رازهای عملکرد تیمی خوب: 9 توصیه مهم برای رهبران کسب و کارها

تشکیل تیم و گروه دادن از اساسی‌ترین ویژگی‌های ماهیت بشری است. برای غارنشینان خیلی طول نکشید تا به فایده‌های کار گروهی پی ببرند. نسبتا آشکار شد که بیشتر احتمال دارد انسانِ تنها در یک دشت وسیع کشته و توسط درندگان خورده شود، اما یک گروه از انسان‌ها می‌توانستند چنان عمل کنند تا چیزی که خودش ذاتا شکارچی بود به طعمه‌ی انسان‌ها تبدیل شود. این اثر هم‌افزایی کار تیمی است. آنچه انجام دادنش به تنهایی سخت است با تلاش‌ گروهی اعضای تیم ممکن و میسر می‌شود. در ادامه با رازهای عملکرد تیمی خوب: 9 توصیه مهم برای رهبران کسب و کارها با ما همراه باشید.

یک تیم، در ساده‌ترین شکل آن، می‌تواند چنین تعریف شود: «گروهی از آدم‌ها که دور هم جمع می‌شوند، و همه در مسیر رسیدن به یک هدف مشترک تلاش می‌کنند.» اما این فقط تعریف پایه‌ای است. با استفاده از آن تعریف، هر گروهی از آدم‌ها را می‌توان تیم به حساب آورد. آدم‌های کسب و کاری هوشمند می‌دانند چطور یک تیم با عملکرد بالا درست کنند که بتواند در رقابت باعث برتری‌شان بشود.

تیمی با مدیریت ضعیف یا عملکرد پایین مشکلاتی که ایجاد می‌کند بسیار بیشتر از مشکلاتی است که حل می‌کند. از طرف دیگر، وقتی به درستی مدیریت شود، تیم دارای عملکرد بالا بهترین دارایی محسوب می‌شود که هر شرکتی می‌تواند داشته باشد:

– افزایش حس تعهد

تیم های دارای عملکرد بالا معمولا نسبت به تیم‌های استاندارد و معمول فارغ از معیاری که برای ارزشیابی‌شان استفاده می‌شود نتایج بهتری را به بار می‌آورند. کیفیت نتیجه، تعیین ضرب‌العجل، برنامه ریزی و ….

– تعریف دقیقی از نقش‌ها

تک تک اعضای تیم معمولا هم از اهداف تیم و هم نقش فردی آن‌ها در آن چارچوب درک بهتری دارند.

– ایجاد رقابت سالم

اینکه تک تک اعضای گروه و تیم دقیقا بدانند چطور کمک‌های آن بر موفقیت تیم تاثیر می‌گذارد باعث پیدایش حس تعهد به همکاران می‌شود که می‌تواند میزان کارایی و عملکرد را افزایش دهد.

– مهارت‌های مکمل

یک تیم دارای عملکرد بالا تشکیل می‌شود از اعضای مختلفی با تخصص‌های متفاوت. این امر باعث شکل گیری جلسه‌های طوفان فکری سازنده‌ای می‌شود که از طریق مشارکت یکدیگر به وجود می‌آید.

– اعتماد سازی

اعضای یک تیم دارای عملکرد بالا با اعضای تیم دیگر یک  یک اتکاء و وابستگی متقابل ایجاد می‌کنند. این وابستگی متقابل همان چیزی است که باعث اعتماد سازی در گروه می‌شود.

به عنوان یک مدیر، موفقیت یا شکست شما را با توانایی‌تان برای ایجاد و مدیریت یک تیم دارای عمکرد بالا می‌توان سنجید. بالاخره، در کسب و کار، همه‌ی ما به واسطه‌ی نتایجی که برای شرکت به ارمغان آورده‌ایم قضاوت می‌شویم .

اگر بتوانید تیم‌های با عملکرد بالایی تشکیل بدهید و آن‌ها را حفظ کنید، برای شرکت‌تان به یک مهره‌ی ارزشمند تبدیل می‌شوید. از این ۹ توصیه‌ برای رهبران برتر کسب و کارها و ایجاد تیم‌های با کارآمدی و عملکرد بالا بنویسید.

