۹ نکته مهم درباره بازاریابی شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای کوچک

بازاریابی شبکه های اجتماعی  یک بخش کلیدی از کسب و کار مدرن است. این مقاله یک راهنمای گام به گام درباره‌ی نحوه‌ی شروع یک استراتژی موفق است.

شبکه‌های اجتماعی پلتفرم‌های متعددی را فراهم کرده‌اند که کسب و کار‌ها به وسیله‌ی آن‌ها می‌توانند به طور هم‌زمان به انجام برندسازی و تبلیغات بپردازند و خودشان را در دل مخاطب جا کنند؛ هم‌چنین، می‌توانند فعالیت‌های رقبا را نیز در این پلتفرم‌ها رصد کنند. برای کمک به راه‌اندازی یک کمپین بازاریابی شبکه‌های اجتماعی موفق، سایت بازده این راهنمای گام به گام را در خصوص نحوه‌ی ایجاد یک استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، چیزهایی که باید از آن‌ها اجتناب کنید، و نکاتی برای کسب اطمینان از موفقیت کمپین‌های‌تان تقدیم شما می‌کند.

۱. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟‌

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی عبارت است از ایجاد محتوایی که کسب و کار یا محصولات‌تان را در یک پلتفرم شبکه‌های اجتماعی نظیر، فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر یا لینکدین تبلیغ کند. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به روش فوق‌العاده محبوبی برای اتصال کسب و کارها به مخاطبان‌شان تبدیل شده است؛‌ زیرا هر یک از این پلتفرم‌ها در هر روز با میلیون‌ها – یا حتی میلیاردها – کاربرد سر و کار دارند. از ظهور شبکه‌های اجتماعی تاکنون، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به یک رشته‌ی تخصصی تبدیل شده است، و دارای اصطلاحات منحصر به فردی است که یادگیری آن‌ها برای درک نحوه‌ی کارکرد آن بسیار بااهمیت است.

۲. واژه‌نامه اصطلاحات بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

  • محتوا: به هر آن‌چه در یک صفحه از شبکه‌های اجتماعی پست می‌کنید، به وجود می‌آورید، یا به اشتراک می‌گذارید، محتوا گفته می‌شود. محتوا را می‌توانید خودتان بسازید، یا این‌که از فرد دیگری به اشتراک بگذارید.
  • تعامل یا مشارکت (Engagement): این یک اصطلاح عمومی است که به شمار آدم‌هایی اشاره دارد که با لایک کردن، به اشتراک گذاشتن، یا کامنت گذاشتن با محتوای‌تان تعامل می‌کنند. تعامل به طور کلی هدف شماره‌ی یک در شبکه‌های اجتماعی است – شما به دنبال آدم‌های واقعی هستید که به طور فعال با محتوای‌تان تعامل داشته باشند.
  • شمار فالوورها: این اصطلاح به شمار دنبال‌کنندگان یا فالوورهایی اشاره دارد که شما در هر یک از صفحات شبکه‌های اجتماعی‌تان در اختیار دارید.
  • میزان کلیک (CTR): میزان کلیک نسبتی است که نشان می‌دهد چند نفر محتوای‌تان را دیده و بر روی لینک آن کلیک کرده‌اند – چه از طریق تبلیغات چه از پست‌های سایر شبکه‌های اجتماعی. CTR از طریق تقسیم شمار دفعاتی که تبلیغات‌تان به نمایش درآمده بر شمار کلیک‌هایی که دریافت کرده است، محاسبه می‌شود.
  • پلتفرم: “‌پلتفرم شبکه‌های اجتماعی‌”‌ به معنی صفحات یا اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی است. برای مثال، فیس‌بوک و توییتر، هر دو، پلتفرم‌ شبکه‌های اجتماعی هستند.
  • اشتراک‌گذاری (Share): وقتی فردی محتوای شما را مشاهده می‌کند و آن‌ را در پروفایل یا صفحه‌ی خود پست می‌کند، یعنی آن را به اشتراک گذاشته یا به اصطلاح “‌شِیر‌‌”‌ کرده است؛ از این طریق، شمار بینندگان بالقوه‌ی محتوای‌تان افزایش می‌یابد.
  • ترافیک: ترافیک به معنی شمار افرادی است که از طریق کانال‌های شبکه‌های اجتماعی‌تان به سایت شما دسترسی پیدا کرده‌اند. برای مثال، فردی که بر روی یکی از پست‌های فیس‌بوک‌تان کلیک کرده و سپس به وب‌سایت‌تان هدایت شده است، به عنوان ترافیک دیجیتال‌ شما تلقی می‌شود.

