۵ راهکار بهبود استراتژی بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ

به عنوان صاحب کسب و کار، باید درباره‌ی چگونگی دستیابی به کاربران گوشی‌های هوشمند و ایجاد تجربه‌ای عالی که باعث شود آن‌ها به سمت شما بازگردند، به خوبی فکر کنید. در این نوشتار 5 راه برای بهبود استراتژی بازاریابی موبایلی که برای صاحبان کسب و کار بسیار قابل استفاده خواهد بود را بررسی می کنیم.

روزگاری خرید آنلاین را به عنوان پدیده‌ای نوظهور می‌شناختند. امروزه، بیش‌تر آدم‌ها در زندگی روزمره‌ی خود بارها و بارها از آمازون، eBay، و بی شمار وبسایت تجارت الکترونیک به صورت آنلاین خرید می‌کنند. هم‌چنین، مدت‌ها است که از دوره‌ی تلفن‌های همراه عظیم‌الجثه عبور کرده‌ایم؛ و این تلفن‌ها امروزه به رایانه‌های کوچک، تخت، و قدرتمند تبدیل شده‌اند.

محبوبیت کسب و کار‌های آنلاین و گوشی‌های هوشمند روز به روز در حال افزایش است.

امروزه، مصرف کنندگان به جای آن‌که در مکان خاصی بنشینند، رایانه‌شان را روشن کنند، و منتظر بالا آمدن و اتصال آن به اینترنت باشند، می‌توانند گوشی‌های هوشمندشان را از جیب خود در بیاورند و طی چند ثانیه به وب‌سایت مورد علاقه‌شان دست پیدا کنند.

اگر می‌خواهید شاهد رونق کسب و کار‌تان باشید، باید استراتژی بازاریابی موبایلی‌تان را بهبود ببخشید. بخش قابل توجهی از ترافیک اینترنت (۵۸ درصد) متعلق به گوشی‌های هوشمند است. بنابراین، اگر سایت‌تان با قالب موبایل سازگار نیست، احتمالا بیش از نیمی از تعامل با مشتری و فروش‌تان را از دست خواهید داد.

ولی نباید برای همیشه از چنین ترافیکی محروم بمانید. کارهایی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید استراتژی بازاریابی موبایلی‌تان را بهبود ببخشید؛ در این مقاله، قصد داریم به ۵ راه برای شروع این استراتژی اشاره کنیم.

۱. عملکرد وب‌سایت خود را بررسی کنید

آیا می‌دانید عملکرد سایت‌تان برای کاربران موبایل چگونه است؟ اگر از این مسئله در استراتژی بازاریابی موبایلی آگاه نیستید، وقت آن فرا رسیده است که به بررسی این مسئله بپردازید. مرورگر گوشی هوشمندتان را باز کنید، به بخش ناشناس مرورگرتان بروید، و آدرس سایت‌تان را وارد کنید.

به این ترتیب، می‌توانید کاملا متوجه شوید وقتی دیگران از طریق موبایل وارد وب‌سایت‌تان می‌شوند، چه چیزهایی را مشاهده می‌کنند. اکنون، به این مسئله فکر کنید که وقتی یک مشتری جدید از طریق گوشی هوشمند خود وارد سایت‌تان می‌شود، به چیزهایی را می‌تواند ببیند.

عملکرد وب سایت

در استراتژی بازاریابی موبایلی عملکرد وب سایت در صفحه گوشی بسیار تاثیر گذار است. مشکلات موجود در عملکرد وب‌سایت، نظیر پایین بودن سرعت بالا آمدن سایت، می‌تواند به اندازه‌ی قابل توجهی بر میزان تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتریان همیشگی تاثیر منفی بگذارد. یا به طور کلی، باعث ناراحتی بازدیدکنندگان شود – به خصوص آن‌هایی که از طریق دستگاه‌های همراه وارد سایت می‌شوند.

