اصطلاحات کسب و کار: انبار داری یا Warehousing چیست؟

 

انبار داری یا Warehousing عمل ذخیره کردن کالاهایی است که بعدا فروخته با توزیع خواهند شد. درحالی‌که یک کسب و کار کوچکِ خانگی ممکن است محصولات را در یک اتاق بلااستفاده، زیرزمین، یا گاراژ انبار کند، کسب و کارهای بزرگ‌تر نوعا فضایی را در یک ساختمان تملک یا اجاره می‌کنند که به طور ویژه برای ذخیره طراحی شده‌اند.

انبارها در مقابل مراکز پخش

احتمالا شنیده‌اید که “انبار” و “مرکز پخش” به جای هم استفاده می‌شوند، اما به لحاظ فنی، یک انبار چیزی جز ذخیره انجام نمی‌دهد. از طرف دیگر، یک مرکز پخش محصول را ذخیره می‌کند اما سفارش‌ها را هم انجام می‌دهد.

عناصر انبارداری

رپورتاژ

چه مقصود صرفا ذخیره باشد یا ذخیره به علاوه‌ی انجام سفارش، انبارها عناصر مشخصی را استفاده می‌کنند که به تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، و خرده‌فروشان کمک می‌کند موجودی را زیر نظر بگیرند و آن را بدون‌خطر ذخیره کنند. مروری بر عناصر پایه‌ای شامل این موارد است:

  • سیستم‌های قفسه‌بندی و طاقچه‌گذاری که بیشینه‌ی ظرفیت ذخیره و دسترسی آسان به محصول را فراهم می‌آورند.
  • یک سیستم کنترل آب‌وهوا برای محصولی که ذخیره می‌شود. این امر به طور ویژه برای محصولات منجمد یا آن‌هایی که به نگهداری در یخچال نیاز دارند حائز اهمیت است، شامل محصولات دارویی یا آزمایشگاهی، و موارد دیگر که اگر زیاد در معرض گرما قرار بگیرند، خراب می‌شوند.
  • نرم‌افزار کنترل موجودی که به مالک محصول- که لزوما مالک ساختمان نیست- می‌گوید در تمام مدت تمام واحد‌های فردی کجای سیستم قرار دارند.
  • تجهیزاتی که می‌توانند محصولات را از نقطه‌ی الف به نقطه‌ی ب برسانند- به عنوان مثال، لیفتراک، جک پالت، صندوقچه‌ها که محصولات را برای سفارشات نگه می‌دارند، و تسمه‌های حامل.
  • منابع حمل و نقل برای انجام سفارش‌ها
  • آد‌م‌هایی که محصولات را در انبار ذخیره می‌کنند و آدم‌های دیگر(برچیننده‌ها) که سفارش‌ها را در یک مرکز پخش درست پر می‌کنند به‌علاوه‌ی کسانی که امکانات و عملیات را مدیریت می‌کنند.
  • امنیت در محافظت از محصولات ذخیره شده.
  • دسترسی به حمل و نقل مقرون‌به صرفه برای داخل آوردن محصولات یا بیرون بردن‌ آن‌ها زمانی که دستورها اجرا می‌شوند. این اغلب به معنی دسترسی آسان به بزرگراه‌های بین ایالتی، خطوط راه آهن یا فرودگاه‌ها است.

کسب و کار انبارداری

انبارداری و تمام آن‌چه با آن‌ همراه است بخشی از یک صنعت پیچیده است که به عنوان مدیریت تدارکات شناخته می‌شود. تدارکات شامل تهیه، مدیریت موجودی، و توزیع می‌شود. آن همچنین تحت چتر زنجیره‌ی تامین قرار می‌گیرد که شامل تولید محصول، بازاریابی، فروش، و دیگر ترتیبات مربوط به محصول نیز می‌شود.

 اگر به مطالعه سایر واژگان و اصطلاحات کسب و کار، حسابداری، کارآفرینی و … علاقمندید اینجا کلیک کنید
نوشته‌های مرتبط