۳. چرا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی دارای اهمیت است

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای تمام کسب و کار‌های مدرنی که آرزو دارند به مشتریان‌شان، در هر جایی که هستند – به صورت آنلاین – متصل شوند، یک ضرورت است. مشتریان تقریبا از تمام کسب و کارهایی که به آن‌ها وفادار هستند، انتظار دارند تا حدودی حضور آنلاین‌شان حفظ کنند؛ بیش از ۷۵ درصد از مصرف‌کنندگان، به اذعان خودشان، پیش از تصمیم‌گیری برای خرید یک محصول، به دنیای مجازی می‌روند و درباره‌ی کسب و کار‌های مورد نظر (تولیدکننده، توزیع‌کننده، یا فروشنده‌ی محصول) تحقیق می‌کنند.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی دارای فواید فراوانی است، از جمله

افزایش آگاهی از برند

تا ۲۰۲۰، بیش از ۳.۸ میلیارد نفر در شبکه‌های اجتماعی عضو بوده‌اند؛ این یعنی حدود ۳.۸ میلیارد فرصت برای معرفی برندتان به یک مشتری جدید در اختیار شما قرار دارد. شبکه‌های اجتماعی آگاهی از برندتان را از طریق تعامل (engagement) افزایش می‌دهد؛ به این معنی که اگر شما یک صفحه‌ی کسب و کاری برای شرکت‌تان بسازید و با سایر پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی تعامل کنید، صرفا با همین یک کار، آگاهی از برندتان را افزایش می‌دهید. به علاوه، شبکه‌های اجتماعی می‌توانند ترافیک وب‌سایت‌تان را از طریق پست‌ها، به اشتراک‌گذاری‌ها، و کامنت‌ها بال ببرند.

به گفته‌ی جان لی، مدیر ارشد بازاریابی شرکت آنا تومی، “شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین ابزارها برای بازاریابی دهان به دهان هستند. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که مخاطبان‌تان را به شِیر کردن محتوای‌تان برای دوستان‌شان ترغیب کنید، و اگر برنامه‌ریزی درستی برای کمپین محتوایی‌تان داشته باشید، می‌توانید به هدف‌تان برسید.‌”‌

افزایش مشتری راغب و نرخ تبدیل

انتشار و به اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی روش فوق‌العاده‌ای برای بهبود میزان مشتریان راغب‌تان است؛ یعنی فرایند جذب و تبدیل افراد کاملا غریبه به مشتریان بالقوه. هم‌چنین، برای افزایش نرخ تبدیل مشتری بالقوه به مشتری واقعی نیز می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید؛ فقط کافی است محتوای‌تان را به طور فعال برای افرادی پست کنید که پیش‌تر، علاقه‌ی خود را به محتوای‌تان نشان داده‌اند.

ایجاد روابط شخصی با مشتریان

عامل مهم محبوبیت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی تمایل مشتریان برای ایجاد تعامل واقعی است. پیش از ظهور شبکه‌های اجتماعی، برندها احساس دوری و جدایی می‌کردند، ولی شبکه‌های اجتماعی این توانایی را برای برندها و کسب و کار‌ها فراهم کرده‌اند که مستقیما به مشتریان‌شان متصل شوند و رابطه‌ی انسانی‌تری را بین خود و آن‌ها ایجاد کنند. شرکت‌ها می‌توانند در ترندها یا گرایش‌های جدید شبکه‌های اجتماعی شرکت کنند، با مشتریان چت کنند، و تصویری انسانی از خود به اشتراک بگذارند.

