10 بهترین گیاه دارویی برای کاهش فشار خون بالا

تقریبا نیمی از بزرگسالان آمریکایی به فشار خون بالا یا هایپرتنشن مبتلا هستند. فشار خون بالا شایع‌ترین عامل خطر قابل پیشگیری برای بیماری قلبی به شمار می‌رود. در این مقاله، به پژوهش‌های علمی در خصوص ۱۰ گیاه دارویی برای کاهش فشار خون بالا اشاره می‌کنیم.

کنترل فشار خون بالا

فشار خون بالا به وضعیتی گفته می‌شود که دست‌کم یکی از شرایط زیر را برای بدن به وجود بیاورد:

  • فشار خون سیستولیک (فشار خونی که از قلب وارد رگ‌ها می‌شود – عدد بالایی) بالای ۱۳۰ میلی‌متر جیوه
  • فشار خون دیاستولیک (فشاری که زمان مابین دو ضربان قلب در رگ‌ها وجود دارد – عدد پایینی) بالای ۸۰ میلی‌متر جیوه
  • فشار خون سیستولیک و دیاستولیک به طور هم‌زمان بالاتر از سطوح نرمال

شما می‌توانید فشار خون بالا را به استفاده از داروهایی نظیر بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) و مسدودکننده‌های کانال کلسیم کنترل کنید.

هم‌چنین، اعمال بسیاری از تغییرات سالم در رژیم غذایی و سبک زندگی نیز به کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی کمک می‌کند.

در حقیقت، مطالعات نشان داده‌اند، برخی از گیاهان دارویی و چاشنی‌ها نیز می‌توانند به کاهش سطوح فشار خون کمک کنند؛ بنابراین، شاید بهتر باشد آن‌ها را نیز در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

البته، پیش از استفاده از هرگونه گیاه دارویی، با پزشک معالج‌تان مشورت کنید.

در ادامه، به ۱۰ گیاه دارویی اشاره می‌کنیم که می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند.

خلاصه

شما می‌توانید با استفاده از دارو، و هم‌چنین، اعمال تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی‌تان، فشار خون‌تان را کنترل کنید. برخی از گیاهان دارویی و چاشنی‌ها می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند.

۱. ریحان

ریحان با نام علمی Ocimum basilicum، گیاه خوش عطر و طعمی است که گونه‌های فراوانی از آن وجود دارد. ریحان یک داروی گیاهی جایگزین محبوب به شمار می‌رود، زیرا غنی از ترکیبات قدرتمند متنوعی است.

ریحان شیرین سرشار از اوژنول است. پژوهش‌ها به ارتباط میان این آنتی‌اکسیدان گیاهی با بسیاری از خواص مفید برای سلامتی پی برده‌اند، از جمله کمک به کاهش فشار خون.

مطالعات نشان داده‌اند، اوژنول با کارکرد خود به عنوان یک مسدودکننده‌ی طبیعی کانال کلسیم، می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

مسدودکننده‌های کانال کلسیم از حرکت کلسیم به داخل قلب و سلول‌های سرخرگی پیشگیری می‌کنند، و باعث ریلکس شدن عروق خونی می‌شوند.

مطالعات حیوانی نشان داده‌اند، عصاره‌ی ریحان شیرین به ریلکس شدن عروق خونی و رقیق شدن خون کمک می‌کند، و از این طریق، باعث کاهش فشار خون می‌شود.

با وجود این، دانشمندان به انجام پژوهش‌های بیش‌تری نیاز دارند تا بتوانند مشخص کنند آیا ریحان می‌تواند به کاهش فشار خون در انسان‌ها کمک کند یا خیر.

خلاصه

ریحان حاوی ترکیباتی نظیر اوژنول است که – بر اساس مطالعات حیوانی – می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. با وجود این، برای تایید این مسئله به انجام پژوهش‌های انسانی بیش‌تری نیاز است.

۲. جعفری

جعفری با نام علمی Petroselinum crispum، به عنوان یک گیاه و ماده‌ی غذایی محبوب در آشپزی مردم آمریکا، اروپا، و خاور میانه شناخته می‌شود. جعفری جزء گیاهان بومی مدیترانه‌ای است و مشخصات تغذیه‌ای فوق‌العاده‌ای دارد.

