۱۱ چالش برای زنان کارآفرین و شجاع که هر روز با آن‌ها مواجه‌اند

این مقاله مخصوص شیر زنانی است که هر روز با صدها چالش و وظایف مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند؛ از بوسیدن زخم‌های کوچک کودک خردسال‌شان گرفته تا تمیز کردن کثیف کاری‌‌های فرزند نوزادشان، رسیدگی به وضعیت حیوانات خانگی و بردن آن‌ها به دامپزشکی و در نهایت، تبدیل شدن به یک همسر، نامزد، یا دوست با محبت و دوست داشتنی. در کنار تمام این وظایف و مسئولیت‌های دشوار، این شیر زنان می‌توانند یک یا چند کسب و کار موفق را نیز اداره کنند. این شما و این ۱۱ چالش برای زنان کارآفرین و شجاع که هر روز با آن‌ها مواجه‌اند!

با تمام این اوصاف، این گونه زنان جوری رفتار می‌کنند که به نظر می‌رسد کارشان بسیار آسان است. امروزه، بسیاری از زنان از عهده‌ی تمام این کارها بر می‌آیند؛ با وجود این، گاهی اوقات می‌خواهند موهای‌شان را بکنند، و آرزو می‌کنند ای کاش می‌توانستند چند نسخه از خود داشته باشند تا بتوانند به خوبی از عهده‌ی تمام کارهایی که در تقویم‌شان هماهنگ کرده‌اند بر بیایند.

۱۱ چالش پیش روی زنان کارآفرین

همه‌ی کارآفرینان به شما خواهند گفت اداره‌ی یک کسب و کار، عملیاتی بیست و چهار ساعته است و زمانی برای استراحت و رفع خستگی وجود ندارد.

وقتی که قرار است به عنوان رهبر و مدیر یک سازمان فعالیت کنید به یک متخصص فناوری، نماینده خدمات مشتریان، متخصص رسانه‌های اجتماعی، مسئول ساماندهی جداول زمانی فوق برنامه، مذاکره کننده، مسئول فروش، سفارش دهنده‌ی تدارکات سازمان، لوله‌کش، تعمیرکار دستگاه کپی، و غیره تبدیل می‌شوید.

یک زن کارآفرین علاوه بر مسئولیت‌های شخصی و خانوادگی، باید به تمام مسئولیت‌های بالا نیز رسیدگی کند، و در این مسیر با چالش‌های مضاعفی در دنیای کسب و کار رو به رو خواهد بود. در این مقاله، به ۱۰ چالش اشاره می‌کنیم که زنان کارآفرین با آن‌ها مواجه می‌شوند:

۱. روزهایی که وضعیت ظاهری‌تان آن‌چنان خوب نیست

وقتی مشغولیت و علاقه‌تان به کسب و کار بسیار قوی باشد، روزهایی می‌رسند که احساس می‌کنید وضعیت ظاهری‌تان آن‌چنان عالی نیست؛ ممکن است آرایش‌تان بریزد، موهای‌تان کمی به هم ریخته باشد،‌ یا جوراب‌های‌تان را لنگه به لنگه پوشیده باشید.

می‌دانید، این یک مسئله‌ی عادی و طبیعی است!

ممکن است روزهایی هم وجود داشته باشند که وضعیت ظاهری‌تان در بهترین حالت نباشد. ولی همیشه به خاطر داشته باشید، نباید وضعیت ظاهری‌تان را به طور کامل نادیده بگیرید؛ زیرا ظاهر آراسته در نخستین برخورد از اهمیت بالایی برخوردار است.

۲. سر سخت بودن به معنی بدجنس و بداخلاق بودن نیست

اگر در شرایط کاری‌تان و در برابر دیگران سرسخت باشید، به این معنی نیست که آدم بدجنس و بداخلاقی هستید.

شما با این ویژگی به دیگران نشان می‌دهید به معنی واقعی کلمه، بالاتر از حد استاندارد هستید. شما بیش‌تر انرژی‌تان را در طول روز صرف کسب و کار‌تان می‌کنید. با داشتن چنین استانداردهایی، آدم‌هایی که نمی‌توانند با فشار و شتاب شما هماهنگ باشند، به سادگی در کنارتان غربال می‌شوند.

