۴ تغییر کسب و کارها در دوران کرونا که برای همیشه باقی می ماند

همه‌گیری ادامه‌دار بیماری کرونا تقریبا هر جنبه‌ای از زندگی روزانه‌مان را دستخوش تغییر قرار داده است. از چگونگی و مکان کار کردن‌مان گرفته تا نحوه‌ی برقراری ارتباط با اعضای خانواده و دوستان، زندگی در ۲۰۲۰ آن‌طور نبود که هیچ‌یک از آدم‌ها بتواند پیش‌بینی‌اش کند. با این‌که بسیاری از این تغییرات موقتی هستند، برخی از آن‌ها مسلما مدت‌های طولانی پس از فروکش کردن این ویروس در زندگی‌مان باقی می‌مانند. در این مقاله، به ۴ تغییر کسب و کارها در دوران کرونا که برای همیشه باقی می ماند اشاره می‌کنیم. تا انتهای این مقاله با سایت بازده همراه باشید تا بدانید به عنوان یک صاحب کسب و کار، مشتری، یا یک کارآفرین مشتاق چه انتظاراتی از آینده داشته باشید.

۱. فرصت‌های بیش‌تر برای دورکاری

با توجه به این‌که بیش از نیمی از نیروی کار در سطح جهان به خاطر همه‌گیری کووید ۱۹ مجبور به دورکاری شده‌اند، نباید جای تعجب باشد که دفاتر کار خانگی در ۲۰۲۰ و سال‌های بعد از آن به یک پدیده‌ی رایج تبدیل شوند.

دورکاری، علاوه بر فواید سلامتی و ایمنی‌اش در شرایط حاضر، مزایای فراوان دیگری نیز به همراه دارد که شاید پس از پایان همه‌گیری نیز هم‌چنان باقی بمانند. بر اساس برخی آمار جمع‌آوری شده، چند دلیل عمده برای آن‌که زندگی دورکاری برای کارمندان و کارفرمایان فواید زیادی به همراه دارد، از قرار زیر هستند:

الف. ۸۳ درصد از کارگران معتقدند، وجود فرصت‌های بیش‌تر برای دورکاری باعث می‌شود به آدم‌های شادتری در حرفه‌ی خود تبدیل شوند.
ب. ۷۲ درصد از افراد متخصص در زمینه‌ی استخدام و کاریابی معتقدند، اهمیت انعطاف‌پذیری دورکاری بیش از پیش در فرایند استخدام آشکار می‌شود.
پ. به گفته‌ی ۷۷ درصد از کارمندان دورکار، بهره‌وری آن‌ها هنگام کار در خانه بیش‌تر می‌شود.
ت. کسب و کار‌ها به طور سالانه در ازای هر کارمند دورکار نیمه‌‌وقت‌شان حدود ۱۱،۰۰۰ دلار صرفه‌جویی می‌کنند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، دورکاری فواید بسیاری برای کارمندان و کارفرمایان به همراه دارد – از صرفه‌جویی در پول و زمان رفت‌وآمد تا افزایش بهره‌وری و میزان حفظ کارمندان. با توجه به این‌که نیروی کار هم‌چنان سبک دورکاری را حفظ کرده است، به نظر می‌رسد کسب و کار‌ها حتی مدت‌ها پس از پایان بحران کرونا نیز از ادامه‌ی دورکاری استقبال کنند. با وجود این، صاحبان کسب و کار یا افراد تصمیم‌گیرنده هنگام ارزیابی گزینه‌های‌شان، همیشه باید تصویر کاملی از آینده در پیش روی خود داشته باشند.

