علائم حمله قلبی: 78 مهمترین نشانه ها، روش پیشگیری و اقدامات درمانی

اکثر مردم فکر می‌کنند حمله قلبی با احساس درد در قفسه سینه همراه است. متاسفانه، همیشه علائم حمله قلبی این‌طور نیست، حتی در بعضی افراد اصلا دردی وجود ندارد. حمله قلبی، وضعیتی است که در آن، خونی که باید به قلب برود مسدود شده و قلب، خون کافی دریافت نمی‌کند. لخته خون می‌تواند به دلایل زیادی ایجاد شود و برخی افراد، بیشتر از سایرین در خطر حمله قلبی قرار می‌گیرند.

عوامل خطر حمله قلبی

۱. غذاهای پر چرب. خوردن غذای سرشار از چربی اشباع، کلسترول خون را بالا می‌برد که به معنای افزایش احتمال حمله قلبی نیز هست. چربی می‌تواند باعث تشکلیل پلاک شود که عروق خونی را مسدود کرده و جریان خون به قلب را مختل می‌کند.

۲. سیگار کشیدن. نیکوتین و مونوکسید کربن سیگار می‌تواند باعث وارد شدن فشار بر قلب و کار کردن سریع آن شود. به همین دلیل است که هم فرد سیگاری و هم فردی که در مجاورت اوست در خطر هستند. مواد شیمیایی دیگری نیز هستند که به عروق قلبی آسیب می‌رسانند.

۳. دیابت. زمانی که گلوکز خون بالا می‌رود، عروق کرونری آسیب می‌بینند که می‌تواند به حمله قلبی بینجامد.

۴. پرفشاری خون. فشار خون بالا و کنترل نشده می‌تواند باعث ضعف عروق کرونری شده و خطر حمله قلبی را افزایش ‌دهد. فشار خون بالاتر، خطر بیشتر!

۵. ورزش نکردن. ورزش نکردن باعث چاقی و در نتیجه دیابت و حمله قلبی می‌شود.

۶. چاقی. همان‌گونه که در بالا گفته شد، چاقی می‌تواند باعث دیابت شود زیرا افراد چاق، غذاهای سرشار از چربی اشباع می‌خورند که به معنای افزایش کلسترول، فشار خون و دیابت است.

۷. افزایش سن. هر چه‌قدر سن‌تان بالاتر می‌رود، احتمال حمله قلبی در شما افزایش می‌یابد. همچنین، این بیماری‌ها در مردان بیشتر از زنان اتفاق می‌افتد به این دلیل که مردان در کنترل استرس- که یکی از دلایل اختلالات قلبی است- به خوبی زنان نیستند و زنان توسط هورمون‌های پیش از یائسگی محافظت می‌شوند.

۸. الکل. کنار گذاشتن کامل الکل برای سلامتی شما، به ویژه قلب‌تان، خیلی خوب است زیرا این نوشیدنی ناسالم باعث پرفشاری خون و کلسترول بالا می‌شود. مصرف الکل، حفظ سبک زندگی سالم را سخت می‌کند. باید مصرف آن را متوقف کرد.

۹. ژن. اگر فرد یا افرادی از بستگان درجه یک شما مانند والدین و برادران و خواهران، حمله قلبی داشته باشند، شما نیز در معرض آن قرار می‌گیرید.

شایع‌ترین علائم حمله قلبی

علائم حمله قلبی می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما دانستن علائم شایع آن به تشخیص آن کمک می‌کند.

۱. ناراحتی در قفسه سینه. این می‌تواند رایج‌ترین علامت باشد اما معنای ناراحتی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. ممکن است آن را به شکل فشار، حس پر بودن یا حتی گرفتگی تجربه کنید.

۲. دشواری در تنفس. این مورد که تنگی نفس نیز نام دارد، وضعیتی است که در آن به سختی نفس می‌کشید. این مشکل می‌تواند در زمان حمله قلبی، با ناراحتی قفسه سینه یا بدون آن اتفاق بیفتد.

۳. احساس درد در فک، سر و دندانها. حمله قلبی می‌تواند باعث احساس درد در فک، سر و دندان‌ها شود. گاهی وقت‌ها ممکن است این درد در کمر نیز رخ دهد. در برخی موارد، حمله قلبی فقط با این دردها و بدون درد در قفسه سینه اتفاق می‌افتد.

۴. استفراغ. این علائم در هنگام بیماری اتفاق افتاده و منجر به استفراغ می‌شوند.

۵. احساس بیماری. قبل از استفراغ، حالت تهوع نخستین نشانه است. این وضعیت می‌تواند شبیه به آنفولانزا بوده و در زنان شبیه به سوء هاضمه باشد. این نشانه، نسبت به علائم دیگر شیوع کمتری دارد اما به هر حال وجود دارد.

۶. تعرق. به گفته برخی افراد، تعرق مربوط به حمله قلبی، نوعی عرق سرد است.