۳. برخی آدم‌ها همیشه از شما انتقاد خواهند کرد

آدم‌هایی هستند که از شما به خاطر محکم بودن و صداقت‌تان دائما انتقاد می‌کنند؛ در حالی‌که سایرین ممکن است شما را تحسین کنند. اجازه ندهید انتقادها شما را ناامید کنند. دلیلی وجود ندارد که به خاطر سخت‌کوشی‌، تعهد، و سرسختی‌تان در حوزه‌ای که با تمام وجود به آن علاقه‌مند هستید، مجبور باشید از دیگران عذرخواهی کنید.

۴. کمال‌گرایی را از ذهن‌تان بیرون کنید

انتظار نداشته باشید همه کارها به صورت تمام و کمال انجام شوند. به همان اندازه که دوست دارید برای مقابله با هر احتمال و مشکلی به خوبی برنامه‌ریزی داشته باشید، باید قبول داشته باشید که هرگز نمی‌توانید به حد کمال برسید. اشتباهات و خطاهای‌مان باعث می‌شوند به بهترین شکل ممکن رشد کنیم.

وجود نقص یا کامل نبودن از جمله عواملی است که باعث می‌شوند با دیگران تفاوت داشته باشید و نشان دهنده‌ی صحت و اصالت شما است.

۵. مراقب مشتریان ناپاک و پلید باشید

این مشکل یکی از بدترین چالش‌هایی است که زنان کارآفرین ممکن است با آن رو به رو باشند. بسیاری از زنان گاهی اوقات با برخی از مشتریان ناپاک و بی‌اخلاق برخورد می‌کنند؛ مشتریانی که احترام خاصی برای خانم‌ها قائل نمی‌شوند. بنابراین، ترس به خودتان راه ندهید و جلوی آدم‌هایی که پای‌شان را از حد خود فراتر می‌گذارند، بایستید.

گذشته از این‌ها، دلیلی ندارد رابطه‌ی کسب و کاری‌تان را با چنین آدم‌هایی ادامه دهید. هرگونه بی‌احترامی را هرگز تحمل نکنید! در شرایطی که احساس می‌کنید این مشکل جدی و خطرناک شده است، در استفاده از اسپری فلفل لحظه‌ای درنگ نکنید.

۶. آیا شما هم با یک دست چند هندوانه بلند می‌کنید؟

رپورتاژ

همه‌ی آدم‌ها دوست دارند بتوانند هم‌زمان از عهده‌ی چند کار بر بیایند، زیرا معمولا گفته می‌شود با این کار می‌توانیم در زمان صرفه‌جویی کنیم.

زمان کالایی است که هرگز نمی‌تواند با پول مجددا آن را خریداری کنیم. در حقیقت، وقتی با یک دست چند هندوانه را بلند می‌کنید، و بیش از اندازه سعی می‌کنید هم‌زمان از عهده‌ی چند کار بر بیایید، نمی‌توانید ۱۰۰ درصد انرژی‌تان را روی کارها بگذارید. بنابراین، دفعه‌ی بعد که در یک جلسه‌ی کاری حضور دارید، تمرکزتان را به مشتری معطوف کنید و رسیدگی به فهرست خرید مواد غذایی‌تان را به بعد از جلسه موکول کنید.

۷. نگرانی یک هیجان بی‌فایده است

نگرانی یک هیجان طبیعی انسانی است که هنگامی رخ می‌دهد که در برابر یک مسئله‌ی ناشناخته قرار بگیرید. ولی همیشه به خاطر داشته باشید، نگرانی یک هیجان بی‌فایده است که هیچ نوع پیامد مثبت یا سازنده‌ای برای‌تان به همراه نخواهد داشت.

ولی بهتر است بدانید، اگر قرار باشد اوضاع به خوبی پیش نرود، این اتفاق خواهد افتاد. ولی باید آن‌قدر اعتماد به نفس داشته باشید که در چنین شرایطی، مثل همیشه، بتوانید تمام تمرکزتان را برای یافتن یک راه‌حل به کار بگیرید؛ زیرا شما یک کارآفرین موفق هستید.

