4 گام مهم برای تعیین اهداف دوره کارآموزی

“‌تعیین هدف‌”‌ یک روش عالی برای افزایش انگیزه در طول دوره کارآموزی است؛ با این کار می‌توانید تا حد امکان، در یک دوره‌ی زمانی کوتاه چیزهای زیادی یاد بگیرید. پیگیری اهداف و پیشرفت‌های‌تان می‌تواند در کسب مهارت‌هایی که برای شروع زندگی حرفه‌ای‌ به آن‌ها نیاز دارید، کمک‌تان کند؛ به این ترتیب، قادر خواهید بود تمام این مهارت‌ها را در رزومه‌تان به طور شفاف نشان دهید. در این مقاله، به این موضوعات اشاره خواهیم کرد: اهداف دوره کارآموزی چه هستند، برای ایجاد اهداف آموزشی در دوره‌ی کارآموزی چه گام‌های ضروری را باید بردارید، و چند مثال از اهداف کارآموزی.

اهداف دوره کارآموزی شما چه هستند؟

اهداف دوره کارآموزی همان مهارت‌ها و بینش‌هایی هستند که شما از طریق تجربه می‌خواهید به دست بیاورید. هنگامی که برای نخستین بار وارد مرحله‌ی کارآموزی می‌شوید، باید این اهداف را تعیین کنید؛ به این ترتیب، شما متوجه می‌شوید باید چه کارهایی را انجام بدهید و قطعا می‌توانید به طور فعال برای رسیدن به این اهداف تلاش کنید. شما می‌توانید به تنهایی درباره‌ي این اهداف تصمیم‌گیری کنید یا از سرپرست‌تان کمک بگیرید. این اهداف گواه و شواهدی را از هر آن‌چه یاد گرفته‌اید، به دست می‌دهند؛ بنابراین، هنگامی که به دنبال یک کار جدید می‌روید، می‌توانید از آن‌ها به نفع خود استفاده کنید.

چگونه برای خود اهداف کارآموزی تعیین کنیم

در ادامه، به ۴ گام برای ایجاد اهداف دوره کارآموزی اشاره می‌کنیم:‌

۱. علاقه‌مندی‌های‌تان را مشخص کنید

هنگامی که می‌خواهید نتایج دلخواه‌تان را از فرایند کارآموزی ارزیابی کنید، متوجه خواهید شد بیش‌تر در کدام حوزه‌ها به یادگیری بپردازید. برای مثال، اگر به یادگیری کاربرد اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای مورد استفاده‌ی شرکت‌ها در حوزه‌ی کاری‌تان علاقه‌مند هستید، باید هدفی را تعیین کنید که بر اساس آن، تا پایان دوره‌ی کارآموزی، مهارت‌های لازم را برای استفاده از برنامه‌های خاص مورد استفاده در شرکت مورد نظرتان به دست بیاورید. وقتی اهدافی را تعیین می‌کنید که مشتاق به تحقق‌شان هستید، انگیزه‌ی بیش‌تری برای رسیدن به آن‌ها خواهید داشت.

۲. به هدف کلی کارآموزی‌تان فکر کنید

وقتی یک دوره‌ی جدید کارآموزی را در یک شرکت شروع می‌کنید، با یادآوری هدف کلی‌تان از انجام کارآموزی، می‌توانید تمرکزتان را حفظ کنید. اگر برای دامپزشک شدن وارد دانشگاه شده‌اید، می‌توانید هدف کارآموزی‌تان را این‌گونه تعیین کنید: رسیدن به درک بهتری از محدوده‌ی مسئولیت‌های روزانه‌ی یک دامپزشک. وقتی دوره‌ی کارآموزی‌تان را در یک شرکت به پایان می‌رسانید، باید از برنامه‌های روزانه، وظایف عمومی، و هرگونه دوره‌های آموزشی اضافه‌ی لازم برای یک دامپزشک آگاه شوید. این آگاهی به شما امکان می‌دهد ببینید آیا هم‌چنان مسئله‌ای برای شفاف‌سازی وجود دارد یا خیر. هر چه مسائل‌تان را در دوره‌ی کارآموزی زودتر مطرح کنید، سریع‌تر به جواب خواهید رسید.

۳. اهدافی را تعیین کنید که قابل اندازه‌گیری باشند

نخستین گام برای ایجاد اهداف و مقاصد کارآموزی عبارت است از تعریف آن‌ها و ایجاد راه‌هایی برای اندازه‌گیری میزان پیشرفت‌تان. وقتی از اعداد خاصی برای اندازه‌گیری پیشرفت‌تان استفاده کنید، شانس‌تان برای تحقق اهداف‌تان بیش‌تر می‌شود. برای مثال، قرار است تا پایان دوره‌ی سه ماهه‌تان، ۱۰ ارائه‌ی مختلف به رئیس‌تان تحویل دهید. سپس قرار می‌گذارید هر کدام از ارائه‌های‌تان ۲۰ دقیقه طول بکشد؛ به این ترتیب، یک گام پیش‌تر می‌روید. این دو هدف را می‌توانید تا پایان دوره‌ی سه ماه‌تان پیگیری کنید.

