10 بهترین کشور جهان برای زنان در 2022

در جمله بهترین کشور جهان برای زنان اگرچه کلمه “بهترین” در نقاط مختلف جهان معانی مختلفی دارد، اما در حالت کلی می توان در برخی از موضوعات از نظر برابری جنسیتی و رضایت کلی از زندگی و کار و شاخص های رفاه و امنیت به یک نظر مشترک رسید. در این مقاله، ۱۰ بهترین کشور جهان برای زنان را بر اساس شاخص های صلح و امنیت زنان ۲۰۲۱-۲۰۲۲ (شاخص WPS) فهرست شده است. نگارندگان این مقاله بر این باور هستند که با اتکای به داده های این تحقیق زنان بتوانند مقصد بعدی خود را برای کار وز ندگی به درستی انتخاب کنند.

۱. نروژ

نروژ بهترین کشور جهان برای زنان است و به عنوان یکی از بهترین کشورهای جهان از نظر برابری جنسیتی شناخته می شود. هدف اصلی تلاش های نروژ در زمینه حقوق زنان و برابری جنسیتی، گسترش فرصت ها برای زنان و دختران، ترویج حق تعیین سرنوشت آنها و توانمندسازی آنها است. علاوه بر این، این کشور تلاش می کند برابری جنسیتی را در مقیاس جهانی ترویج کند. نروژ با تمام معاهدات حقوق بشر و موافقت نامه های کنفرانس بین المللی که چارچوبی قانونی برای ریشه کنی تبعیض جنسیتی و نقض حقوق بشر مبتنی بر جنسیت ارائه می دهد، موافقت کرده است.

۲. فنلاند

فنلاند سابقه طولانی در موضوع برابری جنسیتی دارد و اولین کشوری است که در سال ۱۹۰۶ به زنان حقوق کامل سیاسی اعطا کرد. زنان در فنلاند معمولاً به طور تمام وقت کار می کنند و دسترسی برابر به آموزش و مراقبت های بهداشتی دارند. همچنین در آنجا زنان قادر به مشارکت کامل در زندگی سیاسی و اقتصادی کشور هستند. در فنلاند، مردان و زنان به طور مساوی در حوزه جذب نیروی کار حضور دارند. این به دلیل در دسترس بودن  و کم هزینه بودن خدمات مراقبت از کودکان است که با کیفیت بالا ارایه میشود و به زنان قدرت برقراری تعادل بین کار و زندگی، را می دهد.

۳. ایسلند

برابری جنسیتی یکی از ویژگی های جامعه ایسلندی است که با قانون وضعیت برابر و حقوق برابر زنان و مردان هماهنگ است. طبق ماده 15 قانون تساوی وضعیت و حقوق زنان و مردان، هیچ هیئت مدیره، شورای دولتی یا کمیته شرکت های دولتی نمی تواند کمتر از ۴۰ درصد برابری جنسیتی داشته باشد. در ایسلند، هر شرکتی که بیش از ۲۵ کارمند دارد، باید برنامه برابری جنسیتی نیز داشته باشد و طبق قانون، اهداف هر سه سال یکبار بازنگری شوند.

۴. دانمارک

دانمارکی ها ارزش بالایی برای برابری جنسیتی قائل هستند به طوری که یک وزیر برای دنبال کردن اهداف برابری جنسیتی در ائتلاف دولتی دانمارک گنجانده شده است. از نظر برابری جنسیتی، زنان در کسب وکار بسیار برجسته‌تر هستند، در حالی که مردان نقش فعالی در تربیت فرزندان دارند. مرخصی قابل توجه والدین و هزینه مهدکودک با یارانه مالیاتی، زنان را تشویق می‌کند تا در خارج از خانه کار کنند و همزمان با تشکیل خانواده، به دنبال شغل باشند. در بدنه‌ی دولت دانمارک، زنان به خوبی حضور دارند. حدود ۴۰ درصد از پارلمان دانمارک و بسیاری از وزرا خانم هستند.

