17 اشتباه رایج در رزومه کاری که شانس استخدام شما را کم می‌کند

در دنیای بسیار رقابتی بازار کار که هر روز آمار وحشتناک بیکاری و از طرف دیگر آمار تعجب برانگیز افزایش سطح تحصیلات تکمیلی منتشر می شود باید برای به دست آوردن هر فرصت شغلی خوبی بسیار هوشمندانه و دقیق و جدی عمل کنید. یکی از اولین گام های یافتن شغل مناسب، داشتن یک رزومه شغلی کامل، درست و دقیق، استاندارد و بدون خطا است. اشتباهات رایج در رزومه نویسی شانس استخدام شما را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند و در وضعیت روحی شما هم تاثیر بسیار بدی ناشی از سرخوردگی و استیصال خواهند گذاشت. در جامعه ای که میزان نیروی کار متخصص و جویای کار چندین برابر موقعیت های شغلی است، مسئولان بخش نیروی انسانی با حجم بالای رزومه های دریافتی، تقریباً به دنبال هر بهانه ای هستند تا به شما پاسخ منفی بدهند. در ادامه این نوشتار با بخش کسب و کار بازده همراه باشید تا با چند اشتباه رایج در رزومه کاری آشنا شوید که می توانند به سادگی رزومه شغلی شما را در زباله دان هر شرکت و سازمانی قرار دهد.

۱. قالب بد و بی‌توجهی به استاندارد رزومه نویسی

رد کردن رزومه کاری متقاضیان به خاطر قالب بد شاید خنده دار به نظر برسد، مخصوصاً اگر زیبایی بصری ارتباطی با شغل مورد نظر نداشته باشد. با این حال، اتفاقی که می‌افتد دقیقاً همین است. فرمت رزومه بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید اهمیت دارد. از آنجایی که نگاه سطحی مسئولان امر به رزومه شما تنها حدود ۶ ثانیه به طول می‌کشد، ارائه ی سابقه ی کاری در قالبی که توجه فرد را به خود معطوف نگه دارد از اهمیتی حیاتی برخوردار است. با توجه به این موارد می توانید از نظر بصری یک رزومه مرتب و استاندارد و زیبا داشته باشید.

  • سعی شود حتی الامکان از رزومه سازها استفاده کنید
  • رزومه تان بیش از حد شلوغ، آشفته و بی نظم نباشد
  • گرافیک و دیزاین بیش از حد در آن به چشم نخورد
  • فوت رزومه ریز و ناخوانا یا غیرمعمول نباشد
  • از رزومه اینفوگرافیک(که عامل گیج شدن کارفرما است!) دوری کنید
  • رزومه تان در فرمت pdf و با نام گذاری صحیح باشد که از جابجایی و به هم ریختگی دوری شود.

۲. بیان اهداف و آرزوها(میخواهم به جای می توانم)

بیان اهداف و آرزوها در رزومه «تاریخ گذشته و بسیار مستعمل» است. حرف زدن درباره ی چیز هایی که شما می‌خواهید، به جای آنچه برای کارفرما می‌توانید انجام دهید، اغلب اوقات تلف کردن وقت کارفرماست. چنین بخش‌های از مد افتاده‌ای در یک رزومه کاری می‌تواند شخص را از زمان خود عقب تر نشان دهد.

۷۷ بهترین سایت کاریابی خارجی: ساخت رزومه، آمادگی مصاحبه،دوره های آنلاین رایگان

۳. تمرکز بیش از حد روی تنها یک موقعیت شغلی

تمرکز روی یک نقش شغلی گاهی اوقات منطقی است. اما در مورد شرکت‌های بزرگ که صدها و شاید هزاران فرصت شغلی خالی دارند، تنظیم کردن رزومه برای تنها یک موقعیت خالی به معنای آن خواهد بود که احتمال بررسی آن توسط مسئولان شرکت برای دیگر فرصت‌های شغلی که ممکن است برای شما مناسب تر باشند بسیار ضعیف خواهد بود.

