۷ گام آغاز یک کسب و کار به عنوان مربی یا مشاور

آیا شما یک کسب و کار برون‌خط (آفلاین) دارید و عاشق تغییر به یک مدل کسب و کار آزاد هستید؟ یا شاید صاحب یک کسب و کار نیستید، اما تجربه، تخصص، و اشتیاق زیادی در حرفه‌تان دارید و عاشق این هستید که آن را در اختیار افراد بیش‌تری قرار دهید. به هر حال روشی وجود دارد که دانش‌تان را به‌صورت برخط ارائه کنید، و به این طریق سریع‌تر به هدف‌تان برسید، از زمان استفاده‌ی بهینه بکنید، و سقف درآمدتان را بالا ببرید.

دیگر گذشته است روزهایی که برای آغاز یک کسب و کار مجبور بودید طرحی طولانی و با جزئیات بنویسید، با بانکدارها دیدار کنید، وامی بزرگ بگیرید، یک کسب و کار معمولی بسازید، و امیدوار باشید افراد جامعه مشتری‌تان شوند.

در دنیای امروز، با یک لپ‌تاپ و اتصال به اینترنت قادر هستید یک کسب و کار برخط را راه‌اندازی کنید.

یکی از بهترین راه‌ها برای این‌که در کسب و کار شیوه‌ی خاص خود را داشته‌باشید و در عین حال تاثیرتان را به‌طور چشمگیر افزایش دهید، این است که یک سامانه‌ی مشاوره یا آموزش برخط در زمینه‌ی کسب و کارتان راه‌اندازی کنید.

شما چگونه این کار را می‌کنید؟

۱. بازار هدف‌تان را انتخاب کنید

شاید بازار هدف‌تان را دقیقا بشناسید، یا شاید با کسب تجربه آن را دقیق‌تر مشخص کنید. به این فکر کنید که به چه کسی می‌خواهید خدمت‌رسانی کنید، و این را دقیقا تعیین کنید. آیا می‌خواهید به مادران و نوزادان کمک کنید؟ آیا می‌خواهید به مردان مجرد کمک کنید؟ آیا می‌خواهید به رهبران سازمان کمک کنید؟ درباره‌ی مراجع ایده‌آل‌تان فکر کنید.

اگر اکنون این را دقیقا نمی‌دانید، اشکالی ندارد. شفافیت در پی اقدام به دست می‌آید. هنگامی که ارائه‌ی خدمات‌تان را آغاز کردید، پی می‌برید واقعا دوست دارید با چه کسی به عنوان مراجع کار کنید، و به تدریج بیش‌تر برایتان روشن می‌شود دقیقا به چه کسی می‌خواهید خدمت‌رسانی کنید.

۲. یک مشکل مشخص را انتخاب کنید که می‌خواهید برای حل آن به بازار هدف‌تان کمک کنید

آیا مطمئن نیستید برای حل چه مشکلاتی می‌توانید به آدم‌ها کنید؟ به زندگی‌تان فکر کنید. آدم‌ها برای چه چیزهایی از شما کمک می‌خواهند؟ آیا آن‌ها مکررا در زمینه‌ی خاصی از شما راهنمایی یا مساعدت می‌خواهند؟

هنگام انتخاب این‌که برای حل چه مشکلی می‌خواهید به مراجع‌تان کمک کنید، هرچه دقیق‌تر باشید بهتر است. این دو علت دارد: اول از همه، وقتی دقیقا حیطه‌ی فعالیت‌تان را مشخص کنید، می‌توانید در کمک به آن دسته از آدم‌ها واقعا متخصص شوید. می‌توانید چیزهای زیادی درباره‌ی بازار هدف‌تان یاد بگیرید، و می‌توانید خدمات‌تان را طوری تنظیم کنید که مشکل مشخصی را برای آن‌ها حل کنید. این باعث می‌شود آموزش‌ها یا مشاوره‌هایتان به نتایج بهتری بینجامد. هم‌چنین وقتی دقیقا مشخص می‌کنید که به چه کسی خدمت‌رسانی کنید یا برای حل چه مشکلی به آدم‌ها کمک کنید، ابزار و مفاد بازایابی‌تان با آن‌ها “حرف می‌زند”. شما می‌خواهید مراجعان ایده‌آل‌تان درباره‌ی خدمات‌تان بشنوند و بدانند شما مربی‌ای هستید که می‌توانید به آن‌ها کمک کنید مشکل خاصی را حل کنند.

