ترندهای بازاریابی: ۱۷ روند بازاریابی در ۲۰۲۴ که کسب و کارتان را دگرگون می‌کند

دانستن روندهای بازاریابی برای همه‌ی کسب و کارها مهم است، زیرا به آنها اجازه می دهد تا استراتژی های بازاریابی خود را برنامه ریزی کند و با رویه‌های جاری دنیا تطبیق دهند تا از رقبا جلوتر بمانند و نیازها و انتظارات در حال تغییر مشتریان خود را برآورده کنند. با دانستن جدیدترین ترندهای بازاریابی در ۲۰۲۴ ، کسب‌وکارها می‌توانند فرصت‌های جدید را شناسایی کنند، به مخاطبان جدید دست یابند و اثربخشی کلی بازاریابی کسب و کار خود را بهبود بخشند. علاوه بر این، درک این روندها می تواند به کسب و کارها کمک کند تا تصمیمات آگاهانه ای در مورد محل سرمایه گذاری منابع و بودجه خود برای دستیابی به بهترین بازگشت سرمایه بگیرند. در نهایت، آگاه ماندن از روندهای بازاریابی برای کسب و کارهایی که می خواهند در چشم انداز دیجیتال به سرعت در حال تحول امروزی رقابتی و موفق باقی بمانند، ضروری است.

تعریف ترند بازاریابی

ترند بازاریابی هر چیزی است که حوزه فعالیت کسب و کار شما را تغییر دهد. در هر زمان و هر اندازه ای از سازمان که باشید توجه به این روندها و استفاده از آنها برای کمک به موفقیت کسب و کارتان و جلوتر ماندن از رقبا بسیار مهم است. ترندهای بازاریابی معمولاً بر فناوری، تعامل با مشتری، رسانه های اجتماعی و حریم خصوصی افراد تمرکز ویژه ای دارند.

مهمترین ترندهای بازاریابی در ۲۰۲۴

۱. تحول دیجیتال

با پیشرفت سریع فناوری، کسب و کارها به طور فزاینده ای از استراتژی های بازاریابی دیجیتال استقبال می کنند. این شامل استفاده از رسانه های اجتماعی، بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیلی و بهینه سازی موتورهای جستجو(سئو) برای دستیابی و تعامل با مخاطبان هدف می شود.

بازاریابی تعاملی (Interactive Marketing): استفاده از فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی برای ایجاد تجربه تعاملی با مشتریان.

۵ راه استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی رسانه های اجتماعی

۲. شخصی سازی

مشتریان انتظار تجربه های شخصی سازی شده را دارند و بازاریابان از داده ها و فناوری برای ارائه پیام ها و پیشنهادات مناسب استفاده می کنند. بازاریابان از تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌کنند تا کمپین‌ها و پیام‌های بازاریابی خود را با اولویت‌های خواسته‌ی شخصی مصرف‌کننده تنظیم کنند و ارتباط و تعامل با مشتریان را افزایش دهند.

بازاریابی محتوای تعاملی و شخصی‌سازی شده (Interactive and Personalized Content Marketing): ارائه محتوا و تجربه‌های شخصی‌سازی شده برای هر فرد و استفاده از عناصر تعاملی منحصر به فرد.

۳. اینفلوئنسر مارکتینگ

همکاری با افراد با نفوذ در صنایع مختلف به یک استراتژی بازاریابی قدرتمند تبدیل شده است. اینفلوئنسرها می توانند به برندها کمک کنند تا به مخاطبان بیشتری دست یابند و با تبلیغ محصولات یا خدمات از طریق کانال های رسانه های اجتماعی خود، اعتماد خلق کنند. به عبارت دیگر اینفلوئنسر مارکتینگ روند رو به رشدی است که برندها با اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی برای تبلیغ محصولات و خدمات خود شریک می شوند و هر دو طرف منافع مادی و معنوی زیادی نصیبش می‌شود.

بازاریابی اینفلونسر مارکتینگ (Influencer Marketing): همکاری با افراد مشهور و مؤثر در رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغات و ترویج محصولات و خدمات.

۵ برند مشهور که از هوش مصنوعی برای بازاریابی و فروش به خوبی بهره می‌برند

۴. تجربه مشتری

کسب و کارها اکنون تاکید قابل توجهی بر ارائه تجربیات استثنایی مشتری دارند. این شامل تعاملات چند کاناله یکپارچه، ارتباطات شخصی، خدمات کارآمد به مشتری و حل سریع مشکل است.

بازاریابی تجربه‌محور (Experience Marketing) : ایجاد تجربه‌های استثنایی و جذاب برای مشتریان به منظور جلب توجه آن‌ها و بهبود رابطه با آن‌ها.

۵. بازاریابی ویدیویی

به لطف پلتفرم هایی مانند یوتیوب، تیک تاک و اینستاگرام، محبوبیت محتوای ویدیویی همچنان در حال افزایش است و بازاریابان از آن برای تعامل با مشتریان در رسانه های اجتماعی و سایر کانال های دیجیتال استفاده می کنند. بازاریابها از استراتژی های بازاریابی ویدیویی برای جلب توجه، گفتن داستان های جذاب و ایجاد آگاهی از برند استفاده می کنند.

