8 راهکار که چگونه در مصاحبه شغلی مجازی موفق شویم

با این‌که کووید ۱۹ مجبورمان کرده است به مصاحبه شغلی مجازی رو بیاوریم، به نظر نمی‌رسد پس از پایان همه‌گیری، این نوع مصاحبه محبوبیت‌اش را بین کارفرمایان از دست بدهد. انجام مصاحبه‌ مجازی به دلایلی از قبیل کارآمدتر بودن فرایند مصاحبه، آسان‌تر بودن انجام برنامه‌ریزی زمانی، صرفه‌‌جویی در هزینه‌ها، و امکان انجام مصاحبه با تعداد بیش‌تری از متقاضیان، برای کارفرمایان راحت‌تر است. در این مقاله، بهترین راه‌ها را برای رسیدن به موفقیت در مصاحبه شغلی مجازی پیش روی‌تان مرور خواهیم کرد.

مصاحبه شغلی مجازی چیست؟

مصاحبه مجازی مصاحبه‌ای است که از راه دور انجام می‌شود؛ گاهی اوقات از طریق تلفن، ولی غالبا با استفاده از فناوری‌هایی مانند کنفرانس ویدیویی و سایر پلتفرم‌های ارتباط آنلاین. در طول مدتی که بسیاری از مراجع و سازمان‌های پزشکی دولتی و بین‌المللی رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را به آدم‌ها توصیه می‌کنند، یادگیری نحوه‌ی انجام یک مصاحبه‌ی مجازی بی‌عیب‌ونقص برای کارمندان بخش منابع انسانی و هم‌چنین، متقاضیان کار بسیار ضروری است. مصاحبه‌های مجازی غالبا مثل مصاحبه‌های حضوری برگزار می‌شوند. با وجود این، ارتباط مجازی به دلیل محدودیت در توانایی خواندن زبان بدن و حالات چهره، نیازمند ملاحظات و سازگاری‌های خاصی است.

آماده‌سازی برای مصاحبه شغلی جهت کاهش تاثیرات منفی کووید ۱۹ بر زندگی‌تان

اگر در حال جستجوی یک شغل جدید هستید، احتمالا از شما خواسته ‌می‌شود مصاحبه مجازی انجام دهید. در ادامه، به چند مورد جهت آماده‌سازی‌تان برای رسیدن به موفقیت اشاره می‌کنیم:

۱. امکانات‌تان را از پیش آزمایش کنید

انجام مصاحبه شغلی مجازی نیازمند ابزارهایی نظیر یک رایانه به همراه دوربین و میکروفون، یک برنامه‌ي نرم‌افزاری (نظیر گوگل هنگ‌اوتس یا زوم) و اتصال مطمئن به اینترنت است. دست‌کم روز قبل از انجام مصاحبه مجازی، تمام این فناوری‌ها را بررسی کنید و از درست کار کردن‌شان و امکان برقراری ارتباط موثر مطمئن شوید؛ یعنی باید مطمئن باشید که رایانه‌ی سالم به همراه ویژگی‌های فنی لازم برای انجام مصاحبه مجازی در اختیار دارید، نرم‌افزار ضروری برای این کار را دانلود و نصب کرده‌اید، و اتصال اینترنت‌تان به حد کافی قوی است که در طول مصاحبه قطع نمی‌شود و ویدئوی باکیفیتی را ارسال و دریافت می‌کند.

۱۵ یا ۳۰ دقیقه قبل از شروع مصاحبه، باز هم اتصال اینترنت‌تان را بررسی کنید و وارد نرم‌افزار ویدئویی یا تلفنی مورد نظر نماینده‌ی منابع انسانی یا مسئول گزینش شرکت شوید. میکروفون و دوربین را روشن کنید، و مطمئن شوید همه چیز برای انجام یک گفتگوی بی‌عیب‌ونقص آماده است.