هم‌چنین مهم است باز هم اشاره کنم که شفافیت در پی اقدام می‌آید. هنگامی که کار آموزش یا مشاوره را با مراجعان شروع کنید، پی می‌برید که دوست دارید در چه زمینه‌ای به آن‌ها کمک کنید و از چه چیزی چندان لذت نمی‌برید. کشف می‌کنید کجا نتایج شگفت‌انگیزی به دست می‌آورید و چه چیزی به شما انرژی می‌دهد. هرچه پیش می‌روید کسب و کارتان تکامل می‌یابد.

۳. ایده‌تان را نقد بگذارید

رپورتاژ

این‌که شما فکر می‌کنید ایده‌ی خوبی دارید لزوما به این معنی نیست که آدم‌ها به خاطر آن واقعا به شما پول می‌پردازند. درباره‌ی مشکلی که می‌خواهید برای حل کردن‌اش به آدم‌ها کمک کنید، خوب فکر کنید. آیا این مشکل شما را قادر می‌سازد از توانایی‌هایتان استفاده کنید؟ آیا در آن حوزه دانش دارید؟ آیا می‌توانید برای دیگران ارزش‌آفرینی کنید و کمک‌شان کنید زندگی‌شان را متحول کنند؟ آیا در حال حاضر آدم‌ها برای این‌که این مشکل‌شان حل شود پول می‌پردازند؟ آیا مشکلی که شما برای آن خدمات آموزش یا مشاوره‌ای ارائه می‌کنید به اندازه‌ی کافی در زندگی‌شان بزرگ هست که مایل باشند شما را برای کمک به خدمت بگیرند؟

۴. ایده‌تان را به آزمایش بگذارید

شما می‌توانید با ارائه‌ی 15 دقیقه مشاوره‌ی رایگان به آدم‌ها ایده‌تان به آزمایش بگذارید. کریس گیلبی در زاده‌شده برای این، توصیه می‌کند به 100 نفر مشاوره‌ی کوتاه و رایگان بدهید. برای جلسات‌تان نامی جذاب انتخاب کنید که آدم‌ها به کمک آن درک کنند این جلسه چه حاصلی برایشان دارد. سپس با آن‌ها تماس تلفنی برقرار کنید، برایشان ارزش‌آفرینی کنید، و بعدا برای جذب بازخورد و پیگیری دوباره تماس بگیرید.

هنگام برگزاری جلسات رایگان خود، توجه کنید که چه احساسی دارید. آیا از این‌که برای حل این مشکل به آدم‌ها کمک می‌کنید احساس هیجان می‌کنید و انرژی می‌گیرید؟ یا بعد از این مکالمات احساس تهی شدن و خستگی مفرط می‌کنید؟ آیا از کار کردن با این مراجعان لذت می‌برید، یا متوجه شده‌اید باید بازار هدف‌تان را تغییر دهید؟ هم‌چنین آیا به آدم‌ها کمک می‌کنید به نتایج مطلوب‌شان برسند؟

۵. مراجعان ایده‌آل‌تان را پیدا کنید

اکنون ایده‌تان را آزموده‌اید و آن را اصلاح کرده‌اید، و کمی تجربه کسب کرده‌اید، وقت آن است که مراجعان واقعی پیدا کنید. درباره‌ی مراجعان ایده‌آل‌تان فکر کنید. آن‌ها وقت‌شان را در اینترنت چگونه سپری می‌کنند؟ آن‌ها وقت‌شان را در خارج از اینترنت چگونه سپری می‌کنند؟ آن‌ها به کدام گروه تعلق دارند؟ در کدام پلتفرم رسانه‌ی اجتماعی وقت می‌گذرانند؟ شما می‌توانید بهترین خدمات آموزش یا مشاوره را در دنیا ارائه دهید، اما تا زمانی که ندانید چگونه پیشنهادتان را به مراجع ایده‌آل‌تان عرضه کنید، کسب و کار مستحکمی نخواهیدداشت. هرچند ممکن است دلهره‌آور باشد، اما باید در فضای برخط دیده شوید تا مراجعان ایده‌آل‌تان شما و خدمات شگفت‌انگیزتان را کشف کنند.