تحلیل رقبا

اگر شما در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید، به احتمال زیاد رقبای‌تان نیز در این شبکه‌ها حضور دارند؛ همین مسئله این فرصت را به شما می‌دهد تا ببینید آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی چه می‌‌کنند، چه کارهایی برای‌شان مفید و چه کارهایی بی‌فایده بوده‌اند؛ به این ترتیب، می‌توانید از اشتباهات‌شان درس بگیرید. به این دقت کنید که آن‌ها چه کمپین‌هایی راه انداخته‌اند، چگونه با مشتریان تعامل می‌کنند، و چگونه محصولات یا خدمات‌شان را تبلیغ می‌کنند. این کارها به شما امکان می‌دهند مطمئن شوید کمپین‌های‌تان منحصر به برندتان باشند.

به گفته‌ی جیسون مایرز، متصدی ارشد بخش رسیدگی به حساب‌های مشتریان در کانتد فکتوری، “‌شروع یک تحلیل رقابتی می‌تواند در کشف برخی نقص‌ها در استراتژی رقبای‌تان کمک‌تان کند و کانال‌هایی را به شما نشان دهد که ممکن است از دید رقبا پنهان مانده باشند.‌”

افزایش قدرت و اعتبار برند

حضور آنلاین مرتب و به‌روز تاثیر قابل توجهی بر افزایش قدرت و اعتبار برندتان دارد. به علاوه، تعامل مرتب با مشتریان نشان می‌دهد شما به مشتریان و رضایتمندی‌شان متعهد هستید و به آن اهمیت می‌دهید؛ شبکه‌های اجتماعی این هدف را به سادگی دست‌یافتنی و قابل‌ مشاهده کرده‌اند.

۴. محتوای پولی یا دارای اسپانسر

از آن‌جا که به گفته‌ی بیش‌تر کاربران شبکه‌های اجتماعی، آن‌ها به طور مرتب، به اندازه‌ی دوستان‌شان، با برندها نیز تعامل دارند، آمار استفاده از محتوای پولی یا دارای اسپانسر سر به فلک کشیده است – هر روز بیش از ۲۰۰ میلیون کاربرد دست‌کم از یک پروفایل کسب و کاری دیدن می‌کنند.

محتوای دارای اسپانسر که معمولا با عباراتی نظیر “‌پست پولی‌،”‌ “‌ارائه شده توسط‌،‌”‌ “‌حمایت شده توسط،‌”‌ “‌تبلیغ‌،”‌ یا “‌آگهی‌”‌ شناخته می‌شوند، به هر محتوایی گفته می‌شود که یک حامی مالی یا اسپانسر هزینه‌های ساخت و انتشار آن را در کانال‌های شبکه‌های اجتماعی به یک ناشر، شرکت، یا اینفلوئنسر پرداخت می‌کند. محتوای دارای اسپانسر با تبلیغات سنتی متفاوت است، زیرا تلاش دارد در قالب یک محتوای معمولی در یک پلتفرم شبکه‌های اجتماعی محصول یا خدماتی را تبلیغ کند.

محتوای داری اسپانسر می‌تواند یک اقدام دوطرفه‌ی سودمند فوق‌العاده خوب باشد: آگهی‌دهنده بابت تولید و پخش محتوا پول پرداخت می‌کند، و از سوی دیگر، یک برند، اینفلوئنسر یا یک حساب کاربری این محتوا را به اشتراک می‌گذارد. با وجود این، اگر برای تبلیغ محصول‌تان این‌گونه محتوا را مد نظر دارید، باید به خاطر بسپارید، کاربران شبکه‌های اجتماعی معمولا نسبت به پست‌هایی که بیش از اندازه تبلیغاتی هستند یا با محتوای معمول آن صفحه تناسب ندارند، حساسیت نشان می‌دهند. در ادامه، به چند نکته‌ی راهنما برای موفقیت در محتوای اسپانسردار اشاره می‌کنیم:

  • مطمئن شوید این محتوا به جای آن‌که کاربران را آزرده‌خاطر کند، به تجربه‌های آن‌ها بیفزاید.
  • هرگز از محتوایی استفاده نکنید که ارتباطی با برند یا کسب و کار‌تان نداشته باشد.
  • سعی کنید سایر محتوای‌تان نیز با حالت، ظاهر، و حس این محتوا هماهنگ باشند.
  • با برندهایی کار کنید که می‌توانید به طور کامل از آن‌ها پشتیبانی کنید.

