را به جای ماشین با دوچرخه طی کنیم هم برای محیط زیست و هم برای سلامت‌مان بهتر است. دوچرخه هم مانند اکثر وسایل حمل و نقل گاهی نیاز به تنطیم و نگهداری دارد. شما می‌توانید کسی باشید که دوچرخه‌سواران محلی وقتی نیاز به تعمیر لامپ یا تمیز کردن دوچرخه‌شان دارند به او مراجعه می‌کنند. اگر یک گاراژ یا فضای سرپوشیده‌ی بلااستفاده دارید می‌توانید دوچرخه‌های قدیمی‌تر و ارزان‌قیمت را نیز بخرید، درست کنید و بفروشید تا سود کنید.

۱۱. محصولات کاملا طبیعی/ ارگانیک دست‌ساز

صابون، لوازم آرایشی، و محصولات پاک‌کننده تنها تعداد کمی از محصولات خانگی هستند که می‌توان با استفاده از مواد ارگانیک رایج آن‌ها را درست کرد. مطمئنا هر فردی می‌تواند دستور تهیه‌ی اسکراب شکر یا محلول پاک‌کننده‌ی سرکه را پیدا کند و خودش آن را درست کند، اما اگر شما این محصولات را بسته‌بندی کنید و به صورت مجموعه‌ای بفروشید، مشتریان‌تان می‌توانند تمام این محصولات کاملا طبیعی را بدون صرف وقت و منابع خودشان در دسترس داشته‌باشند. بازارها و رویدادهای محلی جای خوبی برای فروش هستند، یا می‌توانید یک فروشگاه برخط راه‌اندازی کنید.

۱۲. مشاوره زیست‌محیطی

آیا شما متخصص شیوه‌ی زندگی سبز هستید؟ با راه‌اندازی سرویس مشاوره زیست‌محیطی به دیگران کمک کنید زندگی‌شان را با محیط زیست سازگارتر کنند. این مشاوران خانه‌ها و دفترهای کار را ارزیابی می‌کنند تا آن‌ها با محیط زیست بیش‌تر سازگار کنند. این می‌تواند به معنی مشاوره دادن به آدم‌ها درباره‌ی چگونگی استفاده از وسایل کم‌مصرف باشد یا چگونه به سادگی یک برنامه‌ی بازیافت را پیاده کنند. برای این‌که اعتبارتان را پیش مراجعان بالقوه بالا ببرید، گواهی مشاور محیط زیست بگیرید.

۱۳. مدیریت سبز پسماند

بسیاری از خانه‌داران سطل‌هایی برای مواد بازیافتنی مانند کاغذ، شیشه و پلاستیک در نظر گرفته‌اند، اما آن‌ها اغلب به خودشان زحمت نمی‌دهند وسایل الکترونیکی و باتری‌ها را به درستی بازیافت کنند. در حالی که این وسایل اگر در محل دفن زباله رها شوند می‌توانند برای محیط زیست بی‌نهایت مضر باشند. به آدم‌ها پیشنهاد بدهید تمام زباله‌های الکترونیکی‌شان را که در انباری خانه‌شان جمع شده‌است، یعنی وسایلی از قبیل تلویزیون‌های قدیمی، لپ‌تاپ‌های خراب، و گوشی‌های از کار افتاده را بگیرید و به مرکز بازیافت وسایل الکترونیک تحویل بدهید. برای تعیین نرخ بر اساس وزن هر کالا یا تعداد اقلام یک نرخ مشخص، به علاوه‌ی هزینه‌ی رفت و آمد به آن محل مبلغی دریافت کنید.

فشرده‌سازی زباله نوعی دیگر از کسب و کار است که کمک می‌کند زباله را از صنعت مدیریت زباله خارج کنید. بر اساس گزارش وب‌گاه InformInc فقط در آمریکا ماشین‌های حمل زباله حدود 1 میلیارد گالون (3.7 میلیارد لیتر) سوخت دیزلی مصرف می‌کنند. شرکت‌هایی مانند بیگ‌بلی سولار در تلاش هستند تا با استفاده از فشرده‌سازی زباله با انرژی خورشیدی میزان تردد ماشین‌های حمل زباله را کاهش دهند و میزان مصرف سوخت و آلایندگی را کاهش دهند. هم‌چنین فشرده‌سازی زباله سرریز شدن زباله را کاهش می‌دهد، که مشکلی رایج در محفظه‌های جمع‌آوری زباله است.