۷. درد معده. معده درد نیز یکی از علائم حمله قلبی است، به ویژه اگر در شکم‌تان -درست در قسمت میانی آن- اتفاق بیفتد. این درد می‌تواند به شکل ناراحتی یا تیر کشیدن باشد.

۸. درد در بازوها. درد قلب می‌تواند در بازوها، شانه‌ها و انگشت‌ها منتشر شود. در بیشتر موارد، درد در سمت چپ بدن رخ می‌دهد، اگرچه احتمال درد در سمت راست نیز وجود دارد.

۹. سوء هاضمه. این علامت را می‌توان به شکل سوزش معده توصیف کرد و همان‌گونه که در بالا گفته شد، در قسمت بالایی شکم اتفاق می‌افتد. ممکن است حس آروغ زدن- درست مانند زمان ابتلا به سوء هاضمه- داشته باشید.

۱۰. کمر درد. نه تنها بازوها یا شانه‌ها، بلکه قسمت بالایی کمر نیز تحت تاثیر حمله قلبی قرار می‌گیرد و دچار درد می‌شود. قسمت بالایی کمر، ناحیه میان استخوان کتف‌ها و شانه‌هاست.

۱۱. احساس بیماری. زمانی که مریض هستید، حس خستگی شدید می‌کنید. ممکن است برخی افراد دچار سرگیجه شده و پس از آن از حال بروند.

۱۲. ترس ناگهانی. ترس ناگهانی نیز یکی از دلایل حمله قلبی است. گاهی وقت‌ها قبل از حمله قلبی اتفاق می‌افتد.

۱۳. احساس سرگیجه. حس عدم تعادل، همیشه نشانه حمله قلبی نیست اما زمانی که بی‌دلیل و ناگهانی اتفاق بیفتد و همراه با ناراحتی و سختی در تنفس باشد، باید وضعیت خود را چک کنید.

۱۴. علائم کمتر. بدترین چیز این است که حمله قلبی بدون خبر می‌آید و شما متوجه آن نمی‌شوید. افراد مبتلا به دیابت، علائم حمله قلبی کمتری – حتی بدون ناراحتی قفسه سینه- را تجربه می‌کنند.

علائم خفیف تر حمله قلبی

بسیاری از علائم، خفیف اما قابل تشخیص هستند اما برخی علائم اصلا به حمله قلبی مربوط نیستند زیرا به ندرت مشاهده می‌شوند.

۱. سرفه طولانی. سرفه طولانی که باعث ایجاد مخاط سفید یا صورتی می‌شود، می‌تواند به حمله قلبی مربوط باشد، به ویژه اگر در خطر حمله قلبی قرار داشته باشید.

۲. ورم زانوها و پاها. زمانی که قلب نمی‌تواند خون را به درستی پمپاژ کند، زانوها و پاها ورم می‌کنند.

۳. نفخ. احساس نفخ در شکم، به دلیل سدیم و آب موجود در بدن که کلیه- به دلیل آسیب دیدن قلب- نمی‌تواند آن را دفع کند به وجود می‌آید این اتفاق به دلیل بازگشت خون به رگ‌‌ها نیز اتفاق می‌افتد زیرا قلب، خون را به سرعت پمپاژ نمی‌کند.

۴. ضربان قلب تند. زمانی که عصبی هستید یا ترسیده‌اید، ضربان قلب به طور طبیعی بالا می‌رود. به هرحال، ضربان قلب نامنظم می‌تواند نشانه حمله قلبی باشد.

۵. احساس گلودرد. ممکن است به دلیل حمله قلبی، ترکیبی از ناراحتی قلبی و گلودرد ایجاد شود. گلودرد بدون درد در قفسه سینه، احتمالا ارتباطی به مشکلات قلبی ندارد.

۶. خستگی. زود خسته شدن پس از انجام کاری که قبلا به راحتی انجام می‌دادید می‌تواند علامت حمله قلبی باشد. احساس خستگی بی‌دلیل که روزها طول بکشد نیز علامت دیگری از این مشکل است.

۷. خر و پف غیر طبیعی. خر و پف بلند ناشی از نفس نکشیدن کوتاه‌مدت که به صدایی بی‌جان در زمان خواب منجر می‌شود باید مورد توجه قرار گیرد. این وضعیت ممکن است فشار بیشتری به قلب شما وارد کند.

۸. آشفتگی. ممکن است متوجه بروز آن نشوید اما اطرافیان‌تان متوجه آشفتگی شما شوند و خودتان نیز ممکن است گیجی و از دست دادن حافظه را تجربه کنید.

۹. بیاشتهایی. زمانی که معده خون کافی دریافت نکند، ممکن است دچار مشکلات گوارشی و در نتیجه بی‌اشتهایی شوید.

علائم حمله قلبی در زنان

علائم حمله قلبی در زنان و مردان متفاوت است. برخی علائم شناخته شده آن در زنان اتفاق نمی‌افتد، اگرچه برخی دیگر، رخ می‌دهند.

۱. درد در بالاتنه. معمولا زنان دچار درد در فک، بازوها، گردن و کمر می‌شوند که می‌تواند ناگهانی یا شدید باشد. گاهی وقت‌ها ممکن است باعث بیدار شدن شما از خواب نیز بشود.

