۵ نکته برای پرورش و نگهداری گیاهان زیبا در محل کار

این روزها اغلب در مورد کارهای طبیعت‌دوستانه، حفظ محیط زیست یا بازگشت به طبیعت صحبت می‌کنیم. اما چه کسی می‌گوید این حرف‌ها فقط برای زمانی کاربرد دارد که خارج از خانه و در باغ به سر می‌بریم یا مشغول سپری کردن تعطیلات‌مان هستیم؟ حتی در فضاهای داخل نیز مانند دفتر کار، می‌توانید از مزایای طبیعت و آرامشی‌ که برای‌تان به ارمغان می‌آورد لذت ببرید! فقط کافی است یک گلدان از گل مورد علاقه‌تان را روی میز قرار بدهید.

در این نوشتار ۵ نکته‌ی گام به گام را برای پرورش گل و رسیدگی به گلدان‌تان در محیط اداره، در اختیارتان خواهیم گذاشت. با ما همراه باشید!

مرحله‌ی ۱:

گلدان خود را انتخاب کنید. در واقع گلدان می‌تواند هر ظرفی باشد که بتواند گیاه را در زمان رشد درون خودش نگه دارد. در صورتی که تمایل دارید گلدانِ سبک وزنی داشته باشید، بهتر است گلدان ساخته شده از پلاستیک یا صمغ را انتخاب کنید. جابجایی گلدان‌هایی که از چوب و خاک رس ساخته شده‌اند ممکن است دشوار باشد، اما قطعا این گلدان‌ها عمر طولانی‌تری دارند.

گلدان باید دست کم یک سوراخ در قسمت کف داشته باشد. وجود این سوراخ سبب می‌شود که آب به راحتی در گلدان حرکت کند و تخلیه شود. بشقاب یا ظرفی را زیر گلدان قرار دهید تا از نشت آب جلوگیری شود.

۴۰ گیاه دارویی که باید در خانه پرورش دهید

مرحله‌ی ۲:

خاک مخصوص گلدان بخرید و برای پر کردن گلدان از خاک باغچه‌تان استفاده نکنید. شما به چیزی شل و سبک‌تر نیاز دارید. یک خاک ترکیبی مناسب را از فروشگاهی که کود، تورب و مواد ارگانیک دارد، خریداری کنید.

رپورتاژ

مرحله‌ی ۳:

گیاهی را که دوست دارید در گلدان بکارید مشخص کنید. از قبل در نظر داشته باشید که قرار است گلدان را کجای دفتر کارتان قرار بدهید. حواس‌تان باشد گیاهانی را انتخاب کنید که در سایه یا با حداقل نور خورشید رشد می‌کنند. همچنین توجه داشته باشید که چه مقدار آب یا نور خورشید برای گیاه‌تان مورد نیاز است و ببینید با توجه به رسیدگی‌هایی که لازم دارد آیا وقت کافی در دفتر برای آن دارید یا خیر. برای جلوگیری از شلوغ شدن فضای گلدان، فقط یک گیاه را در هر گلدان بکارید.

اگر تصمیم گرفته‌اید که گیاه‌تان را از همان ابتدا و با خریداری بذر پرورش بدهید، باز هم باید همین ملاحظات را مد نظر داشته باشید.

مرحله‌ی ۴:

خاک را در گلدان قرار بدهید. گلدان را تا سطح دو و نیم سانت تا لبه‌اش پر کنید. با انگشتان‌تان آرام روی خاک ضربه بزنید تا هر گونه فضای پر از هوایی که لابلای خاک ایجاد شده از بین برود.

مرحله‌ی ۵:

گیاه را در گلدان بگذارید. ابتدا یک سوراخ کوچک حفر کنید و بعد ریشه یا پایه‌ی گیاه را درون سوراخ قرار بدهید. گلدان را با خاک اضافی پر کنید.

هنگامی که قرار است بذر بکارید، چند تایی از آن را روی خاک بپاشید و بعد روی آن‌ها را با خاک اضافی پوشانید.

به همین سادگی! شما اکنون می‌توانید از مزایای فوق العاده‌ای که یک گیاه آپارتمانی با حداقل مراقبت ارائه می‌دهد، برخوردار شوید. خیلی ساده باید به طور مرتب و بر اساس نیاز گیاه به آن آب بدهید، خاک را مرطوب نگه دارید اما بیش از حد به آن آب ندهید و در نهایت گاه گاهی برگ‌های خشک را جدا کنید. با این نکات ساده، می‌توانید یک گلدان زیبا روی میز دفتر کارتان داشته باشید و از وجودش لذت ببرید!

نوشته‌های مرتبط