اگر می‌خواهید محتوای‌تان به صورت یک محتوای دارای اسپانسر توسط یک برند یا اینفلوئنسر دیگر به اشتراک گذاشته شود نیز می‌توانید از همین دستورالعمل‌های کلی استفاده کنید. به دقت ببینید چه کسی را برای پست کردن محتوای اسپانسردارتان انتخاب می‌کنید، و مطمئن شوید صفحه‌ی این فرد با اهداف و ارزش‌های کلی شرکت‌تان متناسب باشد. رعایت این مسائل باعث می‌شود این محتوا طبیعی‌تر به نظر برسد، نه این‌که ربطی به موضوع یا جدول زمانی صفحه‌ی مورد نظرتان نداشته باشد.

۵. نحوه‌ی ایجاد یک استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

هفت گام برای ایجاد یک کمپین بازاریابی شبکه‌های اجتماعی موفق و موثر وجود دارد. این یک فرایند نسبتا آسان است، ولی باید تحقیقات فراوانی انجام دهید و مطمئن شوید استراتژی‌تان با کسب و کار و اهداف‌تان هماهنگ باشد. این کار باعث می‌شود شما و کسب و کار‌تان در مسیر رسیدن به موفقیت قرار بگیرید. گام‌های رسیدن به یک استراتژی موفق شبکه‌های اجتماعی عبارت هستند از

ارزیابی کسب و کار و اهداف‌تان

نخستین کاری که باید انجام دهید این است که کسب و کارتان را ارزیابی کنید و ببینید تاکنون چه کارهایی در مورد بازاریابی شبکه‌های اجتماعی انجام داده‌اید، سپس اهداف‌تان را تعیین کنید. یکی از بهترین کارها برای ساماندهی اهداف‌تان تعیین چارچوب‌های یک، پنج، و ده ساله است؛ به این شکل می‌توانید مشخص کنید در یک، پنج، و ده سال آینده در چه جایگاهی از شبکه‌های اجتماعی قرار خواهید داشت. در صورت تمایل، می‌توانید این روش را برای دوره‌های زمانی کوتاه‌تر نیز به کار بگیرید.

تحقیق درباره مخاطبان

دومین گام انجام تحقیقات کامل درباره‌ي مخاطب و مشتریان‌تان است؛ به این ترتیب، می‌توانید پست‌ها و محتوای‌تان را بر اساس علائق و نیازهای آن‌ها تولید کنید. به مخاطبان فعلی‌تان، افرادی که سعی می‌‌کنید به آن‌ها دست یابید، و نحوه‌ی دسته‌بندی آن‌ها در گروه‌های مختلف فکر کنید. بررسی مخاطبان فعلی و بالقوه‌تان شما را در فرایند تولید محتوا و کسب اطمینان از تعامل آن‌ها با محتوای‌تان راهنمایی خواهد کرد.

تعیین پلتفرم‌های مناسب

پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مختلفی وجود دارند که هر یک دارای فرهنگ و کاربردهای منحصر به فرد هستند. چهار پرکاربردترین پلتفرم‌ها برای کسب و کار‌ها عبارت هستند از فیس‌بوک، توییتر، لینکدین، و اینستاگرام؛ ولی پلتفرم‌های دیگری نیز وجود دارند، از جمله پینترست، تامبلر، تیک تاک، و یوتیوب. بر اساس یک باور نادرست، هرچه در پلتفرم‌های بیش‌تری پست بگذارید، بهتر است. در حقیقت، انتخاب دقیق پلتفرم مناسب‌تان بسیار اهمیت دارد. نوع کسب و کار‌تان را بررسی کنید و ببینید مخاطبان‌ هدف‌تان بیش‌تر علاقه دارند از کدام پلتفرم استفاده کنند. برای مثال، اگر حوزه‌ی کاری‌تان تولید یا فروش عصا است، بهتر است بر فیس‌بوک تمرکز کنید تا تیک‌ تاک.

ایجاد محتوای منحصر به فرد و تعاملی

رپورتاژ

وقتی کارتان را با یک پلتفرم شروع می‌کنید، بهتر است کمی وقت بگذارید و پست‌های سایر افراد را نگاه کنید و به اشتراک بگذارید؛ به این ترتیب، فرهنگ آن پلتفرم و نحوه‌ی تعامل کاربران به دست‌تان خواهد آمد. ولی وقت آن به سرعت فرا می‌رسد که باید محتوای خودتان را تولید کنید تا بتوانید تاثیر دلخواه‌تان را بر مخاطب بگذارید. درباره‌ی مخاطبان‌تان تحقیق کنید تا ببینید چه نوع محتوایی باید تولید کنید؛ هم‌چنین، با دقت ببینید مخاطبان‌تان چگونه با سایر انواع محتوا تعامل می‌کنند.