۲. احساس خفگی در قفسه سینه. اگرچه این، علامت شناخته شده حمله قلبی است، اما درد آن در زنان متفاوت است. ممکن است در هر قسمت به شکل احساس پر بودن یا خفگی یا فشار ظاهر شود.

۳. فشار در معده. معده درد در زنان به شکلی است که فرد احساس می‌کند یک فیل در معده او نشسته است. بنابراین چیزی بیشتر از سوزش معده است.

۴. احساس خستگی. خستگی شدید، حتی اگر در حال انجام هیچ فعالیتی نباشید، در زنان به عنوان یکی از نشانه‌های حمله قلبی رخ می‌هد. گفته می‌شود زنان به دلیل خستگی که گاهی در قفسه سینه احساس می‌شود، حتی نمی‌توانند فعالیت‌های معمول خود که همیشه انجام می‌دهند را انجام دهند.

۵. عرق سرد. عرق سرد و بدون دلیل باید مورد توجه قرار گیرد- به ویژه اگر معمولا به این شکل عرق نمی‌کنید- زیرا عرق معمولی ناشی از فعالیت یا گرما، نرمال است.

۶. تنفس سخت. ترکیب گیجی و تنفس سخت، علائم حمله قلبی است، به ویژه اگر در حال انجام هیچ‌گونه فعالیتی نیستید اما احساس می‌کنید کیلومترها دویده اید.

۷. آنفولانزا. ممکن است زنان قبل از حمله قلبی- چند روز یا چند هفته قبل از آن- دچار حالت تهوع و احساسی مانند آنفولانزا شوند.

۸. اختلالات خواب. احساس درد در بالاتنه یا احساس خستگی مانند دوران بیماری، باعث اختلال خواب شما شده که ممکن است چندین بار از خواب بیدارتان کند.

علائم حمله قلبی در مردان

مردان، علائم استاندارد حمله قلبی را تجربه می‌کنند:

۱. ضربان تند قلب. ضربان تند قلب که زنان تجربه می‌کنند، در مردان نیز به وجود می‌آید.

۲. درد فشار دهنده. نوع درد قفسه سینه در مردان به شکلی است که فرد احساس می‌کند یک فیل روی سینه‌اش نشسته است. ممکن است به شدت یا به صورت مختصر رخ دهد.

۳. تنگی نفس. مردان، احساس تنگی نفس را نیز تجربه می‌کنند که بی‌دلیل و حتی زمانی که هیچ‌گونه فعالیتی ندارند نیز اتفاق می‌افتد.

۴. ناراحتی معده. زنان، فشار روی معده را تجربه می‌کنند و مردان علائمی مانند سوء هاضمه را.

۵. عرق سرد و سرگیجه. علائم مشترکی نیز در زنان و مردان وجود دارد که در آن، احساس غش کردن به فرد دست می‌دهد.

بیماری‌های قلبی مرتبط با حمله قلبی

۱. علائم بیماری شریان کرونری. تجمع پلاک‌ها در عروق کرونری می‌تواند مسیر جریان خون به قلب را مسدود کند. در ابتدا هیچ علامتی ندارد اما زمانی که تجمع پلاک‌ها افزایش می‌یابد، به بروز علائم زیر می‌انجامد:

۲. آنژین. آنژین وضعیتی است که در آن، قلب شما احساس تنگی و فشار می‌کند، انگار که فردی روی آن نشسته است. معمولا در قسمت چپ یا میانی سینه اتفاق می‌افتد اما در زنان، آنژین مانند یک درد تیز است که به گردن، کمر یا بازو می‌رسد. آنژین، زمانی اتفاق می‌افتد که شما استرس عاطفی یا جسمی دارید و زمانی که استرس رفع شد، متوقف می‌شود.

۳. حمله قلبی. توضیحات زیادی درمورد علائم حمله قلبی در بالا داده شد و بیماری عروق کرونری نیز با حمله قلبی – که به دلیل تجمع پلاک‌ها در عروق رخ می‌دهد- در ارتباط است.

۴. خستگی مفرط. در صورت مسدود شدن عروق، قلب نمی‌تواند خون را در بدن پمپاژ کند که به خستگی مفرط و تنگی نفس منجر می‌شود.

۵. آریتمی. ضربان قلب نامنظم، چه به صورت ضربان جهشی باشد یا ضربان تند،  آریتمی نام دارد و یکی از علائم بیماری عروق کرونری نیز هست. بدتر این‌که این وضعیت می‌تواند به ایست قلبی – که قلب از زدن بازمی‌ایستد- نیز منجر شود.

۶. ایسکمی خاموش. ایسکمی خاموش، وضعیتی است که به آرامی در عروق کرونر اتفاق می‌افتد و به حمله قلبی می‌انجامد، همچنین، آن‌قدر آهسته رخ می‌دهد که بیمار متوجه وضعیت سلامت خود نمی‌شود.

