9 نکته مهم درباره رقابت بیت کوین و اتریوم که باید بدانید

بیت کوین یا اتریوم بخریم؟ این سوالی است که این روزها اکثر سرمایه گذاران در رمز ارزها می پرسند. چنان‌چه رمز ارزها به طور گسترده در میان عموم محبوبیت پیدا کنند، اگر همین الان به فکر ورود به این بازار بیفتید، باز هم جزء آخرین گروه از پذیرندگان اولیه‌ی این ایده خواهید بود. به شما توصیه می‌کنیم توجه بیشتری به تحلیل بیت کوین و اتریوم داشته باشید، زیرا وقتی بیت کوین و اتریوم برای کسب اقبال عمومی شروع به رقابت کنند، شما باید آمادگی لازم را داشته باشید.

دیگر لازم نیست کسی برای بقای رمز ارزها دعا یا ابراز امیدواری کند. رمز ارزها در حال رسیدن به قدرتی هستند که شاید چیزی نتواند بقای‌شان را تهدید کند.

پول زیادی از جانب موسسات مختلف در سراسر جهان به این بازار سرازیر شده است و پیرمردهای وال ‌استریت دیگر از بیت کوین ترس ندارند. اکنون باید با کنجکاوی شاهد آن باشیم که رمز ارزها چگونه برای رقابتی در سطح بالاتر آماده می‌شوند.

۱. بیت کوین و اتریوم به دنبال رسیدن به بالاترین ارزش بازار در جهان هستند

در این مقاله قصد داریم تمرکزمان را بر دو غول برتر رمز ارزها، یعنی بیت کوین و اتریوم قرار دهیم. الان زمانه‌ی این رمز ارزها است. پیشرفت و افزایش ارزش بازار هر دوی این پروژه‌ها آن‌قدر سریع بوده است که به سختی می‌توانیم خودمان را به آن‌ها برسانیم، ولی باید نهایت تلاش‌مان را به خرج بدهیم.

نخست، پیش از آن‌که بخواهیم در این مقاله به اصل موضوع بپردازیم، نگاهی به این بازارها بیندازید – به بیت کوین و اتریوم، قابلیت‌های آن‌ها. هم اکنون، ارزش کلی بازار برای این رمز ارزها در حال نزدیک شدن به عدد ۴۹۲.۲ میلیارد دلار برای بیت کوین، و ۸۱ میلیارد دلار برای اتریوم است. سلطه‌ی بیت کوین بر بازار ظرف دو هفته‌ی گذشته به خوبی حفظ شده است. طبق گزارش شرکت کوین جکو، سهم بیت کوین از این بازار ۶۹.۲ درصد است.

اکنون، فقط ظرف چند روز، همه‌ی ما باید وضعیت بیت کوین و ارتباط آن را با قیمت رمز ارزهای جایگزین خود در مرحله‌ی تازه‌ای از این رقابت‌ها بسیار دقیق بررسی کنیم. البته، طی یک دوره در گذشته اقبال عمومی به سمت رمز ارزهای جایگزین بیت کوین بیش‌تر شده بود و اکنون، علاقه‌ی عمومی به این جایگزین‌ها مقداری ریزش کرده است. بنابراین، چه وقت می‌توانیم انتظار داشته باشیم که هر هفته “‌۵ رمز ارز برتر جایگزین بیت کوین‌”‌ و “‌رمز ارز طلایی”‌ را در جمعه‌ی همان هفته معرفی کنیم؟‌

شاید زمان زیادی تا آن روز باقی نمانده باشد؛‌ ما به شما نشان خواهیم داد در آینده‌ی نزدیک باید چه انتظاراتی درباره‌ی رمز ارزهای جایگزین بیت کوین داشته باشید.

با این حال، ارزش بیت کوین در همین لحظه، ۴۶،۹۹۰ دلار است.

ولی سوال اصلی این است که آیا در روزهای آینده بیت کوین مثلا به ۵۰ هزار دلار می‌رسد، و این گاو خشمگین در ماه آینده نیز هم‌‌چنان به سمت جلو می‌تازد، آیا می‌توانیم انتظار داشته باشیم بیت کوین باز هم برای‌مان سودآور باشد؟ پاسخ این سوالات مثبت است.

۲. پیش‌بینی قیمت بیت کوین در ۲۰۲۱

اواخر ژانویه‌ی امسال قیمت بیت کوین به ۳۵،۰۰۰ دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود این رقم در اواخر ۲۰۲۱ به ۱۰۰،۰۰۰ دلار برسد؛ شاید هم حتی بیش‌تر. حتی می‌توان انتظار داشت ظرف روزها و ماه‌های آینده رکوردهای جدیدی از افزایش قیمت بیت کوین ثبت شود؛ سال جدید واقعا سال عجیب و غریبی برای رمز ارزها بوده است.

از این به بعد، به جای آن‌که منتظر سقوط بازارها در نیویورک باشیم، باید بنشینیم و به بخت و اقبال خوب‌مان چشم بدوزیم. واقعا جذاب و پر استرس است!