۲. لباس رسمی و حرفه‌ای بپوشید

برای انجام مصاحبه شغلی مجازی ، باید به همان شکلی لباس بپوشید که انگار می‌‌خواهید در یک مصاحبه‌ حضوری شرکت کنید. انجام این کار نه تنها نشان می‌دهد شما یک فرد حرفه‌ای هستید و برای این فرصت شغلی ارزش و احترام قائلید، بلکه هم‌چنین، شما را فردی آماده و با اعتماد به نفس نشان خواهد داد. وقتی مصاحبه شغلی مجازی از یک مکان دور از محل کار، نظیر خانه‌تان انجام می‌شود، باید انتظار داشته باشید این جلسه به اندازه‌ی جلسه‌ای که داخل دفتر کار برگزار می‌شود،‌ رسمیت دارد – اگر از این مسئله مطمئن نیستید، باز هم بهتر است یک لباس مناسب برای محیط کار به تن داشته باشید. مثلا لباس مناسب ولی نه چندان رسمی برای زنان و مردان در مصاحبه مجازی می‌تواند شامل یک پیراهن دکمه‌دار به همراه کت و شلوار اسپرت باشد.

۳. از پیش آماده شوید

در این نوع مصاحبه، درست مثل هر نوع مصاحبه‌ شغلی دیگر، اگر از قبل، وقت کافی برای آماده‌سازی خود اختصاص دهید، بهترین نتایج را به دست خواهید آورد. این‌که شما پشت رایانه نشسته‌اید دلیل نمی‌شود فقط بر توانایی‌تان در جستجوی سریع پاسخ‌ها یا نگاه کردن به پاسخ‌های از قبل نوشته شده متکی باشید. باید خودتان را از قبل آماده کنید تا بتوانید به صورت طبیعی با فرد مصاحبه‌کننده گفتگو کنید – نه این‌که پس از هر سوال بخواهید در اینترنت جستجو کنید یا به وضوح از روی نوشته روخوانی کنید؛‌ این کارها غیرطبیعی و نامناسب به نظر می‌رسند.

کارفرمایان ممکن است فهرستی از پرسش‌هایی را که باید به آن‌ها پاسخ دهید، از قبل در اختیارتان بگذارند؛ این مسئله می‌تواند در تحقیقات‌تان را آسان‌تر کند. ولی غالبا، شما باید بدون آگاهی قبلی از پرسش‌ها، در جلسه‌ی مصاحبه به آن‌ها پاسخ دهید. در این صورت، برای انجام مصاحبه مجازی نیز باید به شیوه‌ی مصاحبه حضوری، خودتان را آماده کنید:

رپورتاژ
  • پاسخ‌هایی را برای پرسش‌های رایج در مصاحبه‌های شغلی از قبل برنامه‌ریزی کنید
  • درباره‌ی شرکت مورد نظرتان تحقیق کنید
  • شرح وظایف شغلی و صلاحیت‌های خودتان را به دقت بررسی کنید
  • نمونه‌هایی از تجربه‌ها و دستاوردهای مرتبط‌ خود را از قبل آماده کنید

۴. عواملی را که باعث پرت شدن حواس‌تان می‌شوند، محدود کنید

بهترین مکان برای انجام مصاحبه‌ مجازی در خانه‌تان یک اتاق ساکت با حداقل عواملی است که ممکن است حواس‌تان را پرت کنند. اتاقی تمیز با ظاهری حرفه‌ای انتخاب کنید تا فرد مصاحبه‌کننده بتواند توجه‌اش را به شما، نه به وسایل اطراف‌تان، معطوف کند. اگر داخل خانه‌تان اتاق کار رسمی ندارید، می‌توانید از یک اتاق خواب یا اتاق مهمان، میز آشپزخانه، با حتی فضای خالی یک انباری استفاده کنید. سعی کنید رایانه‌تان را روی میز یا یک سطح بلند و صاف قرار دهید، نه روی پای‌تان یا روی مبل.

با افراد خانواده یا هم‌اتاقی‌های‌تان درباره‌ی فضایی که می‌خواهید برای مصاحبه‌ی مجازی استفاده کنید، زمان دقیق شروع مصاحبه، و لزوم ساکت بودن فضای مورد نظر در طول مدت انجام مصاحبه صحبت کنید. به صورت محترمانه به آن‌ها بگویید در طول این مدت، لازم است خانه کاملا ساکت و دارای حداقل عوامل پرت‌کننده‌ی حواس باشد. در صورت امکان، در طول ساعات مهم کاری، حیوانات خانگی‌تان را در اتاقی مخصوص و به دور از محل انجام مصاحبه یا هر گونه کنفرانس ویدئویی دیگر، نگهداری کنید.