ترغیب فالوورها به تعامل

فالوورها یا دنبال‌کنندگان‌تان مسلما مهم‌ترین سرمایه‌تان در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی هستند. آن‌ها هستند که با تعامل و به اشتراک‌گذاری محتوای‌تان یا عدم انجام این کارها، تصمیم‌ می‌گیرند کمپین‌تان به موفقیت برسد یا شکست بخورد. هنگام تولید محتوا، سعی کنید از طریق ترغیب آن‌ها برای به اشتراک‌گذاری محتوای‌شان با یک هشتگ خاص، پست مجدد محتوای ارسال‌شده توسط کاربرها، یا میزبانی از یک رقابت، فالوورهای‌تان را به تعامل تشویق کنید.

ایجاد یک جدول زمانی برای پست‌ها

وقتی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی‌تان واقعا راه افتاد، باید همیشه به دقیقا خاطر بسپارید کدام پست‌ها را در کدام پلتفرم‌ها و در چه زمان‌هایی ارسال کنید. با استفاده از یک ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی – که به شما امکان می‌دهد کپشن بنویسید، عکس‌ها و ویدئوها را آماده کنید، و پست‌ها را بر اساس یک جدول زمانی ارسال کنید – می‌توانید پست‌های‌تان را به طور منظم و مرتب ارسال کنید. برخی‌ها حتی از داشبوردهای متمرکزی بهره‌ می‌برند که به آن‌ها امکان می‌دهند، تمام محتوای پلتفرم‌شان را ببینند و به طور هم‌زمان تحلیل کنند.

تحلیل نتایج

اگر فالوورها مهم‌ترین سرمایه و منبع‌تان باشند، آنالیتیکس یا تحلیل نتایج از لحاظ اهمیت در جایگاه دوم قرار دارد. آنالیتیکس به شما می‌گوید آیا تلاش‌های‌تان برای تحقق اهداف‌تان کارساز بوده‌اند یا خیر. شما باید متریک‌های کلیدی، از قبیل نرخ تعامل، دسترسی، شمار فالوورها، تاثیرگذاری، بازدید ویدئوها، بازدیدهای پروفایل، منشن‌ها، به اشتراک‌گذاری یا شِیرها، تگ‌ها و پست‌های مجدد دائما پیگیری کنید. شما با استفاده از این متریک‌ها می‌توانید استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی‌تان را بهبود ببخشید یا حتی بر اساس‌ آن‌ها تصمیم بگیرید کمپین‌های جدیدی راه بیندازید. بسیاری از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، توییتر، گوگل و اینستاگرام دارای ابزارهای تحلیل یا آنالیتیکس مخصوص به خودشان هستند؛ هم‌چنین، برای ردیابی تمام شبکه‌های اجتماعی‌تان در یک برنامه‌ی واحد می‌توانید از آنالیتیکس ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

۶. نحوه‌ی تصمیم‌گیری برای انتخاب بهترین پلتفرم برای کسب و کار‌تان

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، انتخاب پلتفرم‌های مناسبی که باید در آن‌ها پست بگذارید، می‌تواند کمی دشوار باشد. شاید تمایل داشته باشید تا آن‌جا که می‌توانید در هر پلتفرمی پست بگذارید تا ببینید کدام‌یک از همه برای‌تان مناسب‌تر هستند، ولی این کار فقط شما را سردرگم و منابع‌تان را تباه می‌کند. در عوض، با دقت بررسی کنید مخاطبان‌تان در کدام پلتفرم‌ها هستند و کدام‌یک بیش از همه برای کسب و کار‌تان سودمند است. به گفته‌ی دارلین هاولی، مربی برندسازی شخصی و کسب و کار آنلاین، اگر شما یک کسب و کار کوچک را اداره می‌کنید، می‌توانید کمی شخصی‌تر فکر کنید.