۳. عناوین برتر خبری درباره‌ی بیت کوین در ۲۰۲۰

اخبار و اطلاعات زیادی از طرف بسیاری از منابع و شرکت‌های مهم درباره‌ی بیت کوین منتشر شده‌اند. در این بخش، به برخی از عناوین خبری برتر در ۲۰۲۰ اشاره می‌کنیم:

الف. صندوق دارایی‌های چند میلیارد دلاری استون ریج معادل ۱۱۵ میلیون دلار بیت کوین خریداری کرده است.
ب. شرکت سرمایه‌گذاری فیدلیتی تاکید کرد: نوسان بیت کوین برای موسسات مالی ارزش ریسک کردن را دارد.
پ. شرکت‌های تجاری عمومی صاحب ۶۱۰،۰۰۰ بیت کوین، معادل ۵۰۰ میلیون دلار هستند.
ت. شرکت جی‌پی مورگان چیس سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلاری شرکت اسکوار را در بازار بیت کوین “‌اعتماد به نفس قدرتمندی‌”‌ برای رمز ارزها دانست.

همین چند سال پیش، این‌ها همان آدم‌هایی بودند که اعتقاد داشتند رمز ارزها دوام نخواهند آورد.

۴. آن‌چه اتریوم بر پایه‌ی آن ساخته شده در حال نتیجه دادن است

فقط همین که آدم‌ها دوباره‌ی درباره‌ی پیشرفت و موفقیت رمز ارزها صحبت می‌کنند، حس خوبی به من می‌دهد. ولی بخواهیم روی زمین برگردیم، باید گفت اصول اولیه‌ی اتریوم مزایای بسیاری به همراه دارند. حتی با این‌که حباب اولیه‌ی امور مالی غیرمتمرکز اندکی خوابیده، نیاز به اتریوم هنوز فروکش نکرده است. با این‌که علاقه‌ی عمومی به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های امور مالی غیرمتمرکز افزایش یافته است، یونیسواپ و سایر صرافی‌ها یا شرکت‌های مبادله‌ی رمز ارز نظیر بای‌یو‌کوین هم‌چنان به شدت محبوب هستند.

ولی در حال حاضر، شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که مبارزه‌ی شدیدی میان بیت کوین و اتریوم در حال آغاز است و هر دو از دسامبر ۲۰۱۸ تاکنون به دنبال چند برابر کردن ارزش بازار خود هستند.

۵. آیا در ۲۰۲۱ اتریوم از بیت کوین پیشی می‌گیرد؟

رپورتاژ

البته، اتریوم شانس کمی برای پشت سر گذاشتن بیت کوین دارد. این مسئله قابل درک است. البته، شانس اتریوم صفر نیست. با وجود این، اتریوم برای رسیدن به موفقیت لزوما نباید از بیت کوین پیشی بگیرد.

۶. بیت کوین به عنوان اینترنتِ پول

اوایل ۲۰۱۰ بود که آندریاس آنتونوپولوس برای نخستین اصطلاح “‌اینترنتِ پول‌”‌ را باب کرد.

وی یکی از محبوب‌ترین کتاب‌ها را نیز درباره‌ی بیت کوین با همین عنوان منتشر کرد؛ وی در این کتاب به گونه‌ای بیت کوین را توضیح داد که شاید در هیچ کتاب دیگری نتوانید چنین توضیحات خوبی را مطالعه کنید. ولی اکنون، در کنار این اینترنتِ پول، برجی مجازی بیت کوین سر به فلک کشیده است – برجی که عظمت‌اش از تمام شهر قابل مشاهده است.

۷. اتریوم به عنوان اینترنتِ ارزش

این بار، اتریوم به یک عنوان مشهور دست یافته است؛ “‌اینترنت ارزش‌”‌.

شاید در نخستین نگاه، به نظر برسد هر دوی این‌ها به یک چیز اشاره می‌کنند. شاید پول و ارزش تقریبا هم‌معنی باشند؛ شاید هم دقیقا هم‌معنی؛ ولی در این مسئله‌ی خاص، هر دو نماینده‌ی دو مفهوم متفاوت هستند.

با این‌که بیت کوین شاید هرگز به هدف مورد نظر خود به عنوان یک واحد پولی دیجیتالی دست نیافت، مسلما در مسیر پیشرفت خود به یک پول قابل اعتماد تبدیل شد. اگر بخواهیم انصاف به خرج بدهیم، تمام نوآوری مربوط به بلاک‌چین در نهایت، در موفقیت زودهنگام بیت کوین خلاصه شده است؛ یعنی در یک مسیر مبهم با آینده‌ای نامعلوم، هنگامی که وارد عصر واحد پولی دیجیتالی می‌شویم، چه به صورت رمز ارز یا بانک مرکزی، واحد پولی دیجیتالی، خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، بیش از هر فرد دیگری در جهان نقش بسیار مهمی در سیستم اقتصادی ایفا کرده است.