۴. وجود خطاهای نگارشی و تایپی

یکی از اشتباهات رایج در رزومه کاری افراد وجود خطاهای املایی، انشایی، تایپی و .. است. این خیلی طبیعی است که وقتی یک مسئول استخدام یا مدیر اجرایی به رزومه شما نگاه می اندازد و همان ابتدای کار چند خطای فاحش در جمله بندی و املای شما پیدا میکند بلافاصله رزومه تان را در بین کاغذهای باطله قرار دهد. سعی کنید رزومه تان را چندبار بخوانید و یک ویرایش و بازخوانی حرفه ای برایش داشته باشید.

۵. ذکر تجارب کاری نامرتبط با موقعیت شغلی

یادتان باشد لازم نیست تمام موقعیت‌های شغلی که تا به حال داشته‌اید را در رزومه تان فهرست کنید. هر مسئولیت شغلی که بیش از ۱۰ سال از زمان آن می‌گذرد را حذف کنید. اگر واقعاً اصرار دارید تجربه کاری بیش از ۱۰ سال پیش خود را نیز در این فهرست قرار دهید، به ذکر نام شرکت، عنوان شغلی و تاریخ آن بسنده کنید و از ارائه ی جزییات بیشتر بپرهیزید. فقط روی مشاغلی تمرکز کنید که با موقعیت شغلی مورد نظر مرتبط هستند.

۶. کمبود اطلاعات تماس و اطلاعات فردی

در هزاره سوم به سر می بریم و تقریبا همه آدم‌ها حداقل در یک یا دو شبکه اجتماعی عضو هستند و بهترین کار برای یک جوینده‌ی شغل این است که در شبکه‌های اجتماعی مخصوص کار مانند لینکدین هم حساب کاربری داشته باشد تا با یک تیر دو نشان بزند. هم از طریق رزومه اش در لینکدین برای موقعیت های شغلی باز درخواست بفرستد و هم نشانی صفحه لینکدین خود را در رزومه بیاورد و نشان دهد که یک فرد حرفهای کسب و کار است. همچنین وجود اطلاعات تماس کامل و دقیق مثل تلفن ثابت، تلفن همراه، ایمیل، و آی دی سایر شبکه های اجتماعی بسیار موثر و کمک کننده هستند.

۷. استفاده از یک رزومه برای موقعیت‌های شغلی مختلف و متعدد

وقتی قرار باشد برای شرکت‌های متعددی درخواست بفرستید، استفاده از یک رزومه برای همه ی آنها کار خیلی ساده‌ای است. باور کنید استخدام نشدن هم به همین سادگی است. خیلی بهتر است اگر رزومه خود را برای هر شرکت و هر موقعیت شغلی، جداگانه بهینه‌سازی کنید.

۸. استفاده از صفت های عامه‌پسند در رزومه

حتما با رزومه هایی برخورد کرده اید که در بخش میزان تسلط به زبان انگلیسی نوشته اند: خوب یا بسیار خوب! حالا به شما میگوییم که از این پس دیگر از این صفات و سایر صفت ها نظیر: برجسته، جالب، ضعیف، خوب و … استفاده نکنید. حتما می دانید که خوب و بد بودن نسبی است و کارفرما نمی داند با کدام معیار باید به مهارت خاص شما رتبه‌ی خوب یا بد یا عالی بدهد! این طور رزومه نوشتن شما را یک فرد بی اطلاع از اصول رزومه نویسی و حتی بی اطلاع از مهارتهای فردی نشان می دهد. بهتر است برای بیان سطح مهارت های خود از عبارات: مبتدی، متوسط، پیشرفته و عالی استفاده کنید.

