اتریوم چیست: 4 نکته درباره اتریوم با نماد ETH

اتریوم یک پلتفرم بلاک چین است که رمز ارز مخصوص خود را دارد؛ به رمز ارز اتریوم اتر (ETH) یا همان اتریوم نیز گفته می‌شود. زبان برنامه‌نویسی اتریوم سالیدیتی نام دارد.

اتریوم به عنوان یک شبکه‌ی بلاک چین، دفتر کل غیر متمرکزی برای اعتبارسنجی و ثبت تراکنش‌ها است. کاربران این شبکه می‌توانند بر روی این پلتفرم به ساخت، انتشار، درآمدزایی، و استفاده از اپلیکیشن‌ها بپردازند، و از رمز ارز اتر به عنوان ابزاری برای پرداخت استفاده کنند. کاربران به اپلیکیشن‌های غیر متمرکز موجود در این شبکه “‌dapps “‌ می‌گویند.

تا می ۲۰۲۱، اتریوم به عنوان یک رمز ارز، از لحاظ حجم بازار، پس از بیت کوین، در رتبه‌ی دوم بزرگ‌ترین رمز ارزهای دنیا قرار داشته است.

اتریوم یک پلتفرم منبع باز و مبتنی بر بلاک چین است که برای ایجاد و به اشتراک‌گذاری اپلیکیشن‌های کسب و کاری، خدمات مالی، و سرگرمی کاربرد دارد.

کاربران اتریوم برای استفاده از dapps کارمزد پرداخت می‌کنند. کارمزدهای اتریوم “‌سوخت یا بنزین‌”‌ نامیده می‌شوند، زیرا مبالغ آن‌ها بر اساس میزان توان محاسباتی (کامپیوتری) مورد نیاز تغییر می‌کنند.

اتریوم دارای رمز ارز مربوط به خود است که به آن اتر (ETH) یا همان اتریوم گفته می‌شود.

این رمز ارز از لحاظ حجم بازار، پس از بیت کوین، در رتبه‌ی دوم قرار دارد.

۱. معرفی کامل اتریوم

اتریوم با این هدف ایجاد شد که توسعه‌دهندگان را قادر سازد قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های توزیع شده‌ای (dapps) را تولید و منتشر کنند که بدون خطر خرابی، کلاهبرداری، یا دخالت شخص ثالث قابل استفاده باشند.

سازندگان اتریوم آن را به عنوان “‌بلاک چین قابل برنامه‌نویسی دنیا‌”‌ توصیف می‌کنند. اتریوم خود را از این جهت از بیت کوین جدا می‌داند که یک شبکه‌ی قابل برنامه‌نویسی است و به عنوان بازاری برای خدمات مالی، بازی‌ها، و اپلیکیشن‌ها عمل می‌کند که هزینه‌های مربوط به همه‌ی آن‌ها را می‌توان با رمز ارز اتر پرداخت کرد و هم‌چنین، آن‌ها از خطر کلاهبرداری، سرقت، یا سانسور مصون هستند.

بنیانگذاران اتریوم

اتریوم در جولای ۲۰۱۵ توسط گروه کوچکی از افراد مشتاق در زمینه‌ی بیت کوین راه‌اندازی شد. یکی از این افراد جو لوبین، بنیانگذار ConsenSys، توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن‌های بلاک چین است که از شبکه‌ی اتریوم استفاده می‌کند. بنیانگذار دیگر اتریوم ویتالیک بوترین است؛ وی سازنده‌ی اصلی مفهوم اتریوم است و اکنون، به عنوان مدیر عامل این شرکت و چهره‌ی عمومی آن فعالیت می‌کند. گاهی اوقات، بوترین را به عنوان جوان‌ترین میلیاردر صنعت رمز ارز معرفی می‌کنند. (وی در ۱۹۹۴ متولد شد.)

رمز ارز اتر به منظور استفاده در شبکه‌ی اتریوم طراحی شد. با وجود این، امروزه اتر مانند بیت کوین به عنوان روش پذیرفته شده‌ای از جانب برخی فروشگاه‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات برای پرداخت هزینه‌ها به شمار می‌رود. از جمله سایت‌های آنلاینی که اتر را به عنوان روشی برای پرداخت می‌پذیرند می‌توان به Overstock، Shopify، و CheapAir اشاره کرد.