۲. چالش‌های بیش‌تر برای دورکاری

دورکاری می‌تواند گزینه‌ی ارزشمندی برای بسیاری از محیط‌های کاری باشد، ولی تغییر شرایط کاری به یک مدل دورکاری همیشه نیز آسان و خالی از مشکل نیست. در حقیقت، این کار می‌تواند چالش‌های بسیاری را برای کسب و کار‌ها و نیروی کارشان به همراه داشته باشد. با بررسی تاثیرات کووید ۱۹ بر دنیای کسب و کار، به برخی از جنبه‌های چالش‌برانگیزی دورکاری پی می‌بریم؛ از جمله

الف. قطع اتصال میان همکاران و فرهنگ سازمانی
ب. کاهش حس ارتباط و همکاری میان افراد
پ. منزوی شدن کارمندان
ت. خستگی و فرسودگی
ث. وجود عوامل مختل کننده / منحرف کننده در خانه
ج. مشکلات فناوری و امکانات

چه اعضای گروه‌تان در دفتر کار کنند، چه در خانه‌ی خودشان، به احتمال زیاد با چالش‌هایی در شرایط کاری‌تان مواجه خواهید بود. با این‌که دورکاری شاید کمی عجیب و متفاوت به نظر برسد، باید به خاطر بسپارید راه‌حل‌هایی برای کمک به وضعیت کنونی‌تان وجود دارند.

به منظور کمک به تلاش‌های‌تان جهت دستیابی به بهترین راه‌حل‌ها برای چالش‌های پیش رو، چند ایده‌ی خلاقانه برای‌تان جمع‌آوری کرده‌ایم. بهتر است نگاهی به این ایده‌ها بیندازیم:

الف. به منظور بازیابی روابط و همکاری میان اعضای گروه، لازم است از پیام‌رسانی، مدیریت پروژه، و ابزارهای ارتباط ویدئویی بهره‌ ببرید. این روش‌ها با حفظ و تقویت روابط کاری کمک می‌کنند و هماهنگ کردن اعضای گروه را با یکدیگر تسهیل می‌سازند.

رپورتاژ

ب. جهت پیشگیری از منزوی شدن اعضای گروه‌تان، آن‌ها را از طریق برگزاری جلسات ملاقات ماهانه دور یکدیگر جمع کنید – چه با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، چه از طریق تماس‌های ویدئویی. برای آن‌ها کمک هزینه‌های خوراکی و نوشیدنی بفرستید و اوقات خوشی را برای‌شان ایجاد کنید – ترجیحا از طریق گفتگوهای مجازی غیر کاری.

پ. برای پیشگیری از فرسودگی و خستگی اعضای گروه، آن‌ها را به ایجاد یک تعادل سالم میان کار و زندگی ترغیب کنید. دائما از آن‌ها انتظار نداشته باشید در ساعات غیر کاری نیز فعال باشند، و بر حسب نیاز به آن‌ها مرخصی استعلاجی یا استحقاقی بدهید.

حتما این توصیه‌‌ها را رعایت کنید تا بتوانید تاثیرات کووید را بر محیط کاری‌تان، چه در ۲۰۲۱ و چه در سال‌های بعد، تحت کنترل در بیاورید.

۳. لزوم سازگاری با فناوری

از آن‌جا که بیش‌تر جنبه‌های زندگی‌مان، از جمله کار و روابط اجتماعی، به خانه منتقل شده‌اند، مجبور هستیم با سرعت بیش‌تری نسبت به گذشته، خودمان را با فناوری سازگار کنیم. چه معلمی باشید که مجبور شده‌اید کلاس‌های‌تان را به صورت مجازی برگزار کنید، چه یک کارمند دورکار، یا حتی خانه‌داری باشید که مجبور هستید بدون خروج از خانه، مایحتاج‌تان را به صورت آنلاین بخرید، باید بپذیرید که فناوری به بخش بزرگی از زندگی‌تان تبدیل شده است و از این پس، در آینده‌ی پیش روی‌تان کسب و کار‌ها به همین منوال اداره خواهند شد.

