3 مهارت پولساز برای دورکاری و کسب درآمد در منزل

اگر شغل شما نیز به خاطر همه‌گیری کرونا با تهدید رو به رو شده است، به چند مهارت پولساز برای دورکاری و کسب درآمد در منزل فکر کنید که بسیاری از افراد سراسر جهان فرا میگیرند تا به کمک آن‌ها بتوانند یک شغل جانبی یا کارمزدی (فریلنسینگ) برای خود راه‌اندازی کنند. بازاریابی، نویسندگی، و مدیریت پروژه‌های دیجیتال همگی مهارت‌هایی هستند که در نقش‌های مختلفی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد؛ چه به صورت یک تبلیغ‌نویس کارمزدی، یا چه در قالب مدیر شبکه اجتماعی، یا دستیار مجازی.

بن تایلر، کارآفرینی که از یک کارمند IT تمام وقت به یک نویسنده‌ی فناوری کارمزدی یا همان فریلنسر تغییر شغل داده‌ است در این مورد می‌گوید، “‌شاید چیزهایی باشند که اطلاعات زیادی از قبل در موردشان بلد هستید؛‌ چه به صورت شخصی و چه به صورت حرفه‌ای. نکته‌ی کلیدی همیشه این است که کارتان را با استفاده از هر آن‌چه درباره‌اش اطلاعات و مهارت دارید، شروع کنید.‌”‌

شاید همیشه قادر نباشید پیامدهای ناشی از اخراج شدن، مرخصی‌های طولانی مدت، یا کم شدن مشتریان و مراجعه کنندگان را که بر اثر تاثیرات اقتصادی همه‌گیری کووید ۱۹ در جهان ایجاد شده است، تحت کنترل در بیاورید. ولی حتما می‌توانید مهارت‌هایی را از مشاغل گذشته یا کنونی‌تان انتخاب کنید و از این مهارت‌ها برای افزایش درآمدتان به شیوه‌ای جدید استفاده کنید: مثلا با انجام پروژه‌های کارمزدی (فریلنسینگ) یا انجام یک کار جانبی روی مبل راحتی خانه‌تان.

متخصصان حوزه‌ها و رشته‌های مختلفی که از یک شغل تمام وقت به شغل کارمزدی (فریلنسینگ) یا راه‌اندازی یک کسب و کار روی آورده‌اند، ۳ مهارت مهم را شناسایی کرده‌اند که به راحتی به شما امکان می‌دهند به خود اشتغالی دست بزنید.

مهارت های پولساز برای دورکاری

۱. مدیریت و ساماندهی پروژه‌های دیجیتالی

به گفته‌ی کارلا سینگسون، صاحب کسب و کار و مربی امور اجرایی، بسیاری از مدیران به گونه‌ای آموزش می‌بینند که بتوانند شایستگی‌های‌شان را در مدیریت پروژه‌ها به خوبی نشان دهند؛ مثلا به خوبی بر کیفیت کارها نظارت کنند و ارتباط خوبی میان اعضای گروه برقرار کنند.

هم‌چنین، سینگسون – کسی که نه تنها مدیران اجرایی را به این مهارت‌ها تربیت می‌کند، بلکه هم‌چنین، گاهی اوقات هنگامی که حجم کارها در کسب و کار‌ش به اندازه‌ای بالا است که اعضای گروه نمی‌توانند از عهده‌ی آن بر بیایند، افراد جدیدی را به صورت کارمزدی (فریلنسر) استخدام می‌کند – در این مورد می‌گوید، “‌آدم‌هایی که دارای مجموعه مهارت‌های مدیریت پروژه هستند، در مشاغل مدیریت کسب و کاری آنلاین، مدیریت حسابداری، مسئول پشتیبانی مشتری، یا مدیریت پروژه بسیار خوب ظاهر می‌شوند.

به گفته‌ی سینگسون، “‌من برای یک آژانس تبلیغاتی بزرگ کار می‌کردم، ولی از کارم استعفا دادم، و به یک نویسنده‌ی فریلنسر (کارمزدی) تبدیل شدم. ولی از آن‌جا که به کار گروهی و فرایند بهبود فروش (نه صرفا پروژه‌های نویسندگی) عادت دارم، آن‌چنان طولی نکشید تا توانستم کسب و کار خودم را راه‌اندازی کنم.‌”‌

دیا آلایگا، ظرف سه سال گذشته به صورت فریلنسینگ (کارمزدی) به عنوان مدیر کسب و کار دیجیتالی مشغول به کار بوده است؛ این کار بر مدیریت گروه از راه دور، هماهنگ کردن وظایف و جدول زمانی پروژه‌ها، مدیریت استراتژی راه‌اندازی برای محتوا و محصولات دیجیتالی، و اجرای اردوهای آموزشی مدیریت کسب و کار دیجیتالی تمرکز دارد. وی در این شغل از مهارت‌هایی که از نقش‌ها و مسئولیت‌های فراوان گذشته‌اش به دست آورده، نهایت استفاده را کرده است؛ مسئولیت‌ها و نقش‌هایی از قبیل دستیار ویراستار و تولید محتوا در دانشگاه محل تحصیل، کارآموز مشاور در شرکت دیلویت، و موسس مشترک یک وبسایت آموزش الکترونیکی.

