اصطلاحات کسب و کار: هوش تجاری (BI) چیست؟

هوش تجاری (BI) business intelligence ابزارها و سیستم‌هایی را ارائه می‌دهد که نقشی کلیدی در فرایند برنامه‌ریزی استراتژیک در یک شرکت سهامی ایفا می‌کند. این سیستم‌های BI به یک سازمان اجازه می‌دهد تا داده‌های سایر شرکت ها و سازمان ها را گردآوری، ذخیره، قابل دسترسی و تحلیل کند تا به تصمیم گیری های سازمان کمک کند.

عموما این سیستم‌ها هوش تجاری را، به عنوان چند نمونه، در حوزه‌های پروفایل مشتری، حمایت مشتری، تحقیقات بازار، بخش‌بندی بازار، سودآوری محصول، تحلیل آماری، و موجودی و تحلیل توزیع شرح خواهد داد.

پیگیری داده‌های کسب و کار

بیشتر شرکت‌ها میزان بزرگی از داده‌ها را از عملیات‌های کسب‌ و کارشان جمع‌آوری می‌کنند. برای پیگیری آن اطلاعات، یک کسب و کار نیاز خواهد داشت که طیف وسیعی از برنامه‌های نرم‌افزاری مانند اکسل، اکسس و برنامه‌های کاربردی پایگاه داده‌های مختلف را برای بخش‌های مختلف در تمام سازمان‌شان استفاده کند. استفاده از برنامه‌های نرم‌افزاری متعدد بازیابی اطلاعات به شیوه‌‌ای زمان‌مند و اجرای تحلیل داده‌ها را دشوار می‌کند.

نرم‌افزار هوش تجاری

رپورتاژ

نرم‌افزار هوش تجاری با هدف اولیه‌ی استخراج داده‌های مهم از داده‌های خام یک سازمان برای آشکار کردن نگرش‌هایی طراحی می‌شود تا به یک کسب و کار کمک کند تصمیمات سریع‌تر و درست‌تر بگیرد. این نرم‌افزار نوعا داده را از میان تشکیلات اقتصادی ادغام می‌کند و گزارش و تحلیل خودیاوری را برای مصرف کنندگان نهایی فراهم می‌کند. نرم‌افزار BI از تعدادی از ویژگی‌های تحلیلی شامل آمار، داده و متن کاوی و تحلیل‌های پیش‌بینی استفاده می‌کند تا الگوها را مشخص کند و اطلاعات را به فهم و بینش تبدیل کند.

داده‌ی بزرگ و هوش تجاری

داده‌ی بزرگ امروزه به گسترده‌ترین شکل با هوش تجاری و برنامه‌های کاربردی تحلیلی استفاده می‌شود و شماری از فروشندگان BI راه‌اندازی ابزارهای جدید را شروع کرده‌اند که هادوپ (Hadoop) را پشتیبانی می‌کند. به عنوان مثال، SAP برای هوش تجاری SAP و اهداف کسب و کار اتصالات به هادوپ را پیشنهاد می‌دهد. طبق بررسی های  EnterpriseAppsToday، حمایت فروشنده‌ی BI از داده‌های بزرگ نوعا در حداقل یک از این دو روش است:

  • اطلاعات یکپارچه‌سازی که انتقال داده از هادوپ به ابزارهای‌شان را آسان‌تر می‌کند.
  • ابزارهای تجسم داده که تحلیل داده از هادوپ را آسان‌تر می‌کند.
 اگر به مطالعه سایر واژگان و اصطلاحات کسب و کار، حسابداری، کارآفرینی و … علاقمندید اینجا کلیک کنید
نوشته‌های مرتبط