۸. بیت کوین به عنوان مخزن ارزش و طلای دیجیتال

بیت کوین دارای همان استانداردهایی است که یک مخزن ارزش باید داشته باشد. به اعتقاد بسیاری از آدم‌ها، بیت کوین مانند طلای دیجیتال است، و به هزار و یک دلیل، خرید بیت کوین از خرید طلای واقعی سودمندتر خواهد بود.

در نهایت، دیر یا زود، طلا به احتمال زیاد به خودی خود به یک سمبل تبدیل می‌شود.

بیت کوین تمام معیارهای یک واحد پولی منطقی و مخزن ارزش را دارا است، ولی وقتی نوبت به برآوردن نیازهای بازار به عنوان یک واحد پولی دیجیتالی و سیستم پرداخت الکترونیکی می‌رسد، شاید بتوان گفت بیت کوین نتوانسته‌ است با سرعت و گستردگی کافی این نیاز را تامین کند.

و این‌جا است که اتریوم به عنوان “‌اینترنتِ ارزش‌”‌ پا به عرصه می‌گذارد. تا به این لحظه، ما در اینترنت با محدودیت‌هایی مواجه بوده‌ایم؛ دیوارها میان پول و کارت‌های اعتباری‌مان و تجربه‌ی خرید آنلاین جدایی انداخته‌اند، دیوارها میان ما و داده‌ها و حریم خصوصی‌مان جدایی انداخته‌اند، دیوارها نمی‌گذارند بتوانیم به طور مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنیم یا حتما مستقیما طلا بخریم.

ولی با ظهور اتریوم، چنین مشکلاتی دیگر وجود نخواهند داشت.

۹. اتریوم دروازه‌ای به روی مدل کسب و کاری جدید گشوده است

اینترنت به وسیله‌ی قدرت‌های انحصارطلب و ضد نوآوری مدیریت می‌شود که ما را از داشتن اینترنت ارزش محروم می‌کنند. سازمان‌هایی که بر شبکه‌ی اینترنت کنونی حکمرانی می‌کنند، تقریبا هیچ چاره‌ای جز تبدیل شدن به شرکت‌های انتفاعی ندارند؛ شرکت‌هایی که کاملا خصوصی هستند و هرگونه راه ورودی را به روی عموم بسته‌اند. ولی وقتی شبکه به خودی خود برای انتقال ارزش طراحی شده باشد، قادر خواهد بود مدل‌های کسب و کاری متفاوتی را به بازار معرفی کند.

در این جبهه‌ی جدید، کاربران می‌توانند کنترل دارایی‌ها و اطلاعات شخصی‌شان را دوباره به دست بگیرند. آن‌ها آزادانه و بدون نیاز به سر خم کردن مقابل هیچ پادشاهی می‌توانند در دنیای اینترنت پرسه بزنند.

ارزش چه در قالب پول یا دارایی باشد، چه به صورت اوراق بهادار و ملک، درست مانند اپلیکیشن‌های اینترنتی و ویدئوهای سرگرم‌کننده‌ای از گربه‌های خانگی آزادانه در اینترنت منتقل می‌شود.

و این اتفاق همین الان هم افتاده است. ما در مورد تغییر رویه‌ی اساسی به سمت اینترنت صحبت می‌کنیم. و بسیاری از ما معتقدیم که این مسئله فراتر از رمز ارز و صرفا اینترنت است. جنبش عظیم بعدی که در آینده شاهدش خواهیم بود، جنبش عظیم دیجیتالی است – جایی که همه چیز از طریق دستگاه‌های هوشمند به صورت مجازی و متصل به اینترنت اداره خواهد شد.

گاهی اوقات، نوآوری نوآوری‌های جدیدی می‌زاید تا بتوانند راه‌اش را ادامه دهند. وقتی یونیسواپ راه‌اندازی شد، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد بتواند دنیا را در بر بگیرد – حتی خود یونیسواپ هم فکرش را نمی‌کرد.

ولی با سهولت استفاده از یونیسواپ، قطعا با نقطه ضعف‌هایی مواجه خواهیم شد. مبادلات رمز ارز متمرکز به ما امکان می‌دهند سفارش‌های‌مان را تنظیم کنیم، و رمز ارزها را بر اساس سطوح قیمتی مشخص در یک معامله‌ی خودکار خرید و فروش کنیم، و این‌ کارها با مبادلات غیرمتمرکز امکان‌پذیر نبوده‌اند.

ولی ارز رمزنگاری شده بخشی از فرایند دیجیتالی شدن و رمزگذاری است که در آینده باید به تکامل برسند. اگر اتریوم این جنبش عظیم را به حرکت وادارد، قادر خواهد بود حتی فراتر از انتظارات سازندگان‌اش و حتی فراتر از انتظارات شما عمل کند.

منبع bitcoin-vs-ethereum
نوشته‌های مرتبط