6 گام برای پیدا کردن بهترین شغل که عاشقش هستید

تفاوت میان پیدا کردن یک شغل و پیدا کردن بهترین شغل معمولا فقط در استفاده از یک استراتژی مشخص است. شناسایی میزان هماهنگی میان خواسته‌های درونی، اهداف، و نیازهای شخصی‌تان با یک فرصت شغلی خاص، آن‌چنان کار آسانی نیست. ولی وقتی به دنبال شغلی می‌گردید که از هر نظر مناسب‌تان باشد، مطرح کردن این عوامل بسیار ضروری و مهم است. در این مقاله، به‌روزترین اطلاعات و راهنمایی‌ها را برای پیدا کردن بهترین شغل که عاشق‌اش هستید، در اختیارتان می‌گذاریم.

چگونه شغل مناسب خودتان را پیدا کنید

در ادامه، به برخی نکات برای کمک به شناسایی مناسب‌ترین مشاغل برای شما اشاره می‌کنیم:

۱. ببینید از یک کار چه می‌خواهید

در شروع جستجو برای شغل مورد نظر، کمی زمان صرف کنید و به این فکر کنید چه عاملی باعث شده است دنبال کار بگردید. آیا شغلی را آن‌قدر دوست دارید که بخواهید آن را برای کارفرمایان مختلف انجام دهید؟ آیا می‌خواهید مسیر شغلی‌تان را تغییر دهید؟ آیا برای نخستین بار وارد بازار شغلی شده‌اید؟‌ آیا مدتی بیکار بوده‌اید و اکنون به دنبال کار می‌گردید؟‌

هر کدام از این موقعیت‌ها نیازمند روش‌های متفاوتی برای محدود کردن تعداد شغل‌هایی هستند که به دنبال‌شان می‌گردید.

۲. درباره عناوین شغلی و شرح وظایف‌شان تحقیق کنید

منابع آنلاین فراوانی وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توانید درباره‌ی گزینه‌های شغلی‌تان تحقیق کنید. برای رسیدن به درک بهتری از صلاحیت‌های و مهارت‌های مورد نیاز برای یک نقش خاص می‌توانید عناوین شغلی مختلفی را بررسی کنید. هم‌چنین، برخی آمار و گزارش‌های دولتی نیز اطلاعات به‌روزی درباره‌ي مجموعه‌ی جامعی از مشاغل در اختیارتان می‌گذارند.

۳. میزان دستمزدها را نیز بررسی کنید

با کمی تحقیق در اینترنت یا از طریق تماس مستقیم با کارفرما یا پرس‌وجو از آشنایان می‌توانید حد معمول دستمزد و حقوق یک شغل خاص را در مناطق مختلف به دست بیاورید. آگاهی از محدوده‌ی دستمزدها در شهرهای مختلف و کارفرمایان مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است.

۴. ضروریات زندگی‌تان را شناسایی کنید

یکی دیگر از روش‌های پیدا کردن مناسب‌ترین شغل‌ها این است که موارد ضروری و غیر قابل مذاکره‌تان و در مقابل، حوزه‌های انعطاف‌پذیرتر زندگی‌تان را شناسایی کنید. هر فردی لیست منحصر به فرد و متفاوتی دارد، ولی در ادامه، به چند نمونه از این عوامل اشاره می‌کنیم که می‌توانید مد نظر قرار دهید:

نمونه‌هایی از عوامل غیر قابل مذاکره

  • صنعت یا نظامی که می‌خواهید در آن کار کنید
  • میزان حداقل دستمزد و حقوقی که می‌توانید با آن زندگی کنید
  • مزایایی نظیر بیمه‌ی درمانی یا مرخصی با حقوق
  • موقعیت مکانی و زمان رفت و آمد

نمونه‌هایی از عوامل قابل مذاکره

رپورتاژ
  • عنوان شغلی (معاون، متخصص، یا هر نقش دیگری)
  • مزایای اضافی نظیر توانایی کار در خانه
  • کار کردن در یک کسب و کار کوچک یا یک شرکت بزرگ
  • میزان سفر در حین کار

تصمیم‌گیری در مورد این‌که کدام عوامل برای‌تان قابل مذاکره و کدام‌یک غیر قابل مذاکره هستند، در پیشروی در فرایند جستجوی کار با اعتماد به نفس بیش‌تر کمک‌تان می‌کند.

