مراحل تصمیم گیری: 7 گام در فرآیند تصمیم گیری که باید بشناسید

به‌طور کلی، فرآیند تصمیم گیری، با ارزیابی گزینه‌های جایگزین و انتخاب بهترین مسیر، به مدیران و دیگر متخصصین کسب و کار در حل مسائل کمک می‌کند. استفاده از یک رویکرد گام به گام یک روش مؤثر برای اتخاذ تصمیمات متفکرانه و آگاهانه است تا اثر مثبتی بر اهداف کوتاه مدت و بلند مدت سازمان‌تان داشته باشد. در این نوشتار با ما همراه باشید تا درباره فرآیند و مراحل تصمیم گیری چیزهای بیشتری بدانید.

فرآیند و مراحل تصمیم گیری: 7 گام در فرآیند تصمیم گیری که باید بشناسید:

مراحل تصمیم گیری کسب و کار در کل به هفت گام تقسیم می‌شود. ممکن است مدیران کسب و کارها بسیاری از این گام‌ها را بدون آگاهی نسبت به آن‌ها انجام دهند، ولی اخذ یک درک شفاف‌تر از بهترین کارهایی که می‌توان انجام داد می‌تواند اثربخشی تصمیمات‌تان را بیشتر کند.

 

گام‌های کلیدی مراحل تصمیم گیری به شرح ذیل هستند.

۱. شناسایی تصمیم

نخستین گام در اتخاذ تصمیم درست عبارت است از بازشناسی مسئله یا فرصت و تصمیم گیری برای خطاب قرار دادن آن مسئله. مشخص کنید چرا این تصمیم برای مشتریان یا همکاران‌تان تفاوت خواهد داشت.

۲. جمع آوری اطلاعات

سپس، زمان جمع‌آوری اطلاعات است تا بتوانید بر مبنای حقایق و داده‌ها تصمیم گیری کنید. تصمیم گیری مستلزم ارزش‌داوری، تعیین اطلاعات مرتبط موجود، و نحوه‌ی دستیابی به آن‌ها است. از خودتان بپرسید برای اتخاذ تصمیم درست به چه چیزی نیاز دارید، سپس به دنبال افرادی باشید که باید در این فرآیند حضور داشته باشند.

۳. شناسایی جایگزین ها

زمانی‌که درک واضحی از مسئله پیدا کردید، زمان شناسایی راه‌حل‌های مختلف است. این احتمال وجود دارد که در زمان تصمیم گیری، گزینه‌های بسیار متفاوتی در اختیارتان باشد، بنابراین مهم است گزینه‌های زیادی در اختیار داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند بهترین راه را برای دستیابی به هدف‌تان برگزینید.

۴. سنجش شواهد

در این گام از مراحل تصمیم گیری، به گفته‌ی متخصصین مدیریت، فیل هایسون و آنتونی استرجس، براس شناسایی بهترین جایگزین “امکان‌پذیر بودن، قابل قبول بودن، و محبوب بودن را بررسی کنید”. لازم است که مدیران قادر به ارزیابی مزایا و معایب موارد پیش روی‌شان باشند و سپس گزینه‌ای را انتخاب کنند که بالاترین شانس موفقیت را دارد. جویا شدن نظر یک شخص دیگر نیز برای به دست آوردن نقطه‌نظر جدید در آن مورد نیز بسیار کمک رسان است.

۵. انتخاب از میان گزینه‌های جایگزین

وقتی زمان تصمیم گیری می‌رسد، مطمئن شوید مخاطرات موجود بر سر راه انتخابی‌تان را درک کرده‌اید. ممکن است زمانی‌که تمام اطلاعات مرتبط و مخاطرات بالقوه را به‌دست آوردید ترکیبی از راه‌های جایگزین را انتخاب کنید.

رپورتاژ

۶. اقدام و عمل

سپس، می‌بایست طرحی را برای پیاده‌سازی تصمیم‌تان آماده کنید. این مرحله شامل شناسایی منابع مورد نیاز و جلب حمایت کارکنان و سهامداران است. همراه کردن دیگران با تصمیمتان یک مؤلفه‌ی کلیدی برای اجرای مؤثر طرح‌تان است، بنابراین برای پاسخ گفتن به پرسش‌ها و نگرانی‌هایی که ایجاد خواهند شد آماده باشید.

۷. بازبینی تصمیم

یکی از مراحل تصمیم گیری که غالبا نادیده گرفته می‌شود عبارت است از ارزیابی اثربخشی تصمیم‌تان. از خودتان بپرسید چه کاری را خوب انجام داده‌اید و چه چیزی را می‌توان در نوبت بعد بهبود داد.

فرآیند و مراحل تصمیم گیری:

چالش های متداول تصمیم گیری

اگرچه گام‌های ذیل برای کمک به اتخاذ یک تصمیم مؤثر عنوان شده‌اند، ولی مخاطراتی نیز وجود دارد که باید به آن‌ها دقت کنید. در ادامه متداول‌ترین چالش های تصمیم گیری بیان شده‌اند.

۱. اطلاعات بسیار زیاد یا بسیار کم

جمع‌آوری اطلاعات مرتبط در زمان نزدیک و وارد شدن به مراحل تصمیم گیری مهم است، ولی شناسایی میزان واقعی اطلاعات پس‌زمینه‌ی به دست آمده بسیار مهم است. حجم زیاد اطلاعات ممکن است باعث سردرگمی یا گمراهی شما شود، و شما را از دنبال کردن بصیرت شخصی‌تان باز دارد.به‌علاوه، تکیه کردن بر یک منبع منفرد از اطلاعات می‌تواند به تعصب و سوءبرداشت منجر شود، که ممکن است اثرات مخربی در پی داشته باشد.

۲. سوء شناخت از مسئله

در بسیاری موارد مسائل تأثیرگذار بر تصمیم‌تان مشهود هستند. بااین‌حال، زمان‌هایی وجود دارد که تصمیم‌گیری پیچیده است و مطمئن نیستید مسئله‌ی اصلی کجاست. تحقیقات جامع و کاملی صورت دهید و با متخصصین داخلی صحبت کنید که این مشکل را در وهله‌ی اول تجربه کرده‌اند. این کار باعث ذخیره‌سازی زمان و منابع‌تان در دراز مدت خواهند شد.

۳. اعتماد بیش از حد به برون دادها

حتی اگر از مراحل تصمیم گیری فوق پیروی کنید، هنوز هم این احتمال وجود دارد که برون‌داد تصمیم گیری‌تان آن چیزی نباشد که در سر داشته‌اید. به همین دلیل است که شناسایی یک گزینه‌ی معتبر که امکان‌پذیر و دست‌یافتنی است بسیار هم است. اعتماد بیش از حد به یک برون‌داد ممکن است نتایج شدیدی به همراه داشته باشد.

تصمیم‌گیری، به‌ویژه برای مدیران و افرادی که در جایگاه رهبری قرار دارند، یک مهارت حیاتی در محل کار به حساب می‌آید. دنبال کردن یک فرآیند منطقی مانند آن‌چه در این‌جا اشاره شد، و همچنین آگاه بودن از چالش‌های معمول فرآیند تصمیم گیری، به شما کمک می‌کند تا یک تصمیم خردمندانه اتخاذ کنید و به نتایج مثبت برسید

نوشته‌های مرتبط