۱۴. فروشندگی محصولات کشاورزی

به لطف جنبش ارگانیک که به صورنت فزاینده در جریان است، کسانی که دست‌شان برای پروش گیاه و باغبانی خوب است، یک فرصت طلایی برای پول درآوردن از طریق فروش محصول در بازار محصولات کشاورزی منطقه دارند. شاید شما مجبور باشید برای آغاز فروش فرآیند درخواست مجوز یا دریافت گواهی از مرکز بهداشت و سلامت منطقه را طی کنید.

۱۵. نظافت سبز منزل

برای پدر و مادر‌هایی ساعات کار طولانی دارند، نظافت منزل می‌تواند به سرعت به پایین فهرست کارها سقوط کند. خودتان را به عنوان راهکار سبز دغدغه‌ی خانه‌داری آن‌ها معرفی کنید و هرگونه خدمات را از گردگیری سیستم نورپردازی گرفته تا کارهای سنگین مانند نظافت آشپزخانه و حمام ارائه دهید. به یاد داشته‌باشید که فقط می‌توانید از پاک‌کننده‌های تاییده‌شده‌ی کاملا طبیعی و سازگار با محیط زیست استفاده کنید. یک نرخ ساعتی مشخص کنید، یا می‌توانید بسته‌ی خدماتی خودتان را بسازید و در ازای هر بسته یک نرخ ثابت دریافت کنید. فراموش نکنید مشتریان‌تان به شما اجازه می‌دهند به تمام خانه‌شان دسترسی داشته‌باشید، بنابراین مطمئن شوید قبل از این‌که برای غریبه‌ها تبلیغ کنید، به واسطه‌ی آدم‌هایی که شما را می‌شناسند شهرتی قابل اعتماد ساخته‌اید.

۱۶. تهیه کمپوست

بسیاری از باغبان‌های خانگی در مناطق شهری یا کسانی که زمین کوچک‌تری دارند، اغلب فضای کافی ندارند تا اندوخته‌ی کمپوست خود را شروع کنند. اگر بتوانید گوشه‌ای از حیاط خود را به آن اختصاص دهید، می‌توانید کمپوست تهیه کنید و آن را به دوست‌داران گل و گیاه در منطقه‌تان بفروشید. این کسب و کار کثیف است (به هر حال شما با پس‌مانده‌ی غذا، کوتاه کردن چمن و کرم سر و کار دارید)، اما این کود کاملا طبیعی در میان باغبان‌های ارگانیک تقاضای زیادی دارد. بازارهای کشاورزان و سازمان‌های کشاورزی تحت حمایت اجتماع اغلب به‌طور عمده کمپوست را می‌خرند و توزیع می‌کنند، یا می‌توانید مستقیما به مصرف‌کنندگان بفروشید.

۱۷. مبلمان “تبدیل به احسن‌شده”

اجازه ندهید مبلمان قدیمی و شکسته‌تان عاقبت از محل دفن زباله سر در بیاورد. با الگوهای ساده و دسترسی به ابزارهای قوی می‌توانید قسمت‌های مختلف یک صندلی، میز و کمد را جدا کنید و با سرهم بندی مجدد آن‌ها چیزی جدید بسازید، رنگ‌آمیزی کنید و بفروشید. می‌توان با چند تکه چوب به آسانی قفسه و کمد ساخت، اما بسته به آن‌چه در اختیار دارید، ممکن است حتی بتوانید یک وسیله را دوباره مثل روز اول درست کنید. یا می‌توانید صندلی‌ها و کاناپه‌ها را با عوض کردن پارچه نو کنید.خریدن وسایل دست دوم فقط برای صرفه‌جویی مصرف‌کننده مفید نیست، بلکه به محیط زیست نیز کمک می‌کند.

۱۸. فرانچایز سبز

آیا می‌خواهید کسب و کاری پا بر جا را با برند و مجموعه مشتریانی که از قبل وجود دارد اداره کنید؟ شاید پاسخ شما سرمایه‌گذاری در یک فرانچایز باشد. هرچند ممکن است فرانچایز فست فودهای زنجیره‌ای و مجموعه هتل‌ها را به ذهن متبادر کند، اما تعداد کمی از کسب و کارهای سازگار با محیط زیست هستند که تمایل دارند نمایندگی برند خودشان را به شما بدهند.

نوشته‌های مرتبط