۷. آنژین. آنژین، احساس درد در قفسه سینه است اما حمله قلبی نیست. آنژین، یکی از علائم بیماری عروق کرونری است که اگر درمان نشود، به حمله قلبی منجر می‌شود. علائم آن را در این‌جا آورده‌ایم:

۸. تنگی نفس. وضعیتی است که در آن به زحمت نفس می‌کشید و یکی از علائم آنژین است.

۹. تهوع. ناراحتی معده که معمولا با درد قفسه سینه همراه است.

۱۰. خستگی بیدلیل. خستگی شدید، بدون انجام هیچ گونه فعالیت سختی را نباید نادیده گرفت.

۱۱. بیقراری. احساس ضعف می‌کنید و به استراحت بیشتری احتیاج دارید درصورتی که به تازگی استراحت کرده‌اید.

۱۲. سرگیجه. سرگیجه، یکی از علائم شایع است که با احساس خستگی که در بالا گفتیم همراه است.

۱۳. درد قفسه سینه. این، نشانه اصلی آنژین است که معمولا با درد در فک، گردن و و بازوها همراه می‌شود. در برخی موارد ممکن است شبیه به سوء هاضمه باشد.

۱۴. نارسایی قلبی. علائم نارسایی قلبی، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این علائم ممکن مداوم باشند یا بسته به شدت نارسایی قلبی، قطع و دوباره تکرار شوند.

۱۵. احتباس مایعات. زمانی که قلب ضعیف است، نمی‌تواند خون را به درستی به کلیه‌ها پمپاژ کند که به احتباس مایعات در بدن می‌انجامد. این وضعیت به شکل تورم پاها یا زانوها یا افزایش وزن ظاهر می‌شود. برخی افراد ممکن است حالت تهوع یا نفخ را تجربه کنند.

۱۶. انسداد ریهها. ریه‌ها مسدود می‌شوند زیرا در زمان ضعیف بودن قلب، مایعات بدن، به ریه‌ها بازمی‌گردند. این مایع، باعث تنگی نفس‌تان می‌شود. ممکن است زمانی که دراز کشیده‌اید، احساس تنگی نفس داشته باشید که به خس خس یا سرفه خشک منجر می‌شود.

۱۷. ضربان قلب غیر طبیعی. چون قلب درست کار نمی‌کند، سعی می‌کند خون را به درستی پمپاژ کند که باعث سریع شدن ضربان آن می‌شود. این وضعیت به ضربان قلب تند یا نامنظم می‌انجامد.

۱۸. سرفه طولانی. زمانی که مایعات بدن به ریه‌ها بازمی‌گردد، ممکن است سرفه طولانی که با خلط خونی به رنگ صورتی یا سفید همراه است را تجربه کنید.

۱۹. بیاشتهایی. نفخ می‌تواند باعث بی‌اشتهایی شما شود، مخصوصا اگر احتباس آب نیز در بدن‌تان رخ داده باشد.

۲۰. تنگی نفس شدید. این نوعی از تنگی نفس است که باعث می‌شود شب‌ها از خواب بیدار شوید زیرا هنگامی که دراز کشیده‌اید نفس کم می‌آورید. وقتی بیدار می‌شوید، احتمالا می‌خواهید بنشینید تا به راحتی نفس بکشید. گاهی وقت‌ها تنگی نفس شدید شما را به خوردن قرص خواب وادار می‌کند.

۲۱. ورم زانو. احتباس آب در بدن باعث تورم زانو می‌شود. در بیشتر موارد، صبح‌ها، تورم خیلی آزاردهنده نیست اما ممکن است بعد از آن، بدتر شود.

۲۲. درد قفسه سینه. این نشانه در صورتی اتفاق می‌افتد که بیماری نارسایی قلبی به حمله قلبی مرتبط باشد. درد قفسه سینه، همیشه بروز نمی‌کند زیرا حمله قلبی، تنها دلیل این درد نیست.

۲۳. نیاز به ادرار کردن. این، معمولا، در نیمه‌های شب به دلیل احتباس آب، اتفاق می‌افتد. بدن شما تلاش می‌کند از این مایع خلاص شود که باعث ادرار در شب می‌شود.

رپورتاژ

۲۴. خستگی. فقط تصور کنید تمام علائم رخ بدهند: بی‌اشتها باشید، تنگی نفس داشته باشید و سرفه کنید. قلب به خوبی کار نمی‌کند بنابراین بدن، خون کافی دریافت نمی‌کند. انرژی شما کاهش یافته و تمرکز خود را از دست می‌دهید.

۲۵. آریتمی. آریتمی وضعیتی است که در آن، قلب، نامنظم می‌ز‌ند و البته همیشه به حمله قلبی منجر نمی‌شود. در برخی موارد ممکن است بی‌خطر باشد و برخی افراد اصلا هیچ علائمی نداشته باشند تا این‌که پزشک آن را تشخیص بدهد. این‌ها علائم احتمالی آن هستند:

۲۶. تپش قلب. ضربان قلب غیر عادی، تپش قلب نام دارد. این غیر عادی بودن می‌تواند ضربان لرزشی، جهشی یا سریع باشد. این می‌تواند برای افرادی که تپش قلب ندارند نیز اتفاق بیفتد، بنابراین بدون بررسی پزشکی، احساس کردن این علامت، نشانه آریتمی نیست.