جعفری حاوی ترکیبات گوناگونی از قبیل ویتامین C و کاروتنوئیدهای غذایی است که می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند.

مطالعات بسیاری نشان داده‌اند، آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی فشار خون و کلسترول ال‌دی‌ال (بد) را کاهش می‌دهند – هر دو به عنوان عوامل خطر برای بیماری قلبی به حساب می‌آیند.

مطالعات حیوانی نشان داده‌اند، جعفری با کارکرد خود به عنوان یک مسدودکننده‌ی کانال کلسیم، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می‌دهد – این کارکرد مخصوص داروهایی است که به ریلکس و گشاد شدن عروق خونی کمک می‌کنند.

با وجود این، مطالعات انسانی محدودی در خصوص ارتباط میان جعفری و فشار خون به عمل آمده‌اند. برای درک بهتر این اثربخشی به انجام پژوهش‌های بیش‌تری نیاز است.

خلاصه

جعفری حاوی ترکیبات گوناگونی از قبیل ویتامین C و کاروتنوئیدهای غذایی است که می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. با وجود این، برای تایید این اثربخشی به انجام پژوهش‌های بیش‌تری نیاز است.

۳. تخم کرفس

کرفس با نام علمی Apium graveolens، و هم‌چنین، تخم آن، جزء چاشنی‌های پرکاربردی هستند که مواد مغذی فراوانی از جمله آهن، منیزیوم، منگنز، کلسیم، و فیبر را در خود جای داده‌اند.

جالب است بدانید، برخی از پژوهش‌ها نشان داده‌اند، تخم کرفس می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

پژوهشگران با مطالعه بر روی موش‌ها به بررسی اثرات عصاره‌ی تخم کرفس بر فشار خون پرداختند.

آن‌ها دریافتند، عصاره‌ی تخم کرفس توانست فشار خون موش‌هایی را که از پیش به فشار خون بالا مبتلا بودند، کاهش دهد – ولی این عصاره بر موش‌هایی که فشار خون نرمال داشتند، اثرگذار نبود.

به گفته‌ی پژوهشگران، ترکیبات موجود در عصاره‌ی تخم کرفس ممکن است از طریق ایفای نقش به عنوان یک مسدودکننده‌ی طبیعی کانال کلسیم، به کاهش فشار خون کمک کنند.

به علاوه، تخم کرفس منبع خوبی برای فیبر غذایی است؛ فیبر غذایی نیز با کاهش فشار خون در ارتباط است.

با وجود این، شمار مطالعات مربوط به ارتباط میان تخم کرفس و فشار خون محدود است. دانشمندان باید پژوهش‌های انسانی بیش‌تری در این خصوص انجام بدهند.

خلاصه

پژوهش‌های حیوانی نشان داده‌اند، تخم کرفس می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. اثربخشی این داروی گیاهی ممکن است به خاطر فیبر موجود در آن، و هم‌چنین، کارکردش به عنوان یک مسدودکننده‌ی طبیعی کانال کلسیم باشد. البته، باید مطالعات بیش‌تری در این زمینه انجام شود.

۴. گیاه پنجه گربه چینی

مدت‌ها است که در طب سنتی چینی، برای درمان انواع مختلفی از امراض، نظیر فشار خون بالا، از گیاه پنجه‌ی گربه چینی استفاده می‌شود.

نام علمی این گیاه Uncaria rhynchophylla است، و به آن گو تنگ یا چوتوکو نیز گفته می‌شود.

با وجود این، نباید این گیاه را با گیاه پنجه گربه (با نام علمی Uncaria tomentosa) اشتباه بگیرید. این گیاه، علی‌رغم نام و ظاهر مشابه، خاستگاه متفاوت و خواص شیمیایی متفاوتی دارد.

گیاه پنجه گربه چینی حاوی ترکیبات فراوانی از جمله هیرسوتین و رینکوفیلین است. مطالعات حیوانی نشان داده‌اند، این ترکیبات، به عنوان یک مسدودکننده‌ی طبیعی کانال کلسیم، می‌توانند فشار خون را کاهش دهند.

به علاوه، این ترکیبات ممکن است عروق خونی را به تولید نیتریک اکسید تحریک کنند. این ترکیب شیمیایی باعث ریلکس و گشاد شدن عروق خونی می‌شود.