کسب و کار اتریوم

بر اساس نتایج پژوهش‌های موسسه‌ی گارتنر، رقبای اصلی اتریوم برای سرمایه‌گذاری در کسب و کار پلتفرم نرم‌افزار بلاک چین عبارت هستند از بیت کوین، ریپل، IBM، IOTA، مایکروسافت، بلاک‌استریم، جی‌پی مورگان، و NEO.

جدای از این‌ها، اتر یک رقیب مهم در بازار پرنوسان رمز ارزها است. تا می ۲۰۲۱، اتریوم بر اساس حجم بازار، پس از بیت کوین، به عنوان دومین رمز ارز بزرگ دنیا شناخته می‌شد. به گزارش آنالیتیکس اینسایت، تخمین زده می‌شود سرمایه‌ی بازار اتریوم تا آن تاریخ، ۵۰۰ میلیارد دلار بوده است؛ سرمایه‌ی بازار بیت کوین در زمان مشابه، ۱.۰۸۰ تریلیون دلار بود.

(هشت رمز ارز دیگر موجود در فهرست ۱۰ برترین رمز ارز دنیا در گزارش آنالیتیکس اینسایت عبارت هستند از بایننس کوین، دوج کوین، کاردانو، تتر، XRP، اینترنت کامپیوتر، پولکادات، و بیت کوین کش.)

پروژه‌های مبتنی بر اتریوم

به ادعای سازندگان اتریوم، این پلتفرم برای “‌کدگذاری، تمرکززدایی، امنیت‌بخشی، و معامله در تقریبا همه چیز‌”‌ قابل استفاده است. شماری از پروژه‌ها برای آزمایش این ادعا در حال اجرا هستند.

مایکروسافت در مشارکت با شرکت ConsenSys بلاک چین اتریوم به عنوان یک خدمت (EBaaS) را در سرویس ابری مایکروسافت آژور ارائه می‌دهد. این سرویس به مشتریان تجاری و توسعه‌دهندگان یک فضای توسعه‌ی بلاک چین مبتنی بر سیستم ابری را فقط با یک کلیک ارائه می‌دهد.

شرکت‌های AMD و ConsenSys در ۲۰۲۰ با یکدیگر اعلام مشارکت کردند تا شبکه‌ای از مراکز داده را بر روی زیرساخت اتریوم ایجاد کنند.

۲. تکامل مداوم اتریوم

بنیانگذاران اتریوم از جمله نخستین افرادی بودند که به قدرت بالقوه‌ی فناوری بلاک چین برای استفاده‌ی فراتر از تجارت امن با ارز مجازی پی بردند. رمز ارز ETH اتریوم در ابتدا به عنوان واسطه‌ای برای پرداخت هزینه‌های اپلیکیشن‌های موجود در این پلتفرم ایجاد شد.

آسیب‌ناپذیری اتریوم در برابر هکرها و سایر خطرات امکان استفاده از آن را برای ذخیره‌ی اطلاعات خصوصی، از سوابق پزشکی گرفته تا سیستم رای‌گیری، فراهم کرده است. تکیه‌ی آن بر رمز ارز فرصت‌هایی را برای برنامه‌نویسان ایجاد کرده است تا بازی‌ها و اپلیکیشن‌های کسب و کاری را در شبکه بسازند و بازاریابی کنند.

هارد فورک

یک بلاک چین ممکن است در برابر حملات هکرها آسیب‌ناپذیر باشد، ولی به امتحان آن می‌ارزد. در ۲۰۱۶، یک سارق پلید مقداری زیادی اتر را به ارزش بیش از ۵۰ میلیون دلار دزدید؛ این مبلغ برای پروژه‌ای به نام سازمان نامتمرکز خودگردان، مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند که توسط یک شخص ثالث ایجاد شده و از پلتفرم نرم‌افزاری اتریوم سرچشمه گرفته، جمع‌آوری شده بود. این حمله‌ی موفقیت‌آمیز به گردن یک توسعه‌دهنده‌ی شخص ثالث افتاد.

جامعه‌ی اتریوم تصمیم گرفت این سرقت را با ایجاد یک “‌هارد فورک‌”، بی‌اعتبار کردن بلاک چین موجود و ایجاد یک بلاک چین اتریوم ثانویه،‌ جبران کند. بلاک چین اصلی با نام اتریون کلاسیک شناخته می‌شود.