۲۷. تندتپشی. تندتپشی، وضعیتی است که در آن قلب‌تان خیلی تند می‌زند. این مشکل باعث ضربان قلب لرزشی و کوبنده شده و احساس می‌کنید قلب‌تان سریع‌تر از حد معمول می‌زند. این مورد همیشه به آریتمی مربوط نیست زیرا عوامل دیگری مانند ورزش، استرس و دارو نیز در بروز آن نقش دارند.

۲۸. از حال رفتن. این، یک علامت شدید است که باید به درستی درمان شود. حتی احساس از حال رفتن نیز نشانه شدیدی است، بنابراین در چنین حالتی درخواست کمک کنید.

۲۹. سرگیجه. سرگیجه یکی از علائم رایج قبل از غش کردن و از حال رفتن است. به همین دلیل این دو علامت، مرحله شدید آریتمی محسوب می‌شوند.

۳۰. درد قفسه سینه و تنگی نفس. این، یکی دیگر از ترکیب علائم شدید است که باید مورد توجه قرار بگیرد. زمانی که به دلیل این وضعیت، احساس درد در قفسه سینه و تنگی نفس دارید، درخواست کمک کنید.

۳۱. بیماری دریچه قلب. قلب برای کار کردن به خون کافی احتیاج دارد اما زمانی که خون کافی دریافت نمی‌کند، سخت‌تر می‌ز‌ند. یکی از دلایل عدم دریافت خون کافی در قلب، نارسایی دریچه‌های آن است. علائم آن در این‌جا آمده است:

۳۲. ادیما (ورم). ادیما وضعیتی است که در آن، برخی از قسمت‌های بدن از جمله شکم، زانوها و پاها ورم می‌کنند. زمانی که ورم در شکم باشد، ممکن است احساس نفخ داشته باشید.

۳۳. تپش. همان‌گونه که قبلا گفته شد، تپش زمانی است که ضربان قلب در قفسه سینه، غیر طبیعی، لرزشی، ضربه‌ای یا تند می‌شود.

۳۴. دشواری در تنفس. زمانی که فعالیت‌های سخت انجام می‌دهید، سخت نفس کشیدن کاملا طبیعی است اما بیماری دریچه قلب، نه تنها در هنگام انجام فعالیت– حتی فعالیت‌های معمول – بلکه زمانی که دراز کشیده‌اید نیز باعث سختی در تنفس می‌شود.

۳۵. افزایش وزن غیرطبیعی. ممکن است به دلیل ورم به وجود بیاید؛ ممکن است فقط در طول یک روز به اندازه ۱۳۳۰ گرم اضافه وزن پیدا کنید. بنابراین زمانی که این علامت بروز می‌کند، باید وضعیت سلامت خود را بررسی کنید.

۳۶. ضعف. ممکن است احساس ضعف بعد از انجام فعالیت‌های سخت، خطری نداشته باشد اما نارسایی دریچه قلب می‌تواند -حتی بعد از انجام کارهای ساده که هر روز انجام می‌دهید- نیز باعث احساس ضعف در شما شود. ممکن است همراه با سرگیجه بوده و گاهی اوقات پس از آن، فرد از حال برود.

۳۷. فشار قفسه سینه. فشار در قفسه سینه نیز یکی از علائمی است که باید به آن توجه کرد که معمولا در مواجهه با هوای سرد یا انجام فعالیت اتفاق می‌افتد.

۳۸. بیماری‌های قلبی مرتبط با فشارخون بالا. در بالا درمورد نارسایی قلب، اریتمی، ایست قلبی، حمله قلبی و بیماری عروق کرونر صحبت کردیم. این‌ها در واقع بخشی از بیماری‌های قلبی مرتبط با فشارخون بالا هستند که برخی عوامل باعث ایجاد آن می‌شوند. بیماری‌های قلبی مرتبط با فشارخون بالا بیشتر به دلیل پرفشاری خون به وجود می‌آید زیرا قلب تحت فشار است. این علائم راببینید تا بتوانید آن را تشخیص دهید:

۳۹. فشار قفسه سینه. چون قلب تحت فشار است، بر قفسه سینه نیز تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود احساس خفگی کنید.

۴۰. ضربان قلب نامنظم. فشار روی قلب که باعث دردناکی آن می‌شود، به نامنظم بودن ضربان آن نیز می‌انجامد. ممکن است ضربان آن را کاملا غیر طبیعی ببینید.

۴۱. بیاشتهایی. مایعات در ریه‌ها می‌مانند و این وضعیت باعث ماندن مایعات در بدن از جمله شکم می‌شود. ممکن است همین مسئله دلیل بی‌اشتهایی شما باشد.