مطالعات حیوانی این تاثیرات را تایید کرده‌ و نشان داده‌اند عصاره‌ی پنجه‌ی گربه چینی یا ترکیبات آن می‌تواند به کاهش فشار خون و بهبود گردش خون کمک کند. با وجود این، مطالعات انسانی محدودی در این خصوص انجام شده‌اند.

شاید بتوانید این محصول گیاهی و دارویی را از برخی عطاری‌ها یا به صورت آنلاین خریداری کنید.

خلاصه

بر اساس نتایج مطالعات حیوانی، پنجه گربه چینی حاوی ترکیباتی است که می‌توانند به عنوان مسدودکننده‌ی طبیعی کانال کلسیم عمل کنند و به ریلکس شدن عروق کمک کنند. مطالعات انسانی بیش‌تری در این خصوص باید انجام شوند.

۵. گیاه باکوپا مونیری یا ناز باتلاقی

باکوپا مونیری یا ناز باتلاقی یکی دیگری از گیاهان دارویی است که در مناطق باتلاقی جنوب آسیا می‌رویند. متخصصان طب آیورودا از این گیاه برای درمان امراض گوناگونی از قبیل اضطراب، مشکلات حافظه، و فشار خون بالا استفاده می‌کنند.

در مطالعات حیوانی، گیاه ناز باتلاقی از طریق تحریک عروق خونی به ترشح نیتریک اکسید، باعث کاهی سطوح فشار خون سیستولیک و دیاستولیک شد.

دانشمندان، طی یک مطالعه‌ی ۱۲ هفته‌ای بر روی ۵۴ بزرگسال سالم، به بررسی اثرات این گیاه بر حافظه، اضطراب، افسردگی، و فشار خون پرداختند.

با این‌که این گیاه بر بهبودی بیش‌تر مشکلات روانی تاثیرگذار است، دانشمندان در مطالعات انسانی نشانه‌هایی از اثربخشی آن بر فشار خون مشاهده نکردند.

علی‌رغم آن‌که یافته‌های مطالعات حیوانی امیدوارکننده هستند، اثربخشی گیاه باکوپا مونیری بر فشار خون انسان هنوز نامشخص است. دانشمندان باید پژوهش‌های بیش‌تری در خصوص اثرات این گیاه انجام بدهند.

ناز باتلاقی را می‌توانید از برخی عطاری‌ها یا به صورت آنلاین خریداری کنید. اشکال مختلفی از آن، از جمله پودر یا کپسول‌های این گیاه نیز موجود هستند.

رپورتاژ

خلاصه

پژوهش‌های حیوانی نشان داده‌اند، گیاه باکوپا مونیری می‌تواند به گشاد و ریلکس شدن عروق خونی، و کاهش فشار خون کمک کند. با وجود این، نتایج پژوهش‌های انسانی در این زمینه متناقض و محدود هستند.

۶. سیر

سیر حاوی ترکیبات مختلفی است که برای قلب مفید هستند.

به خصوص، سیر حاوی ترکیبات سولفور، نظیر آلیسین، است که می‌توانند به افزایش جریان خون و ریلکس شدن عروق خونی کمک کنند. در مجموع، این عوامل می‌توانند باعث کاهش فشار خون شوند.

نتایج بررسی ۱۲ مطالعه بر روی بیش از ۵۵۰ فرد مبتلا به فشار خون بالا نشان دادند، مصرف سیر سطوح فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب، به طور میانگین، ۸.۳ و ۵.۵ میلی‌متر جیوه کاهش داد.

این میزان از کاهش فشار خون با اثربخشی داروهای ضد فشار خون برابری دارد.

نتایج یک مطالعه‌ی ۲۴ هفته‌ای بر روی ۳۰ نفر نشان دادند، مصرف ۶۰۰ الی ۱۵۰۰ میلی‌گرم عصاره‌ی سیر برای کاهش فشار خون با اندازه‌ی مصرف داروی آتنولول اثربخش است.

خلاصه

سیر حاوی ترکیباتی نظیر آلیسین است که بر اساس شواهد، به ریلکس شدن عروق خونی و جریان خون کمک می‌کند. در مجموع، این عوامل می‌توانند به کاهش فشار خون نیز کمک کنند.