وی در این مورد می‌گوید، “‌با خودتان شروع کنید – شما دوست دارید بیش‌تر با کدام پلتفرم وقت بگذرانید؟ اگر از فلان پلتفرم لذت می‌برید، شاید دوست داشته باشید بیش‌تر در آن‌جا پست بگذارید، با دیگران ارتباط برقرار کنید، و با مشتریان ایده‌آل‌تان تعامل داشته باشید.‌”‌

هم‌چنین، استفاده از پلتفرم مورد علاقه‌ی خودتان به این معنی است که شما در آن راحت‌تر هستید و نکات ظریف آن را بهتر درک می‌کنید؛ همین مسئله می‌تواند تضمین‌کننده‌ی افزایش سطح تعاملات‌تان باشد.

اشلی مانک، مدیر عامل آی‌تی میدیا، توصیه می‌کند، برای انتخاب بهترین پلتفرم، مخاطب هدف، میزان تعهد گروه بازاریابی‌، و نوع کسب و کار‌تان را مد نظر قرار دهید.

به گفته‌ی وی، “‌هنگام تعیین کانال‌های مختلف برای تعامل در شبکه‌های اجتماعی، باید دو پرسش را مد نظر قرار دهید: مشتری مخاطب من کجاست، و من یا گروه بازاریابی‌ام برای چه تعداد پلتفرم می‌توانیم متعهدانه محتوای باکیفیت تولید کنیم؟‌ برای مغازه‌ها و شرکت‌های کوچک فروش محصولات، نظیر بوتیک‌ها، کانال‌هایی نظیر اینستاگرام که از لحاظ تصویری دارای تعامل بالایی هستند و باعث ترویج ترندها می‌شوند، و هم‌چنین، کانال‌هایی نظیر گوگل مای بیزینس یا ‌”‌گوگل برای کسب و کار من‌”‌ برای افزایش سئوی ارگانیک بسیار مناسب هستند. ولی برای برندهای بزرگ‌تر نظیر شرکت‌های خرده‌فروشی بزرگ، استفاده از یک رویکرد چند کاناله برای تعامل با طیف گسترده‌تری از مخاطبان بسیار ضروری است.‌”‌

۷. نکاتی برای کمپین بازاریابی شبکه‌های اجتماعی موفق

وقتی تحقیقات‌تان را انجام دادید و گام‌های‌تان را مشخص کردید، وقتی آن می‌رسد که از موفقیت کمپین‌تان اطمینان لازم را کسب کنید. در ادامه، به چند نکته اشاره می‌کنیم که در کسب اطمینان از تاثیرگذاری کمپین شبکه‌های اجتماعی‌تان بر تحقق اهداف‌تان به شما کمک خواهند کرد.

  • یک جمله‌ی رایج در مورد شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که می‌گوید، “‌محتوا پادشاه است‌،‌”‌ و این جمله واقعا درست است. هنگام ایجاد کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی، محتوا باید مشغولیت شماره یک‌تان باشد – اگر محتوای‌تان باکیفیت نیست، آن را پست نکنید.
  • قلب – و بزرگ‌ترین چالش – بازاریابی شبکه‌های اجتماعی این است که راه‌های منحصر به فردی را بیابید که از طریق آن‌ها بتوانید به مشتریان‌تان متصل شوید و محتوایی ایجاد کنید که آن‌ها به تعامل با آن‌ علاقه‌مند باشند. اگر صرفا برای آن‌که محتوایی تولید کرده باشید، دست به این کار بزنید، احتمال اتصال‌تان به مخاطب یا رشد شمار فالوورها و نرخ تعامل آن‌ها زیاد نخواهد بود.
  • به گفته‌ی جو سینکویتس، مدیر عامل شرکت اینتلیفلوئنس،”‌یک نکته‌ی ساده برای افزایش تعامل این است که با محتوای غیررقابتی ولی مرتبط با کسب و کار‌تان در همان کانال‌های اجتماعی خودتان تعامل مثبت داشته باشید. اگر زیر توییت‌های مرتبط با موضوع خودتان کامنت بگذارید، و هم‌چنین، محتوای مفیدی نیز پست کنید، متوجه خواهید شد دیگران نیز با شما تعامل خواهند کرد.‌”‌
  • از راه‌های جالب و سرگرم‌کننده برای ایجاد مشتریان راغب استفاده کنید؛ راه‌هایی از قبیل برگزاری مسابقات، ایجاد لینک به وب‌سایت خودتان یا ارائه‌ی پیشنهادهای خاص در بیو پروفایل‌تان، ایجاد ویدئوهای لایو با آپدیت‌ها یا اخبار جذاب، و ساخت فروشگاه در فیس‌بوک یا اینستاگرام.
  • به گفته‌ی الیویا هیل، متصدی ارشد بخش رسیدگی به حساب‌های مشتریان در شرکت کاتاپولت PR-IR، “‌از همان اول، به هدف نهایی‌تان فکر کنید. آیا می‌خواهید تعامل بیش‌تری ایجاد کنید؟ آیا می‌خواهید آگاهی از برندتان را بیش‌تر کنید یا شمار فالوورهای‌تان را؟ سپس کمپین‌تان را به طریقی راه‌اندازی کنید که شما را به نتیجه‌ی دلخواه‌تان برساند. بسیاری از کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی آزمون و خطا هستند؛ بنابراین، از همان ابتدا نباید درگیر موفقیت یا عدم موفقیت کمپین‌تان باشید.‌”‌