۴۲. بزرگ شدن قلب. زمانی که قلب ضخیم می‌شود، ممکن است علائمی مانند تنگی نفس، خستگی، ورم و ادیما به وجود بیاید زیرا قلب به درستی کار نمی‌کند.

۴۳. علائم ایست قلبی. ایست قلبی می‌تواند وضعیت سختی از حمله قلبی باشد و به مرگ منجر شود اما ممکن است بدون حمله قلبی نیز به وجود بیاید. علائم آن را دراین‌جا آورده ایم:

۴۴. توقف ضربان قلب. حمله قلبی، ضربان قلب شما را سریع می‌کند، اما ایست قلبی بدتر است و باعث باز ایستادن قلب می‌شود. زمانی که قلب نمی‌زند، تنفس قطع می‌شود.

۴۵. عدم حرکت بدن. در برخی از علائم بالا، قلب از حرکت بازمی‌ایستد و تنفس قطع می‌شود و باعث می‌شود فرد حرکت نکند.

۴۶. عدم پاسخ. زمانی که فرد حرکت نمی‌کند، ممکن است سعی کنید او را لمس کرده و با او صحبت کنید اما افرادی که دچار ایست قلبی شده‌اند به هیچ محرکی پاسخ نمی‌هند.

۴۷. افتادن ناگهانی. چون این بیماری ناگهانی اتفاق می‌افتد، ممکن است فرد به طور ناگهانی بیفتد که معمولا با سرگیجه و افزایش ضربان قلب همراه است.

۴۸. نزدن نبض. چون قلب از کار ایستاده، فرد از پا افتاده یا بی‌هوش می‌شود و هیچ ضربان و نبضی وجود ندارد.

۴۹. علائم حمله قلبی مشابه. برخی افراد، ایست قلبی را حمله قلبی می‌دانند زیرا بعضی از علائم آنها مشابه هم هستند. قبل از ایست قلبی ممکن است برخی علائم حمله قلبی مانند حالت تهوع، استفراغ، درد قفسه سینه و تنگی نفس را تجربه کنید. یک ساعت بعد، ممکن است ایست قلبی اتفاق بیفتد، بنابراین بهتر است به محض دیدن این علائم، به پزشک مراجعه کنید.

اقدامات لازم در زمان حمله قلبی

اگرچه ممکن است افراد دچار علائم مختلفی شوند، برخی ممکن است درد قفسه سینه داشته باشند و برخی دیگر فقط معده درد را تجربه کنند و حتی علائم میان زن و مرد نیز متفاوت است، اما کارهایی که بعد از تشخیص علائم باید انجام دهید، مشابه است.

۱. تماس بگیرید. زمانی که علائم حمله قلبی را تشخیص می‌دهید، منتظر نمانید و تماس بگیرید. به محض این‌که متوجه حمله قلبی شدید، با آمبولانس تماس بگیرید. آمدن آمبولانس به خاطر یک اشتباه، بهتر از این است که زمانی بیاید که کار از کار گذشته باشد.

۲. در زمان انتظار، استراحت کنید. بعد از تماس، استراحت کنید و آرام باشید. کاری نکنید که باعث شود قلب‌تان آسیب ببیند زیرا می‌تواند علائم را بدتر کند.

۳. آسپرین مصرف کنید. اگر به آسپرین حساسیت ندارید، آن را مصرف کنید. آسپرین برای رقیق کردن خون و رساندن آن به قلب مفید است. مراقب باشید قبل از مصرف آسپرین، با آمبولانس یا اورژانس مشورت کنید.

۴. به بیمارستان بروید. باید اول به بیمارستان بروید، پزشک برای جلوگیری از ایست قلبی، کمک‌های اولیه را انجام می‌دهد.

۵. رانندگی نکنید. اگر با آمبولانس تماس نمی‌گیرید و به بیمارستان می‌روید، رانندگی نکنید و اجازه دهید شخصی دیگر این کار را برای‌تان انجام دهد.

۶. آرام باشید. نفس عمیق بکشید و آرام باشید. استراحت کنید و در این هنگام به آرامی نفس بکشید و به چیزی که ضربان قلب‌تان را سریع می‌کند فکر نکنید.

چگونه از حمله قلبی جلوگیری کنیم؟

۱. سالم‌خوری

برخی از خوراکی‌های سالم را در برنامه غذایی خود بگنجانید که شامل میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، غلات و دیگر خوراکی‌های مغذی می‌شود. مصرف غذاهای ناسالم مانند قند، چربی‌های اشباع و نمک را کاهش دهید. خوردن مواد تازه بهتر از مواد بسته‌بندی شده است.

۲. دوری از استرس

تحت فشار نباشید و استراحت کنید. می‌توانید بعد از فعالیت‌های سخت، مدتی استراحت کرده تا از خستگی جلوگیری کنید. استرس می‌تواند باعث برخی بیماری‌ها مانند حمله قلبی شود. بنابراین بعد از کار به خودتان استراحت دهید.