بازاریابی ویدیویی (Video Marketing): استفاده از محتواهای ویدیویی برای جذب و تاثیرگذاری بر هدفمندان.

۱۵ نکته بازاریابی در اینستاگرام برای کسب و کارها

۶. پایداری و بازاریابی اخلاقی

مصرف کنندگان به طور فزاینده ای در مورد پایداری و شیوه های اخلاقی کسب و کارها نگران هستند و بازاریابان با ترویج محصولات و شیوه های سازگار با محیط زیست به این نگرانی پاسخ می دهند.

بازاریابی پایداری (sustainable marketing): کسب و کارهایی که مسئولیت زیست محیطی و اجتماعی را جدی می گیرند، در ارتباط با مصرف کنندگان آگاه و بهبود وفاداری به برند، مزیت دارند.

۷.  هوش مصنوعی

هوش مصنوعی برای بهینه سازی کمپین های بازاریابی، تجزیه و تحلیل رفتار مشتری و بهبود تجربه مشتری استفاده می شود. ظهور سامانه های جستجوی صوتی و دستیارهای مجازی به برندها در تولید محتوای خود کمک می کنند و هوش مصنوعی نقش مهمی در فعال کردن تعاملات شخصی ایفا می کند. در چند سال آینده شاهد خواهیم بود که چگونه تیم‌های بازاریابی دیجیتال می‌توانند با دقت بیشتری از ابزارها و منابع موجود خود استفاده کنند تا مخاطبان هدف خود را افزایش دهند.

بازاریابی با کمک هوش مصنوعی ( AI Marketing ): با تجزیه و تحلیل های مبتنی بر هوش مصنوعی، تیم های بازاریابی می توانند از تقاضا، روندها و نیازهای مصرف کننده جلوتر باشند. 

۷ دلیل که باید برندها از بازاریابی به کمک هوش مصنوعی بهره ببرند

۸. بهینه سازی جستجوی صوتی

با محبوبیت بیشتر دستیارهای صوتی، بازاریابان محتوای خود را برای جستجوی صوتی بهینه می کنند تا اطمینان حاصل کنند که توسط مصرف کنندگانی که از این دستگاه ها استفاده می کنند محبوب شناخته می شوند.

بازاریابی چندکاناله (Multichannel Marketing): استفاده همزمان از چندین روش بازاریابی مختلف مانند تلویزیون، رادیو، اینترنت، چاپی، دستیار صوتی و مجازی و غیره.

رپورتاژ

گزارش بازاریابی: ۱۹ توصیه برای نوشتن یک گزارش بازاریابی

۹. مسئولیت اجتماعی

مصرف کنندگان به سمت برندهایی جذب می شوند که فعالانه از حل و فصل بحران های روز جامعه حمایت می کنند و تأثیر مثبتی بر جامعه دارند. برندهایی که ارزش های خود را با مسائل اجتماعی و زیست محیطی مهم برای مخاطب هدف خود هماهنگ می کنند، بهتر می توانند با آنها ارتباط برقرار کنند.

۱۰. محتوای تولید شده توسط کاربر

تجربیات زندگی واقعی که مشتریان در پلتفرم های رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارند بسیار تاثیرگذار هستند. کسب‌وکارها از محتوای تولید شده توسط کاربر، مانند نظرات، توصیه‌ها و پست‌های رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد اعتماد و اعتبار در بین مشتریان در برنامه های موبایلی مختلف استفاده می‌کنند.

بازاریابی تلفن همراه (Mobile Marketing): تمرکز بر بازاریابی و تبلیغات روی دستگاه‌های تلفن همراه و استفاده از برنامه‌های کوچک.

۵ راهکار بهبود استراتژی بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ

۱۱. واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)

این فناوری‌ها به طور فزاینده‌ای در کمپین‌های بازاریابی برای ایجاد تجربه‌های همه‌جانبه و تعاملی برندها مورد استفاده قرار می‌گیرند. واقعیت افزوده (Augmented Reality) و واقعیت مجازی (Virtual Reality) به مشتریان اجازه می‌دهند محصولات را به صورت مجازی امتحان کنند، نمایشگاه‌های مجازی را کاوش کنند یا در رویدادهای مجازی شرکت کنند.

بازاریابی واقعیت افزوده (Augmented Reality Marketing): استفاده از فناوری واقعیت افزوده برای ایجاد تجربه جذاب و تعاملی برای مشتریان.

۱۲. بازاریابی رسانه های اجتماعی

پلتفرم های رسانه های اجتماعی همچنان به رشد محبوبیت خود ادامه می دهند و بازاریابان از آنها برای دستیابی به مخاطبان جدید و ایجاد آگاهی از برند استفاده می کنند.