جهت کسب اطمینان از تحقق هدف سه ماهه‌تان، ایجاد یک برنامه‌ی زمانی تا تکمیل این وظایف می‌تواند برای‌تان مفید باشد. برای آن‌که مطمئن شوید از عهده‌ی تمام ارائه‌ها بر می‌آیید، پیش خودتان قرار بگذارید هر شنبه یک ارائه به مدیرتان تحویل دهید. اگر این قرار شخصی را با سرپرستان نیز در میان بگذارید، دلیل دیگری برای پاسخگو بودن به وظیفه‌تان به دست خواهید آورد.

رپورتاژ

۴. اهداف‌تان را بنویسید

نوشتن اهداف کارآموزی‌تان یکی دیگر از گام‌های ضروری برای تحقق آن‌ها است. اگر اهداف‌تان را در مکانی قرار دهید که همیشه مقابل چشمان‌تان باشند، آن‌ها را فراموش نخواهید کرد. شما می‌توانید اهداف‌تان را روی برگه‌های یادداشت چسب‌دار یا تخته‌ی سفید در مقابل میز کارتان بنویسید و آن را همیشه برای خود مرور کنید. وقتی یکی از اهداف‌تان را محقق کردید، می‌توانید جلوی آن یک علامت تیک بزنید و سپس، تصمیم بگیرید بر کدام‌یک از سایر اهداف‌تان تمرکز کنید.

نمونه‌هایی از اهداف کارآموزی

در ادامه، به چند نمونه از اهداف و مقاصد کارآموزی در زمینه‌ی بازاریابی اشاره می‌کنیم:

یادگیری نحوه‌ی استفاده از ابزار بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی تا ۱۵ شهریور

این هدف شامل فهرستی از مواردی است که می‌خواهید یاد بگیرید و هم‌چنین، تاریخی است که باید تا آن زمان، به هدف رسیده باشید. این هدف عبارت است از افزایش سطح دانش‌تان در خصوص ابزار بازاریابی رسانه‌های اجتماعی؛ هم‌چنین، شما می‌توانید پیش خودتان قرار بگذارید تا ۱۵ شهریور هر آن‌چه را یاد گرفته‌اید، به یکی از همکاران‌تان ارائه دهید؛ به این ترتیب، شما یک قدم پیش‌تر خواهید رفت.

ملاقات با سعید در یک کافی‌شاپ در ۱ مهر برای گفتگو درباره‌ی نقش وی در شرکت

بسیاری از آدم‌ها برای مشاهده و پیروی از نحوه‌ی کارکرد افراد خاص وارد دوره‌ی کارآموزی می‌شوند. اگر به نحوه‌ی عملکرد نماینده‌ی فروش در شرکت بازاریابی که در آن مشغول به کارآموزی هستید، علاقه‌ی خاصی پیدا کرده‌اید، شما می‌توانید چنین هدفی را برای خود تعیین کنید: تا پیش از آن‌که دوره‌ي کارآموزی‌تان به پایان برسد، یک روز با وی قرار ملاقات بگذارید و درباره‌ی نقش، وظایف، و هرگونه توصیه‌ و مشاوره با وی گفتگو کنید.

تحویل پنج ارائه‌ی ۲۰ دقیقه درباره‌ی بازاریابی اینترنتی تا پایان دوره‌ی سه ماهه‌ی سوم

این هدف خاص کارآموزی شامل فهرستی است از تعداد ارائه‌هایی که باید تحویل دهید، طول مدت هر ارائه، و زمانی که باید آخرین ارائه را تحویل داده باشید. هم‌چنین، بر اساس این هدف، موضوعی که می‌خواهید درباره‌ي آن سخنرانی کنید نیز مشخص است؛ به این ترتیب، شما می‌توانید از هم‌اکنون درباره‌ی آن به مطالعه بپردازید و فرایند آماده‌سازی خود را برای ارائه‌ی مطالب‌تان آغاز کنید.

ارائه‌ی گزارش‌های هفتگی در جلسه‌ی کارکنان بخش در روزهای شنبه

این یک وظیفه‌ی کارآموزی رایج است؛ زیرا رئیس بخش می‌خواهد ببینید شما در هر هفته چه‌قدر از روند کاری شرکت را یاد گرفته‌اید. بهترین راه برای نشان دادن سطح یادگیری‌تان این است که اطلاعات‌تان را به صورت شفاهی برای دیگران بازگو کنید. این هدف به شما انگیزه می‌دهد تا در طول هفته به تمام مسائل دقت کنید و در روز اول هفته، چیزهایی را که یاد گرفته‌اید، برای دیگران بیان کنید.

وقتی برای خودتان هدف تعیین کنید، چیزهایی بیش‌تری از دوره‌ی کارآموزی یاد خواهید گرفت. نوشتن آن اهداف و فهرست کردن وظایف خاص با تعیین مهلت زمانی کمک‌تان می‌کنند تا تمرکز بیش‌تری به آن داشته باشید. در نهایت، شما می‌توانید دوره‌ی کارآموزی‌تان را با اعتماد به نفس بیش‌تر به پایان برسانید و با آمادگی کامل وارد فضای کار شوید.

نوشته‌های مرتبط