۳. سیگار نکشیدن

سیگار یکی از بزرگ‌ترین دلایل حمله قلبی است. اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید. اگر نمی‌کشید، هیچ‌وقت نکشید. اگر ترک کردن برای‌تان سخت است، راه‌های مختلفی برای ترک آن وجود دارد. برای پیدا کردن راه‌حل، با پزشک خود مشورت کنید. ترک سیگار، کمک زیادی به پیشگیری از حمله قلبی می‌کند.

۴. تنظیم فشار خون

فشار خون طبیعی، مهم است. جلوگیری از بالا رفتن فشار خون می‌تواند در پیشگیری از حمله قلبی موثر باشد. با خوردن خوراکی‌های سالم، ورزش منظم و مهار استرس، می‌توان فشار خون را تنظیم کرد.

۵. کنترل قند خون

دیابت یکی از دلایل حمله قلبی و بیماری‌های قلبی است. حمله قلبی، به دلیل جذب زیاد قند در رگ‌ها و آسیب دیدن آنها به وجود می‌آید. توصیه می‌شود قند خون خود را چک کنید زیرا گاهی وقت‌‌ها قند خون بالا را نمی‌توان از روی علائم تشخیص داد.

۶. تنظیم کلسترول

خونی که به قلب می‌رود، چربی و کلسترول نیز به همراه دارد. هرچه کلسترول بیشتری توسط خون به عروق برود، عروق ضخیم‌تر می‌شوند. کلسترول همیشه بد نیست زیرا کلسترول خوب نیز در بدن وجود دارد. باید کلسترول بد را پایین آورده و نوع خوب را بالا ببرید. خوراکی‌های سالم مصرف کنید و ورزش منظم داشته باشید تا میزان چربی موجود در خون را کاهش دهید. کلسترول خود را چک کنید تا ببینید نیازی به پایین آوردن آن هست یا نه.

۷. کاهش وزن

کاهش وزن نیز می‌تواند به کاهش احتمال حمله قلبی کمک کند. بنابراین اگر فکر می‌کنید اضافه وزن دارید، ورزش کرده و وزن کم کنید. برای کاهش سالم وزن، می‌توانید با پزشک مشورت کنید.

۸. ورزش منظم

برای ورزش کردن، نیازی به رفتن به باشگاه نیست. می‌توانید اطراف خانه خود راه بروید تا تحرک داشته باشید. مراقبت از باغچه و انجام کارهای منزل نیز نوعی ورزش است. تحرک و فعالیت، می‌تواند کلسترول و فشار خون را کاهش دهد که به معنای جلوگیری از حمله قلبی است.

خوراکی‌های سالم برای مبارزه با حمله قلبی

۱. ماهی سالمون

سرشار بودن ماهی سالمون از اسیدهای چرب امگا۳ که برای پایین آوردن سطح تری‌گلیسرید عالی است، این ماهی را به غذایی خوب برای گنجاندن در رژیم غذایی تبدیل می‌کند. نیازی به خوردن روزانه آن نیست، فقط مصرف منظم آن به صورت دو بار در هفته، چربی سالم مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

۲. میوه‌های خانواده بری‌

بری‌ها سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی به نام فلاونوئید هستند که می‌تواند در برابر بسیاری از بیماری‌ها از بدن محافظت کند. یک مطالعه نشان داده است که خوردن بری‌ها بیشتر از سه بار در هفته می‌تواند خطر حمله قلبی را تا ۳۲ درصد کاهش دهد. آنتی اکسیدان‌های موجود در بری‌ها برای پایین آوردن فشار خون و رقیق کردن خون درون رگ‌ها عالی هستند.

۳. جو دوسر

فیبر قابل حل موجود در جو دوسر برای پایین آوردن کلسترول به کار می‌رود. همان‌گونه که اسفنج، آب را جذب می‌کند، فیبر نیز باعث جذب کلسترول می‌شود. با جذب کلسترول، میزان آن در جریان خون کاهش می‌یابد. جو دوسر با شکر افزودنی مصرف نکنید بلکه از انواع طبیعی‌تر مانند جو پرک یا جوی ساده استفاده کنید که بهترند. همچنین می‌توانید از خوراکی‌های حاوی فیبر حل‌شدنی مانند غذاهای دارای غلات کامل نیز استفاده کنید.

۴. مرکبات

مطالعات نشان می‌دهند که خطر ایسکمی مغزی، فقط با مصرف فلاونوئیدها، تا ۱۹ درصد کاهش می‌یابد. نه تنها بری‌ها، بلکه مرکباتی مانند گریپ فروت و پرتقال نیز فلاونوئید دارند. ترکیب فلاونوئید و ویتامین C در کاهش خطر بیماری قلبی موثر است. همیشه، میوه‌های تازه و سالم مصرف کنید. از خریدن آب پرتقال‌های پاکتی با قند افزودنی خودداری کنید. اگر دارویی برای پایین آوردن کلسترول مصرف می‌کنید، برای مصرف مرکبات با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است محصولات گریپ فروت، تاثیر داروها را مختل کنند.