۷. آویشن

آویشن یک گیاه دارویی خوش عطر و طعم است که ترکیبات مفید زیادی با خود به همراه دارد.

اسید رزمارینیک یکی از این ترکیبات است. پژوهش‌ها به فواید مختلف این ماده پی برده‌اند؛ از جمله کاهش التهاب و سطوح قند خون، و هم‌چنین، افزایش جریان خون. این تاثیرات می‌توانند به کاهش فشار خون نیز کمک کنند.

مطالعات حیوانی نشان داده‌اند، اسید رزمارینیک با مهار آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE)، به اندازه‌ی قابل توجهی می‌تواند به کاهش فشار خون سیستولیک کمک کند.

آنزیم ACE مولکولی است که باعث تنگ شدن عروق خونی و افزایش فشار خون می‌شود. بنابراین، مهار آن می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

سایر مطالعات حیوانی نیز نشان داده‌اند، مصرف عصاره‌ی آویشن می‌تواند عوامل خطر بیماری قلبی، از جمله مجموع کلسترول، کلسترول ال‌دی‌ال (بد)، تری‌گلیسیرید، و فشار خون را کاهش دهد.

با وجود این، پژوهش‌های انسانی در خصوص ارتباط میان آویشن و فشار خون محدود هستند. دانشمندان برای بررسی این تاثیرات بر بدن انسان، پژوهش‌های بیش‌تری انجام دهند.

خلاصه

آویشن حاوی ترکیبات قدرتمندی نظیر اسید رزمارینیک است که بر اساس شواهد در مطالعات حیوانی، می‌توانند به ریلکس شدن عروق خونی کمک کنند. با وجود این، پژوهش‌های انسانی بیش‌تری باید در این خصوص انجام شود.

۸. دارچین

دارچین یک چاشنی معطر است که از پوست داخلی درخت‌های سرده‌ی دارچین تولید می‌شود.

قرن‌ها است که مردم در طب سنتی و برای درمان وضعیت‌های قلبی، از جمله فشار خون بالا، از دارچین استفاده می‌کنند.

با این‌که هنوز به طور کامل مشخص نیست دارچین چگونه فشار خون را پایین می‌آورد، پژوهش‌های حیوانی نشان داده‌اند، این چاشنی می‌تواند به گشاد و ریلکس شدن عروق خونی کمک کند.

بررسی ۹ مطالعه بر روی ۶۴۱ شرکت‌کننده نشان داد، مصرف دارچین فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به طور میانگین، به ترتیب، ۶.۲ و ۳.۹ میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد.

در صورتی که افراد به طور مستمر بیش از ۱۲ هفته از دارچین استفاده کنند، این اثربخشی قوی‌تر خواهد شد.

به علاوه، دانشمندان با بررسی ۳ مطالعه بر روی ۱۳۹ شرکت‌کننده‌ی مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز به مشاهده‌ی تاثیرات مصرف دارچین پرداختند.

فشار خون سیستولیک و دیاستولیک افرادی که روزانه، به مدت بیش از ۱۲ هفته، ۵۰۰ الی ۲۴۰۰ میلی‌گرم دارچین مصرف کرده بودند، به طور میانگین، به ترتیب، ۵.۳۹ و ۲.۶ میلی‌متر جیوه کاهش یافت.

به راحتی می‌توانید دارچین را در غذاهای‌تان استفاده کنید. استفاده از مکمل‌های دارچین نیز می‌تواند مفید باشد.

خلاصه

به نظر می‌رسد، دارچین می‌تواند به گشاد و ریلکس شدن عروق خونی، و در نتیجه، به کاهش فشار خون کمک کند.

۹. زنجبیل

زنجبیل به شکل باورنکردنی به عنوان یک چاشنی و داروی گیاهی جایگزین محبوب و پرکاربرد شناخته می‌شود.

قرن‌ها است که بشر برای بهره‌مندی از جنبه‌های مختلف فواید زنجبیل برای سلامتی، نظیر بهبود گردش خون و تنظیم سطوح کلسترول و فشار خون از این گیاه دارویی استفاده می‌کند.

مطالعات انسانی و حیوانی نشان داده‌اند، مصرف زنجبیل می‌تواند از طرق مختلف باعث کاهش فشار خون شود. زنجبیل به عنوان یک مسدودکننده‌ی طبیعی کانال کلسیم و یک بازدارنده‌ی طبیعی آنزیم مبدل آنژیوتانسین عمل می‌کند.