رپورتاژ

۹. ذکر مسئولیت‌های پیشین به جای دستاوردها

این یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی است که در نوشتن رزومه می‌تواند اتفاق بیفتد. اکثریت قریب به اتفاق افراد «مسئولیت»‌های خود در شرکت‌های قبلی شان را می‌نویسند، اما ذکر یک نکته ی مهمتر را فراموش می‌کنند: اینکه در مسئولیت قبلی خود به واقع چه «دستاورد»هایی داشته‌اند. اگر قرار باشد در مسئولیت خود هیچ دستاوردی نداشته باشید که بتوانید از آن در رزومه ی خود استفاده کنید، شاید بهتر باشد به جای رزومه فرستادن، به سینما بروید. خوب است که یک خط به ذکر مسئولیت ها، و دو خط به ذکر دستاوردها اختصاص یابد.

۱۰. رزومه طولانی و بیشتر از دو صفحه

اینکه شما دوست دارید یک رزومه کامل و دقیق بنویسید نکته بسیار خوبی و ارزشمندی است اما یادتان باشد قرار نیست قصه‌ی زندگی ۳۰ ساله شما در رزومه تان نوشته شده باشد. همین که مهارت ها، تجربیات، و اطلاعات مهم و اساسی را آورده باشید کافی است. استاندارد رزومه یک صفحه است که در یک نگاه گذرا بتوان یک ارزیابی مختصر و سریع از کارجو به دست آورد اما نهایتا اگر کوله بار تجربه شما خیلی سنگین بود سعی کنید در دو صفحه رزومه را خلاصه کنید. البته در مورد رزومه های دانشگاهی چون باید به ذکر مقالات و کتابها و کارهای علمی هم پرداخته شود نهایتا تا سه صفحه مجاز هستید. در غیر اینصورت حوصله همه را سر برده اید و شانس استخدام خودتان را کم کرده اید.

۱۱. ارایه اطلاعات ناقص یا حذف عمدی آنها

تصمیم گیران امور استخدامی، اغلب سابقه ی شما را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهند و نه تنها با معرف هایی که ارائه می‌کنید صحبت می‌کنند، بلکه تمام شرکت هایی که ممکن است برایشان کار کرده باشید اما به هر دلیلی از ذکر نامشان در رزومه ی خود اجتناب کرده‌اید را نیز پیدا می‌کنند و با آنها تماس می‌گیرند. ارائه ی اطلاعات ناقص یا اساساً عدم ارائه ی اطلاعاتی از این دست می‌تواند به گمانه زنی‌های منفی در مورد سابقه ی کاری شما دامن بزند.

۱۲. یک رزومه بدون ذکر هیچ تاریخ و زمانی

اگر قرار باشد در یک موقعیت شغلی ، دانش روز افراد ملاک انتخاب آنها باشد حتما تاریخ گرفتن یک گواهینامه فنی و تخصصی یا مدرک دانشگاهی مهم است. حتما قرار نیست بنویسید ۳۱ شهریور ۱۳۹۰ فارغ التحصیل شده اید. همین که به سال مورد نظر اشاره کنید کافی است. از طرف دیگر در مورد سوابق شغلی تان دقت کنید که فهرست به ترتیب آخرین موقعیت شغلی تان نوشته شود و تا قدیمی ترین موقعیت قابل ذکر در رزومه ادامه یابد. همچنین ذکر تاریخ سوابق شغلی و تحصیلی در رزومه همزمانی دو موقعیت شغلی یا همزمانی موقعیت شغلی و تحصیلی را با هم نشان می دهد و می تواند در معیارهای کارفرما برای تسلط شما نسبت به شرایط سخت و بحرانی و چند وظیفه ای اثرگذار باشد.

۱۳. ذکر مهارت های پیش پا افتاده

سال ۲۰۲۳ است و کسی انتظار ندارد کار کردن با آفیس، اکسل، شبکه های اجتماعی را بلد نباشید. در واقع، تمرکز بیش از اندازه روی مهارتهای پیش پا افتاده به جای ابزار‌های تخصصی تر و به روز تر، می‌تواند دانش شما در این زمینه را خیلی کهنه جلوه دهد. به جای آن سعی کنید از مهارت های روز که مورد توجه تمام سازمان های امروزی چیزی بدانید و در رزومه تان هم قید کنید.