رپورتاژ

اتریوم ۲

تا لحظه‌ی نگارش این مقاله در ژوئن ۲۰۲۱، اتریوم به عنوان دومین ارز مجازی بزرگ بازار، پس از بیت کوین، شناخته می‌شود. شمار ETH موجود در جریان بازار از رقم ۱۰۰ میلیون تعیین شده در ۲۰۱۸ گذر کرده است.

بر خلاف بیت کوین، هیچ محدودیتی برای شمار ETH قابل تولید وجود ندارد.

اتریوم در حال حاضر تحت فرایند ارتقا به اتریوم ۲ است که مدت‌ها است کاربران منتظر آن هستند؛ هدف از ارتقا به اتریوم ۲ این است که شبکه هنگام مقابله با مشکلات مربوط به افزایش تراکم که باعث کند شدن آن در گذشته شده‌اند، بتواند مقیاس خود را افزایش دهد. (در ۲۰۱۷، یک بازی به نام کریپتوکیتیز به تنهایی سرعت تراکنش‌های این پلتفرم را پایین آورد.)

نکته‌ی مهم: اتریوم جاه‌طلبی بیش‌تری نسبت به بیت کوین دارد. توسعه‌دهندگان این شبکه می‌خواهند این پلتفرم برای تمام انواع اپلیکیشن‌ها کاربرد داشته باشد و بتواند اطلاعات را با امنیت کامل ذخیره کند.

۳. انتقادات به اتریوم

اتریوم با انتقادات مشابه‌ی سایر انواع پلتفرم‌های رمز ارز رو به روز شده است:

  • قدرت رمز ارزها ممکن است مانند حبابی باشد که هر لحظه (بار دیگر) امکان ترکیدن دارد. این مسئله دست‌کم از ۲۰۱۷ تاکنون همیشه مورد بحث بوده است – در این سال، ارزش بیت کوین به طور مداوم بین ۲۰،۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار بالا و پایین شد.
  • هر یک از شبکه‌ها مقدار زیادی انرژی مصرف می‌کنند. ماینرها یا استخراج‌کنندگان رمز ارز، به طور ویژه، مقدار بسیار زیادی توان محاسباتی (کامپیوتری) را صرف پردازش اعتبارسنجی تراکنش‌ها می‌کنند. یکی از دلایل برخورد دولت چین با مسئله‌ی رمز ارزها این است که انرژی سوخت فسیلی بسیار زیادی صرف عملیات استخراج کوین‌های رمزنگاری شده در مقیاس بالا می‌شود.

هم‌چنین، کارمزدهای اتریوم نیز با انتقادات بسیاری مواجه هستند. میزان این کارمزدها ممکن است با معرفی اتریوم ۲ تغییر کند.

۴. پرسش و پاسخ‌های متداول در مورد اتریوم

در این بخش، به پرسش‌های متداولی در خصوص اتریوم پاسخ می‌دهیم.

اتریوم، به زبان ساده، چیست؟

اتریوم، مانند هر بیت کوین دیگر، یک پایگاه اطلاعاتی است که به گونه‌ای طراحی شده است که غیر قابل هک باشد. اتر یا ETH رمز ارز مورد استفاده برای تکمیل تراکنش‌ها در بلاک چین است.

اطلاعات در یک بلاک چین، بر خلاف پایگاه‌های داده‌ی سنتی، به صورت یک “‌زنجیره‌ی‌”‌ متشکل از “‌بلاک‌های‌‌ داده” و به ترتیب زمانی سازمان‌دهی می‌شوند. برای مثال، هر تراکنش که از کوین اتر استفاده می‌کند باید به عنوان یک بلاک افزوده بر بلاک چینِ انحصاری آن کوین اعتبارسنجی و ثبت شود. همین فرایند ثبت متوالی هر تراکنش است که باعث می‌شود بلاک چین را معمولا با یک دفتر کل مقایسه کنند.

بلاک چین اتریوم چیزهایی فراتر از ثبت تراکنش‌های مربوط به رمز ارز اتر ذخیره می‌کند. این بلاک چین به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار امکان می‌دهد بازی‌ها و اپلیکیشن‌های کسب و کاری به نام dapps ایجاد کنند، و در بازار به دنبال مشتری بگردند. این کاربران می‌خواهند از این‌که این فناوری تا حدودی زیادی مصون از خطر است و می‌توانند اطلاعات حساس خود را با استفاده از آن در اینترنت ذخیره کنند، نهایت بهره را ببرند.