شما به عنوان یک کارآفرین، از این پس باید تلاش کنید (البته اگر هنوز تلاش نکرده‌ باشید) به دنبال راه‌هایی برای سازگار کردن نحوه‌ی ارائه‌ی خدمات‌تان با نیازهای کاربران آنلاین بگردید. اگر مدیر املاک یا صاحب‌خانه هستید، به جای نشان دادن خانه به صورت حضوری به مشتری باید روش‌های مجازی بازدید خانه استفاده کنید. از این طریق، می‌توانید فاصله‌گذاری اجتماعی و نکات ایمنی توصیه شده را توسط مسئولان بهداشت برای مشتریان‌تان رعایت کنید. یا اگر صاحب یک رستوران هستید، می‌توانید با یک شرکت حمل و نقل قرارداد ببندید تا سفارش‌های مشتریان را به خوبی جلوی درب منازل‌شان به آن‌ها تحویل بدهد. مهم نیست نوع کسب و کار‌تان چیست، از این پس دائما شاهد تغییرات و پیشرفت‌های بیش‌تری در فناوری خواهید بود و باید نحوه‌ی اجرای کسب و کار‌تان را اصلاح کنید.

نکته‌ی دیگری که باید درباره‌ی فناوری به آن توجه کنید، این است که هر چه اتکای‌مان به آن بیش‌تر می‌شود، باید مسائل امنیتی بیش‌تری را رعایت کنیم. با افزایش روزافزون ارائه‌ی خدمات کسب و کار‌ها به صورت آنلاین، به منظور حفظ امنیت اطلاعات شخصی‌مان باید روش‌های امنیتی جدی‌تر را به کار بگیریم. اگر صاحب یک کسب و کار هستید، باید درباره‌ی نحوه‌ی تقویت امکانات امنیتی در فضای کسب و کاری‌تان شروع به تحقیق و بررسی کنید.

۴. اهمیت بیش از پیش برنامه‌ریزی برای مدیریت بحران

اگر همه‌ی ما فقط یک درس از اتفاقات ۲۰۲۰ آموخته باشیم، احتمالا لزوم حفظ آمادگی و برنامه‌ریزی برای مدیریت بحران باشد. با این‌که عده‌ی اندکی توانسته بودند بروز چنین بحرانی را پیش‌بینی کنند، آن‌هایی که پیش‌تر برای مدیریت بحران برنامه‌ریزی کرده بودند، توانستند با سربلندی از این مرحله عبور کنند. بسته به نوع شغل و گستردگی کسب و کارتان، برنامه‌ریزی فاجعه یا مدیریت بحران می‌تواند شامل موارد مختلفی باشد.

برخی از برنامه‌ریزی‌های اساسی که باید مد نظر قرار دهید، عبارت هستند از:

الف. بودجه‌ی اضطراری و تشریح دارایی‌های صندوق اضطراری
ب. نحوه‌ی تغییر روش‌های عملیاتی استاندارد در صورت بروز فاجعه
پ. تعیین تکلیف وضعیت اموال و املاک‌تان در صورت به خطر افتادن سلامتی شما

جمع‌بندی

چه صاحب یک کسب و کار باشید، چه یک کارآفرین مشتاق یا هر چیزی بین این‌ها، احتمالا درس‌های فراوانی از اتفاقات ۲۰۲۰ آموخته‌اید. با توجه به این‌که تاثیرات بیماری کرونا هم‌چنان در زندگی روزانه‌مان ادامه دارند، باید تاثیرات این بیماری را در آینده‌ی کسب و کار‌تان نیز بررسی کنید. از کار کردن به صورت دورکاری و استفاده از فناوری گرفته تا برنامه‌ریزی برای مدیریت بحران و حفظ آمادگی، باید بپذیریم که کووید ۱۹ تغییراتی را در دنیای کسب و کاری ایجاد کرده است که احتمالا برای همیشه باقی خواهند ماند.

 

منبع europeanbusinessreview
نوشته‌های مرتبط