۱۴. نوشتن سرگرمی‌ها و تفریحات شخصی

تا زمانی که کارفرما از شما نخواسته است درباره سرگرمی هایتان بگویید چیزی در رزومه تان نیاورید. خودتان را به جای یک کارفرما بگذارید که قرار است چند پاراگراف درباره علاقه کارجو به سوارکاری و نقد فیلم و آشپزی و مسابقات جهانی بوکس در قفس بخوانید!

۱۵. استفاده از کلمات به اصطلاح دهن پر کن

دو کلمه‌ای که باعث می‌شود کارفرمایان هر رزومه‌ای را بلافاصله کنار بگذارند، کلمات ((هم افزایی و پویایی)) هستند. استفاده از این کلمات باعث می‌شود آدم بلوف زنی به نظر برسید. تنها زمانی که استفاده از لغات تخصصی و عامه پسند این چنینی می‌تواند بلا اشکال باشد وقتی است که بخواهید کلماتِ به کار گرفته شده برای ویژگی‌های خود را با کلماتی که در توصیف فرصت شغلی مورد نظر استفاده شده‌اند هماهنگ کنید.

۱۶. عدم درج نشانی از نمونه کار در رزومه

حتما با من موافق هستید که قرار دادن عکس نمونه کارهایی از قبیل گرافیک و طراحی، ترجمه، محتوانویسی، مدیریت شبکه اجتماعی و … در رزومه قطعا مرگ دنیای کاری حرفه ای شما را رقم می زند! اما خب کارفرما باید نمونه کار شما را ببینید پس بهتر است لینک صفحه، آدرس سایت، نشانی محل مذکور، آیدی شبکه اجتماعی و …. را در رزومه و بخش نمونه کار قرار دهید تا کارفرما سر فرصت و با خیال راحت بتواند هر آنچه را که میخواهد ببیند. این کار علاوه بر اینکه کارفرما را با جنس کارتان آشنا میکند حس اعتماد و صداقت ورزی هم در بردارد و اعتماد به نفس شما را نیز نشان می دهد.

۱۷. کوتاهی در برقراری ارتباطی دوستانه با مسئول مربوطه

متخصصان و مشاوران جذب نیروی شرکت‌ها نیز انسان هستند و خیلی جای تعجب دارد که به نظر می‌رسد بیشتر متقاضیان فرصت‌های شغلی از قدرت نهفته در این حقیقت درک درستی ندارند. یکی از بهترین کارهایی که در عرصه ی جست‌وجوی شغل می‌توان انجام داد این است که با مسئول استخدام رابطه‌ای دوستانه برقرار کنید. نیازهای استخدامی شرکت‌ها باید مرتفع شوند، بنابراین اگر پیامی برای مسئول استخدام شرکتی بفرستید و در آن از وی بخواهید برای بالا بردن شانس خود در این فرآیند شما را راهنمایی کند، حتماً وقت لازم را صرف و به شما کمک خواهند کرد.

در نهایت اینکه

توجه به این توصیه ها می تواند شانس شما را در استخدام افزایش دهید و در کنار آن یادتان باشد همیشه فایل رزومه خود را با فرمت PDF ذخیره کنید و داکیومنت تلفن همراه یا ایمیل خود داشته باشید تا در مواقع لزوم بتوانید برای هرجایی که خواستید ارسال کنید. همچنین در نظر داشته باشید که ممکن است توصیه‌های بالا برای همه شرکت‌ها و همه موقعیت‌های شغلی صادق نباشد. اساسی‌ترین اصل پیش از پرداختن به تمام این موضوعات این است که خود شما پیش از نوشتن و فرستادن رزومه، تلاش کنید شرکت و حتی مسئول مربوطه ی آن را بشناسید، و بعد رزومه شغلی خود را بر اساس دانشی که از این تحقیقات کسب می‌کنید، برای هر دریافت‌کننده بهینه‌سازی و ارسال کنید.

 

نوشته‌های مرتبط