مسدودکننده‌های کانال کلسیم و بازدارنده‌های ACE از انواع داروهای فشار خون هستند.

نتایج یک مطالعه بر روی بیش از ۴۰۰۰ نفر نشان دادند، افرادی که روزانه ۲ الی ۴ گرم زنجبیل مصرف می‌کنند، کم‌تری از دیگران در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا قرار می‌گیرند.

زنجبیل یک چاشنی خوشمزه است و شما به آسانی می‌توان آن را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید. هم‌چنین، می‌توانید مکمل‌های زنجبیل نیز تهیه کنید. میزان غلظت زنجبیل در این مکمل‌ها بسیار بیش‌تر از حالت طبیعی است.

خلاصه

به نظر می‌رسد، زنجبیل از طریق کارکرد خود به عنوان یک مسدودکننده‌ی طبیعی کانال کلسیم و گشاد کردن عروق خونی بتواند فشار خون را کاهش دهد.

۱۰. هل

هل یک چاشنی خوشمزه با طعم نسبتا شیرین و قوی است. هل سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی است که می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند.

مطالعه‌ای ۱۲ هفته‌ای بر روی ۲۰ فرد بزرگسال که بیماری فشار خون بالا به تازگی در آن‌ها تشخیص داده شده بود، نشان داد، مصرف روزانه ۳ گرم پودر هل به اندازه‌ی قابل توجهی فشار خون را پایین ‌آورد – یعنی آن‌ را به حد نرمال رساند.

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می‌دهند، هل در نقش یک مسدودکننده‌ی طبیعی کانال کلسیم و یک ماده‌ی ادرارآور می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

ادرارآور به ترکیبی گفته می‌شود به خارج کردن مایعات زائد از طریق ادرار کمک می‌کند.

با این‌که این یافته‌ها امیدوارکننده هستند، پژوهش‌ها در این زمینه هنوز در مراحل اولیه قرار دارند. از این رو، دانشمندان برای بررسی بیش‌تر اثربخشی هل بر بدن انسان باید مطالعات بیش‌تری انجام دهند.

هل را به سادگی می‌توان در آشپزی یا شیرینی‌پزی به کار برد. هم‌چنین، تحت نظارت یک پزشک متخصص، می‌توانید از مکمل یا عصاره‌ی هل نیز استفاده کنید.

خلاصه

پژوهش‌های حیوانی و انسانی نشان داده‌اند، هل از طریق کارکرد خود به عنوان یک مسدودکننده‌ی طبیعی کانال کلسیم و هم‌چنین، یک ماده‌ی ادرارآور می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. با این حال، مطالعات انسانی بیش‌تری باید در این زمینه انجام شوند.

جمع‌بندی

فشار خون بالا شایع‌ترین عامل خطر بیماری قلبی است که می‌تواند از آن پیشگیری کرد. نزدیک به نیمی از مردم آمریکا به این وضعیت دچار هستند.

بهترین راه کنترل فشار خون بالا ترکیبی از مصرف داروهای مناسب، پیروی از رژیم غذایی سالم، انجام مرتب فعالیت بدنی، و داشتن سبک زندگی سالم است.

با این حال، گیاهان دارویی و چاشنی‌های فراوانی وجود دارند که افزودن‌شان به رژیم غذایی نتایج امیدوارکننده‌ای به همراه دارد و می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

برخی از این گیاهان دارویی عبارت هستند از ریحان، جعفری، تخم کرفس، پنجه گربه چینی، ناز باتلاقی، سیر، آویشن، دارچین، زنجبیل، و هل.

به خاطر داشته باشید، بسیاری از گیاهان دارویی و چاشنی‌ها ممکن است با داروهای رقیق‌کننده‌ی خون تداخل داشته باشند، و ایمنی بسیاری از عصاره‌ها و مکمل‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، به صورت علمی تایید نشده است.

به همین دلیل، همیشه درباره‌ی گیاهان دارویی و چاشنی‌هایی که می‌خواهید به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، با پزشک معالج خود صحبت کنید، و مصرف هیچ دارویی را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید.

نوشته‌های مرتبط