۵. شکلات تلخ

خوردن شکلات تلخ، لذت بخش است، به ویژه برای زنان. خبر خوبی است که شکلات تلخ می‌تواند به جلوگیری از حمله قلبی کمک کند.برخی مطالعات نشان داده‌اند که شکلات تلخ، که نوعی شکلات با ۶۰ تا ۷۰ درصد کاکائو است، می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را در کسانی که خطر ابتلا به بیماری را دارند، کاهش دهد. دلیلش، سرشار بودن شکلات تلخ از پلی فنل است.

این نوعی فلاونوئید است که فشار خون را پایین آورده و التهاب و لخته شدن خون را کاهش می‌دهد. به خاطر داشته باشید که فقط شکلات تلخ این خاصیت را دارد، نه آبنبات شکلاتی یا شیرکاکائو.

۶. محصولات سویا

مواد مغذی موجود در سویا از جمله ویتامین‌ها، فیبر، مواد معدنی و چربی‌های چند غیر اشباع، برای کاهش سطح کلسترول بد در بدن عالی هستند. بنابراین به جای مصرف شیر لبنی، شیر سویا مصرف کنید. همچنین می‌توانید توفو خورده و برای بهره‌مندی از خواص آن، آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۷. گوجه فرنگی

پتاسیم و لیکوپن موجود در گوجه فرنگی برای سلامتی بسیار مفیدند. لیکوپن، نوعی آنتی اکسیدان است که برای کاهش کلسترول بد مفید است و خطر حمله قلبی را کاهش می‌دهد. خوردن گوجه فرنگی خوب است زیرا قند و کالری پایینی دارد و دیگر نیازی به نگرانی درمورد افزایش وزن نیست.

۸. سیب زمینی

سیب زمینی به داشتن نشاسته معروف است که ترکیب خیلی خوش‌نامی نیست. سیب زمینی در صورت خوب پخته شدن، سالم است. اگر می‌خواهید از فواید آن مانند پتاسیم و فیبر بهره‌مند شوید، از سرخ کردن آن اجتناب کنید. می‌توانید با کمک پتاسیم و فیبر موجود در سیب زمینی از بیماری قلبی جلوگیری کنید.

۹. آووکادو

آووکادو سرشار از چربی‌های تک غیر اشباع است که می‌تواند به جلوگیری از کلسترول که یکی از دلایل بیماری‌های قلبی است کمک کند. آووکادو نه تنها چربی‌های سالم دارد بلکه سرشار از پتاسیم نیز هست که برای سلامتی عالی است. خوردن این میوه راحت است. آن را به تنهایی بخورید یا برای خوشمزه‌تر کردن آن، با غذاهای دلخواه مانند گواکامولی (نوعی دیپ مکزیکی) ترکیب کنید.

۱۰. مغزها

انواع مغزها مانند بادام زمینی، گردو، بادام، ماکادامیا (فندق استرالیایی) و پسته برای سلامت قلب مفیدند. همه آنها ویتامین E و فیبر دارند. باید مراقب مصرف مغزها باشید زیرا بیشتر آنها نمکی هسند یا قند افزودنی دارند. بهترین راه این است که خودتان مغزها را برشته کنید زیرا می‌دانید چه مقدار ادویه ضافه کنید.

۱۱. روغن زیتون

روغن زیتون- نوع فوق بکر آن- مانند آووکادو، سرشار از چربی‌های تک غیر اشباع است. این چربی سالم برای حفظ سلامت قلب بسیار مفید است زیرا در کاهش قند خون و کلسترول موثر است. می‌توانید برای ایجاد تعادل، روزانه ۴ قاشق روغن زیتون را با سبزیجات سالم، میوه‌ها، غلات و مغزها ترکیب کرده و بخورید. مجبور نیستید آن را تنها مصرف کنید، اضافه کردن آن به سالاد فکر خوبی است.

۱۲. حبوبات

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که حبوبات می‌توانند تا ۲۲ درصد به کاهش بیماری قلبی کمک کنند. باید ۴ بار در هفته حبوبات مصرف کرد. خوردن حبوبات می‌تواند به کنترل و حتی کاهش قند افراد دیابتی کمک کند. چون دیابت یکی از دلایل بیماری‌های قلبی است، جلوگیری از آن می‌تواند به سلامت قلب کمک کند.

۱۳. چای سبز

در یک مطالعه جدید نشان داده شده است که خوردن روزانه حد اقل ۴ فنجان چای سبز، خطر بیماری قلبی عروقی را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. این ممکن است به دلیل کاتچین– نوعی آنتی اکسیدان – موجود در چای سبز باشد.

اگر به دقت نگاه کنید متوجه می‌شوید که برخی علائم حمله قلبی به علائم مشکلاتی دیگر مانند خستگی، ضعف و نفخ، شبیه هستند. بنابراین فقط به دلیل داشتن این علائم، فکر نکنید دچار حمله قلبی یا مبتلا به بیماری‌های قلبی شده‌اید. بهترین راه این است که اگر احساس ناخوشی داشتید، وضعیت سلامتی خود را چک کنید. معاینه عمومی زودهنگام، از ابتلا به بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کند.

نوشته‌های مرتبط