هم وابستگی چیست: 5 نشانه که در یک رابطه هم وابسته هستیم

هم وابستگی چیست ؟ روابط موفق و بادوام بر پایه‌ی اعتماد، درک ، محبت، حمایت و ارتباط شفاف دو طرفه ساخته می‌شوند. اما گاهی ممکن است متوجه‌ شوید در رابطه‌ای قرار دارید که در بسیاری از این زمینه‌های مهم کمبود و مشکل دارد. در واقع، حتی ممکن است متوجه نباشید بخشی از یک رابطه هم وابسته ناکارآمد و زیان‌آور هستید که در آن ارتباط و پیوند دو سویه‌ای با شریک عشقی‌تان ندارید.

رابطه هم وابسته چیست؟

به قطعی ترین روایت، رابطه هم وابسته رابطه ای است که در آن دو نفر به یکدیگر اتکا می‌کنند تا خودشان را کامل سازند، و عموما فارغ از خودباوری، استقلال و / یا استغناء نفس هستند. در واقع، زوجی که رابطه‌ی هم وابسته دارند اغلب به یکدیگر وابسته می‌شوند تا جایی که این رابطه به لحاظ عاطفی، ذهنی و فیزیکی برای‌شان مضر، ناسالم و نا امن می‌شود.

نشانه‌های هشدار دهنده یک رابطه هم وابسته

به منظور تعیین اینکه آیا در رابطه‌ای هم وابسته با شریک عشقی‌تان هستید، مهم است نشانه‌های روشن و قطعی روابط هم وابسته را درک کنید. و از آن به بعد، می‌توانید اقداماتی برای حل مشکلات و موانع موجود بر سر راه انجام دهید که برای هر دو شما و شریک عشقی‌تان مفید خواهد بود.

۱. زندگی‌تان حول محور شریک عشقی‌تان می‌گردد

اگر وجودتان در این خلاصه شده است که ارزش زندگی‌تان به طور کامل به شریک عشقی‌تان بستگی دارد، پس شما در یک رابطه‌ی هم وابسته  هستید. به عنوان مثال اگر متوجه شدید سطح شادمانی‌تان به طور کل به معشوق‌تان و حضورش در زندگی‌تان بستگی دارد، پس رابطه‌تان از سالم بودن فاصله گرفته است. با آنکه شریک عشقی‌تان باید قطعا برای شما شادمانی و شعف به همراه بیاورد، اما نباید تنها منبع رضایتمندی شما در زندگی باشد.

جفت شما باید هم‌دوش‌تان باشد، نه کامل کننده‌ی شما.

نشانه های عاشق شدن: ۱۳ نشانه علمی که ثابت میکند دل باخته‌اید!

۲. رابطه‌ متعادل نیست

در یک رابطه‌ی سالم، شما و شریک عشقی‌تان باید هر دو برابر باشید. نباید از آن نوع روابطی باشد که در آن شما مجبور باشید مثل یک والد، خدمتکار یا کودک رفتار کنید. رابطه‌ای که شما با شریک عشقی‌تان دارید باید از نوعی باشد که هر دو شما افرادی باشید که قادر است مقدار مشخصی (احساس، عاطفه، محبت) بدهد و بگیرد.

رپورتاژ

اما، اگر شما تمام وظایف مراقبت و پرستاری را انجام بدهید و شریک‌تان به نحوی رفتار کند که انگار شما ضعیف و درمانده هستید، این نوع رابطه‌ی نامتوازن در واقع برای‌ شما، شریک‌تان و رابطه‌ای که دارید مضر خواهد بود.

۳. بر روی رفتارهای بد همدیگر چشم می‌پوشید

در بسیاری از روابط هم وابسته، غیر معمول نیست که متوجه شوید یکی از طرف‌ها نقش یک توانمندساز را ایفا می‌کند. به عنوان مثال، اگر کارهای مخرب شریک عشقی‌تان را نادیده می‌گیرید، حتی وقتی می‌دانید رفتارش واقعا به او یا شما ضرر می‌زند، پس شما درگیر یک رابطه‌ی خطرناک هم وابسته هستید. یادتان باشد، اگر بر سر اصول اخلاقی، ارزش‌ها و معیارهای زندگی‌تان مصالحه کنید تا شریک عشقی‌تان خشنود شود، پس رابطه‌تان در سطوح مختلف بسیاری در معرض خطر قرار دارد.

۴. سلامت عاطفی و جسمی‌تان در خطر است

اگر احساس می‌کنید در رابطه‌ای هستید که زجر می‌کشید، توهین می‌شنوید یا به لحاظ ذهنی، عاطفی و/یا فیزیکی از شما سوء استفاده می‌شود، زمان آن رسیده است که از این رابطه‌ی خطرناک فورا خودتان را خارج کنید. اگر به ماندن در رابطه با شریک عشقی‌تان ادامه بدهید حتی وقتی نیازها، امنیت، و ارزش ذاتی‌تان مورد لطمه و توهین قرار می‌گیرند، پس در تله‌ی رابطه‌ی هم وابسته گیر افتاده‌اید.

رابطه سلفی گرفتن با اختلالات روانی توسط پژوهش های علمی تایید شد

۵. احساس می‌کنید گرفتار شده‌اید

اگر در رابطه‌ای هم وابسته باشید، ممکن است احساس کنید انگار نمی‌توانید هرگز شریک عشقی‌تان را ترک کنید. ممکن است آنقدر به او وابستگی عاطفی، معنوی، فیزیکی، و حتی پولی پیدا کرده باشید که خودتان را متقاعد کرده باشید از دست دادن این شخص تمام معنی زندگی‌تان را نابود می‌کند. اما مهم است بدانید و درک کنید هیچ شخصی یا رابطه‌ای نباید تنها منبع رضایتمندی شما در زندگی باشد، و اگر احساس می‌کنید گرفتار شده‌اید، این نشانه‌ی آن است که رابطه‌تان مانع خوشبختی واقعی شما شده است و خواهد شد.

چگونه یک رابطه هم وابسته را بهبود ببخشیم یا ترک کنیم

در بعضی موارد، این امکان وجود دارد که با شریک عشقی‌تان بمانید و شرایط حاکم بر رابطه‌ی هم وابسته‌تان را تغییر دهید. یکی از اقدامات ممکن آن است که به دنبال سرگرمی‌ها، علائق، و فعالیت‌های خارج از شریک عشقی‌تان باشید و و معنی و مفهوم زندگی را در اوقات فراغت دیگری بیابید که معشوق‌تان در آن دخالتی ندارد.

به علاوه، باید به دنبال آن نیز باشید که زمان بیشتری را با دوستان، خانواده و سایر آدم‌هایی که برای‌تان مهم هستند بگذرانید. اگر به دنبال سعادت و رضایت در سایر جنبه‌های زندگی‌تان باشید، احتمالا آن را خواهید یافت.

اما، ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که در آن رهایی از یک رابطه‌ی هم وابسته به معنی جدایی باشد. اگر شریک عشقی‌تان در گذشته از شما سوء استفاده کرده باشد و / یا از پذیرش کمک در رابطه با رفتار مخربش کاری سر باز بزند، در نتیجه شما مدیون سلامت، سعادت، و امنیت خود هستید که از این شخص فاصله بگیرید. به درون خود نگاه کنید، ارزش ذاتی‌تان را بشناسید و قدر این واقعیت را بدانید که قادر هستید کاملا و فقط به خودتان وابسته باشید.

نوشته‌های مرتبط