11 نکته برای استخدام بدون سابقه کاری و تجربه

هر آدمی که می‌‌خواهد برای اولین بار وارد دنیای کار شود، با یک تناقض عجیب و تلخ مواجه می‌شود: شما نمی‌توانید بدون سابقه کاری و تجربه کار پیدا کنید؛ با این حال، نمی‌توانید بدون کار کردن، تجربه به دست بیاورید. این مسئله شبیه کتاب تبصره‌ی ۲۲ است که باعث ناامیدی جویندگان کار می‌شود و به نظر می‌رسد غلبه بر آن غیر ممکن باشد. – رمان تبصره‌ی ۲۲ داستان مشهوری است که نام آن به صورت اصطلاح وارد زبان انگلیسی شده است، و معمولا برای توصیف موقعیت‌هایی کاربرد دارد که باخت در آن‌ها قطعی است؛ به گونه‌ای که برای حل مشکل الف باید عمل ب انجام شود، ولی برای انجام عمل ب باید مشکل الف حل شود. شاید ۱۱ نکته‌ی این مقاله برای برای استخدام بدون سابقه کاری و تجربه بتواند در پیمودن مسیر صفر تا صد، طی یک مدت زمان معقول به شما کمک کند؛ البته به خاطر داشته باشید، یافتن شغل هرگز به سرعت انجام نمی‌شود!

۱. آموزش ببینید

کلاس بروید، در کارگاه‌ها شرکت کنید، مدرک و دیپلم بگیرید، و اگر هم لازم بود، یک مدرک دانشگاه کسب کنید. این کارها نه تنها کمک‌تان می‌کنند دانش لازم را برای شغل مورد نظر به دست بیاورید، بلکه پشتکار و تعهد‌تان را نیز نشان می‌دهند. به علاوه، معلمان و هم‌کلاسی‌ها عوامل بسیار مهمی برای شکل‌گیری و گسترش شبکه‌ شغلی‌تان هستند.

۲. کارآموزی کنید

یکی دیگر از راه‌های کسب تجربه در یک حوزه‌ی کاری خاص این است که بدون دریافت پول یا با دستمزد اندک به انجام این کار مشغول شوید – این کار شاید خیلی جذاب و انگیزه‌بخش نباشد، ولی می‌تواند درهای بسیاری را به سوی‌تان باز کند: شما می‌توانید برای انجام کاری داوطلب شوید، کارآموزی کنید، یا به صورت دورکار و آزاد کار کنید و مهارت‌های‌تان را افزایش دهید. بسته به نوع شغل و حرفه‌تان، راه‌اندازی یا کمک به اداره‌ی یک وب‌سایت ایده‌ی خوبی است که بتوانید از طریق آن، اشتیاق و استعدادتان را به دیگران نشان دهید. به طور خلاصه: رزومه و نمونه کارهای‌تان را با انجام پروژه‌های مرتبطی که می‌توانید به صورت پاره‌وقت، در آخر هفته‌ها، یا در طول مدت فراغت از تحصیل انجام دهید، تقویت کنید.

۳. از طریق شبکه‌ی دوستان و آشنایان‌تان کار پیدا کنید

یک راه ساده برای پیدا کردن کار معرفی یا توصیه‌ی دوستان دوستان‌تان است. برای فراهم کردن چنین شرایطی، باید شبکه‌ی دوستان و آشنایان‌تان را به صورت آنلاین یا واقعی توسعه و گسترش دهید: به همه‌ی اطرافیان‌تان اطلاع دهید که به دنبال فلان شغل هستید – و یک رزومه‌ی به‌روزرسانی شده و ارائه‌ی مختصری از توانایی‌های‌تان، و البته، یک پروفایل لینکدین بسیار قوی‌ نیز در اختیار دارید.

۴. دست به قلم شوید!

اکنون، زمان آن فرا رسیده است که قلم و کاغذ بردارید و یک نمودار ون بزرگ طراحی کنید که بتواند در هدایت شما در مسیر رسیدن به موفقیت مفید باشد: تمام مهارت‌ها، تجربه‌ها، و ویژگی‌های شخصیتی مورد نیازتان را برای شغل آینده فهرست کنید. سپس، مهارت‌ها، تجربه‌ها، و ویژگی‌های شخصیتی فعلی‌تان را به نمودار اضافه کنید و ببینید در چه بخش‌هایی این دو دایره هم‌پوشانی دارند. شما می‌توانید از این نمودار به عنوان مرجعی برای شناسایی بخش‌های نیازمند اصلاح و هم‌چنین، بخش‌های برجسته در رزومه‌تان استفاده کنید.

۵. در حوزه‌ی کاری‌تان متخصص شوید

هر آن‌چه را درباره‌ي صنعت و شغل‌تان نیاز دارید، یاد بگیرید. این کار نه تنها شما را برای حرفه‌تان آماده می‌کند، بلکه هنگام ایجاد شبکه و انجام مصاحبه‌های شغلی به کمک‌تان می‌آید. برای آن‌که در حوزه‌ی کاری‌تان متخصص شوید، در انجمن‌های تعامل داشته باشید، مطالعه‌تان را افزایش دهید، و به گروه‌های آنلاین یا واقعی ملحق شوید. هم‌چنین، حتما تلاش کنید برخی از نام‌های کلیدی را در کسب و کار‌تان بشناسید – چه در دنیای مجازی، چه دنیای واقعی، محلی، ملی، و حتی بین‌المللی.