بیش‌تر کاربران گوشی‌های هوشمند انتظار دارند صفحات وب‌سایت ظرف کم‌تر از دو ثانیه باز شوند. معمولا پس از گذشت ۳ ثانیه، بیش‌تر آدم‌ها دکمه‌ی بازگشت را خواهند زد یا مرورگر را خواهند بست. اگر یکی از این کاربران برای خرید یک محصول وارد وب‌سایت‌تان شود، پس از گذشت دو ثانیه، به طور کلی مشتری‌تان را از دست خواهید داد.

بهترین کاری که می‌توانید در این شرایط انجام دهید،

بررسی راه‌هایی برای افزایش سرعت سایت‌تان است. برای این کار می‌توانید پلاگین‌های غیر فعالی را که امکانات سایت‌تان استفاده می‌کنند، حذف کنید. تصاویرتان را قالب‌بندی کنید و ویدئوهای‌تان را در سایر پلتفرم‌ها، نظیر یوتیوب، بارگذاری کنید.

باید به طور مرتب سرعت و عملکرد وب‌سایت‌تان را بررسی کنید. فرایند پرداخت را در سایت‌تان ارزیابی کنید، مطالب‌تان را بازخوانی کنید، و فرم تماس سایت‌تان را امتحان کنید. اگر سرعت یا عملکرد سایت‌تان را مناسب باشند، شانس‌تان برای تبدیل مشتری راغب به مشتری واقعی بیش‌تر می‌شود.

۲. جستجوی صوتی را در سایت‌تان بهینه‌سازی کنید

وقتی مخاطبان کلیدواژه‌ای را داخل گوگل جستجو می‌کنند، بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو) در سایت‌تان بهترین راه برای هدایت آن‌ها به سمت شما خواهد بود. ولی به تازگی، سئوی جستجوی صوتی نیز رواج پیدا کرده است. تمام گوشی‌های هوشمند اپل و اندروید دستیار صوتی مخصوص به خودشان را دارند، و بسیاری از آدم‌ها از گوینده‌های هوشمند نظیر الکسای آمازون در دستگاه‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند.

کلیدواژه ها

کلیدواژه‌های مربوط به جستجوی صوتی با کلیدواژه‌های سئوی سنتی متفاوت هستند. بازاریاب‌ها و متخصصان سئو کلیدواژه‌های کوتاه‌تر را انتخاب می‌کنند، زیرا مصرف کنندگان هنگام استفاده از گوگل به طور میانگین سه الی چهار کلمه را تایپ می‌کنند. کاربران جستجوی صوتی معمولا پرسش‌های کاملی را مطرح می‌کنند، و نحوه‌ی بیان خواسته‌های‌شان را تغییر می‌دهند؛ زیرا معمولا نحوه‌ی صحبت کردن‌مان با نحوه‌ی تایپ کردن‌مان فرق دارد.

اصلاح محتوا

جهت ایجاد پاسخ‌های کوتاه‌تر و جامع‌تر برای برخی موضوعاتی که وب‌سایت‌تان آن‌ها را پوشش می‌دهد، می‌توانید محتوای‌تان را اصلاح کنید. این استراتژی می‌تواند شما را به بالاترین رتبه‌ها در جستجو گوگل برساند؛ به این ترتیب، به سرعت می‌توانید ترافیک سایت‌تان را افزایش دهید.

یوتیوب

امروزه، بسیاری از شرکت‌ها از کانال‌های یوتیوب استفاده می‌کنند تا بتوانند مخاطبان خاص خود را پیدا کنند و آن‌ها را به سمت وب‌سایت خود هدایت کنند. اگر شما هم از یوتیوب استفاده می‌کنید، حتما سعی کنید برای ویدئوهای‌تان زیرنویس تهیه کنید. عناوین و زیرنویس‌ها به الگوریتم یوتیوب کمک می‌کنند ویدئوهای‌تان را در جای مناسب خود قرار دهند.

جستجوی صوتی

هم‌چنین، افزودن نوشته به ویدئوها احتمال دسترسی مخاطبانی را که برای رسیدن به موضوعات مورد نظرشان – موضوعاتی که ویدئوهای شما آن‌ها را پوشش می‌دهند – از جستجوی صوتی استفاده می‌کنند، افزایش می‌دهد.