۸. چیزهایی که در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باید از آن‌ها اجتناب کرد

از آن‌جا که شبکه‌های اجتماعی به جنبه‌ فراگیر زندگی بیش‌تر انسان‌ها تبدیل شده‌اند، آداب و رسوم مفصل و پیچیده‌ای برای کاربرد کلی شبکه‌های اجتماعی و هم‌چنین، برای هر یک از پلتفرم‌ها تعریف شده است. به طور کلی، در استراتژی شبکه‌های اجتماعی‌تان باید از چند چیز اجتناب کنید.

  • پست‌های بیش از اندازه: فالوورهای‌تان می‌خواهند محتوای شما را مشاهده کنند، ولی نمی‌خواهند دائما جلوی چشمان‌شان باشید. بر اساس یک قاعده‌ی پذیرفته‌شده، پست‌های‌تان را در طول ساعات کاری (مثلا از ۶ صبح تا ۷ بعد از ظهر) ارسال کنید؛ و فقط وقتی پست بگذارید که دلیل خوبی برای این کار داشته باشید، مثلا وقتی که یک محتوای انحصاری و عالی تولید کرده باشید یا می‌خواهید پست‌های قبلی‌تان را آپدیت کنید.
  • ترندهای جذاب ولی موقتی: ترندها می‌آیند و می‌روند، ولی همین ترندها می‌توانند کسب و کارتان را موفق کنند یا به زمین بزنند. اگر ترندی را پیدا کرده‌اید که به آن علاقه‌مند هستید، با دقت فواید درگیر شدن در آن و خطرات مرتبط با آن را سبک و سنگین کنید؛ هم‌چنین، به این فکر کنید که فالوورهای‌تان چگونه به شما واکنش نشان می‌دهند.
  • فالوورهای فیک یا تقلبی: هر چه بیش‌تر در دنیای شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشد، این امکان وجود خواهد داشت تا به سادگی درگیر شمار فالوورهای‌تان شوید و وسوسه شوید تا فالوور بخرید یا از اینفلوئنسرهایی استفاده کنند که درصد بالایی از فالوورهای‌شان فیک هستند. این حساب‌ها نمی‌توانند هیچ تعامل واقعی ایجاد کنند؛ در حالی که تعامل واقعی هدف نهایی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است.
  • عدم اولویت‌دهی به نیازهای مشتری: به گفته‌ی بابی گیونز، مشاور دیجیتالی و شبکه‌های اجتماعی، “‌به مشتری هدف و خواسته‌های وی فکر کنید، نه خواسته‌های خودتان. بسیاری از کسب و کار‌ها درگیر ایده‌های‌شان در مورد محصولات یا خدمات‌شان هستند، نه درک نیازهای مشتریان‌شان.‌”
  • ناهماهنگی: سعی کنید با انواع محتوا و زمانی که آن‌ها را پست می‌کنید، هماهنگ بمانید. اگر هر روز شخصیت مختلف یا سبک تعاملی متفاوتی داشته باشید، مشتریان سردرگم خواهند شد، و از برندتان دوری خواهند کرد. نوع حضور آنلاین مورد نظرتان را تعیین و آن را برای خود حفظ کنید. ‌
  • عدم اصالت: به یاد بیاورید، در وهله‌ی اول، چرا وارد شبکه‌های اجتماعی شده‌اید – به منظور گسترش مخاطبان و افزایش آگاهی از برندتان. اگر در یک پلتفرم اجتماعی، شخصیتی را برای خود بسازید که واقعا مربوط به شما نباشد، مشتریان احساس گمراهی و سردرگمی خواهند کرد.