۱. هدفی روشن و مختصر داشته باشید

این کار باید در صدر (وبالاتر از همه) انجام شود. مدیریت ارشد اهداف و ارزش سازمانی را باید مقرر کند. این کار باید از طریق ایجاد بصیرت بیانیه‌ی ماموریت انجام شود تا اینکه اهداف اساسی سازمان برای همه عینی و روشن باشند.

با استفاده‌ از بیانیه‌ی ماموریت به عنوان یک چارچوب، سران دپارتمان‌ها می‌توانند اهداف روشنی را در قسمت‌های خوشان برای تیم‌ها تعیین کنند. به نوبه‌ی خود، مدیران، با استفاده از چارچوب منتقل شده از سوی سران دپارتمان می‌توانند برای تیم‌های‌شان هداف گذاری کنند.

با به کارگیری این رویکرد، همه از اهداف فردی‌شان، اهداف گروه‌شان و نحوه‌ی کمک آن اهداف به دستیابی به هدف کلی مقرر شده در بیانیه‌ی ماموریت آگاه خواهند شد.

۲. انحصاری کنید

رهبران کسب و کار موفق می‌دانند آدم‌ها در صورتی که کارشان به عنوان کاری خاص یا انحصاری دیده شود عملا سخت‌تر کار خواهند کرد. هر کسی دوست دارد عضوی از یک گروه نخبه‌ها و برگزیده‌ها باشد.

یک مدیر خوب می‌تواند فضای انحصاری خوبی را با استفاده از استانداردهای بسیار دقیق اجاره ، به وجود بیاورد.

تمام این چیزها برای ایجاد یک فضای انحصاری که آدم‌ها را تشویق می‌کند برای ورود دوباره به و حفظ موقعیت‌شان در گروه ایجاد کنند.

توصیه مهم برای رهبران کسب و کارها 3. ارزش‌یابی‌ها

این یک فرایند پیش رونده است. باید یک ایده‌ی خوب از مهارت‌های مورد نیاز پیش از آنکه حتی تیم تشکیل دهید داشته باشید. فقط وقتی درباره‌ی مهارت‌های مورد نیاز برای یک پروژه به خوبی درک داشته باشید باید شروع کنید به جمع کردن اعضای تیم‌تان.

وقتی از اعضای تیم نام نویسی به عمل آوردید، یادتان نرود همیشه عملکردشان را نظارت و ارزشیابی کنید تا از رعایت استاندارد و برآورده شدن اهداف اطمینان حاصل کنید.

۴ فشار بدهید اما فشار وارد نکنید

به عنوان رهبر یک تیم، لازم است که از یک الگو و نمونه پیروی کنید. هر کسی می‌تواند دستور بدهد و از کارکنان‌اش مطالباتی داشته باشد، اما اگر شما نیت‌تان رهبری کردن است، نشان دهنده‌ی درکی از مطالبات پروژه و همچنین وجاهت قانونی دادن به نقش‌تان به عنوان یک رهبر است.

آیا این مسئله‌ای در رابطه با در اختیار نداشتن منابع درست برای انجام آن شغل است؟ یک مشکل ارتباطی در داخل گروه، یا مسئله‌ای شخصی که باعث پرت شدن حواس می‌شود؟

مورد هر چه باشد، یک رهبر تیم خوب برای درک مشکل و سپس کمک به تسهیل یافتن راه حل وقت می‌گذارد. به تیم‌تان کمک کنید راه‌حل‌ها را با زیرکی پیدا کند به جای آنکه فقط خواهان رسیدن به نتیجه باشد.

۵. تصمیم گیری مشترک و گروهی را تقویت کنید

رپورتاژ

رعایت همین یک قاعده‌ی پیش رو می‌تواند موقع مواجه شدن با شکست و افول کمی از سردردهای شما بکاهد .