رپورتاژ

۳. بر ایجاد محتوای سازگار با موبایل تمرکز کنید

نحوه‌ی بارگیری و بارگذاری سایت‌تان از اهمیت بالایی برخوردار است، ولی تمرکز بر ایجاد محتوای سازگار با موبایل باعث می‌شود مخاطبین مدت زمان بیش‌تری در سایت‌تان باقی بمانند. هنگام ایجاد پست‌ها، صفحات تبلیغ و فروش، یا مطالب جذب کننده‌ی مشتریان راغب (لیدها) حتما به خاطر داشته باشید، نیمی از آدم‌هایی که محتوای‌تان را می‌بینند و می‌شوند، از طریق گوشی‌های هوشمند به سایت‌تان دسترسی پیدا کرده‌اند. این یکی از انواع استراتژی بازاریابی موبایلی است که بسیار قابل توجه است.

توصیه می‌شود پاراگراف‌های کوتاه و در عین حال، کاملی بنویسید که دارای عنوان، تقسیم‌بندی، و تصویر باشند. اگر بازدیدکنندگان با متن نوشتاری طولانی و خسته‌کننده‌ای مواجه شوند، این احتمال وجود دارد که به سرعت سایت‌تان را ترک کنند.

پاراگراف‌های کوتاه و مطالب سازمان‌دهی و قالب‌بندی شده به کاربران گوشی‌های هوشمند کمک می‌کنند به سرعت مطالب را ورانداز و پست‌ها را بررسی کنند؛ در نتیجه، احتمال این‌که به طور کامل محتوای‌‌تان را مطالعه کنند، در فراخوان‌های‌تان به تعامل بپردازند، و مرتبا به سراغ کسب و کار‌تان بیایند، بیش‌تر می‌شود.

۴. نحوه‌ی استفاده و شکل سایت‌تان را ساده کنید

در این بخش، می‌خواهیم در این مورد صحبت کنیم که چرا ساده کردن نحوه‌ی استفاده از شکل و هم‌چنین، قالب‌بندی سایت از اهمیت بالایی برخوردار است. دو مسئله برای کاربران گوشی‌های هوشمند بسیار با اهمیت است: سرعت و دقت. وقتی یک کاربرد وارد سایت‌تان می‌شود، می‌خواهد گزینه‌ای را برای هدایت دقیق به سمت مطالب مورد نظر خود در اختیار داشته باشد.

اگر بخش نوار ناوبری (قسمتی از یک سایت که گزینه‌ها و بخش‌های مختلف سایت را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد) سایت‌تان به خاطر نوع طراحی یا شکل خاص سایت به راحتی قابل دیدن نباشد، احتمالا آدم‌های کم‌تری می‌توانند به بخش‌های مختلف سایت‌تان دسترسی، و به طور کلی، با شما تعامل پیدا کنند.

برای مثال، اگر فردی یکی از صفحات سایت‌تان را از طریق جستجوی گوگل پیدا کند، احتمال دارد به خرید محصول شما علاقه‌مند شود. ولی اگر طراحی سایت‌تان به گونه‌ای باشد که نوار ناوبری به توده‌ای از متن و کلمه تبدیل شود، احتمالا مصرف کننده این مسئله را به عنوان نشانه‌ای از کیفیت پایین سایت (و در نتیجه، محصول) در نظر ‌گیرد، و سایت‌تان را ترک کند.

همین شرایط برای فرم‌های تماس و پرداخت سایت نیز وجود دارند.

هر دوی این ابزارها برای رشد کسب و کار و رسیدن به سود بیش‌تر از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این فرم‌ها باید برای دستگاه‌های موبایل کاملا راحت و قابل استفاده باشد. تصور کنید در حال پرداخت مبلغی به یک وب‌سایت هستید، و با صفحه‌ی بزرگی مملو از سوالاتی درباره‌ی نحوه‌ی حمل و نقل، شماره‌ی کارت، و اطلاعات شخصی مواجه شوید.

