ماینینگ چیست: 4 نکته درباره استخراج ارز دیجیتال

در این مقاله به موضوع ماینینگ بلاک چین خواهیم پرداخت. با مطالعه‌ی این مقاله، از تعریف ماینینگ، ماجرای شروع آن، و فرایند‌های مختلف مربوط به ماینینگ بیت کوین آگاه خواهید شد.

۱. ماینینگ یک دقیقا چیست؟

ماینینگ بیت کوین به عنوان یک فرایند همتا به همتای کامپیوتری، برای حفظ امنیت و تایید معاملات بیت کوین کاربرد دارد. ماینینگ شامل ماینرهای بلاک چینی می‌شود که داده‌های معاملات بیت کوین را به دفتر کل عمومی جهانی بیت کوین مربوط به معاملات گذشته اضافه می‌کنند. بلاک‌ها در دفاتر کل توسط ماینرهای بلاک چین ایمن می‌شوند و با متصل شدن به یکدیگر، یک زنجیره (چِین) را تشکیل می‌دهند.

به عبارت دیگر، بیت کوین بر خلاف سیستم‌های خدمات مالی سنتی، دارای هیچ شرکت تسویه وجوه مرکزی نیست. معاملات بیت کوین عموما در سیستم‌های تسویه‌ی وجود غیرمتمرکز تایید می‌شوند؛ کاربران در این سیستم‌ها جهت تایید این معاملات به محاسبه‌ی منابع مختلف کمک می‌کنند. این فرایند تایید معاملات ماینینگ نامیده می‌شود. احتمالا این فرایند را به این دلیل ماینینگ یا استخراج نامیده‌اند که شبیه استخراج اجناسی مانند طلا است – استخراج طلا نیازمند تلاش و منابع بسیاری است که در عین حال، همیشه میزان محدودی از آن عرضه می‌شود؛ بنابراین، میزان طلایی که سالانه استخراج می‌شود، همیشه تقریبا ثابت باقی می‌ماند. به همین ترتیب، فرایند ماینینگ بیت کوین نیازمند صرف مقدار زیادی توان محاسباتی است. شمار بیت کوین‌هایی که از طریق ماینینگ به وجود می‌آیند، به مرور زمان کم‌تر می‌شود. به گفته‌ی ساتوشی ناکاموتو، میزان عرضه‌ی یک محدود است – به طور کلی، فقط ۲۱ میلیون بیت کوین تولید خواهد شد.

اساسا، از اصطلاح “‌ماینینگ بلاک چین‌”‌ برای توصیف فرایند افزودن سوابق معاملات به بلاک چین بیت کوین استفاده می‌شود. فرایند افزودن بلاک‌ها به بلاک چین به معنی چگونگی پردازش معاملات و نحوه‌ی جریان امن بیت کوین است. این فرایند ماینینگ بلاک چین توسط گروهی از آدم‌ها در سرتاسر دنیا انجام می‌پذیرد که به آن‌ها “‌ماینرهای بلاک چین‌”‌ گفته می‌شود.

هر فردی می‌تواند به عنوان ماینر بلاک چین فعالیت کند. این ماینرهای بلاک چین نرم‌افزار ماینینگ بلاک چین خاصی را نصب و راه‌اندازی می‌کنند که کامپیوترهای‌شان را قادر می‌سازد به صورت امن با سایر کامپیوترها ارتباط برقرار کنند. وقتی چنین نرم‌افزاری در یک کامپیوتر نصب، و این کامپیوتر به شبکه متصل شده و شروع به ماینینگ بیت کوین می‌کند، به ابزاری تبدیل می‌شود که به آن “‌گره یا node‌”‌ می‌گویند. همه‌ی این گره‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و معاملات را برای افزودن بلاک‌های جدید به بلاک چین پردازش می‌کنند؛ که عموما به این بلاک چین شبکه‌ی بیت کوین گفته می‌شود. این شبکه‌ی بیت کوین در سراسر روز فعالیت دارد. این شبکه معادل میلیون‌ها دلار معاملات بیت کوینی را پردازش می‌کند و از زمان راه‌اندازی‌اش در ۲۰۰۹ تاکنون هرگز هک یا دچار توقف نشده است.