رپورتاژ

۶. از دانش دیگران نیز استفاده کنید

آدم‌ها عاشق این هستند که دیگران را نصیحت کنند و در یک حوزه‌ی کاری خاص به عنوان متخصص و کارشناسی شناخته شوند. وقتی از نام‌های برجسته‌ و حرفه‌ای مورد تحسین در حوزه‌ی شغلی مورد نظرتان مطلع شدید، سعی کنید با آن‌ها در تماس باشید – چه به صورت آنلاین، چه به شکل سنتی، مثلا از طریق یادداشت و دست‌نوشته. یکی از بهترین راه‌ها برای آن‌که آدم‌ها احساس کنند ارزشمند و مهم هستند، این است که از آن‌ها بخواهید درباره‌ی گام‌های بعدی به شما توصیه‌هایی ارائه بدهند. لازم نیست صدها ایمیل و رزومه برای‌شان بفرستید – صندوق ورودی آدم‌های پرمشغله معمولا همیشه پر است. همواره پیش از درخواست یک توصیه یا حتی انجام لطف، با آن‌ها متصل و هماهنگ شوید.

۷. داستانی برای تعریف داشته باشید

همیشه سعی کنید یک داستان جذاب از ماجرای شروع به کارتان در ذهن داشته باشید؛ این داستان جای هیچ تردیدی باقی نمی‌گذارد که شما فرد کاملی برای تمام مشاغل مربوط به یک حوزه‌ی کاری خاص هستید. آدم‌های از شما سوال خواهید پرسید (بی‌شمار سوال)؛ بنابراین، مثلا برای این سوال‌ها پاسخ‌های شفاف و مختصری در ذهن داشته باشید: چرا می‌خواهی وارد این حوزه‌ی کاری شوی؟ برای رسیدن به این هدف دست به چه کارهایی خواهی زد؟ و چه چیزهایی برای ارائه داری؟ این‌ همان جایی است که شما می‌توانید دیگران را با اشتیاق‌تان تحت تاثیر قرار دهید، مهارت‌ها و تجربه‌های مهم‌تان و هم‌چنین، تحصیلات‌تان را به رخ بکشید، و با هر کسی که صحبت می‌کنید، متقاعدش کنید.

۸. رزومه‌تان را به‌روزرسانی کنید

و وقتی به این‌جا رسیدید، مطمئن شوید رزومه‌تان منعکس‌کننده‌ی تمام بخش‌های کلیدی داستان شغلی‌تان باشد. بر استعدادها و مهارت‌های‌تان تمرکز کنید – نه فقط بر عناوین شغلی: رزومه‌ای طراحی کنید که در گذشته باقی نمانده باشد، نگاه رو به جلو داشته باشد و تمام چیزهای بزرگی را که می‌توانید در آینده به کارفرمای خود ارائه دهید، به طور برجسته نشان دهد.

۹. بر مهارت‌های نرم تمرکز کنید

مهارت‌های قابل انتقال را – در کمال تعجب! – می‌توان از یک موقعیت یا یک شغل به موقعیت یا شغل دیگر انتقال داد؛ مثلا می‌توانید نشان دهید چگونه با دیگران تعامل می‌کنید. نمونه‌هایی از این مهارت‌های نرم عبارت هستند از مهارت‌های بین فردی، مهارت‌های سازمانی، مهارت‌های رهبری، و مهارت‌های ارتباطی. بر توانایی‌تان در انگیزه‌بخشی به دیگران، انجام چند کار به طور هم‌زمان، سرپرستی، یا سخنرانی در جمع تمرکز کنید. رزومه‌ای طراحی کنید که شخصیت‌تان از آن تراوش کند، و مهارت‌های نرم‌تان را با تمام شکوه و عظمت کاربردی‌شان به نمایش بکشد. اگر بتوانید نشان دهید چرا یک مهارت نرم خاص می‌تواند فرایند یادگیری یک مهارت سخت خاص را آسان‌تر کند، شما اساسا عملکرد خوبی از خود نشان داده‌اید.

۱۰. به شکل منطقی، به رو بالا نگاه کنید

در مورد شغل و حرفه‌تان، حتی اگر همیشه باید نگاه رو به بالا داشته باشید، هنگام ارائه‌ی درخواست شغلی همیشه باید از منطق و خرد استفاده کنید. شما یک مبتدی هستید، بنابراین، باید به دنبال شغل‌هایی متناسب با سطح‌ آگاهی‌ و توانایی‌تان برای اثبات خود به کارفرما بگردید. این موضوع را به طور شفاف بیان کنید که اگرچه می‌دانید یک مبتدی هستید، ولی همواره تمایل به یادگیری دارید – و سپس، میزان بالایی از شور و اشتیاق و اراده‌تان را به نمایش بگذارید.

۱۱. صبور باشید!

صبور باشید، و همیشه این اراده را داشته باشید که از اول شروع کنید. از پا گذاشتن در آب تا تسلط به شنا زمان زیادی می‌طلبد. این فرایند ممکن است خسته‌کننده، و گاهی اوقات، بیهوده به نظر برسد، ولی اگر این کار واقعا همان کاری است که می‌‌‌خواهید و انجام‌اش خوشحال‌تان می‌کند، پس تا آخر تلاش کنید!

نوشته‌های مرتبط