به گفته‌ی آلایگا، اکنون در دنیایی که بسیاری از آدم‌ها مجبور شده‌اند برای یک مدت نسبتا طولانی به انجام کارها از راه دور روی بیاورند، نیاز به مدیریت دیجیتالی بیش از پیش احساس می‌شود.

وی در این مورد می‌گوید، “‌از همان سال نخست، تمام وقت من درگیر این مسئولیت شد؛ بنابراین، انتقال‌ام به دنیای فریلنسینگ (خوشبختانه) یک تصمیم فوق‌العاده موفق بوده است.‌”‌

یوال دنگ، مدیر تولید شرکت هلدینگ یک بانک آمریکایی، در حال حاضر در مرخصی زایمان به سر می‌برد؛ البته بازگشت وی به کار به علت شیوع همه‌گیری بیماری کرونا به تعویق افتاد. وی با ترس از آن‌که وقتی این مشکلات حل شوند، دیگر جایگاهی در هلدینگ نداشته باشد، یک کسب و کار مربوط به دستیاری مجازی راه‌اندازی کرده است؛ این کسب و کار به طور اختصاصی بر کمک‌رسانی به وبلاگ‌نویسان جهت رسیدن به مخاطبان هدف‌ ارگانیک‌شان از طریق پینترست و اینستاگرام تمرکز دارد.

دنگ در این باره می‌گوید، “‌من به دلیل آن‌که به طور تمام وقت از بخش بازاریابی مشغول به کار هستم، با استراتژی‌های بازاریابی آشنایی دارم، ولی آن‌چه در این کسب و کار به خوبی به کارم آمده است، تجربه‌ام در زمینه‌ی بلاگ‌نویسی در حوزه‌ی غذا است که چند سال پیش به آن مشغول بودم. من از گذشته تاکنون حضور فعال و موفقی در رسانه‌های اجتماعی داشته‌ام. اگر در شغل فعلی‌ام در این هلدینگ بدترین اتفاق ممکن رخ دهد، این فرصت برای‌ام موجود است که حتی به وبلاگ‌نویسی در حوزه‌ی غذا بازگردم.‌”

۲. نویسندگی و تولید محتوا

رپورتاژ

شوانا نیومن، مربی شغلی در یک مرکز کاریابی در آمریکا، می‌گوید، “‌صاحبان وبسایت‌ها همیشه به ویراستار و نویسنده‌ی محتوا نیاز دارند، بنابراین، چند مقاله‌ی نمونه در مجموعه‌ی کاری و رزومه‌تان قرار دهید و برای این رسیدن به این شغل اقدام کنید.‌”‌ شوانا نیومن کار خود را از ۲۰۰۷ در خانه شروع کرد و از آن به بعد، کسب و کار‌های آنلاین متعددی را ایجاد کرده و به فروش رسانده است. طبق پیشنهاد وی، این کارهای جانبی را می‌توانید از طریق برخی از وبسایت‌های مخصوص این کار یا از طریق آگهی‌های استخدام پیدا کنید.

سیروس وانور شغل رسمی‌اش را به عنوان یک حسابدار تمام وقت کنار گذاشت و به عنوان یک نویسنده‌ی فریلنسر در حوزه‌ی امور مالی مشغول به کار شد، و سپس، شرکت فروگال باجتر را تاسیس کرد. با توجه به پیش زمینه‌ی وی در امور مالی و تحصیلات تخصصی‌اش در حوزه‌ی حسابداری، نوشتن مطالبی درباره‌ی مسائل مالی برای وی بسیار آسان است.

وانور در این باره می‌گوید، “‌همان‌طور که از شواهد پیدا است، تقاضای شدید برای نویسندگان مسلط به امور مالی وجود دارد، و این حوزه واقعا سودآور است. با انجام چنین کاری فقط در اتاق خانه‌تان قطعا قادر خواهید بود به اندازه‌ی یک کار تمام وقت کسب درآمد کنید.‌”‌

هم‌چنین، به گفته‌ی وانور، اگر تاکنون در مشاغلی از قبیل متصدی امور بانکی، تحویل‌دار بانک، کتابدار، یا مشاور مالی حضور داشته‌اید، برای انجام نویسندگی، به خصوص در حوزه‌ی مالی، نیاز به داشتن پیش زمینه‌ی قوی در این کسب و کار یا در شغل حسابداری نیست.

بن تایلر نیز که از ۲۰۰۴ تاکنون به عنوان یک کارآفرین مستقل به صورت سریالی به راه‌اندازی استارت‌آپ می‌پردازد و موسس وبسایت هوم‌ورنکینگ‌کلاب – درگاه مشاوره‌ای برای فریلنسرهای مشتاق – بوده است، مانند سایر نمونه‌هایی که در این مقاله از آن‌ها نام برده شده است، پیش‌تر به عنوان رئیس بخش IT به یک کار تمام وقت مشغول بود. وی ابتدا به مشاوره‌ی فریلنسرها در حوزه‌ی IT پرداخت، و سپس با ارائه‌ی درخواست کار برای انجام پروژه‌های نویسندگی در حوزه‌های فنی – که وی از گذشته در این حوزه تخصص داشته است – وارد دنیای نویسندگی فریلنسینگ شد.