۲. چگونه می‌توان بیت کوین‌ها را ماین یا استخراج کرد؟

رپورتاژ

شما می‌توانید بیت کوین‌ها را بخرید و با آن‌ها تجارت کنید، یا این‌که خودتان آن‌ها را استخراج یا ماین کنید. کاربران در ازای ماینینگ بیت کوین مقداری بیت کوین به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. این سازوکار باعث تشکیل یک محور اصلی می‌شود که اقتصاد بیت کوین حول آن می‌چرخد. هنگامی که هزینه و دشواری ماینینگ بیت کوین به صورت انفرادی به مرور افزایش می‌یابد، خدمات ماینینگ مبتنی بر رایانش ابری به تدریج پا به عرصه می‌گذارند. این خدمات به هر یک از کاربران امکان می‌دهند، توان پردازش تجهیزات ماینینگ و استخراج بیت کوین را از راه دور اجاره کنند. با وجود این، شما می‌توانید بیت کوین را به صورت شخصی نیز استخراج کنید.

دو راه برای استخراج بیت کوین وجود دارد.

الف. ماینینگ یا استخراج ابری بیت کوین (کلود ماینینگ)
ب. ماینینگ بیت کوین به صورت شخصی

۳. ماینینگ یا استخراج ابری بیت کوین (کلود ماینینگ)

الف. به دست آوردن یک کیف پول بیت کوین: بیت کوین‌ها در کیف پول دیجیتالی و به صورت رمزنگاری شده ذخیره می‌شوند. این کار باعث حفظ امنیت بیت کوین‌های‌تان می‌شود.
ب. حفظ امنیت کیف پول: از آن‌جا که هیچ مالکیت شخصی بر بیت کوین‌ها وجود ندارد، هر فردی که به کیف پول‌تان دسترسی پیدا کند می‌تواند بدون محدودیت از بیت کوین‌های‌تان استفاده کند. بنابراین، احراز هویت دو عاملی را برای کیف پول‌تان فعال کنید و آن را در کامپیوتری که به اینترنت دسترسی نداشته باشد یا در یک دستگاه اکسترنال ذخیره کنید.
پ. انتخاب یک ارائه‌دهنده‌ی خدمات کلود ماینینگ: ارائه‌دهندگان خدمات کلود ماینینگ امکان اجاره‌ی قدرت پردازش یا هش (هش پاور) را توسط کاربران برای استخراج بیت کوین از راه دور فراهم می‌کنند. از جمله ارائه‌دهندگان خدمات کلود ماینینگ محبوب در جهان می‌توان به شرکت‌های جنسیس ماینینگ و هش فلر اشاره کرد.
ت. انتخاب پکیج ماینینگ ابری (یا کلود ماینینگ): برای انتخاب یک پکیج مناسب، ابتدا باید درباره‌ی میزان پولی که می‌خواهید پرداخت کنید تصمیم بگیرید و هم‌چنین، به قدرت هش (یا هشینگ پاور) که این پکیج به شما ارائه‌ می‌دهد نیز به خوبی توجه کنید. شرکت‌های کلود ماینینگ اکثرا بازده سرمایه‌گذاری را بر اساس ارزش کنونی بازار بیت کوین در نظر می‌گیرند.
ث. انتخاب یک استخر ماینینگ یا استخر استخراج یا ماینینگ پول: این بهترین اقدامی است که می‌توانید برای به دست آوردن آسان بیت کوین انجام بدهید. استخرهای استخراج یا ماینینگ پول‌های فراوانی وجود دارند که خدمات‌شان را فقط در ازای پرداخت ۲ درصد از مجموع دریافتی‌های‌تان به شما ارائه می‌دهند. در این فضا‌، شما باید کارگرانی را ایجاد کنید که اساسا زیرمجموعه‌تان تلقی می‌شوند و کمک‌های‌تان را به استخر یا پول پیگیری می‌کنند.
ج. قرار دادن دریافتی‌ها در کیف پول شخصی و ایمن‌تان:‌ هر گاه بازده سرمایه‌گذاری‌تان را دریافت کردید، به سادگی دریافتی‌های‌تان را برداشت کنید و آن‌ها را در کیف پول شخصی و ایمن‌تان نگهداری کنید.