معامله با ETH چگونه است؟

سرمایه‌گذاران از هر یک از پلتفرم‌های معاملاتی ارزهای مجازی یا سایبری برای خرید و فروش اتر یا ETH استفاده می‌کنند. گزینه‌های کنونی برای معامله شامل صرافی‌های رمز ارز از قبیل کوین بیس، کراکن، بیت‌ استمپ، جمینی، بایننس، و بیت ‌فینکس هستند. اپلیکیشن‌های سرمایه‌گذاری نظیر رابین هود و جمینی نیز امکان معامله با رمز ارزها را فراهم کرده‌اند.

ارزش ارزهای مجاری به شدت در نوسان است، و آدم‌هایی که به آن‌ها معامله می‌کنند سعی دارند سرمایه‌شان را با همین نوسان‌ها افزایش دهند. تا پایان ماه می ۲۰۲۱، ارزش یک ETH حدودا ۲،۲۳۶ دلار بود. ارزش این رمز ارز در اواسط ماه می بیش‌تر از ۴۰۰۰ دلار شده بود. ارزش اتر در سال گذشته ۲۳۱ دلار بود.

آیا اتریوم از بیت کوین بهتر است؟

بلاک چین اتریوم، بر خلاف بلاک چین بیت کوین، برای پشتیبانی از یک رمز ارز ساخته نشده است. رمز ارز اتر به عنوان یک ارز داخلی برای اپلیکیشن‌های موجود در بلاک چین اتریوم ساخته شده بود.

به عبارت دیگر، اتریوم اهداف جاه‌طلبانه‌تری را دنبال می‌کند. اتریوم می‌خواهد به پلتفرمی برای تمام اپلیکیشن‌هایی تبدیل شود که می‌‌خواهند اطلاعات خود را به صورت امن ذخیره کنند.

هر دوی این بلاک چین‌ها، علی‌رغم تفاوت‌های‌شان، خالق ارزهای مجازی هستند که در دنیای سرمایه‌گذاری به رقبای هم تبدیل شده‌اند. و ارزهای مجازی کوین‌هایی هستند که هیچ‌گونه وجود فیزیکی ندارند ولی نماینده‌ی رشته‌ای از کدها هستند که با یک قیمت توافقی میان خریدار و فروشنده مبادله می‌شوند.

اتریوم چگونه پول‌سازی می‌کند؟

کاربران برای استفاده از dapps بر روی پلتفرم اتریوم کارمزد پرداخت می‌کند. این کارمزدها “‌سوخت یا بنزین‌” نامیده می‌شوند، زیرا بر اساس میزان توان محاسباتی مورد استفاده در فرایندها تغییر می‌کنند.

به گزارش اتریوم گس ریپورت، کارمزد متوسط برای هر تراکنش در ابتدای ۲۰۱۲ بیش‌تر از ۱۰ دلار بود.

استخراج یک اتریوم چه‌قدر زمان می‌برد؟

به گزارش سایت beincryto، استخراج اتریوم دشوار نیست، ولی به طور متوسط، برای استخراج یک اتریوم به ۶۳.۷ روز زمان نیاز است. البته، خودتان را برای هزینه‌ی سنگین برق نیز آماده کنید.

سرمایه‌گذاری در رمز ارزها و عرضه‌های اولیه‌ی کوین (ICO) به شدت پر ریسک، و با حدس و گمان همراه است، و این مقاله به مثابه‌ی توصیه‌ی سایت بازده یا نویسنده‌ی آن برای سرمایه‌گذاری در رمز ارزها یا ICOها نیست. از آن‌جا که شرایط هر فرد با دیگری متفاوت است، پیش از اتخاذ هر گونه تصمیم مالی همیشه باید با یک متخصص واجد شرایط مشورت کنید. سایت بازده هیچ‌گونه ضمانتی در خصوص دقیق یا به موقع بودن اطلاعات موجود در این مقاله نمی‌کند. نویسنده‌ی اصلی این مقاله در هنگام نگارش آن، صاحب ریپل و بیت کوین بوده است. این مقاله به زبان فارسی ترجمه شده است.

 

 

نوشته‌های مرتبط