۸. تخصص فناوری یک ابزار بسیار جذاب است

علم فناوری فقط برای مردان نیست؛ زنان نیز باید بتوانند به اندازه‌ی مردان به خوبی از پس مسائل مربوط به فناوری بر بیایند. ریشما سوجانی نمونه‌ای کامل از یک زن متخصص فناوری، و بنیان‌گذار موسسه‌ای است به نام “‌دخترانی که برنامه می‌نویسند‌”‌.

آن‌ها به دنبال ترویج راه حل‌هایی برای پر کردن شکاف جنسیتی در صنعت فناوری و توانمندسازی زنان و دختران برای ایفای نقش فعال و مهم در تغییر دنیا هستند.

۹. یاد بگیرید چه زمانی نه بگویید

زنان به طور طبیعی موجوداتی پرورش دهنده هستند و می‌خواهند همه چیز را درست کنند و بهبود ببخشند.

ولی شما، به عنوان یک زن کارآفرین باید بدانید چه زمان باید نه بگویید.

قرار نیست مسئولیت اصلاح هر چیزی را که خراب می‌شود، بپذیرید؛ در هیچ کتابی، هیچ قانونی وجود ندارد که به شما بگوید باید هر چیزی را سر و سامان دهید.

وقتی یاد بگیرید که نه بگویید، به آدم‌های اطراف‌تان نشان می‌دهید به وقت خودتان احترام می‌گذارید و سایرین نیز به همین صورت به وقت شما احترام می‌گذارند.

۱۰. هر از گاهی گریه کنید، ولی فقط این کار را در حمام انجام دهید

زنان گاهی اوقات هیجانی می‌شوند. همه‌ی آدم‌ها ممکن است دچار لحظاتی شوند که به هر دلیل فقط به گریه نیاز داشته باشند. این کار را انجام دهید، ولی فقط سعی کنید داخل حمام گریه کنید، زیرا مانند هر آدم فوق موفق دیگر، گاهی اوقات نیاز دارید زمانی را به خود اختصاص دهید. حتی اگر به این معنی باشد که تنها بمانید و اطراف‌تان پر از دستمال‌های کاغذی خیس و مچاله شده باشد. اگر واقعا به گریه نیاز دارید، حتما این کار را انجام دهید؛ زیرا زمان متعلق به شما است. ابتدا این زمان را به خود اختصاص دهید، و سپس خودتان را رها کنید.

۱۱. زندگی اجتماعی‌تان ممکن است به پایان برسد

زندگی اجتماعی‌تان به عنوان یک زن کارآفرین ممکن است به سرعت به پایان برسد و شاید از این مسئله خوشحال شوید. شاید هیچ فرد موفقی وجود نداشته باشد که به خاطر از دست دادن زندگی اجتماعی‌اش ناراحت باشد.

در واقع، کارآفرینان از این مسئله استقبال می‌کنند، زیرا دور شدن از زندگی اجتماعی وقت بیش‌تری در اختیارشان می‌گذارد تا بتوانند روی موضوعات مورد علاقه‌شان کار کنند و به دیگران نیز کمک کنند. گاهی اوقات، حتی قرار عاشقانه نیز چنین زنانی بسیار کم‌اهمیت به نظر می‌رسد؛ بنابراین، آن‌ها از لحظات تنهایی و سکوت به شدت استقبال می‌کنند.

در این لحظات است که خلاقیت، اصالت، رشد، و ایده‌های آن‌ها شکوفا می‌شوند.

خلاصه

زنان کارآفرین با بسیاری از این چالش‌های رو به رو هستند، ولی مواجهه با این چالش‌ها برای آن‌ها به معنی رسیدن به پایان دنیا نیست. مواجهه با چالش برای زنان کارآفرین به فرصتی برای ادامه‌ی تمرین شجاعت و تکمیل مهارت‌های رهبری‌شان تبدیل می‌شود.

در جهان امروز، شمار زنان کارآفرین و صاحب کسب و کار به شکل روز افزون افزایش می‌یابد؛ این زنان به خاطر زندگی خودشان، به خاطر زندگی آدم‌های اطراف‌شان، و به خاطر تبدیل این دنیا به مکانی بهتر برای زیستن باید قادر باشند مانند یک تردست ماهر، مشکلات را یکی پس از دیگری از سر راه بردارند.

نوشته‌های مرتبط