۴. ماینینگ بیت کوین به صورت شخصی

الف. خرید یک سخت‌افزار مخصوص ماینینگ: برای استخراج بیت کوین باید یک دستگاه ماینر با مدار مجتمع با کاربرد خاص (ASIC) خریداری کنید. هنگام خرید ماینر بلاک چین ASIC، باید کارایی قدرت هشینگ و سیاست‌های قیمت‌گذاری آن را به دقت بررسی کنید.
ب. خرید یک منبع تغذیه: ماینرهای بیت کوین برق بسیار زیادی مصرف می‌کنند. بنابراین، باید منبع تغذیه‌ی قابل اعتمادی خریداری کنید که با ماینر ASIC متناسب باشد.
پ. به دست آوردن یک کیف پول بیت کوین: بیت کوین‌ها در کیف‌های پول دیجیتالی و به صورت رمزنگاری شده ذخیره می‌شوند. این کیف پول از بیت کوین‌های‌تان به خوبی نگهداری می‌کند.
ت. حفظ امنیت کیف پول: از آن‌جا که هیچ مالکیت شخصی بر بیت کوین‌ها وجود ندارد، هر فردی که به کیف پول‌تان دسترسی پیدا کند می‌تواند بدون محدودیت از بیت کوین‌های‌تان استفاده کند. بنابراین، احراز هویت دو عاملی را برای کیف پول‌تان فعال کنید و آن را در کامپیوتری که به اینترنت دسترسی نداشته باشد یا در یک دستگاه اکسترنال ذخیره کنید.
ث. انتخاب یک استخر ماینینگ یا استخر استخراج یا ماینینگ پول: این بهترین اقدامی است که می‌توانید برای به دست آوردن آسان بیت کوین انجام بدهید. استخرهای استخراج یا ماینینگ پول‌های فراوانی وجود دارند که خدمات‌شان را فقط در ازای پرداخت ۲ درصد از مجموع دریافتی‌های‌تان به شما ارائه می‌دهند. در این فضا‌، شما باید کارگرانی را ایجاد کنید که اساسا زیرمجموعه‌تان تلقی می‌شوند و کمک‌های‌تان را به استخر یا پول پیگیری می‌کنند.
ج. منبع تغذیه را به ماینر بلاک چین ASIC متصل کنید.
چ. ماینر بلاک چین ASIC را به مودم اینترنت وصل کنید.
ح. ماینر ASIC را روشن کنید.
خ. آدرس IP مودم‌تان را در یک مرورگر (برای مثال کروم) وارد کنید.
د. “‌دستگاه‌های متصل‌”‌ را در صفحه‌ی ماینرتان پیدا کنید.
ذ. ماینر ASIC خودتان را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید تا اطلاعات دستگاه نشان داده شود.
ر. آدرس IP ماینر ASIC را در مرورگرتان کپی و پیست کنید.
ز. با استفاده از نام کاربری و رمز عبور پیش‌فرض که “‌Root‌”‌ و “‌Root‌” است، وارد ماینر ASIC شوید.
ژ. وارد بخش “‌Miner Configuration‌”‌ شوید و تنظیمات آن را به شکل دلخواه خود انجام دهید.
س. در صفحه‌ی Miner Configuration ماینر ASIC، URL، نام کاربری، و رمز عبور ماینینگ پول‌تان را وارد کنید.
ش. گزینه‌ی “‌Save and Apply‌”‌ را بزنید تا این اطلاعات برای مراجعه‌های بعدی‌تان نیز ذخیره شوند.
ص. ماینینگ را شروع کنید، و در فواصل دوره‌ای، میزان سودآوری‌تان را بررسی کنید.
ض. قرار دادن دریافتی‌ها در کیف پول شخصی و ایمن‌تان:‌ هر گاه بازده سرمایه‌گذاری‌تان را دریافت کردید، به سادگی دریافتی‌های‌تان را برداشت کنید و آن‌ها را در کیف پول شخصی و ایمن‌تان نگهداری کنید.

منبع tutorial
نوشته‌های مرتبط