۵.لوکزامبورگ

رپورتاژ

لوکزامبورگ متعهد به پرورش جامعه ای عاری از کلیشه های جنسیتی و ترویج برابری جنسیتی در تمام جنبه های زندگی است. این کشور وقف مبارزه با آزار خانگی و کلیشه های جنسیتی است و قوانینی را بر اساس اصل برابری حقوق وضع کرده است. در سال 2015، لوکزامبورگ «وزارت برابری زنان و مردان» را تشکیل داد، وزارتی که متعهد به برابری جنسیتی است. لوکزامبورگ تنها کشور اتحادیه اروپا است که دارای وزارتخانه ای است که صرفاً به برابری جنسیتی اختصاص دارد. اهداف و اقدامات آن در درجه اول با برابری جنسیتی قانونی و واقعی مرتبط است.

۶. سوئیس

سوئیس با استفاده از دستور کار ۲۰۳۰ به عنوان یک راهنما، گام های مهمی برای گنجاندن قوانین محکم برابری جنسیتی و حقوق زنان در ساختار نهادی جدید خود برداشته است. برابری جنسیتی، توانمندسازی زنان و بهبود حقوق آنها بخشی از استراتژی توسعه پایدار جدید سوئیس است. برابری جنسیتی و حقوق زنان و دختران نیز به عنوان یکی از هفت هدف استراتژیک و یک موضوع فرابخشی در نشریه همکاری بین‌المللی سوئیس ذکر شده است.

۷. سوئد

سوئد برای مدت طولانی از طرفداران جدی برابری جنسیتی بوده است. اصل راهنما در سوئد این است که هرکس، صرف نظر از جنسیت، حق کار و حمایت از خود، ترکیب کار و زندگی خانوادگی و زندگی بدون ترس از سوء استفاده یا خشونت را دارد.برابری جنسیتی در سوییس فقط در حوزه های اجتماعی خلاصه نمی شود بلکه در تمام مؤلفه‌های کیفی که تضمین می‌کند از تخصص و تجربه زنان و مردان در تمام بخش‌های جامعه به خوبی و به شکل برابر استفاده شود کاربرد دارد.

۸. اتریش

اتریش به تلاش های خود برای افزایش برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان ادامه می دهد. برنامه اقدام ملی اتریش برای حمایت از زنان در برابر خشونت، که در سال ۲۰۱۴ تصویب شد، هنوز در حال اجراست. در سال ۲۰۱۶ ، قوانین جدید در مورد آزار جنسی، و همچنین بند جدیدی در مورد آزار و اذیت سایبری و “ابتکار علیه خشونت آنلاین” برای مبارزه با سخنان نفرت‌انگیز، آزار و اذیت سایبری و ارسال پیامک بدون توافق در اتریش به تصویب رسید. علاوه بر این، برنامه مدرسه تمام وقت که هدف آن ارتقای تعادل بین کار و زندگی خانوادگی برای مردان و زنان است، گسترش خواهد یافت و تعداد مدارس تمام وقت تا سال ۲۰۲۵ دو برابر خواهد شد.

۹. انگلستان

بریتانیا از طریق برنامه‌های آموزش دختران و پیشگیری از خشونت جنسی، حامی مهم حقوق و توانمندسازی زنان بوده است. حزب برابری زنان که در سال ۲۰۱۵ ایجاد شد، افراد با جنسیت، سن، پیشینه، ملیت، دیدگاه و تجربیات مختلف را گرد هم می‌آورد تا اطمینان حاصل شود که زنان از حقوق و فرصت‌های مشابه مردان برخوردارند تا همه بتوانند به طور برابر پیشرفت کنند.

۱۰. هلند

حقوق زنان کانون اصلی سیاستها در هلند است و مردم این کشور برای بهبود زندگی زنان نه تنها در هلند بلکه در سراسر جهان تلاش می کنند. هلند به لطف مبارزات انتخاباتی و قوانین، از بسیاری از کشورهای دیگر در جهان از نظر توانمندسازی و حقوق زنان جلوتر است. هلند سخت کار کرده است تا نقش های جنسیتی را که با خانواده های هسته ای مرتبط است حذف کند. زنان در هلند با مشارکت بهتر و بیشتر در بازار کار و گرفتن پست های دولتی بیشتر، روش هایی برای حمایت از خود و خانواده خود پیدا می کنند.

نوشته‌های مرتبط