با برگزاری جلسات معمول تیمی شروع کنید و درباره‌ی موفقیت کلی تیم و همچنین موفقیت اعضای فردی تیم بحث کنید. وقتی درست انجام شود، این جلسه‌ها می‌توانند احتمال بروز مشکلات بالقوه‌‌ در حوزه‌های بخصوصی را برجسته کنند و مورد تاکید قرارد دهند. یادتان باشد که هر عمل فردی در درون گروه می‌تواند بر عملکرد سایر اشخاص نیز تاثیر بگذارد و پیدا کردن و شناسایی تضادها و درگیری‌های بالقوه خودش یک هدف است!

حالا، پس از ذکر نکته‌های فوق، باید بگوییم همیشه زمان‌هایی وجود دارند که اتخاذ تصمیم مشترک ممکن یا عملی نیست. در چنین مواردی، رهبر تیم باید تصمیم بگیرد و به پیش براند.

۶. یک فضای «باز» ایجاد کنید

هیچ چیز بیش از یک محیط «بسته» جلوی موفقیت و پیشرفت را نمی‌گیرد. هر سازمانی به قواعد و رهنمودهایی برای عملکردتان نیاز دارید، اما این‌ها نباید آنقدر سنگین و طاقت فرسا باشند که خلاقیت را خفه کنند.

اعضای تیم بر عملکرد شما باید در ابراز وجود خود بدون انتقاد شدن احساس امنیت کند. این به ویژه در رابطه با قرارها و جلسات طوفان فکر صحت دارد. این‌ها زمان‌هایی هستند که ایده‌های وحشی «خارج از چارچوب» را باید تشویق کرد. به این ترتیب است که می‌توانید ابتکار و نوآوری را تشویق و ترویج کنید.

۷. افراد دارای بالاترین عملکرد را شناسایی کنید

در هر تیم یا گروهی، بهره‌وری را می‌توان اندازه گرفت و یک سطح بهره‌وری متوسط یا معمول را تعیین کرد.

طبق تعریف، نیمی از تیم زیر حد متوسط و نیمی دیگر بیشتر از حد متوسط کار خواهند کرد. وقتی بالاترین ۱۰٪، ۲۰٪، یا ۳۰٪ به طور عمومی شناسایی می‌شود، باعث می‌شود بقیه نیز برای دستیابی به نتایج بیشتر تلاش کنند.

۸. از تله‌ی «بازی مجموع-صفر» اجتناب کنید

بازی مجموع-صفر به این معنی است که برای برنده شدن یک نفر، شخص دیگری باید بازنده شود. این دقیقا خلاف چیزی است که در یک تیم دارای عملکرد عالی و بالا به دنبالش هستیم.

در یک بازی مجموع-صفر، موفقیت افراد بر موفقیت گروه ارجح است. این می‌تواند به سرعت باعث تضییع منابع توسط اعضای گروه، محدودیت ارتباطات و حتی تخریب سایر اعضای گروه منجر شود.

پر واضح است، انسجام تیم در این مقطع فرو می‌پاشد همانطور که شانس‌ تولید پیامد خوب برای گروه از بین می‌رود. با تمرکز بر همکاری به جای رقابت، موفقیت تیم به جای موفقیت فردی، و تشویق همیشگی ارتباطات باز جلوی این تخریب و ویرانی را بگیرید.

۹. رهبری مورد اعتماد داشتن

تیم‌های با عملکرد بالا باید به رهبر خود اعتماد داشته باشند. این یک الزام است، نه انتخاب به خصوص اگر تصمیم‌تان برای ساختن یک تیم خارق‌العاده جدی است. بدون اعتماد، یک رهبر برای تشویق سایرین به پیروی کردن به شدت در سختی خواهد افتاد.

ایجاد و حفظ اعتماد به تیم یعنی اینکه تمام اعضاء با میل و اراده از دستورات پیروی کنند بدون آنکه اجباری در کار باشد و احتمال رسیدن به نتیجه‌ای خوب بسیار بیشتر باشد. همچنین احتمال آنکه مرز و محدوده‌ی خود را افزایش دهند بسیار بیشتر است و فراتر از حد وظایف خود بروند تا به نتایج بهتری دست پیدا کنند.