تایلر در این باره می‌گوید، “‌این همان روشی است که باید درباره‌ی مهارت‌های قابل تبدیل در دنیای کسب و کار مانند آن فکر کنید. شاید موضوعات زیادی وجود دارند که اطلاعات مناسبی از قبل درباره‌ی آن‌ها کسب کرده‌اید، چه به صورت شخصی و چه به صورت حرفه‌ای. نکته‌ی کلیدی همیشه این‌جا است که کارتان را با تکیه بر دانسته‌های‌تان شروع کنید.‌”‌

۳. بازاریابی و پژوهش دیجیتال

به گفته‌ی جرمی اوونز، کارمند ارشد بازاریابی در یک شرکت تولید کننده‌ی تجهیزات آشپزی که تجربه‌ی فعالیت کارمزدی (فریلنسینگ) را به عنوان یک مشاور بازاریابی به همراه دارد، صاحبان کسب و کار‌های کوچک بسیاری وجود دارند که توانایی مالی استخدام یک گروه کامل بازاریابی را در اختیار ندارند.

وی در این باره می‌گوید، “‌با وجود این، این کسب و کار‌ها هم‌چنان نیازمند تاکتیک‌های بازاریابی کارآمدی هستند که توانایی‌شان را برای مبارزه با رقبای‌شان افزایش دهند.‌”‌ به گفته‌ی وی، فریلنسرها و مشاوران کارمزدی می‌توانند به راحتی این خلاء را برای آن‌ها پر کنند.

جسیکا کلومبو، بازاریاب حوزه‌ی رسانه‌های دیجیتال و اجتماعی، مهارت‌های خود را از حوزه‌ی داستان‌پردازی دیجیتالی برای مشتریان یک شرکت آمریکایی به حوزه‌ی مشاوره در زمینه‌ی مسائل بهداشتی، تحصیلات تکمیلی، خدمات مالی، و بخش‌های غیر انتفاعی (به عنوان یک فریلنسر کامل) انتقال داده است.

کلومبو در این مورد می‌گوید، “‌استفاده از مهارت‌ها در هر دو حوزه شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند. در هر دو حوزه شما باید مخاطب را درک کنید؛ باید ارزش‌های مشترک یا شخصی پنهان در پروژه یا خط داستان را درک کنید، و طرح یا پست‌های‌تان را به مشتری تحویل دهید.‌”‌

کارلین انکرام، موسس و استراتژیست ارشد شرکت اسنپ سوشیال، نیز دو سال پیش مانند سایر این افراد شغل تمام وقت خود را در یک آژانس برندسازی و بازاریابی ترک کرد، و تمام انرژی‌اش را صرف کسب و کار آژانس رسانه‌های اجتماعی شخصی‌اش کرد که حدود پنج سال به عنوان یک کار جانبی به آن مشغول بود. به گفته‌ی انکرام، ارزشمندترین مهارتی که در کنار بازاریابی کسب کرده است، فراگیری نحوه‌ی تعامل با مشتریان است.

انکرام در این باره می‌گوید، “من برای مشتریان بسیاری به عنوان مدیر حسابداری ایفای نقش کردم؛ این مسئله به من این فرصت را داده بود تا به بهترین شکل ممکن نحوه‌ی برقراری ارتباط با مشتریان و طراحی سیستم‌ها و فرایندها را برای انجام تعهدات گروهی در محدوده‌ی زمانی معین فرا بگیرم. این مهارت‌های سازمانی و خدمات مشتریان برای اجرای یک کسب و کار موفق بسیار ضروری هستند؛ مهارت‌هایی که به خاطر فراگیری کامل‌شان در طول دوره‌ای که برای دیگران کار می‌کردم، بسیار به خودم افتخار می‌کنم.‌”‌

به گفته‌ی جاناتان آلونسو که پیش از تاسیس شرکت مشاوره‌‌ بازاریابی دیجیتال و تبدیل شدن به رئیس خود، بیش از یک دهه به صورت تمام وقت در حوزه‌ی بازاریابی در شرکت‌ها مشغول به کار بود، بزرگ‌تری دارایی وی که باعث شدن بتواند به خود اشتغالی برسد، توانایی‌اش در پژوهش‌های بازار بود.

آلونسو در این باره می‌گوید، “‌پژوهش ضروری‌ترین بخش از هر کسب و کار است؛ خواه این پژوهش درباره‌ی مشتریان ایده‌آل‌تان باشد، خواه درباره‌ی رقبای‌تان. انجام پژوهش‌ها در خصوص فریلنسینگ فرصت فوق‌العاده‌ای برای صاحبان کسب و کار‌هایی ایجاد می‌کند که به سرعت به دنبال راه‌هایی برای موفقیت‌ خود هستند.‌”‌

 

نوشته‌های مرتبط