مواجهه با این شرایط ممکن است مشتریان را دچار نگرانی کند؛ به خصوص اگر قبلا در سایت‌تان ثبت نام نکرده باشد. ولی اگر فرم پرداخت‌تان به صورت مرحله‌ای باشد، و مشتری بتواند به سادگی مراحل را پشت سر بگذارد، در آینده‌ی نزدیک شاهد افزایش نرخ تغییر بازدیدکنندگان ساده به مشتریان همیشگی از طریق گوشی‌های هوشمند خواهید بود.

این گونه به مسئله نگاه کنید؛

۵۱ درصد از مصرف کنندگان، دست‌کم یک بار، کالایی را از طریق گوشی هوشمندشان خریداری کرده‌اند. اگر می‌‌خواهید از بازگشت مشتریان و افزایش فروش‌تان اطمینان حاصل کنید، فرم‌ها و نحوه‌ی گشت و گذار مشتری در سایت‌تان باید با گوشی‌های هوشمند سازگار باشند.

۵. از کانال‌های متعدد استفاده کنید

آخرین موضوعی که در این مقاله به آن می‌پردازیم، استفاده از کانال‌های متعدد برای تبلیغ کمپین بازاریابی موبایل است. اگر می‌خواهید به طور دائمی نتایج مثبتی از کسب و کار‌تان به دست بیاورید، نباید صرفا با وب‌سایت‌تان اکتفا کنید.

رسانه‌ها یا همان شبکه‌های اجتماعی نقطه‌ای خوبی برای آغاز هستند. در حال حاضر، بیش از ۳.۸۱ میلیارد نفر در جهان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، و این رقم هر سال در حال افزایش است. گذشته از این‌ها، کاربران به طور میانگین، دو ساعت و بیست و دو دقیقه در از وقت‌شان را در شبکه‌های اجتماعی به سر می‌برند.

وقتی این آمار را در کنار این حقیقت قرار می‌دهیم که بیش‌تر کاربران شبکه‌های اجتماعی از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، مسلما به این نتیجه می‌رسیم که شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ کسب و کار‌تان بسیار مناسب هستند.

از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌توانید آخرین مطالب سایت‌تان را به اشتراک بگذارید

به صورت زنده ویدئو ارسال کنید، یا حتی برای مخاطبان‌تان تبلیغات مخصوص تولید کنید. تمام این ترفندها کمک‌تان می‌کنند کاربران موبایلی بیش‌تری را به سمت وب‌سایت‌تان هدایت کنید. اگر سایر نکاتی را نیز که در این مقاله به آن‌ها اشاره شده‌ است، به کار بگیرید، شاهد نتایج مثبت متعددی در میزان ترافیکی خواهید بود که از سمت پلتفرم‌هایی نظیر فیس بوک، اینستاگرام، و یوتیوب به سمت سایت‌تان می‌آید.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یکی دیگر از انواع استراتژی بازاریابی موبایلی ، برای کاربران موبایل به شمار می‌رود. با ایجاد عواملی برای جذب مشتریان راغب در وب‌سایت‌تان از آن‌ها بخواهید عضو خبرنامه‌تان شوند، یا از آن‌ها بخواهید برای مشاهده‌ی مطالب جدیدتان در سایت شما ثبت نام کنند.

برای آشنایی بیش‌تر با کاربران موبایلی، افزایش میزان شخصی‌سازی سایت، و ارائه‌ي فرصت‌هایی برای کاربران جهت تعامل بیش‌تر با برندتان از کمپین‌های ایمیلی استفاده کنید.

با افزایش مخاطبان‌تان، با کمک آنالیتیکس می‌توانید تعداد کاربران موبایلی را که به صورت روزانه از سایت‌تان دیدن می‌کنند، تعیین کنید. با استفاده از این اطلاعات، و هم‌چنین، از بازخوردهایی که از مخاطبان‌تان دریافت می‌کنید، می‌توانید استراتژی بازاریابی موبایلی تان را از سطح معمولی به سطوح بسیار پیشرفته برسانید.

۶ استراتژی برای موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی

منبع business
نوشته‌های مرتبط