به گفته‌ی هیل، “‌بهترین کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی دارای اصالت هستند – همیشه طبق شعار برندتان رفتار کنید و همواره مخاطبی را که به دنبال جذب آن هستید، مد نظر قرار دهید.‌”‌

۹. بهترین ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی

ما بهترین ابزارهای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را از لحاظ ارائه‌ی خدماتی نظیر جدول زمانی، آنالیتیکس، ساخت رسانه، مدیریت کانال‌های اجتماعی و غیره بررسی کرده‌ایم. برخی از بهترین گزینه‌ها برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی عبارت هستند از

WebiMax

وبی‌مکس به طور اختصاصی خدمات مدیریت حساب‌ها را ارائه می‌دهد؛ این خدمات در تولید محتوا، طراحی پروفایل‌ها در پلتفرم‌های اجتماعی مختلف، و ایجاد استراتژی‌هایی برای تحقق اهداف شبکه‌های اجتماعی‌تان به شما کمک خواهند کرد.

Oracle

اوراکل ابزار تولید محتوا با امکانات کامل، و آنالیتیکس کاملی را با ویژگی‌های جامع پایش شبکه‌های اجتماعی، ردیابی میزان تعامل، و تحلیل پست‌ها فراهم کرده است. هم‌چنین، این مجموعه به منظور کمک به برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کمپین‌های تبلیغاتی شبکه‌های اجتماعی‌تان خدمات تقویم تحریریه‌ی تعاملی را نیز ارائه می‌دهد.

Sysomos

اگر کسب و کار‌تان بین‌المللی است، سیسوموس یک گزینه‌ی عالی است که با استفاده از آن می‌توانید ۱۸۶ زبان مختلف را در ۱۸۹ کشور تحت نظر داشته باشید. سیسوموس می‌تواند در شناسایی اینفلوئنسرهای برجسته در صنعت‌تان و رصد فعالیت‌های رقبای‌تان به شما کمک کند، و آنالیتیکس مفصلی را در خصوص نحوه‌ی عملکرد کمپین‌تان به شما ارائه دهد.

Portent

پورتنت متخصص تحلیل رقبای‌تان است. پورتنت در شناسایی مخاطب هدف و ایجاد استراتژی برای بهبود چهره‌ی شرکت به شما کمک می‌کند؛ این خدمات باعث می‌شوند کسب و کار‌تان در صنعت مورد نظر شما یک سر و گردن از سایرین بالاتر باشد.

Hootsuite

هوت‌سوت یک نرم‌افزار محبوب مدیریت شبکه‌های اجتماعی است که خدماتی نظیر ابزارهای تولید محتوا، زمان‌بندی، و مدیریت پست‌ها را ارائه می‌دهد. این نرم‌افزار دارای برنامه‌های مختلف و متعدد، با قیمت‌های مختلف و یک رابط کاربری کاربرپسند است.

Buffer

بافر یک پلتفرم انتشار محتوا، آنالیتیکس، و ارزیابی تعامل است که ابزارها و ویژگی‌های قابل تنظیمی را ارائه می‌دهد. این پلتفرم به شما امکان می‌دهد ابزارها و ویژگی‌ها را به گونه‌ای با هم ترکیب و هماهنگ کنید که بتوانید برنامه‌ای مناسب نیازهای‌تان به وجود بیاورید.

BuzzSumo

بازسامو خدماتی نظیر پیدا کردن و همکاری با اینفلوئنسرها، ارزیابی عملکرد پست‌ها (اینسایت)، نظارت بر عملکرد کمپین، و تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی را همگی در یک داشبورد ساده و به آسان‌ترین شکل به شما ارائه می‌دهد.

نوشته‌های مرتبط