وقتی در تلاش هستید در گروه اعتماد ایجاد کنید، سه چیز مهم را باید در ذهن داشته باشید:

اولا، آدمها به کسانی که دوست دارند اعتماد می‌کنند. با ایجاد رابطه‌ی مثبت با افراد تیم کار را شروع کنید.

دوما، ما به کسانی که دانش یا تخصص دارند اعتماد می‌کنیم. این به ویژه زمانی صدق می‌کند که از آن دانش برای ککمک به حل مشکلات استفاده می‌کنیم. پس از تخصص‌تان برای کمک به آن افراد تیم استفاده کنید.

و نهایتا اینکه، کسی باشید که اعضای تیم بتوانند به شما اتکا کنند. روی قول‌تان بمانید، وقتی می‌گویید می‌خواهید کاری بکنید، آن را انجام دهید. قول‌هایی ندهید که قادر به انجامش نیستید و همیشه خواهان مبارزه کردن برای اعضای تیم‌تان باشید.

جمع بندی نهایی

همان طور که در بالا بحث کردیم، ایجاد و حفظ یک تیم با عملکرد بالا وجه و صورت‌های بسیاری دارد. و در حالی که فایده‌ی داشتن چنین تیمی روشن است، توانایی حفظ عملکرد در سطحی بالاتر برای طولانی مدت بسیار دشوارتر است.

درست مثل هر کار بشری دیگری، تغییراتی که در گذر زمان رخ می‌دهند به طور اجتناب ناپذیری عملکرد را تخریب می‌کنند. چیزهایی مانند نارضایتی، نارضایتی شغلی، تعدیل کارکنان و حتی تغییرات در سطوح بالای مدیریت می‌توانند بر اصول گروه و عملکرد تیمی تاثیر بگذارند.

آگاهی داشتن از این مسائل برای آنکه بتوانید زودهنگام به حل آن‌ها بپردازید، کلید حفظ عملکرد بالای تیم است. همیشه بهتر است انتظار مشکلات را داشته باشید و برای آن‌ها برنامه ریزی کنید تا بتوانید بعد از وقوع عملکرد بهتری انجام دهید.

بین متعهد بودن و عملکرد بالا داشتن در مقایسه با داشتن تیمی دارای عملکرد متوسط یا پایین فرق وجود دارد. نه تنها کیفیت کار تولید شده بلکه رضایت شغلی از اعضای تیم نیز متفاوت خواهد بود.

اکثر ما در حرفه‌هایی که داریم دست کم با یک تیم ناکارآمد دست و پنجه نرم کرده‌ایم، و برای بسیاری از ما این مورد چند بار اتفاق افتاده است. خرابکاری، خیانت به هم، و سمی بودن رایج در این گروه‌ها باعث می‌شد مشکلاتی را که به دنبال حل آن‌ها بودیم به تعویق و تاخیر بیفتند.

اگر شک کرده‌اید تیمی به این نقطه رسیده است، بهترین کار برای انجام آن منحل کردن تیم و از نو شروع کردن است. حتی در مورد تیم‌های دارای عملکرد بالا هم، توانایی حفظ سطح کیفیت تیم در گذر زمان با افت مواجه می‌شود.

فناوری هم همگام با رقابت تغییر می‌کند، پس از تغییرات، پیکربندی دوباره یا حتی منحل کردن تیم‌های موفق برای همگام شدن با این تغییرات نهراسید.

و در حالی که کسب و کار، فناوری و کارکنان در گذر زمان تغییر می‌کنند، ماهیت انسان چنین نیست. مادامی که کارهای بشری به کار تیمی نیاز داشته باشند، این ۹ راز تیم دارای عملکرد بالا بهترین شانس موفقیت را برای شما فراهم خواهند کرد.


ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده-

منبع:

رازهای عملکرد تیمی خوب: 9 توصیه مهم برای رهبران کسب و کارها

نوشته‌های مرتبط