۵. روش‌های مختلفی را برای جستجو امتحان کنید

بهترین روش برای آن‌که به مشاغل در دسترس‌تان به خوبی پی ببرید، این است که روش‌های مختلفی را برای جستجو امتحان کنید. هر چه بیش‌تر جستجو کنید، بهتر می‌توانید مشاغل مورد علاقه و مشاغل نامناسب را برای خود پیدا کنید.

اگر دقیقا نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید، بهتر است ابتدا عبارات عمومی‌تر را جستجو، و به تدریج جستجوهای‌تان را تخصصی‌تر کنید.

برای مثال:

ابتدا عبارت “‌پشتیبانی مشتریان‌”‌ در رشت، گیلان را جستجو کنید.
نتیجه: ممکن است صدها مطلب و آگهی استخدام را درباره‌ی عبارت مورد نظر پیدا کنید.

سپس، عبارت “‌متخصص پشتیبانی مشتریان‌”‌ در رشت، گیلان را جستجو کنید.
نتیجه: مجموع مطالب و آگهی‌های استخدام یافت شده ممکن است به چند ده مورد کاهش یابد.

در نتایج یافت شده، ممکن است عناوین خاصی نظرتان را جلب کنند. اکنون می‌توانید جستجوهای جدیدی را بر مبنای آن‌ها شروع کنید. اگر نتایج جستجوی عناوین خاص نظرتان را جلب کردند، می‌توانید فقط بر جستجوی آن‌ها تمرکز کنید و تعدادشان را محدود و محدودتر کنید.

هم‌چنین، می‌توانید بهترین موارد را برای خود ذخیره کنید و سپس، جزییات آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید تا به بهترین مورد یا موارد دست یابید.

۶. انتخاب‌های‌تان را به خوبی بررسی کنید

وقتی شغل‌های مورد نظرتان را پیدا کردید، فقط به ارسال رزومه یا درخواست‌تان اکتفا نکنید. بلکه پا از این هم فراتر بگذارید. از روابط‌تان در لینکدین، فیس بوک، توییتر، و سایر رسانه‌های اجتماعی است کنید و ببینید آیا کسی را می‌شناسید که در شرکت / شرکت‌های مورد نظرتان سابقه‌ی کار داشته باشد. از آن‌ها درباره‌ی اطلاعات و چیزهای مختلف درباره‌ی شرکت، و به طور کلی، درباره‌ي شغل مورد نظرتان سوالاتی بپرسید.

هم‌چنین، این افراد شاید بتوانند به عنوان معرف‌تان در شرکت مورد نظر عمل کنند و شانس‌تان را برای رسیدن به این شغل افزایش دهند. صفحه‌ی لینکدین و سایر صفحات‌ شرکت را در رسانه‌های اجتماعی بررسی کنید تا بتوانید اطلاعات بیش‌تری در مورد آن پیدا کنید.

هم‌چنین، شاید شغل مورد نظر برای‌تان مناسب به نظر برسد، ولی آیا واقعا می‌خواهید برای یک شرکت خاص کار کنید؟ آیا فرهنگ سازمانی این شرکت برای این مرحله از زندگی حرفه‌ای‌تان مناسب است یا خیر؟‌ آیا فضای شرکت بیش از حد رسمی – یا بیش از حد صمیمی است؟ ساختار شرکت چگونه است؟ آیا فرصت‌هایی برای پیشرفت در این شرکت وجود دارد؟ برنامه‌ی زمانی و کاری شرکت چگونه است؟ آیا انعطاف‌پذیر است؟ آیا تعداد ساعات کاری شرکت با شرایط‌تان در زندگی شخصی هماهنگ است یا خیر؟

کمی وقت صرف کنید و درباره‌ی نظرات و بازخوردهایی که کارمندان شرکت درباره‌ی آن در فضای مجازی نوشته‌اند، تحقیق کنید. اگر به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اید، از بخش خدمات حرفه‌ و مشاغل دانشگاه‌تان بپرسید آیا در شبکه‌ی فارغ‌التحصیلان، افرادی برای این شرکت کار می‌کنند یا خیر.

اگر تمام فرایند کاریابی را نیز به درستی طی کنید، باز هم ممکن است شرکتی که نهایتا در آن استخدام می‌شوید، از هر لحاظ دلخواه‌تان نباشد. با وجود این، اگر هر گام را در فرایند جستجوی شغلی با دقت بردارید و پیش از پذیرش تمام شرایط مسئول گزینش شرکت، وقت کافی را برای بررسی تمام موارد شغلی صرف کنید، حتما شانس‌تان را برای رسیدن به بهترین شغل افزایش خواهید داد.

نوشته‌های مرتبط