۵ ویژگی کلیدی یک کارآفرین موفق

نخستین گام برای ایجاد کسب‌وکار شخصی‌تان می‌تواند بسیار دشوار باشد. کارآفرین برای داشتنِ یک چشم‌انداز مثبت و قدرت لازم برای سپری کردن روزهای سختِ اولیه باید خصوصیت‌های خاصی داشته باشد. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا ۵ ویژگی کلیدی یک کارآفرین موفق را بدانید.

شرکت خدمات مالیِ سنتام نتایج یک نظرسنجی را راجع به استارت‌آپ‌ها (نوبنیادها) منتشر کرد که در آن با ۶۰۶ کارآفرین افریقای جنوبی مصاحبه کرده است؛ آنها کنار آمدن با فشار و سازگاری را از جمله خصوصیات کلیدیِ لازم برای موفقیت می‌دانستند.

پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی در پاسخ به این پرسش که انگیزه‌شان برای موفقیت چه بوده است، موارد زیر را عنوان کردند:

  • شور و هیجان – ۶/۴۷ درصد
  • رییس خود بودن – ۲/۲۸ درصد
  • موارد دیگر – ۵/۱۲ درصد
  • انعطاف‌پذیری زمانی – ۸/۱۱ درصد

کارآفرینان باید چه مهارت‌های کلیدی داشته باشند؟ پاسخ‌دهندگان موارد زیر را به عنوان خصوصیت‌های لازم برای یک کارآفرین بیان کردند:

۱. کنار آمدن با فشار

استرس جزئی از زندگی روزانه‌ی ما است و در مدیریت زندگی خانوادگی، روابط و مشکلات مالی جریان دارد. مقابله با فشار بستگی به چشم‌انداز شخصی و اهمیتی دارد که به وظایف مرتبط با هویت و ارزش شخصی‌تان می‌دهید.

یک کارآفرین به جای آن‌که نگرش منفی در مورد فشار داشته باشد، باید ضرورت کاربرد مهارت‌های اصلی و دانش را برای حل چالشِ پیشِ رو شناسایی ‌کند. برای ماندگاری در زندگیِ شخصی و حرفه‌ای یادگیریِ انجام کارها تحت فشار بسیار ضروری است.

۲. سازگاری

کارآفرین برای ایجاد یک نوبنیاد باید دائما راه‌های جدیدی برای انجام امور بیابد و در صورت پیدایش اطلاعات جدید یا پیشرفت اوضاع به شکل مناسب واکنش نشان دهد. مدیریت کسب‌‌وکار در فضایی که دائما در حال تغییر است کار بسیار دشواری است ولی یک کارآفرین موفق باید بتواند به سرعت و به صورت منسجم با شرایط سازگار شود.

از لحظه‌ی تصمیم‌گیری در مورد این‌که بخواهید رییس خودتان باشید تا زمان‌هایی که در چشم‌انداز کسب‌وکارتان مدام با تغییرات بازار مواجه می‌شوید، همواره باید قادر باشید نقطه‌ی تمرکزتان را بر اساس منافع کسب‌وکارتان تغییر دهید.

رپورتاژ

۳. اعتماد به نفس

ایمان قوی به توانایی‌های‌تان و رسیدن به موفقیت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که یک کارآفرین باید داشته باشد. شما کسب‌وکارتان را معرفی می‌کنید و باید در این راه به ایده‌ها، خدمات و شایستگی‌های‌تان اعتماد و ایمان داشته باشید. این ویژگی کمک‌تان می‌کند هرگونه ترس و تردید را از خود دور کنید.

باید قادر باشید جایگاه فعلی‌تان و جایگاهی که می‌خواهید در آینده داشته باشید را به خوبی درک و شناسایی کنید؛ و این قابلیت نشانی از اعتماد به نفس بالا است. ایده‌ی موفقیت را در چشم ذهن‌تان ایجاد کنید؛ این کار به شما انگیزه‌ می‌دهد پیشرفت کنید و هر مانعی سر راه‌تان را از پیش رو بردارید.

۴. جاه‌طلبی

جاه‌طلبی کلیدِ موفقیتِ یک کارآفرین است. اراده و شجاعت برای رسیدن به اهداف ریسک‌ها و بلاتکلیفی‌ّهای اقتصادیِ یک کارآفرین را جبران می‌کند. نگرش جاه‌طلبانه شما را فعالانه به سمت جست‌وجوی فرصت‌های جدید، فکرهای بزرگ و ریسک‌های حساب‌شده می‌کشاند. همیشه فراتر از خودتان فکر کنید؛ این کار کمک‌تان می‌کند تا جایی خودتان را کامل کنید که هیچ محدودیتی در دستاوردهای محقق‌شده در کسب‌وکارتان وجود نداشته باشد. شکست را بپذیرید و بدون خستگی دنبال راه‌هایی برای بهبود راه‌های کاری‌تان باشید. ریسک بیش‌تر = دستاورد بیش‌تر.

۵. مهارت‌های ارتباطی

آیا فکر می‌کنید شایستگی رهبریِ یک گروه را داشته باشید؟ رهبری یعنی تواناییِ مشارکت و سرمایه‌گذاری بر روی آدم‌ها به شیوه‌ای که بتواند آنها را به سمت دستیابی به اهداف کسب‌وکار برانگیزاند. مهارت‌های ارتباطی‌ مستقیما مربوط به قدرت تاثیرگذاری‌تان بر آدم‌هایی می‌شود که برای‌تان کار می‌کنند.

کارآفرینان موفق باید بتوانند آدم‌ها را بسازند، به آنها ارزش دهند و برای‌شان الهام‌بخش باشند. برای برقراری ارتباط با صاحبان کسب‌وکارهای دیگر و ایجاد شرکای بالقوه، داشتنِ مهارت‌های اجتماعی نیز بسیار ضروری است.

بیش از ۹۰ درصد پاسخ‌دهندگان از ویژگی‌های بالا به عنوان حیاتی‌ترین خصوصیت‌ها برای رسیدن به موفقیت نام بردند.

خصوصیت‌های دیگری نیز توسط پاسخ‌دهندگان ذکر شد که عبارت هستند از: خوش‌بینی، درک و هوش مالی، رهبری و تواناییِ مذاکره.

طبق گزارش سنتام، علی‌رغم این‌که ۲/۷۲ درصد پاسخ‌دهندگان دارای مدارک تحصیلی دانشگاهی بودند، در این نظرسنجی تحصیلات جزءِ ضروریات کلیدی در نظر گرفته نشد.

منبع businesstech
نوشته‌های مرتبط