۵. به صورت حرفه‌ای از زبان بدن استفاده کنید

از آن‌جا که مصاحبه کردن از طریق تلفن یا ویدئو توانایی‌تان را در استفاده از زبان بدن برای برقراری ارتباط محدود می‌کند، لازم است به شیوه‌ای کاملا واضح و حرفه‌ای از زبان بدن استفاده کنید. برای مثال، اگر با یک پرسش غیرمنتظره مواجه شدید، اعتماد به نفس‌تان را حفظ کنید و با کمی حوصله، افکارتان را سامان دهید.

صاف بنشینید و مطمئن شوید دوربین به گونه‌ای نصب شده باشد که صورت‌تان دقیقا در وسط تصویر قرار بگیرد (فضای خالی بیش از اندازه در بالا یا پایین سرتان وجود نداشته باشد). در بیش‌تر مصاحبه‌ها، معمولا در آغاز و پایان جلسه‌ با مسئول گزینش دست می‌دهیم. این یکی از مهم‌ترین نشانه‌های زبان بدن است که به ایجاد یک رابطه کمک می‌کند. در عوض، راه دیگری برای شروع آشنایی و نشان دادن هیجان‌تان پیدا کنید؛ مثلا لبخند بزنید و با اعتماد به نفس با وی تماس چشمی برقرار کنید.

۶. رابطه‌ای گرم و صمیمی ایجاد کنید

ایجاد رابطه‌ صمیمی در هر رابطه‌ی کسب و کاری از اهمیت برخوردار است، زیرا ایجاد یک اتصال شخصی با فرد مصاحبه‌کننده، شما را از سایر متقاضیان جدا می‌کند. وقتی به صورت حضوری مصاحبه می‌کنید، اشتیاق، زبان بدن، دست دادن، و احوال‌پرسی‌ها همگی کمک‌تان می‌کنند اتصال سازنده‌ای با کارفرمای احتمالی‌تان ایجاد کنید.

وقتی به صورت مجازی ارتباط برقرار می‌کنید، هم‌چنان لازم است راه‌هایی را برای ایجاد رابطه‌ای گرم و صمیمی پیدا کنید. شما می‌توانید خود را برای صحبت‌هایی درباره‌ي علاقه‌مندی‌های مشترک، پرسیدن نظر فرد مصاحبه‌کننده درباره‌ی مصاحبه‌های مجازی، یا پیدا کردن یک موضوع خنثی برای افزایش سطح آشنایی‌تان با فرد مصاحبه‌کننده آماده کنید.

۷. خودتان باشید

وقتی به صورت مجازی مصاحبه می‌کنید، شاید شرایط برای‌تان کمی عجیب و غریب باشد، به راحتی نتوانید صحبت کنید، و به فرد مصاحبه‌کننده بگویید واقعا چه کسی هستید و چرا مناسب‌ترین متقاضی برای این شغل هستید. مسئولان گزینش می‌خواهند ببینند شما چگونه خودتان را ابراز می‌کنید تا متوجه شوند آیا مناسب شرکت‌شان هستید یا خیر. از ابزارهایی نظیر زبان بدن، حالات چهره، و روش‌های آماده‌سازی برای مصاحبه استفاده کنید تا بتوانید اعتماد به نفس‌تان را ثابت کنید و بگویید دارای ویژگی‌های شخصیتی مناسب این شغل هستید.

۸. وضعیت‌تان را پیگیری کنید

پس از انجام مصاحبه، در زمان مناسب، ایمیلی را جهت پیگیری وضعیت‌تان ارسال کنید. بهتر است بعد از گذشت ۲۴ ساعت از مصاحبه، ایمیلی را به فرد مصاحبه‌کننده بفرستید و در آن، به خاطر وقتی که در اختیارتان گذاشته شد تشکر کنید، و به وی بگویید آماده‌ی پاسخ‌گویی به پرسش‌های دیگر نیز هستید. برای به دست آوردن ایمیل فرد مصاحبه‌کننده می‌توانید با نماینده‌ی منابع انسانی یا مسئول گزینش شرکت تماس بگیرید.

نوشته‌های مرتبط