۶. کسب و کارتان را قانونی کنید

وقتی آماده هستید کسب و کار آموزش یا مشاوره‌تان را به یک معامله‌ی واقعی تبدیل کنید، وقت آن است که آن را تبدیل به یک کسب و کار قانونی بکنید. من توصیه می‌کنم قبل از این‌که وقت و پول زیادی را روی ایده‌ای سرمایه‌گذاری کنید که نهایتا چیزی بیش‌تر از یک “سرگرمی گران قیمت” نیست، اول آن را امتحان کنید.

من در همایش‌های کارآفرینی افراد بسیاری را دیده‌ام که هزاران دلار پرداخته‌اند تا وب‌گاه داشته‌باشند و برایشان کارت ویزیت طراحی شود، اما هنوز محصولات اطلاعاتی‌شان را نساخته‌اند یا در واقع خدمات آموزش یا مشاوره‌شان را به کسی ارائه نکرده‌اند. به نظر من بهتر است از این همایش‌ها خارج شوید، و قبل از این‌که پول و وقت زیادی را صرف کنید تا به کسب و کارتان شکلی “واقعی” بدهید و بعدها پی ببرید ایده‌تان شدنی نیست، اقدام کنید و ببینید آیا آدم‌ها بابت  ایده‌ای دارید به شما پول می‌دهند یا خیر.

هنگامی که می‌خواهید به عنوان مربی یا مشاور کسب و کارتان را قانونی کنید، می‌توانید یک وب‌گاه ساده بسازید که ظاهری حرفه‌ای دارد و نشان می‌دهد شما چه کسی هستید، به چه کسی خدمت‌رسانی می‌کنید، و چگونه می‌توانید به بازار هدف‌تان کمک کنید. هم‌چنین ایده‌ی خوبی است که برای مراجعان یک قرارداد رسمی داشته‌باشید و هنگام فروش خدمات‌تان آن را به امضا برسانید. این قرارداد قانونی می‌تواند شامل مسائلی از قبیل سیاست فسخ، سیاست استرداد پول، و انتظارات شما از مراجع باشد. و عاقلانه است که با کسب و کارتان مانند یک کسب و کار حقیقی رفتار کنید. سیستم‌هایی را به کار بگیرید تا جوانب مالی کسب و کارتان را پیگیری کنید.

۷. کسب و کارتان را رشد دهید

اکنون که در حال کمک به مراجعان ایده‌آل‌تان هستید، و آن‌ها از خدمات آموزش یا مشاوره‌ی شما نتایج شگفت‌انگیزی می‌گیرند، می‌توانید کسب و کارتان را بسنجید. می‌توانید هم‌چنان مشاوره یا آموزش خصوصی یک به یک ارائه دهید، و ساعات‌تان را با دلار معاوضه کنید. یا برای این‌که از وقت‌تان استفاده‌ی بهینه بکنید، درآمد ساعتی‌تان را افزایش دهید، و دانسته‌هایتان را در اختیار آدم‌های بیش‌تری بگذارید می‌توانید خدمات‌تان را در قالب گروه‌های چند نفره ارائه دهید. هم‌چنین می‌توانید محصولات برخط از قبیل کتاب‌های الکترونیکی یا دوره‌های برخط بسازید. به این طریق کارتان “به‌طور یکسان توزیع می‌شود”، یعنی کار زیادی را از پیش انجام می‌دهید اما می‌توانید بعدا درآمد آن را برای مدت زیادی جمع‌آوری کنید.

برای آغاز یک کسب و کار برخط به عنوان مربی یا مشاور هیچ زمانی بهتر از الان نیست. وقتی تخصص‌تان را به‌صورت برخط ارائه می‌کنید، می‌توانید آن را در اختیار آدم‌های سراسر دنیا قرار دهید و در مقایسه با کسب و کار سنتی، روی افراد بیش‌تری تاثیر بگذارید.

منبع http://www.lifehack.org/430974/7-steps-to-start-an-online-business-as-a-coach-or-consultant
نوشته‌های مرتبط