در این زمینه می توان به بازاریابی محتوای کاربردی (Utility Marketing) اشاره کرد که ارائه محتوا و خدمات مفید و کاربردی برای مشتریان به منظور خلق ارزش و ایجاد درک مثبت درباره برند است.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing): استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات و ارتباط با مشتریان.

۹ نکته مهم درباره بازاریابی شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای کوچک

۱۳. حفظ حریم خصوصی داده ها

با افزایش نظارت بر حریم خصوصی داده ها، بازاریابان اقداماتی را برای اطمینان از جمع آوری و استفاده از داده های مشتریان به روشی مسئولانه و شفاف انجام می دهند که به حریم شخصی مشتریان خللی وارد نشود و هیچ اطلاعات مهمی از آنان به بیرون درز نکند.

بازاریابی تجزیه و تحلیلی (Analytical Marketing): استفاده از ابزارها و روش‌های تحلیلی برای ارزیابی و بهینه‌سازی راهبردهای بازاریابی.

۱۴. توجه به تجزیه و تحلیل داده ها

بازاریابی داده محور زمانی است که تیم های بازاریابی استراتژی های خود را بر اساس تجزیه و تحلیل داده های بزرگ می سازند. این تجزیه و تحلیل بینش هایی را در مورد ترجیحات مشتری و روندهای گسترده تری ارائه می دهد که بر موفقیت یک کمپین بازاریابی تأثیر می گذارد. در حالی که استفاده از رویکرد مبتنی بر داده در بازاریابی زمانی نادر بود، بسیاری از کانال‌های رسانه‌ای خاص و انتظارات مشتری در حال تکامل، تجزیه و تحلیل داده‌ها را به یک فرآیند ضروری در کمپین‌های بازاریابی مدرن تبدیل کرده است.

بازاریابی مبتنی بر داده (Data-driven Marketing): استفاده از داده‌ها و تحلیل آن‌ها برای ایجاد راهبردهای بهینه بازاریابی و بهبود فرایندها.

۱۳ نکته درباره طراحی یک برنامه بازاریابی برای استارت آپ ها

۱۵.عصب شناسی و شناخت ساختار مغزی مشتریان

بازاریابی عصبی مطالعه چگونگی واکنش مغز افراد به تبلیغات و سایر پیام های مرتبط با برند با نظارت علمی بر فعالیت امواج مغزی، ردیابی چشم و پاسخ پوست است. این تکنیک های بازاریابی عصبی برای مطالعه مغز برای پیش بینی رفتار تصمیم گیری مصرف کننده استفاده می شود.

بازاریابی عصبی (Neuromarketing): استفاده از مطالعات عصب‌شناسی و شناختی برای درک عملکرد مغز مشتریان و ایجاد تجربه‌های جذاب.

۱۶. بازاریابی مبتنی بر نیاز

به عنوان یک مفهوم، بازاریابی مبتنی بر نیاز شامل تقسیم بندی مخاطبان بر اساس مشکلات، نگرانی ها و راه حل های بالقوه منحصر به فرد آنها است. به اندازه کافی ساده به نظر می رسد، درست است؟ شما کمی بررسی و شناسایی انجام می دهید، متوجه می شوید که مخاطبان شما چه می خواهند و آنها را با محتوای مرتبط هدف قرار می دهید.

 بازاریابی نیازپندار (Needs-based Marketing): تمرکز بر شناخت نیازها و مشکلات مشتریان و ارائه راهکارهای سفارشی برای مرتفع کردن آن‌ها.

۱۷. تفکر استراتژیک

متفکران استراتژیک تمایل دارند موضوعات را مفهومی، سیستم محور، معطوف به آینده و ماهیت فرصت طلب ببینند. به واقع تفکر استراتژیک شامل برنامه ریزی برای آینده است. این به معنای تهیه استراتژی‌ها و ایده‌هایی است که هم با تغییر محیط‌ها کنار می‌آیند و هم چالش‌های مختلف پیش رو را در نظر می‌گیرند. این تفکر استراتژیک در شکل پیش بینی آينده است. اما شکل دیگری از تفکر استراتژیک وجود دارد. شکل قدرتمندتر تفکر استراتژیک شامل طراحی آینده مطلوب و برنامه ریزی برای تحقق آن است. به عبارت دیگر، به جای اینکه فقط برای آینده برنامه ریزی کنید، هدفتان ساختن آینده است!

بازاریابی تفکر استراتژیک (Strategic Thinking Marketing): تمرکز بر بهره‌برداری از تحلیل و برنامه‌ریزی استراتژیک برای رسیدن به اهداف بازاریابی.

این روندها چشم‌انداز بازاریابی را شکل می‌دهند و کسب‌وکارها را ملزم می‌کنند تا برای رقابتی ماندن و ارتباط مؤثر با مصرف‌کنندگان، آن‌ها را در استراتژی‌های خود تطبیق داده و ترکیب کنند.

انواع بازاریابی: ۱۸۰ نوع بازاریابی برای افزایش فروش و مشتریان

نوشته‌های مرتبط